Makrorecenze "Circus" Britney Spears

19.01.2009 05:00 - Redakce | foto: facebook interpreta

Jméno Britney Spears zase na chvíli neplní jen palcové titulky laciných bulvárních plátků, ale také hlavní články s tématikou hudební. Proč? Protože Britney vydala nové album "Cirkus", které jsme se rozhodli podrobit důkladnému testu v naší makrorecenzi.
Britney Spears - Circus
Bulvárem a soudy rozcupovaná, svého času princezna popu Britney Spears si dala dohromady soukromý život (prý) a natočila konečně další desku. A jaká je? Optimističtější, ne již tak temná jako její předchůdce "Blackout". Ale je to změna k lepšímu, nebo byla ta temná Britney přece jen hudebně atraktivnější? "Circus" je deska, která vyvolávala mnoho otázek a Honzu Baluška v hlavní recenzi sice nezklamala, ale zároveň je podle něj oproti svému předchůdci mírným krokem zpět. Pokud bychom vzali za určující názor pětice redaktorů z naší makrorecenze, pak jde navíc o krok ještě větší než jen malý. Průměrná známka totiž říká dvaapadesát procent.

Robert Hübner - Britney One More Time (8/10)
Vztah k interpretovi: Existují prý čtyři druhy lásky. Jedním milujem opačný pohlaví, druhým svý děti, třetím kamarády a čtvrtým lidi, který ani neznáme, ale s jejichž těžkým osudem soucítíme. A přesně touhle láskou mám Britney rád...

Je mi jí totiž líto. Za ten omyl s popovou princeznou. Britney je normální holka, kterou mámuška dokopala do šoubiznisu, aby si na ní vynahradila vlastní nenaplněný sny. Problém byl, že ona na celej ten kolotoč nebyla připravená. Člověk musí být vyrovnanej, než se stane celebritou. Jinak ho to zničí. A Britney to (z)ničilo. Když krize přišla, bulvár si smlsl. Čím víc jste v prdeli, tím víc se do vás naváží. Pak drogy, odebraný děti, holá hlava... Vzpamatovala se. Moc jsem jí to přál. Když slyším "Circus", věřím, že to nebyl comeback jen pro prachy na fet. Už singl "Womanizer" je pěkně nadupanej a to bych si troufl říct, že tu máme i lepší kousky. Lascivní "If You Seek Amy" nebo "Unusual you", ve které se Britney diví, že jí ten nynější ještě nezlomil srdce. Temná a smutná atmosféra v songu o šťastný lásce jako by reflektovala všechno to zklamání, kterým si Brit prošla. "Circus" je ale definitivním dokladem začátku lepší etapy kariéry téhle super star skandál. Hodně štěstí, Britney!

Petr Doupal - Nečekaná recese (6/10)
Vztah k interpretovi: Britney jsem nikdy neobdivoval, ale mnoho hitů má super.

Jedním slovem je pro mě "Circus" zklamáním. Když vezmu perfektní nástup "Blackoutu" v prvních šesti špičkových písničkách, tak na "Circusu" tohle vůbec není. "Womanizer" je samozřejmě ok, překvapilo mě hlavně, že to je úplná prvotina produkčního týmu The Outsyders, fakt by mě zajímalo, koho v Sony / Jive / Zomba mají za kamaráda. "Circus" se mi líbí, že si pěkně hraje se zvukem, hlavně přechod z rychlé do pomalé části se povedl. Danjova "Kill The Lights" je povedená, ale pomalá "Blur" se mu podařila více, i když je hodně podobná klasické timbalandovské baladě. Pak se tam ještě nacházejí dobré věci jako "Shattered Glass" nebo "If U Seek Army", v deluxe edici se mi ještě hodně líbí "Rock Me In" a "Phonography", ale celkově to je takové nijaké ve srovnání s "Blackoutem". Bonusová "Radar" z "Blackoutu" je o třídu výše než většina desky. Mé nadšení z "Blackoutu" bylo umocněno tím, že jsem nedokázal pochopit, že Britney plní stránky bulvárů s manželstvím a syny a mezitím nahraje takové nečekaně výborné album. Teď se situace uklidnila, ale s "Circus" to není úplně ono. Je to lepší než nová Pink, ale Madonnu to nepřekoná.

Katka Guziurová - Playbacková královna na zteči (6/10)
Vztah k interpretovi: Byly doby, kdy jsem jí žrala i to, že je panna. Teď už věřím jen v to, že její management ví, co dělá.

Britney Spears
© britney.com
Album "Blackout" se mi nelíbilo, proto jsem neměla důvod se těšit na "Circus". A to víc si desku užívám. Méně šmoulího hlasu a přeprodukovanosti. Tým Britney vsadil vše na jednoduchost a svižnost, kterými trhala s předešlými deskami rekordy. Jeden můj známý plavovlasou Britney nazývá nejúspěšnější nezpívající zpěvačkou a nový materiál mu dává za pravdu a Britney hraje do karet. Prodeje se těší nebývale velkým číslům, ale sama Britney si to při propagaci desky ve všech show trsá na playback, který se nejzarytější fans snaží ve svých myslích usmlouvat na ten s předponou half. Přiznám, spokojím se s playbackem, protože finální zklamání z Britneyina hlasu bych asi nerozdýchávala sama. "Circus" je víc vymazlená deska než předchůdce "Blackout" a fanoušci dostali to, co chtěli. Líbilo se vám "Everytime", nepohrdnete "My Baby". Nebo vás spíš více bavil "Toxic"? Tak jděte do "If U Seek Amy"! Britney se rochní ve vzpomínkách na popová léta, kdy rozkývala pod Madonnou popový trůn tak moc, že ho Richterova stupnice označovala číslem osm. Teď je to spíš takové menší zemětřesení na Karvinsku.

Michal Koch - Kolovrátková prázdnota (3/10)
Vztah k interpretovi: "Circus" je první album, které jsem slyšel celé. Proč se tedy účastním makrorecenze? Právě proto.

Přiznávám, že tanečně laděný popík není mým šálkem čaje. Občas se ale najdou výjimky, které mě překvapí a potěší (Lykke Li, Robbie Williams, Annie), tudíž se ničeho předem nezříkám. Britney Spears mně - když nic jiného - vždy přišla jako zpěvačka se zajímavým, lehce nadrzle zabarveným hlasem a příjemně chytlavými popěvky, které se snadno zaseknou v uších, jak jsem alespoň mohl soudit z těch několika málo písní, které ke mně pronikly z rádií. Leč novinka "Circus" je v tomto ohledu (a nejen v něm) naprosto prázdná (ne, falešná ne, je to přeci jenom studiová nahrávka). Není zde jediný melodický motiv, který by mě zaujal natolik, že bych si jej pamatoval byť pět minut po dohrání desky, jediný zvuk, který by mě zaujal natolik, abych ho chtěl slyšet znovu. Navíc ona milá drzost se z hlasu stárnoucí, avšak stále nedospívající zpěvačky zřejmě nadobro vytratila. Zbyla tuctovost a kolovrátkovost. Má-li toto být velký návrat na scénu, pak mě osobně taková scéna nemá čím zaujmout.

Karolína Pánková - Ještě hudba, nebo už ne? (3/10)
Vztah k interpretovi: Britney jsem měla ráda v období základní školy a poslechem starších alb nepohrdnu ani teď.

Přestože jsem se snažila nemít ohledně nového alba Britney Spears žádná očekávání, stejně mě notně zklamalo. Jedním slovem: nuda. Bavila jsem se při prvních třech skladbách a od čtvrté dál jsem se už jen vztekala, kdy konečně přijde něco, co zní trochu jinak. Nepřišlo. Nic nového, nic zajímavého a skladby se nakonec liší jen v počtu vzdechů za minutu. Pravda, u jedné nebo dvou skladeb se mi zdálo, že ve "starém dobrém" Britney-aranžmá à la absolutní pop z doby přelomu století by zněly fajn, ale na tenhle dojem asi rychle zapomenete v ubíjející jednotvárnosti celého alba. Skladby jsou všechny stejně rytmické, asi by měly zavánět r'n'b či čím, slečna moc nezpívá, spíš jen střídavě šeptá nebo heká do hudby a celé je to podmalované takovým množství zvukových efektů, že po dvaceti minutách začnete uvažovat, jestli to, co slyšíte, je album popové zpěvačky, nebo soundtrack od jakéhosi béčkového sci-fi filmu. Jediné, co pro mě bylo ohledně alba "Circus" nové, bylo moje vlastní zjištění, že nejen extrémní metal, ale i pop se může dostat do rovin, kdy už se dá polemizovat o tom, jestli se tomu dá ještě říkat hudba, nebo už ne...

Album: Britney Spears - Circus
Průměrné hodnocení: 5,2/10
Celkový čas: 46:14