Roman Holý - Jsme šikovní a chytří jako opice

07.03.2002 05:00 - Pavel Kučera | foto: facebook interpreta

V posledních minimálně pěti letech se stalo pravidlem, že každá nahrávka, za kterou stojí sušický rodák Roman Holý, se postará o řádné rozvíření stojatých vod naší domáci pop music. Jeho posledním dítkem je album "Save The Robots", tedy v pořadí již druhé album současných absolutních českých funkových králů Monkey Business. Nejen o něm je následující rozhovor.
Roman Holý
© Radek Mach
Už to vypadalo, že tento rozhovor nemá nikdy dojít zdárného konce. Opravdu, nevím čím to, ale jeho dokončení bránila jedna technická závada za druhou. Rozhovor s Romanem jsme původně dělali live v jedné mexické restauraci na Starém městě. Strávili jsme hodinku v příjemném povídání. Když jsem si ale později nahrávku s rozhovorem pustil, shledal jsem, že si diktafon postavil hlavu a zaznamenal pouze šedesát minut šumění přílivu. Abychom se nemuseli bavit znovu o tomtéž, dohodli jsme se, že mi Roman moje dotazy zodpoví ještě jednou, ovšem prostřednictvím mailu. Ani to se však zdaleka neobešlo bez komplikací. Napřed si dvakrát Romanův počítač nemohl poradit se souborem, který jsem mu s otázkami poslal, a totéž se opakovalo s mým počítačem, když mi nakonec své odpovědi odesílál. A když už se mi hlavou začínaly honit myšlenky na vztyčený ukazovák prozřetelnosti, technické problémy se konečně podařilo překonat.

Vydali jste novou desku. V čem je podle tebe největší rozdíl mezi ní a prvním albem?

"Save The Robots" je rozmanitější. Snažili jsme se udělat hodně barevnou, zábavnou a vášnivou nahrávku. Poprvé jsem si zkusil napsat blues - "All The Bitches". "Atheism Is Not A Crime" je moje nejmilejší, úplně nefunková věc. Nějakej obrovskej rozdíl mezi oběma deskama asi není. Ta novější zní asi trochu současněji.

Kromě už tradiční účasti zahraničních funkových hvězd jste tentokrát nahrávali i s Filmovým symfonickým orchestrem pod vedením Maria Klemense. Jak se vám spolupracovalo s tak velkým tělesem?

Den před natáčením jsme s Ondrou Brouskem nespali, tak jsme byli nervózní. Je v tom velká síla, když ti tak velké těleso hraje tvoje noty. Ondra se teda pochlapil, všechny partitury sám ručně napsal, nechápal jsem nic. Ve dvaceti letech!!! Znělo to parádně.

Často se stává, že když někdo využije orchestrálních aranžmá, nahrávku v nich pak doslova utopí. Stalo se to třeba i The Doors na "Soft Parade", ale ne Monkey Business. Jaký na to máte recept?

To hlavní je písnička jako celek. Nikdo, ani sebelepší sólista na tuhle drobnost nezapomíná. V tuhle chvíli musí ega stranou, třeba je sloužit tomu malinkému čtyřminutovému výtvůrku.

V loňském roce jste měli v úmyslu vydat živé album. Jak to vypadá?

Nahrávka je slušná, k tomu asi i dojde, že to vydáme. Možná na DVD spolu se záznamy různejch koncertů. J.A.R. měli dělat novou desku, tak jsme nechtěli nechat MB's úplně usnout. Nakonec se vše změnilo, J.A.R. se posunuli a nastoupila nová deska MB's.

Co ještě na tom DVD bude?

Bude tam hodně klipů, které nemají normální šanci spatřit světlo světa, záznamy různejch koncertů, dokument o Fredu Wesleym, nové remixy, rozsáhlé fotogalerie našeho fotografa Blacka, aktuální rozovory s celou kapelou, nevydané písničky, dema, seznam našich nejoblíbenějšch desek, dokument o natáčení "Piece Of My Live" a tak.

Máte představu, koho byste chtěli oslovit jako hosta na příští desku?

Máme celej arch jmen, kterej sestavujeme, když jsme zhulení. No to by ses asi pobavil, co tam je za jména. Dokud nebudou ve studiu, nemá cenu o tom mluvit. Ale plány teda máme neskromný. (smích)
Roman Holy
© Radek Mach

V květnu se chystáte do Ameriky a údajně máte domluvenou schůzku s Princem. Jaké je tvoje očekávání od tohoto setkání?

Nic výrazného, chceme jen na pár minut proniknout do Paisley Parku, nechat tam naše desky, nasát atmosféru a zase vypadnout. Možná potřást pravicí mistrovi, ale o tom silně pochybuju. I když, kdo ví? Já o tom nechci zatím mluvit, člověk tak rád žvaní, pak to nevyjde a je za pitomce.

V naší zemi je zvykem tvrdit, že u nás hudba na světové úrovni nejde dělat, protože na to nejsou peníze atd. Vy jste ale důkazem toho, že to jde. V čem to podle tebe vězí?

Jsme šikovní a chytří jako opice. (smích)

Kolik budete dělat k "Save The Robots" klipů?

Asi šest - "Save The Robots", "Atheism Is Not A Crime", "Monkey Town", "John Holmes Is My Platonic Lover", "All The Bitches", "Oldschooler" a možná i další.

Bude následovat nějaké oficiální "Save The Robots" tour?

Určitě, přes prázdniny jedeme sérii svejch open air, fesťáky asi skoro vypustíme. To je hroznej stres, máme moc nástrojů a jsou to vždycky nervy. V květnu opět velká Lucerna.

Jaký máš pocit z vaší remixové desky. A jak na tebe jako na autora vůbec působí, když se ti někdo vrtá v notách?

Deska se mi moc líbí, jinak bysme ji vůbec nepustili. Dá se poslouchat celá, je tam dost muziky. Nejvíc mě baví Al-esh.

Proč na desce nakonec není remix od Boba Sinclaira, který měl původně taky přispět?

Několikrát slíbil, že remix rád udělí, dvakrát jsme mu poslali datku se stopama a ten hňup, co vše nadšeně odsouhlasil, se nakonec vůbec neozval. Ta jeho firma ho zapírala, no bylo to bulharštější než v Bulharsku.

Tak mě napadá, oslovil někdo MB's jako remixéry? Šli byste do toho?

Měli jsme už skoro udělané Ohm Square, pak jsme to nestihli, stejně jako oni na naši desku. Neznělo to špatně, dělali jsme "Sole Lane". Kdyby nás oslovil někdo zajímavej, tak není co řešit.

"Save The Robots" je deska, která má rozhodně velké šance na úspěch v zahraničí. Co s tím hodláte dělat?

My nic, ale pár lidí už se různě venku snaží. Dokud nebudem v letadle nebo za hranicema, je bezpředmětné o tom krafat.
Roman Holy
© Radek Mach

Kdyby sis mohl vybrat jednoho jediného muzikanta, třeba i nežijícího, na jehož desce bys mohl hrát jako host, kdo by to byl?

Michael Franks. Nemá jedinou slabou desku. Velkej frajer.

Jak to vypadá s novou deskou J.A.R.? Bude to opravdu trojalbum, jak se nese kuloáry?

Dnes jsme začali točit bubny. Máme třicet věcí, tak je pravděpodobné, že se na jednu desku nevejdeme. Trojalbum se mi ale teď zdá moc. Uvidíme. Bude to velká zábava, soudě podle prvních textů a not.

Jsi autorem hudby k filmu "Zatracení" a pokud je mi známo, je to vůbec tvoje první filmová hudba. Jaká to byla profesní zkušenost?

Pro mě důležitá věc, zjistit, že to jsem schopen ustát a ten film nezkazit. Bavilo mě to, doufám, že bude něco dalšího.

Kdo je tvým největším vzorem v oblasti filmové hudby?

Ennio Morricone - můj vzor. Vladimir Cosma, Nino Rota, Lalo Schifrin, Goblins. Spíš Evropani.

Jak vidíš vaše šance v nadcházejících cenách APH? Záleží ti na tom vůbec?

Já doufám, že nám dají někdy šanci, abychom si s velkou chutí šli užít na tu ceremonii. I těch pět minut slávy. Zatím to tak nevypadá. Ta cena mi lhostejná není, sbírám je.

Co si myslíš o tom, že se Matě opět nedostal do nominací na zpěváka roku?

Nechápu to. To mě fakt mrzí, zasloužil si to. Nic proti Kryštofovi Michalovi, ale Matě je úplně jiná ktegorie. Dám mu svoji soukromou bramborovou cenu nedozírné krásy a významu.

Co chápeš jako největší pochvalu své práce?

Když vydrží Hiram Bullock poslouchat pětkrát za sebou "Save The Robots" a baví ho to víc a víc. Uááááááááá!!!

Jsi šťastný?

Do svejch jednatřiceti jsem byl šťastnej téměř nepřetřžitě. Chodící jaderná elektrárna s věčným rohlíkem na tváři. Od smrti mého bratra se mé okamžiky štěstí daj měřit na minuty. Jsem velmi smutnej, melancholickej člověk. Jenom to není vidět.

Jaký máš vztah k internetu?

Internetu věnuju denně minimálně 40 minut. Je to můj největší zdroj nevšedních informací. A kromě pošty a běžného provozu ho využívám hodně na objednávání a nákup věcí ze hraničí.

Znáš MusicServer.cz?

Samozřejmě znám a občas na něj i zabrousím.

Autor je redaktorem časopisu Show!


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY