Orbital jsou považováni za důležitý element ostrovní taneční scény, během kariéry se jim podařilo několik zdařilých kousků, které rekapituluje kompilace nazvaná "Work 1989-2002". Když máte dostatek kvalitního materiálu, výběr se sestavuje lehce i těžce, více již v naší recenzi.
Bratři Phil a Paul Hartnollovi pod hlavičkou
Orbital omílají břehy trancu již pěknou řádku let. Jejich poslední album "The Altogether" vyšlo před rokem a znamenalo určitý posun v jejich tvorbě. Nyní chystají novou desku, ale ta vyjde už u jiného vydavatelství, proto se rozhodlo o vydání výběru "Work 1989-2002". Na oficiálním webu (odkaz je
tady) si již teď můžete poslechnout ukázky nového materiálu, než však nové album vyjde, můžete si užívat kompilaci s novinkou "Frenetic", která je svižnou hitovkou s vokálem Lisy Billson.
Ať už se vezme tvorba
Orbital z jakéhokoliv konce, vždy platí, že Phil a Paul uměli napsat (a doufám, že ještě dlouho psát budou) zajímavé kompozice. Na "Work 1989-2002" nečekejte jen singlové verze, jsou zde i ukázky z alb, kterých mají na kontě celkem šest. Zklamáním může být nezařazení skladeb ze soundtracků k filmům "Svatý" a "Pláž", ke kterým
Orbital přispěli nemalou měrou. V druhém případě to zamrzí více, singl "Beached" byl jedním z velkých hitů. Ze všech filmových skladeb zde byla dána jen ukázka z filmu "Spawn" - "Satan Spawn" - ta je metalovým nářezem, kde tepají taneční spodky a typické prvky tvorby
Orbital, kytarová sóla natočil Kirk Hammett z Metallicy.
Orbital taktéž měli čuch na dobré vokalisty, z celé plejády vyzdvihuji Alison
Goldfrapp (singl "Nothing Left"), Davida Graye (singl "Illuminate") nebo Noami Bedford (singl "Funny Break"). Nedílnou součástí hudby
Orbital jsou samply, nejvýrazněji jsou znatelné v hitech "Halcyon", kde je samplován hit "It's A Fine Day" skupiny Opus III a "Style" se samply hitu skupiny
Erasure "Oh L'amour" v podání partičky Dollar.
Na prvních dvou albech
Orbital (1991+1993) bratři Hartnollovi definovali své pojetí trancu a z kompozic "Chime", "Choice", "Lush 3.1" a "Halcyon" (albová verze má název "Halcyon+on+on") se staly nejenom klubové hity, ale klasiky trance stylu. "Diversion EP" (1993) přineslo část záznamu koncertu "Peel Sessions" (show Johna Peela na BBC), jehož americké vydání bylo obohaceno o speciální verzi skladby "Impact" z druhé desky
Orbital. "Are We Here?" je jediný singl z experimentální desky "Snivilisation", se kterou
Orbital vybočili ze svého trancově svižného stylu. Návrat ke starým dobrým
Orbital přineslo album "In Sides" (1995), kde je mimo jiné i vynikající singlík "The Box". Hudební posun, který se chytnul, představilo album z roku 1999 "The Middle Of Nowhere" s hity "Style" a "Nothing Left". Zatím poslední dlouhohrající opus "The Altogether", který vyšel i ve formátu hudebního filmu, přinesl povedenou směs stylů a popěvky "Funny Break" a "Illuminate".
Orbital na svých albech nepřicházejí jen se sladkým trancem, umějí i pěkně vyběhnout s drásavým technem a nebrání se žádnému experimentu, což činí jejich nahrávky velmi propracovanými a vidět
Orbital živě, je sen každého vyznavače povedené elektronické hudby, nejenom trancu.
Orbital kombinují rozsáhlé zvukové plochy s tanečními spodky, které jsou občas čistě instrumentální, případně s vysamplovanými vokály nebo plně zpívanými písničkami, které se příjemně poslouchají. Veselé úlety, jakým bezesporu je singl "Halcyon", pohladí na dušičce a roztančí.
Phil a Paul Hartnollovi jsou machři tanečních beatů, jejichž tvorba není jen jedním vyhraněným stylem, i když by se mohlo zdát, že trance převažuje. Jejich kompozice srší mnoha nápady, které jsou originální a neohratelné ze dne na den. "Work 1989-2002" je reprezentativní výběr, kterému lze vytknout jen máloco. Snad jen, že zde nejsou všechny singly ("Beached" chybí nejvíce).
Orbital jsou na cestě a stále se vyvíjejí, uvidíme, co přinese nové album, snad se jej brzy dočkáme. "Work 1989-2002" je povedeným vyčkávacím materiálem, který ukazuje, jak se dělá velmi povedená taneční muzika.