Na třetím projektu "BLUE" se iamamiwhoami více otevírá okolnímu světu a odhaluje podmanivost atmosfér spojených nejenom s vodním živlem, jež se stal středobodem vizuální stránky. Hudebně čerpá z odkazu osmdesátých let a nechává dostatek prostoru pro všechny snílky, jimž se asi bude deska líbit nejvíce.
Jonna Lee, její hudební souputník Claes Björklund a vizuální team WAVE se stará o to, aby každý střípek v mozaice
iamamiwhoami dokázal zaujmout, překvapit a uhranout uceleným konceptem. Jejich audiovizuální projekty se staly nedílnou součástí prezentace. Ucelené monumenty "kin" a "bounty" (buď v jednotně černém nebo bílém přebalu) dokázaly vtáhnout do potemnělých stínů nebo vytáhnout do prosvícených prostorů nevšední reality. Pohrávali si s těmito náladami s nepřehlédnutelnou bravurou, ta fascinace byla místy celkem i docela blízko k
Fever Ray. S třetím
dějstvím se však stal nečekaný přerod, jako by Jonna a spol. vsadili spíše na jistotu a nepřeslechnutelný kult osmdesátých let minulého století, včetně všech vln romantiků a nadšenců do táhlých synťákových linií.
"BLUE" je totiž přesně střižený dream pop, kterým před lety zaujali třeba
The Sound Of Arrows na svém debutu
"Voyage". Patrná je zejména vypilovaná definice zasněnosti této dekády, k tomu neodvratně přináleží i určitá míra rovin klišé na (naštěstí) snesitelné hraně; punc originality však zůstal zachován v textové obrazotvornosti hlavní aktérky. To, co jen stydlivě nakukovalo na "bounty", je na "BLUE" rozehráno do plné
šachové partie pocitových střetů v
modrobílém režimu mezi oním dobrem a zlem, dnem a nocí, jasem a šerem...
Jako obvykle nechybí trocha mysteriózních krajnic, v případě "BLUE" je tato krajinomalba spíše až
pohádková a nechá vás vykoupat v těchto rozechvělých plochách. "Fountain" a "Hunting For Pearls" příběhovou
magii rozkrývají jako vyložené karty, kdy se snadno necháte unášet vypracovanými, sféricky podchycenými preludii melodií. Ona snová linie se nese celým albem, "Tap Your Glass" je pak asi nejpřímočařejší hitovka. V závěru pak i muzikanti dost uberou tempo - "The Last Dancer" je dojemným intermezzem před závěrečnou hrou se stíny v "Shadowshow".
"BLUE" však chybí nějaký výraznější element, injekce současnosti, který byste si i po několikátém poslechu zapamatovali, naopak se vám na několika místech spíše dostane několika podobných klávesových rejstříků. I
Giorgio Moroder s těmito místy až prostých námětů uměl pracovat důmyslněji, názornou ukázkou může být společná (bezejmenná) deska s Philipem Oakeyem (obsahující singl "Together In Electric Dreams").
Různé podoby alba a grafický vizuál
"BLUE" je k dispozici v několika audio provedeních, které se liší různými délkami skladeb a přidanými předěly - tyto verze jsou hned tři. Nejvíce osekaná je určena pro běžné mp3 obchody (najdete ji i na streamovacích službách), mnohem lépe jsou na tom ti, kteří si přes oficiální stránky projektu (jiná možnost není) koupili limitované CD nebo čirý vinyl. Komplexně uzavřené provedení (i po hudební stránce) je schováno do placené aplikace "The BLUE Island", kde jsou přístupné i všechny videoklipy a další bonusy. Jedním z nich je i rozsáhlý booklet coby pdf soubor, plný tematických fotografií, kde najdete zde i texty k jednotlivým písním. Majitelé fyzického nosiče jej mají ve formátu blízkému rozměrům singlového (7-inch) vinylu, brožovaná knížka je vytištěna na velmi kvalitním papíře; toto balení si zaslouží bod k dobru za umělecký artefakt.
Vodní světy
iamamiwhoami jsou na "BLUE" protkány snovými sekvencemi a deska sama o sobě je asi nejvíce přístupná v celé jejich diskografii. Na druhou stranu se zde vytratil jakýkoliv moment překvapení, tedy něco, čím dříve dokázali téměř uhranout, vtáhnout do
děje, jak tomu například bylo v případě vypilovaného "kin". "BLUE" svou vizuální linii ještě postupně dobudovává, možná až ucelený audiovizuální koncept přinese komplexnější zážitek.