V sále se nedá dýchat, světla jsou ztlumená. Vítací vřískot publika rychle uklidňují táhlé tóny nástroje, který vypadá jako kříženec houslí a trubky: Javier Casalla a ostatní členové excentrické jihoamerické party Bajofondo se ve čtvrtek po dvou letech vrátili do Prahy.
© vooruit.be Francouzsky nakřáplá kakofonická melodie táhne narvaný sál do očekávaného transu, Martin Ferres roztahuje svou harmoniku na šířku paží a víří s ní po pódiu.
Rytmus, který z nasládlé melodie prodoutnává, už nejde držet na uzdě a ven se rvou beaty přetavující tangový večírek ve stroboskopovou party.
Po rozjížděcí "Monserrat" a lehce snivé "Borges y Paraguay", při níž údery bubnů pronikají do všech koutů lebky,
Bajofondo pokračuje lehce punkovým "Exodo".
Ferres ohýbá varhánky harmoniky přes koleno, někdy to vypadá, jako kdyby zvuky z nástroje doslova vytřásal. Ferresův dlouhatánský instrument zvaný bandoneon je specifickou odrůdou akordeonu, na nějž se v Jižní Americe tradičně hrávají tangové melodie. Houslovo-bandoneové orgie začíná asi po půl hodině kořenit svým hlasem
Gustavo Santaolalla, který se ze začátku držel spíš zpátky. Šestapadesátiletý chlapík s trpasličí bradkou, který v Lucerně klátivě poskakuje v blikání stroboskopu, je dvojnásobným držitelem Oscara: dostal jej za filmy "Babel" a "Zkrocená hora".
© buscamusica.org Santaolallovi rozhodně nedělá problémy držet tempo se smečkou o generaci mladších muzikantů. Stejně jako zbytek kapely si koncert vysloveně užívá, v jednu chvíli začnou
Bajofondo vytahovat na pódium slečny z publika a celou skladbu odehrají ve vlnícím se davu Pražanek. Stejně jako holky na pódiu, celý sál poskakuje freneticky do rytmu. Vzduchem se kromě zvuku houslí táhnou pružky dýmu z jointů.
Skoro depešácky znějící "El Mareo" se prolínají housle, jejichž sladkobolnost odkazuje do patřičných mezí rytmická sekce bandu, "Mi Corazon" staví na lehce halucinogenních a zdánlivě chaotických pyramidách zvuků. Publikum v Lucerně tyhle bajofondovské hrátky baví. Kapelu na pódiu drží ještě půl hodiny před půlnocí a vypadá to, že by sneslo i víc než dva přídavky, které si vytleskalo. Dalšího se dočkají jenom ti, kteří podobně jako členové
Bajofondo pokračují do podzemní hospody v Lucerně, kde se od stolu kapely několikrát ozvou kousky improvizace.
Autorka Petra Pospěchová je redaktorka Hospodářských novin.
Bajofondo Tango Club, Lucerna Music Bar, Praha, 10.4.2008