Herečka a zpěvačka Mariana Chmelařová alias Minach se obklopila doprovodnou skupinou mužů, z nichž nejvíce vyčnívá všestranný skladatel
Zdeněk Král. Jako je pro Královy kompozice Minach femme fatale, tak je pro Minach její dvorní skladatel osudovým partnerem v hudbě. Neoddělitelní. Ladí k sobě.
8/10
Minach - Zimomriavky
Vydáno: 21.03.2008
Celkový čas: 43:52
Skladby: Krása, Bílá, Babička, Pentilka, V roletě zaskřípe, Láska ho zabila, Za chvíli, Dveře, V mlze, Pád je mi volný, Říkala jsem si, usni, Zvadly oči tvoje, Zimomriavky
Vydavatel: Indies Scope Records
Že prý moderní šanson, s pracovním názvem "Chocolate Hot Blues".
Hm, můžeme si hodit mincí, která z obou kategorií nám toho o hudbě
Minach
řekne ještě méně. Sám bych těžko hledal slovo, měl-li bych narychlo vymyslet škatulku. Snad by se hodily protimluvy: "Zimomriavky" jsou
postavené na suverénně předložené intimitě, ano, to je ono! Marianna Chmelařová totiž jako herečka umí pozoruhodnou věc: předvést intimní
pocit, který by "normální" člověk ze sebe vydal leda v objetí zelené víly, absinthu, a předvést ho s výborně skrývanou, leč stále citelnou
jistotou. Tak je vše, jak má být, výkonu
Minach, která je při zpívání stále napůl herečkou, uvěříte. Chmelařová vůbec nedisponuje bůhvíjak
úchvatným hlasem, nemá čtyřoktávový rozsah, neudivuje. Jenže ona v
Minach není od toho, aby udivovala, nýbrž aby přesvědčila. A to se daří.
A jak úchvatně ladí se svou muzikantskou klikou! Jak bylo napsáno výše, nejvýraznější osobou kapely
Minach je plodný skladatel Zdeněk Král.
A tu se dostáváme k sousloví "moderní šanson". Popis je to příliš abstraktní, přesto se nemůžu ubránit dojmu, že pro "Zimomriavky" jej po
několika posleších shledávám vhodným. Už v otvírající "Kráse" zaskočí kytarové tóny velmi vzdáleně evokující indie-rock, ani další zbytek
alba není z aranžérského hlediska ochuzen o nějakou tu elektronickou vychytávku. "Bílá" zase připomíná tvorbu
Donna Reginy, což je projekt, který v podstatě hraje "moderní šanson". Mezi náma, víte, jakej rozdíl je mezi
Minach a Donna Reginou? Že v
Minach jsou dobří hudebníci... Ostatní skladby pak dokážou oscilovat na hranici nu-jazzu, popu a bůhvíčeho ještě. Za zmínku stojí práce Ivana Manolova, který elektrickou kytaru obsluhuje úsporně, efektivně, bez onanie. Potěšil by větší prostor (nebo si ho hráč neudělal?) pro kontrabas v rukách Jaroslava Panuše.
První skutečně slabé místo přichází s Královým zpěvem ve skladbě "Pád je mi volný". Jeho hlas v kombinaci s textem pitomým jako
Kontrafakt
evokuje násilnou defloraci, hýká jako přejedená smutná sova, text, který působí jako dadaistický shluk parazitních slov v kokainovém opojení
narychlo vytahaných z klobouku. Naštěstí se jedná o jediné vážnější zakopnutí alba, v porovnání s tímto zanikne úvod "Říkala jsem si, usni",
kterému chci vytknout zkrátka to, že nefunguje. Příliš "komický" a teatrální nádech úvodních veršů především v otázce jejich stavby) zcela
shazuje další průběh jinak instrumentálně vybroušené skladby. To jsou ovšem spíše marginální nedostatky. Deska "Zimomriavky" je albem moderním, aktuálním, nenudí. Dokáže zamrazit na zátylku, má sílu. Stačí se nechat.