Syntezátorový mág Sascha Lappessen bilancuje na výběru svých největších hitů.
Poprvé jsem tajuplný název
Sash! zaznamenal v souvislosti s hitem "Ecuador" a od té doby každý nový singl Saschi Lappessena doslova hltám. Na novém kompilačním albu "Best Of Sash!" vydávaném s podtitulem "Encore Une Fois" však najdeme i jeho nejaktuálnější pecky jako "Adelante", "Just Around The Hill" s Tinou Cousins nebo "With My Open Eyes". Opravdový diskofil si užije své a také odborníci musejí uznat, že hudba značky
Sash! už není pouhou komerční záležitostí. Doba, kdy si Sascha i jeho produkční kolegové (Thomas Alisson a Ralf Kappmeier) jenom hráli s filtry, díky nimž se svými zvuky prováděli neuvěřitelné věci, je totiž dávno pryč.
Zvuk je přesto tím nejpodstatnějším, co dělá ze Saschovi hudby to, čím dnes je. Už se však nejedná o pouhé efektové úpravy jako v prvních úspěšných titulech. Důležitou atmosféru pomáha vytvářet také melodie, vokální projev (kromě Tiny Cousins i Adrian Rodriguez nebo Inka) a řada dalších ingrediencí, včetně skvostných perkusních aranží.
Právě na albu "Best Of Sash!" je možné krásně pozorovat, jak se hudba německého diskžokeje v průběhu několika let změnila od trochu bezcitného experimentování na hranici intelektuální únosnosti až po naprostou produkční vytříbenost. Nedá se říci, že by se dal začátek tvorby rodáka z Nettetalu považovat za pouhé experimentální pokusy, nahrávky jako "Stay" nebo zmiňovaný "Ecuador" byly totiž postaveny na skutečně dobrých nápadech, a to včetně provedení, ale s přibývajícím časem se do jeho tvorby začaly promítat mnohem upřímnější pocity. A to rozhodně není na škodu.
Druhá kapitola Sashovy tvorby by se tak dala datovat vydáním singlů "La Primavera", "Mysterious Times" a "Colour The World", v níž si po dlouhé době zarapoval také Dr. Alban. Na tyto bezesporu kvalitní nahrávky navazují již zmiňované hitovky z letošního roku a hudební projev získává trochu jinou, citlivější tvář.
Album doplňují méně známé songy, které však podle edičních dat z bookletu jenom potvrzují výše popsané. Už jenom fakt, že se třicetiletý umělec nevyhýbá pomalejší tvorbě (popová verze "Just Around The Hill"), předznamenává jeho odklon od zafixované představy o skladateli, který bude využívat svých experimentátorských schopností k pobavení roztančeného diskotékového publika. Přesto na albu trochu postrádám přítomnost úspěšných remake vyrobených ve spolupráci s
Boney M nebo
OMD. Díky jejich absenci asi nelze toto album považovat za kompletně ucelený přehled jeho diskografií, přesto určitě stojí za to. Zvlášt, když se na jeho konci objevuje neslýchaně dlouhý, více než sedmnáctiminutový "Oliver Momm´s hitmix v3.0" jako magamixový bonus, v němž si můžete ještě jednou připomenout to, co jste v předchozích momentech na desce slyšeli.
Sash! je pro mě zkrátka tím nejlepším syntezátorovým kouzelníkem v současném diskotékovém ranku. Určitě by byla škoda, kdyby se místo hudby profesionálně věnoval fotbalu tak, jak si vždycky přál. Přesto, že na zmapování jeho tvorby možná ještě nenastal ten správný čas, vřele kolekci těm, komu se jeho hudba líbí, doporučuji.
CD k recenzi poskytla firma Warner Music.
Album:
Sash! - Best Of
Sash! (Encore Une Fois)
Celkový čas: 77:48
Hodnocení: 7/10
Skladby: Encore Une Fois (Future Breeze Edit), Ecuador, Stay, La Primavera, Mysterious Times, Move Mania, Colour The World, Adelante, Just Around The Hill, With My Own Eyes, It´s My Life, Sweat, Little River, Multiply Teaser, Together Again, Oliver Momm´s hitmix v3.0