Britští Hurts na sebe v roce 2010 strhli veškerou pozornost milovníků kultivovaného popu: jejich debut "Happiness" totiž přinesl vkusnou směsici líbivosti, tklivých melodií a okázalých smyčcově-elektronických kompozic. Po dvou letech túrování vychází deska "Exile", která má rozhodnout o osudu kapely.
Zrecyklovat a pouze na oko přizpůsobit vítěznou formuli debutu, nebo inovovat své pojetí hudby? Podbízet se rychle získané základně vrtkavě loajálních fanoušků, či zariskovat nechtěný a zcela možný pád z nejvyšších pater oblíbenosti? Nahrávání druhých desek musí být tou snad nejdrásavější částí kariéry každého umělce, protože hudebně vybalancovat a realizovat odpovědi na tyto otázky jistě není procházka rozkvetlou zahradou.
Hurts si s nahráváním dvojky dali na čas a ze zhrublého zvuku nahrávky je promyšlená práce cítit od prvního protočení. Teď už zbývá odhalit, zda přesun od něžného
Štěstí do drsného
Exilu bude vůbec někoho vzrušovat, nebo se duo Hutchcraft Anderson svorně zařadí do zástupu formací, co se vyčerpaly svou prvotinou.
Ač se to možná zdá nepochopitelné, domovská Británie zůstala téměř nezasažena vlnou adorace, kterou v Evropě vyvolalo první album Thea a Adama z Manchesteru. Následovník měl proto cíl vytyčený ještě dříve, než se o něm vůbec začalo mluvit - dobýt i Ostrovy. Skupina si k tomu ale vybrala páky, jež jsou vystaveny protichůdným silám. Museli znít ještě více britsky a zároveň uspokojit namlsané posluchače ze starého kontinentu. Jak toho docílit? Těžko soudit, zda to byl záměr, ale "Exile" v sobě nezapře vlivy velikánů z
Muse a
Coldplay.
Titulní "Exile" byla múzami zlíbaná od prvního do posledního tónu a stadiónový zvuk jistě dokvete při provedení na velkém koncertu. Co píseň spojuje se
starými Hurts, je však charismatický vokál Thea a lehké ošlehání elektronikou. Pilotní singl "Miracle" zase
óóó-uje zcela v duchu bandy kolem
Chrise Martina. Pánové mají díky tomu v rukách hitový song, co má lepší papírové předpoklady uspět ve Velké Británii, ale posluchače ve zbytku světa takto
ohromovat nikterak nepotřebovali.
Jeden by řekl, že se v první polovině nahrávky, která se celá nese v tomto duchu, naprosto vytratila původní esence zasněných, melodramatických a věčně osudových Hurts. Přesně těch Hurts, jež z každé rozchodové balady dokázali udělat tu nejdojemnější a nejnesnesitelnější chvíli vašeho života, kterou ale zároveň zcela přijímáte ve své neopodstatněné teatrálnosti, i když se třeba pohupuje na hraně kýče. Ne však na úvodní půlce "Exile", tady se oslovují především rádioví dramaturgové: "Blind" se svým
"o-eo-eo" je podbízivá možná až příliš a je škoda, že se uchýlili k takto primitivním popěvkům. Kde jim to ovšem vychází, je nezvyklá "Sandman", která si také hraje se samohláskami, ale závěrečný dětský sbor vás přinutí britské dvojce odpustit.
Skvělá "The Road", se svou vypjatou atmosférou obohacenou o dosud upozaděné kytary, znamená na desce jasný předěl. Od tohoto bodu až do konce se
Hurts se stále větší razancí daří přiblížit k auře, která obklopovala
"Happiness". Může za to především klasická
hurtsovská melancholie "The Crow", dojemná "Somebody To Die For" i naléhavá "The Rope", která svým mrazivým
synth-troubením buduje dramatickou atmosféru zoufalosti. Poslední "Help" nenápadně rozehraje samotné piano, aby skončila epickou smrští se smyčci a kytarovým vodopádem. Fanoušky tak naplní pocitem, že Hurts
to v sobě stále mají a prvotina nebyla jen souhrou náhod.
"Exile" ukazuje Thea a Adama v novém světle. Pánové v sobě koncentrují větší sebevědomí a jejich nový sound si přímo říká o vyprodané areny. A snad se jich i dočkají, ze skladeb nepřeslechnutelně vyčuhuje záměr fungovat v opulentním živém předvedení. Ano,
předvedení je to správné slovo - druhé album manchesterského dua je totiž pořádné divadlo, které stále dokáže dojmout, i když míří k širšímu obecenstvu a využívá nových efektů.
-
Naprostý souhlas (Andy, 11.03.2013 13:35) Reagovat
Nejen že s recenzí naprosto souhlasím, ale zároveň musím říct, že jde o jeden z nejlepších textů, co jsem tu na musicserveru za poslední dobu četla. Fakt skvělé. Ani bych to takhle dobré od pana Bočka nečekala :-)
-
Souhlas.. (Pavlí, 11.03.2013 15:16) Reagovat
Líbí se mi, jak je ta recenze napsaná. Osobně bych nedala 8/10, nýbrž 6-7/10. Nemůžu říct, že jsem zklamaná - ale Happiness mi dávalo víc.. to byli Hurts. Teď jsou to místy Musecoldplay a to já moc nevyhledávám.
Když zveřejnili Miracle, má reakce byla: "No, mně se na Hurts líbí (líbilo?!), že znějí j i n a k , neznám skupinu, která by mi dávala přesně to, co Hurts.. Moc mě to teď neoslovilo Ale pro fanoušky Coldplay to bude asi to pravé.." A dnes, po poslechu alba Exile: "Noví Hurts.. chvílemi to zní jako něco mjůsáckýho nebo koldplejovskýho (Exile), chvílemi jako Hurts (The Crow), chvílemi jako něco nového, zajímavého (Blind, Cupid). Je to jiné, surovější, ale i víc elektro."
-
8/10 (W., 11.03.2013 19:04) Reagovat
Velká pochvala p. Bočkovi, po jeho štiplavých reakcích na mnoho jiných desek, které se mi líbily, s ním mohu konečně souhlasit...
8/10 je ideální hodnocení, i když já jsem nadšená mnohem víc, samozřejmě, že Happiness nepřekonají, ani kdyby se přetrhli, to po nich ani nikdo nežádá, ale já jsem spokojená, jen jste zapoměl tak trochu na Mercy, což je taky docela skvělý song :) Ale líbí se mi, a moc. A ke Cupid, hodně mi připomíná Daggers časy (skalní fanoušci vědí) ale je taky skvělá snad ještě lepší :)
-
Ooh. (Tomáš, 15.03.2013 15:20) Reagovat
Hype kolem tohohle mini boybandu nikdy nepochopim, ta deska je pro mě ztělesněním nudy od začátku do konce. Přeceňovaná kapela, a to ve velkém stylu.
-
Re: Ooh. (Marty, 15.03.2013 17:22) Reagovat
To nemůžete pochopit, když ani nevíte, co znamená slovo boyband. HURTS totiž boybandem v žádném případě nejsou.