Billboard 200 se po dvou dekádách mění: k deskám připočte streamy a downloady skladeb

20.11.2014 13:39 - Petr Doupal | foto: facebook interpreta

Billboard 200 je žebříček dvou set nejprodávanějších desek v USA, který každý týden publikuje magazín Billboard. Je světově nejprestižnějším ukazatelem úspěšnosti alb. Historie hitparády se začala psát v roce 1945 a ve víceméně dnešní podobě známe žebříček od roku 1991, kdy začala data od desítek tisíc prodejců shromažďovat společnost Nielsen SoundScan. Na konec listopadu se však chystá revoluce.

Do pořadí Billboard 200 totiž promluví i downloady a streamy jednotlivých skladeb z alba.

V roce 1991 se samozřejmě do prodeje dostávaly pouze fyzické kopie desek, po startu digitálního trhu však logicky Billboard začal brát v potaz i digitální prodeje na iTunes a v rámci dalších služeb. Pro započítání do žebříčku ale bylo nutné koupit celou desku, digitální album jako celek.

S rozmachem stahování a streamování se však autoři žebříčku rozhodli pro tento revoluční krok: každých deset stažení skladby z alba se bude rovnat prodeji jedné desky a každých patnáct set streamů je také ekvivalentem koupě jedné kopie alba.

Co to znamená? Benefit pro interprety s úspěšnými singly, kteří nedosáhli na vysoké prodeje desek. Bohužel de facto také započítání úspěchů singlu, například jen na týden virálního, dvakrát, v singlovém Billboard Hot 100 i deskovém Billboard 200. Na druhou stranu, životnost desky opravdu nekončí jejím nákupem a počítání následujících streamů je rozhodně indikátorem popularity alba. Billboard 200 ale tím pádem končí jako žebříček prodejnosti a stává se právě žebříčkem popularity.

Ukázka, jak popový hit zachrání špatné prodeje desky

Dejme tomu, že debutový interpret prodá 20 000 kusů desky, ale protože se zároveň jeho singlu prodalo 150 000 kusů a dalších skladeb z desky samostatně 50 000, připočte se dalších 200 000 / 10, tedy 20 000 kusů k prodeji a už je z toho třeba pódium. A tyto skladby ještě dosáhnou na miliony streamů, takže stačí v týdnu 10 milionů přehrání na YouTube a 5 milionů na Spotify a deska má k dobru dalších 10 000 bodů, ekvivalentů alba (15 000 000 / 1500). Tím se dostaneme na číslo 50 000 kusů, přitom celé album si zakoupilo jen 20 000 posluchačů.

První takto měřený týden proběhne od 24. do 30. listopadu, výsledky tedy budeme vědět večer 3. prosince, komentář vydáme ve čtvrtek 4. prosince.

Co říkáte na změnu vy?


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY