Je jen jedna věc, na které kritici ujíždí více než na škatulkování - žebříčky. My jsme aktuálně připravili jeden, který vám v několika dílech shrne sto nejlepších desek uplynulého desetiletí. A přihodíme shrnutí nejdůležitějších událostí jednotlivých let. Pokračujeme rokem 2004 a šestou desítkou.
Máme za sebou další hudební dekádu. Deset let, co opět změnilo svět. Pokud konec osmdesátých let přinesl sametovou revoluci, pád Berlínské zdi a krach komunistického svazu, což mělo za následek, že devadesátá léta byla jedním velkým mejdanem, oslavou svobody a míru (byť výjimky se našly), začátek jednadvacátého století nám mediálně objevil nepřítele nového - terorismus. A tahle trpká pachuť ovlivnila výrazně i hudbu. Ať už tématicky (do Bushovy politiky se opřeli i Radiohead), nebo obsahově (americká verze debutu The Strokes neobsahovala písničku zesměšňující newyorské policisty, protože se to prostě po 9/11 nehodilo). Příkladů je samozřejmě bezpočet.
Přesto se ale uplynulých deset let vyznačuje především tím, že nic nevykračuje z řady. Ano, konzumní mašinérie objevila ještě jednodušší cestu k penězům než boybandy a do popředí se dostaly talentové (ne)pěvecké soutěže typu Česko hledá SuperStar, MTV zase jednou ovládlo r'n'b a zažili jsme boom reunionů i exhumaci osmdesátkového electropopu, ale vše se tak nějak vzájemně vyvažovalo. Nejvýraznější změnou tak je fakt, že se hudba stěhuje na internet - od mp3jek a streamování hudby či videoklipů až po hudební publicistiku.
Snad i proto je náš žebříček stovky nejoblíbenějších alb uplynulé dekády tak rozmanitý a pokrývá téměř kompletní populární scénu. (Až na metal, ale to už se snad dávno ví, že kritici prostě metal nespolknou a budou ho ignorovat. I když je jako hudební styl nesmrtelný…) Cílem našeho žebříčku není sdělení tak to bylo a jen my máme pravdu, ale seznámení čtenářů s naším pohledem na uplynulé desetiletí. Odráží se v něm nejen náš hudební (ne)vkus, ale i naše zapomnětlivost a všechny osobní úchylky. Vždyť jak jinak si vykládat to, že v něm najdete úlety typu The Teenagers?
V rámci jednotlivých žebříčků shrneme postupně i jednotlivé roky. Připomeneme si, co zásadního se v nich událo, kdo na výročních ceremoniálech za co děkoval a která alba mizela z pultů (respektive vytěžovala servery iTunes) nejvíce. Pokračujeme šestou desítkou první stovky a těšit se můžete na Franz Ferdinand, Gnarls Barkley, MGMT, Kylie Minogue či The xx.
100 - 91 | 90 - 81 | 80 - 71 | 70 - 61 | 60 - 51 | 50 - 41 | 40 - 31 | 30 - 21 | 20 - 11 | 10 - 6 | 5 - 1
60. místo: Marylin Manson - Holy Wood
Průměrná známka: 8.000
Datum vydání: 13.11.2000 Produkce: Marilyn Manson, Dave Sardy Prodeje: 500 tisíc US
Svět zná Marilyna Mansona především jako chlapíka s šokující a prý nevkusnou image. Jenže za vším tímhle strojeným divadlem se skrývá něco mnohem podstatnějšího. Sdělení. Vlastně velmi silná sdělení. Tenhle Brian Warner si servítky nikdy nebral. Syrová otevřenost, pomocí níž prezentuje drogy a sex a zejména jeho kontroverzní pojetí společensko-politicko-náboženských otázek, z něj učinily skutečného vyvrhele konzumní konzervativní společnosti. Čím je ale výjimečná právě tato deska? Po obviňování z podílu na masakru na Columbine High School ukázal kritikům prostředník a o to razantněji proti nim vystoupil. Připočteme-li k jeho zvrácené poetice tvůrčí vrchol pánů Twiggyho Ramireze a Johna 5, máme co dělat s nejsilnější deskou, kterou tahle podivná parta vydala. MM je možná šašek, jenže aspoň nazývá věci pravými jmény. Jako jeden z mála.
-- Petr Adámek
Marilyn Manson - Disposable Teens
"Pokud jde o texty, výhradní autor Manson není dlužen nic své pověsti, opírá se dost tvrdě do náboženství a jeho forem nátlaku, pojetí Boha, americké společnosti, lidských slabostí s tím souvisejících."
Ondřej Pravda, hlavní recenze.
59. místo: Kylie Minogue - Light Years
Průměrná známka: 8.000
Datum vydání: 25.9.2000 Produkce: Johnny Douglas, Mike Spencer, Graham Stack, Mark Taylor, Guy Chambers, Steve Power, Julian Gallagher, Richard Stannard, Steve Anderson, Mark Picchiotti Prodeje: 1 milion UK
I když opravdový celosvětový comeback přišel pro Kylie Minogue až s hitem "Can't Get You Out Of My Head" z desky "Fever", už předcházející "Light Years" ji vytáhlo z hlubin zapomnění opět na výsluní. Drobná australská zpěvačka se po několika letech hudebního experimentování vrátila pokorně do vod mainstreamového popu, a protože jí v tom pomohl ve třech skladbách i Robbie Williams a (v té době) jeho druhá ruka Guy Chambers, bylo z toho nejen několik velkých hitů, ale hlavně vyrovnaná a bezbalastní deska. Skladby jako "Your Disco Needs You" a hlavně "Spinning Around" odstartovaly návrat disca, ale na rozdíl od chladné Madonny mu Kylie dokázala vdechnout i život. "Light Years" je samozřejmě nenáročná nahrávka, ale přecpaná hity a v druhém plánu i příjemnými aranžérskými hrátkami. A Kylie na ní jde těžko odolat.
-- Honza Balušek
Kylie Minogue - On A Night Like This
"Až budou chtít Britney Spears, Billie Piper a jim podobné zjistit, jak se vlastně dělá pořádný pop, zde najdou tu nejlepší učebnici."
Honza Balušek, hlavní recenze
58. místo: The Libertines - Up The Bracket
Průměrná známka: 8.000
Datum vydání: 14.10.2002 Produkce: Mick Jones Prodeje: 100 tisíc UK
The Libertines se stali pro britskou kytarovou scénu tím, čím The Strokes pro americkou - jen pokud parta okolo Juliana Casablancase vrátila americkou kytarovou hudbu někam k Television, Libs se pro změnu protnuli s The Clash. Návrat k hudebním ideálům punkové generace, jen zasazených do prostředí fast-foodového konzumu. Po vzoru všech ostatních úspěšných ostrovních kapel však nejeli na jedné silné osobnosti, nýbrž na profláklé britské spolupráci dvou výrazných talentů. Po Lennonovi a McCartneym, Pageovi a Plantovi, Marrovi a Morrisseym či Brownovi a Squireovi tak britské ostrovy objevily Dohertyho a Barata. "Up The Bracket" je vytáhla z malých, potem páchnoucích studentských klubů na titulní stránky časopisů, do televize. A dala jim finanční prostředky na to, aby se mohli prodrogovat i ke druhému povedenému albu, ale zároveň v nich definitivně zabila schopnost potkat se na pódiu za střízliva. Desky "Up The Bracket" a "Is This It" odstartovaly skrze stránky NME nekonečnou vlnu britských kytarovek, které se s postupem dekády čím dál tím více slévaly do jednoho balastu, ze kterého se původní dvojici mohou do očí podívat jen Arctic Monkeys, Franz Ferdinand a Bloc Party.
-- Miroslav Böhm
The Libertines - Up The Bracket
"Tenhle mladý londýnský kvartet by pravděpodobně nechtěl být nazýván anglickými Strouks, ale to je celkem přesná definice, mimo jiné. The Libertines si rockové historie váží stejně jako The Strokes, jsou - po většinu času - stejně charismatičtí a jsou dokonce podepsaní u stejného mrňavého britského labelu."
Andy Pemberton, Blender
BYLO NEBYLO V ROCE 2004
• Tvůrce myšlenky Superstar přišel s ohromujícím nápadem, jak ze soutěže ještě více vytěžit. Povolal vítěze všech jedenácti zemí, které estrádu zatím pořádaly a nechal je mezi sebou soupeřit o titul světového idola. Vyhrál Nor Kurt Nilsen o deset bodů před americkým fenoménem Kelly Clarkson. Vítězství mu bylo ale prakticky k ničemu vyjma písně "Beautiful Day", která měla zajištěnou celosvětovou distribuci. Kromě své vlasti si ale nikde jinde ani neškrtl.
• Super téma o Star ale nemůžu opustit tak lehce. V roce 2004 se klání pěveckých talentů uskutečnilo i u nás. Vyhrála Aneta Langerová, jež krátce po svém vítězství vydala debutovou desku "Spousta andělů".
• Billy Corgan opět zaperlil. Ve svém srdcervoucím zápisku na svém blogu nazval basistku D’Arcy Wretzky v té době už mrtvých Smashing Pumkins feťačkou a kytaristku Jamese Ihu obvinil z rozpadu kapely.
• Počátkem roku se Britney Spears poprvé představila veřejnosti jako nezodpovědná husa, což se s ní táhlo neskutečné čtyři roky. Co že se stalo? Britney chtěla zjistit, jaké je to být vdaná. Tak se prostě vdala. Jejím vyvoleným byl kamarád z dětství, sňatek byl sice o dva dny později anulován, ale i tak stál zpěvačku pár milionů dolarů jako odškodné pro ex-manžílka.
• V červnu byl náhle hospitalizován kytarista kultovních The Ramones Johnny Ramone. Lékaři pro něj neměli přívětivou zprávu. Diagnostikovaná rakovina prostaty ukončila Ramoneho pouť o čtvrt roku později.
• Svět přišel i o další legendu. Průkopníka soulové hudby Raye Charlese . Ve svým třiasedmdesáti letech zemřel na selhání jater.
• Největší ostudu si v roce 2004 utrhla Ashlee Simpson. Ve vyhlášeném americkém pořadu Saturday Night Live zpívala na playback. Provalilo se to tak, že kapelník omylem pustil jinou skladbu, než byla avizovaná. Ashlee stála s mikrofonem u pasu jako tvrdé Y a pak s pláčem show opustila. Celý incident byl probírán následující den ve všech médiích.
• Těchto dvanáct měsíců přineslo i jednu zajímavou spolupráci. Své síly spřáhl Jay-Z s Linkin Park a natočili šestipísňové EP s názvem "Collision Course". Kritici z hudby linoucí se z repráků měli vlasy hrůzou na hlavě zkroucené, ale americké number one hovoří něco jiného o vkusu posluchačů.
57. místo: Beatsteaks - Limbo Messiah
Průměrná známka: 8.000
Datum vydání: 30.3.2007 Produkce: Moses Schneider Prodeje: 100 tisíc GER
Beatsteaks byli v těžké pozici. V roce 2004 nahráli desku "Smack Smash", která je katapultovala nejen mezi hvězdy hudebního nebe, ale dala jim ochutnat vody mainstreamu. Kde kdo by pod návalem úspěchu ještě více změkl a orientoval se na to, aby ho hrála rádia. Všichni, kromě Beatsteaks. Deska "Limbo Messiah" je z jejich pěti počinů nejkytarovější a nejsyrovější. Přiblížili se znova ke svým punkrockovým létům a vytvořili nahrávku, která je energicky vydatnější než red bull. Upustili od ukňouraných láskobolných témat z předešlé desky a zahráli si na sobečky, kteří se chvástají vlastním egem, milují svůj život a dělají všechno, jak je jim libo. Právě přehršle egoismu, více kytar, ráznosti a břitkosti udělaly z "Limbo Messiah" jednu z nejdůležitějších německých desek dekády.
-- Katka Guziurová
Beatsteaks - Demons Galore
"'Limbo Messiah' je strhující album. Charismatický zpěv v kombinaci se všeho schopným dvoučlenným kytarovým komandem, vyzrálé kompozice daleko za hranicí klišé. V jednoduchosti je krása."
Radek Hendrych, hlavní recenze
56. místo: Gnarls Barkley - St. Elsewhere
Průměrná známka: 8.000
Datum vydání: 24.4.2006 Produkce: Danger Mouse Prodeje: 1 milion US, 300 tisíc UK
DJe Danger Mouse a zpěváka Cee Lo dala dohromady náhoda, jejímž výsledkem byl asi největší hit roku 2006 - "Crazy". Tahle podivná dvojka se ale nevyčerpala jedním výstřelem, "St. Elsewhere" je impozantní mišmaš soulu a popu napájeného z všežravé hiphopové estetiky. Danger Mouse zde odstartoval svoji kariéru nejvyhledávanějšího producenta současnosti a někdejší excentrický rapper Cee Lo našel uprostřed jeho ujetých beatů svoje místo. Je to právě jeho hlas, plný smutku a zároveň naděje, který ze skladeb jako "Smiley Faces" nebo "Who Cares?" dělá nezapomenutelný zážitek. Druhý hit podobného kalibru jako "Crazy" na desce není, ale vlastně to vůbec nevadí.
-- Karel Veselý
Gnarls Barkley - Crazy (live at MTV Movie Awards 2006)
"Je to zábavný, se snobskou perverzí naleštěný pozlátko z Las Vegas. Přehlídka těch nejpopovějších hitů, kterém jste kdy mohli slyšet. Přitom všude absentuje sebemenší vlezlost."
Benjamin Slavík, makrorecenze.
55. místo: MGMT - Oracular Spectacular
Průměrná známka: 8.000
Datum vydání: 22.1.2008 Produkce: Dave Fridmann Prodeje: 500 tisíc US, 300 tisíc UK
V době vydání se album "Oracular Spectacular" nedočkalo nějaké velké vlny zájmu. Jenže ta se dala do pohybu během půl roku a dnes již opravdu není člověk, co by se zajímal o hudbu a neslyšel jejich "Kids". (A já mu to v hlavní recenzi prorokoval!) MGMT naštěstí nejsou one hit wonder. Celou desku se jim povedlo napumpovat příjemným mixem Bowieho a současného popového zvuku s malým postpunkovým ocáskem. Přidali k tomu svou šíbnutou image a najednou časopis NME označil jejich album jako nejlepší za rok 2008. "Oracular Spectacular" není něčím, co by bořilo zavedené hranice, ale dokázalo skvěle čerpat od svých předchůdců, díky čemuž se z něj stal koktejl výborný od začátku do konce. Máloco je vhodné stejně pro obyčejné rádiové posluchače, jako pro nekompromisní indie rockery. Tahle záležitost ano.
-- Tomáš Tenkrát
MGMT - Kids
"Na MGMT je sympatický jejich zvuk a vůbec to, jak znějí neotřele a jaké vyznávají postupy. (...) Využívají moderní elektroniku a rochní se v psychedelii, což může znít zběsile, jenže nejlepší na tom je, že celá deska je vlastně popová."
Tomáš Tenkrát, hlavní recenze
54. místo: Franz Ferdinand - Franz Ferdinand
Průměrná známka: 8.000
Datum vydání: 9.2.2004 Produkce: Franz Ferdinand, Tore Johansson Prodeje: 1,2 milionu UK, 1 milion US
Rok 2003 znamenal pro britskou kytarovou indie scénu poměrně pohublé mezidobí. Tradiční žánr na britských ostrovech korodoval pod náporem skvělých desek vzešlých především z UK Garage. Tento deficit se rozhodli spláchnout skotští Franz Ferdinand hned z kraje roku 2004 svým vynikajícím eponymním debutem. Elegance a styl šly ruku v ruce s neučesaností post-punkových forem. Taneční rytmika klasických rockových nástrojů nechala vzpomenout na první desku The Stone Roses, ale s tím rozdílem, že obdivovatelé císaře pána do svých skladem natlačili větší než malé množství svébytného humoru. Cena Mercury Prize jenom korunovala výjimečnost týhle placky, která opět veškerou pozornost indie fans uvrhla do dance-punkových vzorců. Jak tehdy poznamenal server E! Online: "Toto je album, které byste si přáli, aby nahráli The Strokes." -- Tomáš Bláha
Franz Ferdinand - Take Me Out
"Pro jednou je nevyhnutelný hajp britského tisku oprávněný: debutová deska Franz Ferdinand cituje z milovaného britpopu a post-punkových kapel bez obvyklého plagiarismu."
Barry Walters, Rolling Stone
HUDEBNÍ TRHÁKY ROKU 2004
Málokdy se stává, že by jeden hudební rok byl tak silně v režii jednoho interpreta. Králem roku 2004 byl bez pochyby americký r'n'b zpěvák Usher. Jeho čtvrtá řadovka nazvaná "Confessions" je nejprodávanější deskou roku a rovnou druhou celého uplynulého desetiletí. Skvěle se dařilo i Norah Jones, následovník veleúspěšného debutu nazvaný "Feels Like Home" během prvního prodejního týden prolomil v USA hranici jednoho milionu, což se naposledy před Norah povedlo Britney Spears v roce 2000. Před pětiletou pauzou od hudby dal o sebe vědět naposledy rapper Eminem. Album "Encore" napodobilo úspěchy svých předchůdců a je třetím nejprodávanějším za rok 2004.
Nejprodávanější alba za rok 2004:
• Usher - Confessions
• Norah Jones - Feels Like Home
• Eminem - Encore
• U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb
• Avril Lavigne - Under My Skin
Britové si ujeli na sedmdesátkovém disco-punkovém funku, čili Scissor Sisters. Pět Amíků sebralo odvahu a vydalo svůj eponymní debut, který v jejich domovině nikterak moc nezabodoval, ale britští kamarádi se z něj mohli zvencnout. Deska je s prodejem přesahující dva miliony na britských ostrovech devátou nejprodávanější celé dekády. V roce 2004 debutovali i Keane. Pro placku, kterou trio slepovalo už od roku 1999, bylo největší odměnou první místo britského prodejního žebříčku a celkových dvaasedmdesát týdnů v něm strávených. Na třetí místo nejprodávanější desky za dvanáct měsíců roku 2004 bylo potřeba nashromáždit devatenáct tracků, nahrát je na jeden nosic a nazvat je originálně "Greatest Hits". Tak to přesně udělal Robbie Williams a hned z toho bylo sedmiplatinové ocenění.
Nejprodávanější alba ve Velké Británii za rok 2004:
• Scissor Sisters - Scissor Sisters
• Keane - Hopes And Fears
• Robbie Williams - Greatest Hits
• Maroon 5 - Songs About Jane
• Katie Melua - Call Off The Search
Amerika je r'n'b rytmům zaslíbená, tudíž zrovna tady se nejvíce rochnil v dolarech za prodeje Usher. Z již zmíněného nosiče "Confessions" vyšlo celkem pět singlů a čtyři z nich dobyly čelo Billboard Hot 100, to už o kvalitách desky něco vypovídá. Pod svou kůži nechala nahlédnout dost posluchačů i Avril Lavigne, i když její desku popisovali recenzenti jako trapnou. Trapná konečně nebyla v uších kritiků Britney Spears. Čtvrtá řadovka z její dílny se odklonila z žvýkačkou polopených kolejí a vybojovala americkou trojku.
Nejprodávanější alba v USA za rok 2004:
• Usher - Confessions
• Norah Jones - Feels Like Home
• Eminem - Encore
• U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb
• Avril Lavigne - Under My Skin
Příběh Maroon 5 zpočátku na pohádku moc nevypadal. Debutovou desku "Songs About Jane" vydali už v roce 2002, ale spíš než hurikán prosvištěla jako vánek, kterého si nikdo ani nevšiml. Až o rok a čtvrt později si ji začali všímat především rádioví producenti. Píseň "This Love" o rozchodu se svou přítelkyní napsal frontman kapely Adam Levine, aby ze sebe dostal všechny emoce ven. Tehdy asi ještě ani netušil, že za ni obdrží i sošku Grammy. A rychle dotaz o druhém místě. Víte, jaký je rozdíl mezi Maroon 5 a Hoobastank? Především ten, že Maroon 5 po "This Love" vydali ještě hromadu dalších hitů, Hoobastank už to nikdy tak vysoko nevytáhli. Ani tu nominaci na Grammy píseň "The Reason" neproměnila. Na trojku to dotáhla "My Immortal" od Evanescence, tu napsal Ben Moody, člen, který kapelu opustil už na konci roku 2003, píseň o odchodu, ale byla spíše než o Moodyho o tom z lidského světa.
Nejprodávanější singly za rok 2004:
• Maroon 5 - This Love
• Hoobastank - The Reason
• Evanescence - My Immortal
• Maroon 5 - She Will Be Loved
• Britney Spears - Toxic
Copak se jen dělo na ostrovech britských? Tam umělci po dvaceti letech vzkřísili vánoční charitativní hit "Do They Know It's Christmas?" Vyměnila se jména, původní pěvci byli nahrazeni aktuálními hvězdami, například Chrisem Martinem, Snow Patrol, Dido a mnoha dalšími. Druhý je ukázkový one hit wonder celé dekády. R&B zpěvák Eamon nahrál docela sprostou písničku "Fuck It", ve kterém si svérázně vyřizuje účty se svou bývalkou, ale jen co začal pět s texty bez nadávek, už to nebylo ončo. A nebyli by to Britové, aby nepropašovali do výročního žebříčku něco opravdu obskurního, tentokrát chicagského DJ Caspera, který evidentně rád tančí cha cha tanec, protože o něm píseň je.
Nejprodávanější singly v Británii za rok 2004:
• Band Aid 20 - Do They Know It’s Christmas?
• Eamon - Fuck It (I Don't Want You Back)
• DJ Casper - Cha Cha Slide
• Eric Prydz - Call On Me
• Usher - Yeah!
Další kolonka, ve které vítězí Usher, jsou nejúspěšnější americké hity roku. Jeho song "Yeah!" byl vybrán jako pilotní z počinu "Confessions" a to si představte, že ani jeho poradce, ani sám Usher si nebyli jisti, zda je "Yeah!" ten správný hit. Věřím, že je number one ve čtrnácti státech světa přesvědčilo o opaku. Druhou šprušli má opět Usher. Druhý singl "Burn" už nebyl taková hopsanda, byl to doják o rozchodu. Aspoň třetí nejprodávanější singl urvala žena. Alicia Keys svůj hit "If I Ain't Got You" dodržela v americkém žebříčků rovných čtyřicet týdnů a jen mimochodem dostala za něj i cenu Grammy v kategorii nejlepší r&b song v ženském podání.
Nejprodávanější singly v USA za rok 2004:
• Usher - Yeah!
• Norah Jones - Burn
• Alicia Keys - If Ain't Got You
• Maroon 5 - This Love
• OutKast (feat. Sleepy Brown) - The Way You Move
53. místo: Amy Winehouse - Back To Black
Průměrná známka: 8.067
Datum vydání: 4.10.2006 Produkce:Mark Ronson, Salaam Remi Prodeje: 3 miliony UK, 2,2 milionu US
Představte si zakouřený jazzový bar. Pod stolem se sem tam válí zpitý rádoby gentleman, v protějším koutě se hraje poker, na baru se chystá rvačka a místní magnát provozuje těžký obchod. Mezi tou hrubou špínou stojí ostře vyhlížející žena. Amy Winehouse otevře pusu a podmaní si nejen tuhle putiku, ale celý svět. Autorčin kontroverzní projev s jakým suše servíruje detailní informace o alkoholismu, sexu nebo naopak o lásce, je zasazen do jazzu, soulu a r'n'b. Právě tato bezostyšná kombinace vynesla Amy do nebes. Sudičky jí jako bonus nadělily do kolébky zlatý hlas, který pravidelně procvičuje pitím (kéž by jen tímhle). Jenže není zbytí, po hudební stránce nemá konkurenci. "Back To Black" vypálilo rybník všem z branže. Kdo umí, umí. A pokud mu to navíc nedělá problémy... Amy drží prvenství za největší hodnotné překvapení desetiletí.
-- Kristina Bílá
Amy Winehouse - Rehab
"Pokud máte rádi zakouřené bary, pop plný černé škváry a sepraných značek na dávno onošených hadrech, holky s jakýmkoliv, jen ne slušným vychováním a levnou vodku, pak pro vás může být novinka Amy Winehouse 'Back To Black' řádně vzrušujícím albem."
Benjamin Slavík, hlavní recenze
52. místo: Muse - Black Holes And Revelations
Průměrná známka: 8.077
Datum vydání: 3.7.2006 Produkce: Rich Costey, Muse Prodeje: 600 tisíc UK, 500 tisíc US
Touhle deskou vyrazili Muse všem dech. Vždy rozdělovali, jedni jim zazlívali plagiátorství, druzí je vychvalovali jako génie možného. Jenže "Black Holes And Revelations" bylo jiné. Koncepční deska plná retro odkazů, ale také zatraceně moderního zvuku, sonických kytar, deformací, abstraktně kosmických textů. Žádný prvoplánový projekt. O "Map Of The Problematique" nebo "Starlight" se bude jednou přednášet jako o důkazech toho, že dokonale sestavená rocková písnička existuje, stejně jako desce jim nechybí gradace, melodie, atmosféra, zvukové hrátky, instrumentační bezchybnost. Nedostatkem může být, že z alba jednoznačně čpí suverenita, někdo by řekl až arogance skupiny, zvláště pak frontmana Matthewa Bellamyho. Jsme prostě dobří, tak se nažerte, jako by znělo. A lidé to žrali.
-- Luboš Kreč
Muse - Starlight
"Muse na své čtvrté studiové desce nabízejí směsici kytar a elektroniky, seskládanou z tolika retro prvků, až je to všechno vlastně moderní."
Ondřej Leinert, makrorecenze
51. místo: The xx - xx
Průměrná známka: 8.083
Datum vydání: 17.8.2009 Produkce:The xx Prodeje: ?
Nahrávání debutu The xx silně evokuje chvíli, kdy rodiče odjedou přes víkend na chatu a doma se zatím svobodně realizuje potomek s kamarády. Kdyby šlo o fakana, bude v neděli ráno byt v troskách. Naším synem je ale naštěstí Oliver Sim, a tak výsledkem prokaleného víkendu není poblitý koberec, ale deska, pro kterou si jeho i jeho kamarády zamilují hudební fanoušci z celého světa. Bez producentů a major labelů vzniklo album navozující iluzi absolutního klidu, intimní, ale intenzivní, svým minimalismem stručné, průzračně čisté a klidné, přitom silné jako ranní káva. Deska záhadná a temná jako její stvořitelé a výhradní režiséři celého příběhu - čtveřice nesmělých a stydlivých studentů, po kterých ještě před rokem neštěkl pes, a dneska aspirují na hudební objev roku 2009.
-- Dominika Jiroušková
The xx - Crystalised
"Dnes, kdy má technika neomezené možnosti a se zvukem se dá dělat prakticky cokoliv, přichází tahle parta s tím nejobyčejnějším a nejjednodušším způsobem sdělení, který vás bez okolků zasáhne právě tam, kde je třeba."
Tomáš Bláha, hlavní recenze
HONOROVANÍ V ROCE 2004
Grammy Awards
S úsměvem od ucha k uchu musela 8. února 2004 opouštět Staples Center především Beyoncé, přestože neproměnila žádnou z nominací v hlavních kategoriích. Za svou debutovou desku "Dangerously In Love" získala rovnou pět cen Grammy. Jako objev roku byla vyhlášena arkansaská parta Evanescence, vyprášila tak kožich favorizovanému 50 Centovi.
• Nahrávka roku: Coldplay - Clocks
• Song roku: Luther Vandross - Dance With My Father
• Album roku: OutKast - Speakerboxxx/The Love Below
• Objev roku: Evanescence
• Nejlepší popové album: Justin Timberlake - Justified
• Nejlepší R&B album : Luther Vandross - Dance With My Father
• Nejlepší rapové album: OutKast - Speakerboxxx/The Love Below
• Nejlepší rockové album: Foo Fighters - One By One MTV Video Music Awards
Udílení MTV Video Music Awards vyměnily tradiční destinace New York a Los Angeles za prosluněné Miami. Navíc je to první ročník po dvaceti letech, kdy se předávání nezúčastnili diváci, jen pozvaní hosté a především celebrity.
• Videoklip roku: OutKast - Hey Ya!
• Nejlepší mužský videoklip: Usher (feat. Ludacris & Lil Jon) - Yeah!
• Nejlepší ženský videoklip: Beyoncé - Naughty Girl
• Nejlepší videoklip skupiny: No Doubt - It's My Life
• Nejlepší videoklip nováčka: Maroon 5 - This Love
• Nejlepší popový videoklip: No Doubt - It's My Life
• Nejlepší rockový videoklip: Jet - Are You Gonna Be My Girl
• Nejlepší R&B videoklip: Alicia Keys - If I Ain't Got You Brit Awards
Za La Manchem se nejvíce krát vytáhlo z obálky jméno kapely The Darkness. Díky své prvotině "Permission To Land" si mohli pro cenu dojít během večera třikrát.
• Britské album roku: The Darkness - Permission To Land
• Britský nováček roku: Busted
• Britská zpěvačka roku: Dido
• Britská skupina roku: The Darkness
• Britský zpěvák roku: Daniel Bedingfield
• Britský singl roku: Dido - White Flag
• Cena za přínos pro hudbu: Duran DuranMercury Prize
Eponymní debutová deska Franz Ferdinand zvítězila v konkurenci jedenácti alb prestižní Mercury Prize. Kromě toho se deska dočkala dalších zajímavých ocenění. Figuruje v seznamu tisíce a jedné desky, které musíte slyšet předtím než zemřete, server Pitchfork ji jmenoval jako stoprvou nejlepší desku uplynulé dekády a stoprocentní recenze od The Guardian, Uncut nebo Alternative Press podtrhují výjimečnost desky.
S touto tabulkou převážně souhlasím (Peto, 29.01.2010 10:30) Reagovat
V popu určitě vzniklo hodně věcí, které byly zábavné a aspoň trochu progresivní (Zde třeba Barkley, MGMT). Dost se v popu prosazovala elektronika (Gorilaz, Royksopp). Také některé hip-hopové věci nebyly špatné, i když tam někdy cítím vykrádání z 90. let. Hodně zajimavých věcí vzniklo také na základě raných Radiohead (Muse, Coldplay). Retro rock byl sice hodně o vykrádání, ale taky se pár zajímavých věcí objevilo (Franz Ferdinand, Strokes). Ale v hardrocku a metalu moc převratných věcí není. Třeba nově vzniklou kapelu na úrovni Rage against the machine je v tomto desetiletí možné hledat těžko. Určitou úroveň drží Queens of the stone age a třeba System of a down.
Naživo: You Me At Six se s kariérou rozloučili se ctí
Přibližně dvacet let jsme se na stránkách rockových magazínů a webů mohli pravidelně setkávat se vždy tak trochu podceňovanými You Me At Six. Ti se rozhodli svou aktuální fázi kariéry uzavřít a v Praze vystoupili (možná?)... čtěte zde
Recenze: MikAel se na albu "Focus" nebojí poodhalit ze sebe víc
MikAel společně s Luďkem Fialou tvoří tým, který na desce "Focus" představuje hitovky současného popového sevření. Předvojem byla minulá řadovka "Easy", novinka však nabídne ucelenější sled nápadů a témat s až civilními... čtěte zde
První hoře se vracejí. Trvalo to, ale alternativci z Prahy po sedmi letech vydali sedmou studiovku "Achtung, Sultan!". V poslední době o sobě kapela příliš vědět nedávala a kromě občasných koncertů se jednotliví členové angažovali hlavně ve vlastních projektech. Jak se návrat povedl?
Cookie je krátký textový soubor, který navštívená webová stránka odešle do prohlížeče. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě, například preferovaný jazyk a další nastavení. Příští návštěva stránek tak může být snazší a produktivnější. Soubory cookie jsou důležité. Bez nich by procházení webu bylo mnohem složitější.
Soubory cookie slouží k celé řadě účelů. Používáme je například k ukládání vašich nastavení bezpečného vyhledávání, k výběru relevantních reklam, ke sledování počtu návštěvníků na stránce, k usnadnění registrace nových služeb a k ochraně vašich dat.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více informacíSouhlasím