© facebook interpreta
Matěj Vaněček - Neotřelé, nápadité, fresh a sexy (9/10)
Vztah k interpretovi: Před prvním poslechem zvědavost, po něm překvapené nadšení. Nové dítko americké r'n'b a hiphopové scény jsem před příchodem desky "Man On The Moon: The End Of Day" znal jen díky singlu "Day N Nite". Měl jsem poměrně velké obavy, že se zbytek desky nemůže tomuto umě sestavenému songu vyrovnat. Naštěstí však Kid Cudi není zázrakem jednoho hitu, ale velmi nadanou a nadějnou postavou. A jeho debut je pro mě naprosto nečekanou senzací. Mescudi je velmi dobrým autorem i producentem a je to na desce znát. Většina skladeb nejen že za zmíněným singlem nezaostává, ale dokonce jej v mnohém převyšuje, a to nejen v samotné kompozici, ale i promyšleným použitím efektů, jinglů či vokálů. Dle mého skromného osobního názoru je to nejlepší deska žánru r'n'b a hip hop od roku 2005, kdy vyšla "Late Registration" Kanyeho Westa. Doufejme, že Kid Cudi dokáže zužitkovat svůj nesporný talent stejně dobře, jako to dokázal West, a my se tak dočkáme další řady kvalitních skladeb. Přeji mu hodně štěstí, neboť laťku si nasadil velmi vysoko. Petr Balada - První přehrání často přehání (7/10)
Vztah k interpretovi: Zvědavost je mocný Harry Potter. Překvapení na první poslech. "Man On The Moon: The End Of Day" rozhodně nejsou jen skotačivé rytmy, ale i valící se masa temných beatů. Depresivní spodní proudy vyvažují hravé zvukové koláže a nečekaná melodičnost, která nahrávkou probleskuje zvláště při přechodu k písničkovější formě. Monotónnost rapového přednesu je tak lépe akceptovatelná. Svůj velký podíl na tom mají i hosté. Kanye West se dal očekávat, MGMT jsou příjemným bonusem. Doposud největší hit Kida Cudiho tu naštěstí není ve své provařené podobě, ale naopak v "diazepamové" utlumené verzi. Jenomže - první přehrání často přehání. Opakované projíždění celého alba už odhalí, že není všechno cool, co se tak tváří. Hudební složka je ve skutečnosti pozlátkem obalenou nudou a i již zmíněná monotónnost nabývá na síle. Ovšem vzhledem k faktu, že většina spotřební hudby už je beztak koncipovaná pouze na jedno použití, nemám problém souhlasit s označením desky jako jeden z nejzajímavějších letošních debutů. Tomáš Tenkrát - Megalomanský minimalismus (7/10)
Vztah k interpretovi: Žádný. Ovšem "808s & Heartbreak" mám rád velmi.
© myspace.com/kidcudi
Vztah k interpretovi: "Day N Nite" - originál i remix - patří mezi nejlepší tracky roku 2008. Žijeme v hodně zrychlené době. Lupe Fiasco mluví o odchodu do důchodu po dvou deskách a Kid Cudi vydává svůj debut v podobě koncepční desky s příběhem v pěti dějstvích. Nemají na podobné věci právo artrockové kapely po deseti letech existence? Kid Cudi a jeho producenti se snaží - samplují dubstepového producenta Nosaj Thing, new wave hrdiny OMD a swingového klasika Loua Rawlse, ale ne vždycky se zadaří jako u hitů "Day N Nite" nebo "Pursuit Of Happiness". Největší problém ale vidím v tom, že Kid Cudi postrádá charisma největších rapperů, situuje se do role obyčejného zhulence z ulice ("lonely stoner") a - co je nejsmutnější - většinu desky balí svůj nevýrazný hlas do přídavných efektů. I tak lze jeho debutu aplaudovat, Cudi zkusil jít vlastní cestou a natočil desku bez velkých producentů (Kanye West ve dvou nepříliš povedených skladbách je výjimkou). Pro mě je to alespoň důkaz, že hip hop ještě není úplně mrtvý. David Věžník - Tohle má být to posouvání žánrů? (6/10)
Vztah k interpretovi: Do letošního října prakticky neexistoval. Rozpačité. Velmi rozpačité. Petr Doupal v hlavní recenzi nešetřil chválou, z ukázek na iTunes to taky neznělo úplně marně, z tracklistu plného vkusných a trendy hostů už vůbec ne, ale po poslechu celého alba "Man On The Moon: The End Of Day" zbývají fakt jen rozpaky. Tohle má být to posouvání žánrů? Nebo dokonce vytváření žánrů nových? Neoposlouchané zvuky? Let nad mraky? "Toto se líbí vám a 3 vaši přátelé?" E-e. Tu desku, pravda, nejde shodit ze stolu s tím, že to je srágora. Tvorbě Kanyeho Westa po jeho posledním debaklu nevěřím, jeho čuchu na talenty ale asi pořád jo. Takže i Kid Cudi ho v sobě má. Problémy jeho debutu jsou ale dva a jsou dost zásadní a vlastně provázané. Prvním je stopáž a druhým rozvleklost. Než to všechno dohraje, uplyne skoro hodina, která se navíc neuvěřitelně vleče. Mescudi fajnově rapuje, místy má ve skladbách dobré melodie, místy i dobré zvuky (neslyšené napsat nemůžu - sylšel jsem asi víc muziky než Petr), místy je ale poměrně nudný. Tohle album se kvůli své líbivosti bude asi dobře prodávat, ale že by toho nabízelo až tolik, to ne.
Album: Kid Cudi - Man On The Moon: The End Of Day
Průměrné hodnocení: 7,2/10
Celkový čas: 58:32
Skladby: In My Dreams (Cudder Anthem), Soundtrack 2 My Life, Simple As..., Solo Dolo (Nightmare), Heart Of A Lion (Kid Cudi Theme Music), My World feat. Billy Cravens, Day N Nite (Nightmare), Sky Might Fall, Enter Galactic (Love Connection Part 1), Alive (Nightmare) feat. Ratatat, Cudi Zone, Make Her Say feat. Kanye West & Common, Pursuit Of Happiness (Nightmare) feat. MGMT & Ratatat, Hyyerr feat. Chip Tha Ripper, Up Up & Away