Když chcete udělat popovou hvězdu, všechny ingredience musí být na svém místě. A ještě navíc musíte mít štěstí. Zvolit správné načasování je první předpoklad úspěchu. Nebo můžete dopadnout jako Nicole Scherzinger z Pussycat Dolls a její marné pokusy nastartovat úspěšnou sólovou kariéru.
© facebook interpreta Vloni v březnu oznámila
Nicole Scherzinger z
Pussycat Dolls, že začíná pracovat na sólové desce, která se bude jmenovat
"Her Name Is Nicole". Zpěvačka a tanečnice z Honolulu byla hlavním vokálním tahounem dívčího kvinteta, jehož kariéra se započala v nočním klubu stejného jména v Las Vegas a dotáhlo to až na tři americké a pět britských Top 10 hitů a trojnásobnou platinu pro debutové album "PCD".
Jestli měl někdo šanci na sólovou kariéru, pak to z pětice Dolls mohla být jedině ona. Nahrávací firma si to myslela také a do studia jí povolali Timbalanda,
Akona,
The Neptunes,
Stargate,
Kanye Westa,
Will.I.Am, jednoduše všechny hitmakery, kteří se dají koupit. Přípravy na stvoření hvězdy započaly. Prvním krokem bylo hostování ve skladbách populárních kolegů. Přišlo
"Come To Me" s
P. Diddym, hit číslo devět v USA v září 2006. Mise splněna. Deska byla skoro hotová, nastal čas vypustit do éteru pilotní sólový singl.
"Správné načasování je v hudebním byznysu všechno," říkal kdysi
James Brown. Ve své kapele dlouhé roky angažoval hlasatele, jehož jediným úkolem bylo na začátku vystoupení za oslavných fanfár vyjmenovat zpěvákovy největší hity. Kapela pak nějakou chvíli napínala diváky improvizovanou medley hitů a teprve pak vyběhl na pódium za obrovských ovací Brown osobně. Správný
timing je prostě velké umění. Pokud by přišel příliš brzy nebo příliš pozdě, pečlivě budovaná atmosféra koncertu by byla narušená.
© sexycelebrity.net Co platilo každý večer na koncertě funkového krále, se dá aplikovat i při cestě popových interpretů do hudebního průmyslu. Krásná zpěvačka stojí na počátku hvězdné kariéry a její nahrávací společnosti nemůže nechat nic náhodě. Vše je pečlivě promyšleno, každé televizní vystoupení a v něm každý krůček, úsměv a každá věta. Připraveny jsou rafinované strategie bombardování novinářů a rozhlasových dramaturgů. Tohle přeci nemůže nevyjít!
V červenci 2007 začínají rádia hrát singl
"Whatever U Like" s futuristickými beaty (made by
Polow Da Don), tehdy ještě populárním rapperem (dnes vězněm)
T.I. a videoklipem, v němž
Nicole ve svůdných pózách vystřídá několik plavek a uplých kožených korzetů. Skladba se dostane do Top 10 v Turecku, Bulharsku a Rumunsku, ale v Americe právě vládne
Rihanna a
Nicole se singlem zůstane za hranicemi první stovky hlavního žebříčku Billboardu. Firma nepanikaří a vypouští baladu "Baby Love" s refrénem:
"We so in love/La la la la la." Nicole vystupuje na
MTV Europe Music Awards a sbírá Top 5 příčky v Řecku, Litvě a v Brazílii, ale Amerika znovu zůstává chladná. Číslo 108?! Cože!? Album "Her Name Is Nicole" se mělo do obchodů stěhovat na konci října, právě včas na předvánoční trh, ale bez Top 100 singlu by to byl pořádný risk. Není hit, není deska. Vydání je odsunuto na leden.
Vypadá to, že geniální desky načasování nepotřebují, prostě přijdou a změní celé paradigma. Ale i tak přelomová díla jako "The Velvet Underground & Nico" nebo o deset let později "Never Mind The Bollocks, Here's The Sex Pistols" mohly změnit vnímání hudby jen poté, co jim cestu vydláždily jiné, méně přelomové nahrávky. Od popového alba se nic revolučního nečeká, o to více musí jít s dobou a vytěžit maximum z daného stavu hudebního průmyslu. V bídných časech, kdy hudební firmy převrací v ruce každou minci, to platí dvojnásob. Když se přes všechnu snahu deska netrefí do aktuálního vkusu, může to dopadnout katastrofou.
Zpět k
Nicole, která společně s manažery kroutí hlavou:
"Co vlastně ti lidé chtějí?" Aby to zjistili, na webu uspořádají hlasování o tom, která skladba by měla na singlu vyjít jako další. Původní volba
"Supervillain" v hlasování fanoušků na oficiálním webu propadá a tak firma do rádií raději posílají jamajským dancehallem nasáklou
"Puakenikeni". Tu už nepobírají ani v Bulharsku (číslo 24) a z lednového data vydání zase není nic. Hudební novináři začínají vtipkovat:
"Měl bych si na text 'Debutové album Nicole Scherzinger je odloženo.' udělat ve svém textovém editoru makro. Bůhví kolikrát ho ještě budu psát." Nicole, kde se stala chyba?
© sexycelebrity.net Snad pomůže
Timbaland.
"Scream" s hostujícími
Keri Hilson a
Nicole je pátý singl z jeho "Shock Values" a zdá se, že to bude pro
Nicole ložený hit. Firma zafinancuje nákladný videoklip s bankovní vloupačkou a sláva - Litva, Malta a Polsko hlásí Top 3. Jenomže pak přijdou statistiky z Billboardu a jsou znovu zdrcující - singl vystoupá maximálně na číslo 122. Všechno, čeho se
Timbaland dotkne, je zlaté, ale prokletí jménem N.S. úspěch zadusí. Někdo tam nahoře ji nemá rád a deska je znovu odsunuta. Poťouchlý blogger
Perez Hilton píše, že podle dobře informovaných zdrojů nevydané či neúspěšné trio desek od
Will.i.am,
Nicole Scherzinger a
Eve stály Interscope osmnáct milionů dolarů a firmu přivedly firmu na pokraj bankrotu. Nakonec ji zachránily jen drastické škrty, při kterých několik zaměstnanců přišlo o svá místa.
Nešťastné zpěvačce se vysmívají internetoví bloggeři, kteří přijímají sázky, jestli se "Her Name Is Nicole" objeví na pultech dříve než "Chinese Democracy". Nejnovější termín je prý 23. červen. Hech, vážně. Podle jiných zpráv se zdá, že deska vyjde až po druhém albu
Pussycat Dolls, které se na trh chystá letos na podzim.
Nicole to ale nevzdává! Její další pokus o hitový singl se jmenuje "Rio" a je to předělávka jedné starší skladby
Duran Duran. Zazní v reklamě na tělovou vodu luxusní značky, takže se alespoň zaplatí další klip, který se právě natáčí.
Když si tak znovu projíždím zprávy, které o
Nicole za poslední rok zaznamenal blog
Idolator, napadá mě, jestli chyba není někde jinde než v načasování.
Nicole je vlastně ve všech ohledech zcela průměrná zpěvačka, všechny dosavadní singly byly otřesné, chuďera má strašné jméno, které se nedá vyslovit, nedejbože zapamatovat, navíc vypadá jako šlapka ze silnice na Ústí a o jejím IQ radši pomlčím (
"Zdravím Ohio. Miluji vás. A všichni: H..O..I..O."). Ó pomóc, tohle ale vůbec není korektní!
Krach její kariéry je vlastně nakonec strašně pozitivní. Podává důkaz proti běžnému akademickému názoru, že populární hudba a její průmysl je pouze důmyslná manipulace s posluchačem, který si zkonzumuje to, co je mu vnuceno reklamou. Právě naopak, pop je ruská ruleta bez jasného výsledku. Na začátku našeho desetiletí udávali statistikové, že osmdesát procent desek, které vyprodukují velké nahrávací firmy, je prodělečných a zbylých dvacet procent je musí zaplatit. Z dnešního pohledu jsou to možná ještě optimistická čísla.
Nicole to přesto nevzdává. Možná jednou natočí geniální album, které zatřese hudebním průmyslem. A bob Jamajky možná někdy vyhraje olympijské hry.