Daft Punk dali elektronice šmitec. Tedy smyčec

06.12.2010 12:00 - Lukáš Boček | foto: facebook interpreta

Fanoušci dua Daft Punk to mají těžké. Francouzi skáčou z jednoho projektu do druhého, od poslední nepříliš dobře přijaté studiovky "Human After All" navíc uteklo již dlouhých pět let. Nyní se ze stínu hudby jedniček a nul vynořují s něčím, co pro ně není vůbec typické - orchestrální filmovou hudbou.
8/10

Daft Punk - Tron: Legacy (soundtrack)

Skladby: Overture, The Grid, The Son Of Flynn, Recognizer, Armory, Arena, Rinzler, The Game Has Changed, Outlands, Adagio For Tron, Nocturne, End Of Line, Derezzed, Fall, Solar Sailer, Rectifier, Disc Wars, C.L.U., Arrival, Flynn Lives, Tron Legacy (End Titles), Finale
Vydáno: 6.12.2010
Celkový čas: 58:36
Vydavatel: Parlophone
Filmová hudba se u velkých epických snímků většinou cirkuluje kolem středu, kterým je orchestr. Rozmáchlé aranže, plno dramatických smyčců, výstražných bubnů a děsivého skřípání strun píše dnes mnoho autorů, jedním z nejznámějších bude i Hans Zimmer. Ten stále více propojuje tradiční orchestr s pojítkem moderní doby - elektronikou. V jeho šlépějích kráčejí i Daft Punk na skladbách pro film "Tron: Legacy".

Tam, kde Hans Zimmer s elektronikou jen ostýchavě koketuje, tam Francouzi už rozjíždějí předehru. Úplnému milování jsou však, překvapivě, několik praktik vzdáleni. Po krátkém zamyšlení se to zdá být logickým krokem - sci-fi "Tron: Legacy" má sice své futuristické momenty a originální snímek z roku 1982 byl jeden z těch prvních, který naplno začal využívat počítačovou grafiku, ale pořád je to jen snímek od strýčka Disneyho. Tudíž k zásadnímu elektronickému experimentování, zdá se, nebyli Daft Punk vůbec připuštěni.

Dvě desítky skladeb tak mají víceméně všechny základ ve velkém orchestrálním tělesu. Často do nich ale vstupují elektronické beaty a tlumené syntetické pulsování. Efektem je tíživá atmosféra navozující pocit, že jste se ocitli uvnitř matrixovského snu. "Armory" nebo neuvěřitelně silná "Solar Sailer" ukazují, jak se smyčcové nástroje mohou snadno proplétat s umělými zvuky. K mistrovství dotažená svatba electra se smyčci je pak skladba "The Game Has Changed", jež bezchybně funguje i naprosto izolovaně od zbytku alba.

Vysloveně daftpunkovských zářezů je na albu minimum, všechny však nesou náboj zvedající chloupky na vašem zátylku. Elektrizující "Derezzed" by si klidně zasloužila i více než necelé dvě minuty. "TRON Legacy (End Titles)" zase zní, jako by utekla z "Návštěvníků" a zároveň se stihla adaptovat do dnešní doby.

Daft Punk v jednom rozhovoru uvedli důvod, proč se rozhodli napsat filmovou hudbu. Vedlo je prý nutkání zanechat po sobě něco trvalého. Smyčce lidi doprovázejí již stovky let, zatímco elektronická hudba teprve pár desítek let. Jejich odkazem tedy bude solidní (a zároveň originální) filmový soundtrack, který od zbytku produkce odlišuje drobné množství probíjející hudby se stoprocentně kladným nábojem.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY