Nebaví vás rockeři moderní doby? Chcete někoho, kdo se nebere tak vážně a víc než sebe chce svým hraním především bavit druhé? Tohle všechno vám už počtvrté servírují sandiegští krokodýli na zvrácenými vášněmi a hořkými slzami vykoupeném "Crimes Of Passion".
7/10
Crocodiles - Crimes Of Passion
Vydáno: 20.08.2013
Celkový čas: 34:01
Skladby: I Like It In The Dark, Marquis De Sade, Cockroach, Heavy Metal Clouds, Teardrop Guitar, She Splits Me Up, Me And My Machine Gun, Gimme Some Annihilation, Virgin, Un Cant D'Amour.
Vydavatel: Frenchkiss Records
Nenamazané struny. Skřípající varhany. Ozvěny ze záhrobí. Povinné vrstvení a nánosy umělecké špíny. Lyrické variace na smrt. Porouchané volume. A hlavně nezapomenout na mlžný lo-fi filter. Skoro by se zdálo, jako by zde byla popisována tradiční výbava těch divných shoegaze děcek.
Crocodiles jsou ale jako v rozpuku mládí. Temnota dospívání nalézá na druhé straně i nezdolnou radost. Zvonečky. Melodické dívčí šedesátky jako studnice nekonečné inspirace. Strach ze smrti a touha žít.
A všechno, co potřebuješ, je láska… Stačilo by ale taky do placu dát jména jako
The Jesus And Mary Chain,
The Cure,
Echo & The Bunnymen nebo klidně i pankáče
Sex Pistols. Hodit je do mixéru. A brčkem pak usrknout z koktejlu schovaného pod titulem Crocodiles.
Ano, také duo Brandon Welchez (ten, co se na pódiu vrtí jako
Ian Curtis po lekcích tance a když se neostříhá, vypadá jako
Bob Dylan zamlada) a Charles Rowell (kytarový hrdina s nepřebernou zásobou riffů) patří k řadám zelených, poctivě recyklujících všechno kytarové, co jim v mládí zavadilo o uši. Nikdo jim to ale vesměs nevyčítá. Nahrávky vrací do dob, kdy se v rockovém řemeslu ještě nepokoušeli prorazit neúspěšní inženýři a všechno byla především zábava. A dalo se na něj tančit. Kluci s jeho pomocí balili holky a všichni usínali pod peřinou s uchem na přenosném rádiovém přehrávači. Svědectvím o neobyčejné energii, kterou ostatním základní dvojka a zbylí dva spoluhráči předávají, jsou narvaná hlavně jejich živá vystoupení, o čemž se před dvěma lety v Lucerna Music Baru
přesvědčil už kolega Lukáš Benda.
Dřívějším hudebním poměrům se Crocodiles přibližují také frekvencí novinkového materiálu - pět let, čtyři alba. A fanoušci nesnášející změnu ani nemusejí moc kafrat; pět roků je to víceméně pořád to stejné. Nebo snad přichází se
Zločiny z vášně i nečekaný dějový zvrat v příběhu o hledačích relikvií let minulých? První dojem této domněnce opravdu nahrává. Není-li čtvrtá řadovka "Crimes Of Passion" vašim prvním setkáním s nostalgickým uskupením, možná lehce svraštíte čelo. Že by se tentokrát nekonal divoký mejdan a pánové se pokoušeli o vývoj? Ale to je jenom takový povrchní první pocit. Hned při dalším poslechu na něj zapomenete a už nebudete přesně vědět, co ve zvuku tak urputně chtělo posluchače přesvědčit o změně. Kdepak. "Crimes Of Passion" je
krokodýlí standard se vším všudy.
Album nabízí kolekci deseti love songů přetékajících vášní, osobními obsesemi a vyznáními. Nejenom raněné srdce na něm zakrvácí, ale také prsty od dalšího nášupu rozvrzaných a nesladěných kytar, které jsou vynalézavější víc než kdy předtím a překvapují v nejednom okamžiku. Zpětnou vazbou se vrací, drolí se o kouřovou stěnu shoegazu, znásilňují cukrový bubblegum, přes kaleidoskop se tříští do psychedelických obrazců, povolávají do tance na garážových parketách a cestou přes hřbitov nabírají i pár kámošů gothiků.
Ve "Virgin" se vhodným tónem snaží podpořit žalostné přání svého frontmana být opět sexuálně neposkvrněn. Se "She Splits Me Up" oprašují nejhitovější The Cure. V úvodní "I Like It In The Dark" si dávají duet s gospelem. Dovedou i zvolnit, a to v úplném závěru ploužákem "Un Cant D'Amour". A ze zastřených dálek je po celou dobu jako mluvčí generace prokletých básníků neohroženě doprovází hlas Welcheze. Do svých (dis)harmonií kapela občas umně zakombinuje i klávesy nebo saxofon a všechno to zvládne nacpat do stopáže čtyřiatřiceti minut. Všechno, aniž by jenom chvíli nudili, podle zajetého vzorce už napočtvrté - může se jejich potenciál vůbec někdy vyčerpat?
Letos jistě vyšla a určitě taky vyjde spousta lepších desek než je "Crimes Of Passion". Jako i ostatní studiové počiny Crocodiles nevznikla, aby aspirovala na nejlepší alba roku (přestože se v seznamu mnoha milovníků vintage jistě objeví). Nepřichází se spletitým konceptem, který bude kazit spánek hudebním publicistům a připraví půdu pro bujaré teorie. Už počtvrté vás naopak vrací zpět v evoluci. O její hudbě se nepřemýšlí a není v ní moc co analyzovat, především se poslouchá. A třeba je posledním studiovým zářezem v diskografii a za dva roky si už svět na existenci sandiegských hudebníků nebude pamatovat. Taky v pořádku. Žít v přítomnosti je ostatně mnohem větší sranda. A právě v ní vás muzika
Crocodiles očekává, stačí stisknout PLAY.