Tři roky a dva měsíce je zatím nejdelší přestávka, kterou měla Rihanna mezi vydáním svých alb. Téměř strojově pravidelný roční cyklus desek přinášejících hity jak z bezporuchové výrobní linky se nyní zastavil. A z mlh nejistoty se zrodila nejdivnější Rihannina deska, "Anti".
Tři loňské singly ("FourFiveSeconds", "Bitch Better Have My Money" a "American Oxygen") mohly být pro fanoušky Robyn
Rihanny Fenty docela matoucí ukázkou toho, kam se asi jejich oblíbenkyně vydá. A nejvýše dosažená 78. pozice amerického žebříčku v případě výborného tracku "American Oxygen" je naprosto příznačná. Ani jedna z těchto písniček nakonec na novém albu není.
Stejně na "Anti" není množství dalších skladeb, které byly Rihanně nabídnuty více či méně zvučnými jmény v průběhu minulých dvou let a které se na albu měly zaručeně objevit. Termíny vydání se také neustále měnily, spekulace o producentech a zvuku alba byly také výživné. Nestihlo se vydání na Black Friday ani na předvánoční trh a najednou, koncem ledna 2016, je tu singl "Work" s
Drakem a pár hodin poté celé album dokonce zdarma ke stažení či na Tidalu a Apple Music.
Vypadá to, že Rihanna dotáčela vokály ještě několik málo dnů před vydáním "Anti" a jistě k všeobecnému tlaku přispělo vědomí, že v únoru začíná "Anti World Tour" sponzorované Samsungem - v listopadu oznámený kontrakt má zpěvačce přinést dvacet pět milionů dolarů. Podpora se týká nejen turné, ale i alba. Jsem zvědav, co říkají hlavouni Samsungu na to, že "Anti" nemá žádné hity ("Work" při vší úctě nemá na to, aby se vyrovnal úspěchu "Umbrelly", "Diamonds" a dalších globálních hitů) a zní tak
divně.
"Anti" rozhodně nenabízí bezstarostné pecky, jež by plnily taneční parkety, nýbrž převládající pomalá tempa, stísněnost a neklidné texty. Zatímco
Sia na svém novém albu "This Is Acting" opakuje schéma
nápěv plný očekávání - vypjatý megarefrén - zklidnění - ještě vypjatější megarefrén, Rihanna pracuje s nejednoznačností, zvláštními zvuky a temnějšími náladami. Celé album je pomalé - je zajímavé uvědomit si, že "Work" je nejrychlejší položkou "Anti"!
Deluxe edice
Tři další songy přináší deluxe edice alba a žádný z nich se kvalitativně ani tematicky nevymyká standardní verzi. Naopak, škoda, že nejsou uvedeny v základu. Pod instrumentálkou "Goodnight Gotham" jsou mimo jiné podepsaní Paul Epworth a Florence Welch. "Pose" i "Sex With Me" jsou dostatečně divné na to, aby pasovaly ke zbytku skladeb.
Výborná je coververze
Tame Impala (s mírně pozměněným názvem "Same Ol' Mistakes"), skvěle Rihanna zní v
princovské "Kiss It Better", noir "Desperado" a strašidelné "Woo". Překvapivě retro je dvojice pomalých skladeb "Love On The Brain" a "Higher", kde se dá Rihanna slyšet v polohách připomínajících
Amy Winehouse. Závěrečná třetina alba je vůbec
konvenčnější, viz "Never Ending", která by se dala zpívat i na folkovém festivalu, nebo závěrečná
normální klavírní balada "Close To You".
Rihanna bude mít v únoru teprve dvacet osm let, ale "Anti" je už její osmá deska. Zdá se, že RiRi už nechce být popovou princeznou. "Anti" je počinem jejího přerodu k
umělkyni, je to hledání nového směru a identity, bez zaručeného úspěchu a také s chybami. Ale i to samotné hledání si zaslouží respekt.