Billboard 200 je žebříček dvou set nejprodávanějších desek v USA, který každý týden publikuje magazín Billboard. Je světově nejprestižnějším ukazatelem úspěšnosti alb. Historie hitparády se začala psát v roce 1945 a ve víceméně dnešní podobě známe žebříček od roku 1991, kdy začala data od desítek tisíc prodejců shromažďovat společnost Nielsen SoundScan. Na konec listopadu se však chystá revoluce.
Do pořadí Billboard 200 totiž promluví i downloady a streamy jednotlivých skladeb z alba.
V roce 1991 se samozřejmě do prodeje dostávaly pouze fyzické kopie desek, po startu digitálního trhu však logicky Billboard začal brát v potaz i digitální prodeje na iTunes a v rámci dalších služeb. Pro započítání do žebříčku ale bylo nutné koupit celou desku, digitální album jako celek.
S rozmachem stahování a streamování se však autoři žebříčku rozhodli pro tento revoluční krok: každých deset stažení skladby z alba se bude rovnat prodeji jedné desky a každých patnáct set streamů je také ekvivalentem koupě jedné kopie alba.
Co to znamená? Benefit pro interprety s úspěšnými singly, kteří nedosáhli na vysoké prodeje desek. Bohužel de facto také započítání úspěchů singlu, například jen na týden virálního, dvakrát, v singlovém Billboard Hot 100 i deskovém Billboard 200. Na druhou stranu, životnost desky opravdu nekončí jejím nákupem a počítání následujících streamů je rozhodně indikátorem popularity alba. Billboard 200 ale tím pádem končí jako žebříček prodejnosti a stává se právě žebříčkem popularity.
Ukázka, jak popový hit zachrání špatné prodeje desky
Dejme tomu, že debutový interpret prodá 20 000 kusů desky, ale protože se zároveň jeho singlu prodalo 150 000 kusů a dalších skladeb z desky samostatně 50 000, připočte se dalších 200 000 / 10, tedy 20 000 kusů k prodeji a už je z toho třeba pódium. A tyto skladby ještě dosáhnou na miliony streamů, takže stačí v týdnu 10 milionů přehrání na YouTube a 5 milionů na Spotify a deska má k dobru dalších 10 000 bodů, ekvivalentů alba (15 000 000 / 1500). Tím se dostaneme na číslo 50 000 kusů, přitom celé album si zakoupilo jen 20 000 posluchačů.
První takto měřený týden proběhne od 24. do 30. listopadu, výsledky tedy budeme vědět večer 3. prosince, komentář vydáme ve čtvrtek 4. prosince.
Co říkáte na změnu vy?
-
hmm .. (jarecek, 20.11.2014 14:31) Reagovat
asi ukaze cas .. nema cenu bejt zaseklej na jednom miste .. a nikde neni receno, ze se alba musej merit jen podle units az do skonani sveta .. ja bych spis mozna premejslel, jestli nevazit prodany singly podle poctu skladeb na desce (jeden prodanej singl dvanactitrackovyho lp = 0,08 prodane desky), i kdyz chapu, ze tam muzou bejt problemy s jednotkami za desetinnou carkou nebo s rozdilnym poctem tracku dle verzi releasu) .. pro zacatek asi nebude spatny vest klasickej zebricek a ten novej soubezne .. kazdopadne by me docela zajimalo, z ceho vycucavaj ty vahy, podle kterych deli singly/streamy ..
-
Re: hmm .. (Doupik, 20.11.2014 17:11) Reagovat
Taky doufám, že bude někde ještě solo žebříček prodeje, případně že redaktoři Billboard budou vždy do komentáře i psát, jak moc přispěly downloady a streamy jednotlivých skladeb.
-
Re: hmm .. (Doupik, 27.11.2014 18:32) Reagovat
Potvrzeno, vzniká žebříček Top Album Sales.
-
Re: hmm .. (jarecek, 27.11.2014 19:17) Reagovat
dik za info, bylo to logicky ..
-
Ani nevím, jaký z toho mám dojmy. Ale je to mo (1, 20.11.2014 14:44) Reagovat
Ani nevím, jaký z toho mám dojmy. Ale je to možná dobrý tah, protože nějaký interpret neprodává album tak dobře, jako třeba singly z něho. Napadá mě Rihanna, její singly jsou obrovské, ale prodej alb není tak populární jako skladby z alba, tak pro ní to bude třeba skvělá zpráva. Bude mi vadit, když se dostane na vrchol album, které bude opravdu stupidní, získá si vysoké prodeje díky nějakému stupidnímu videoklipu. Myslím si, že internetové nakupování a streamy jsou velká budoucnost, ale stejně.. fyzický nosič je nejlepší a vždy by měl být na prvním místě... ale vlastně i gramofonové desky zanikly, tak co za pár let?! To CD asi nebudou, ale do bookletu nám strčí USB Flash Disk :D Hlavně, aby se hudba prodávala a nestahovala nelegálně, když už, tak si vše poslechnout na Spotify, z toho vlastně taky jdou nějaké peníze ;) Takže mi změna asi nevadí, pokud bude hudební scéna poctivá a budou úspěšný jen talentovaní umělci, ne žádný sra*ky.