Levnější cédéčka? Trochu pozdě...

07.08.2008 05:00 - Luboš Kreč | foto: facebook interpreta

Prý nás čekají levnější cédéčka, jejich ceny údajně klesnou pod tři stovky. Inu, dobrá, ale proč až nyní? Proč v době, kdy je zřejmé, že stříbrné kotoučky jsou za zenitem? Přitom nářky na to, jak jsou v Česku desky drahé, šlo slýchat pořád dokola.
CD
© facebook interpreta
Čeští hudební vydavatelé se rozhodli, že budou zlevňovat. V deníku MF Dnes prohlásili, že mainstreamové tituly půjdou s cenou dolů - pod tři sta korun. V podstatě tedy udělají to, k čemu je veřejnost vybízí již několik let. Až dosud to byl takový novinářský folklor - stěžovat si, jak jsou v Česku drahá cédéčka a o kolik levněji se dají sehnat v Británii či za oceánem.

Jenže dnes už krok labelů nesvědčí o jejich progresivitě, vlak jim dávno ujel. Trochu mně to připomíná Škodovku: dlouholetý pokles prodejů jejích aut v tuzemsku a kritika médií ji letos přiměla srazit u Fabií a Octavií pár desítek tisíc korun dolů. Jenže v dané situaci šlo stejně o kosmetickou úpravu. Rozdíl mezi mladoboleslavskou firmou a majors je v tom, že automobilka není na pokraji krachu.

Loni se v Česku prodalo celkem dva a půl milionů desek, což je směšně nízké číslo. Ano, má v tom prsty internet, může za to stahování písní z webu a torrenty, ale vydavatelé, a hlavně ti velcí, mají másla na hlavě až běda. Kdyby dokázali vyjít krachujícímu trhu vstříc, mohlo být lépe.

Tak třeba ty středoevropské emise alb s vlaječkami na obalu. Viděl někdo někdy větší zhůvěřilost? Těžko! A argument, že si přece nekupuji nahrávku kvůli obrázkům, neobstojí, zvlášť v dnešní době hodně záleží na designu, image... a muzika není výjimkou, spíš naopak.

Navíc je holt faktem, že Češi jsou v posledních letech v mnoha pohledech tak nějak pozpátku, všechno tady déle trvá a pak najednou skok o dva stupně. U nás se stalo to, že se tu ani nemohl pořádně rozvinout trh s placenými downloady a už všichni svištěli přes IsoHunt a Mininovu, zařazenou pětku a 122 kB/s na tacháči.

Stříbrné kotoučky jsou mrtvé už dlouho, několik let to je zjevné. V pražských kancelářích si to uvědomili až letos, ačkoli indicií měli dost dávno. Škoda - desky se mohly o chlup lépe prodávat v době, kdy o to lidé měli zájem. Teď je pozdě.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY