Plantova písečná harmonie

09.12.2007 13:00 - Kateřina Červenková | foto: facebook interpreta

Společný projekt bluegrassové zpěvačky Alison Krauss a rockového zpěváka Roberta Planta budil v mnohých nedůvěru. Neprávem. Jejich spojení přineslo velice příjemné pohlazení v podobě odlehčeného a nenuceného alba "Raising Sand", na kterém najdete třináct folkových, bluesových i country coververzí.
9/10

Robert Plant, Alison Krauss - Raising Sand

Skladby: Rich Woman, Killing The Blues, Sister Rosetta Goes Before Us, Polly Come Home, Gone Gone Gone (Done Moved On), Through The Morning, Through The Night, Please Read The Letter, Trampled Rose, Fortune Teller, Stick With Me Baby, Nothin', Let Your Loss Be Your Lesson, Your Long Yourney
Vydáno: 22.10.2007
Celkový čas: 57:13
Vydavatel: Universal
Leckoho mohou zaskočit jemnost i sentimentalita, které se proplétají celou nahrávkou a přispívají k její posmutnělé a harmonické atmosféře. Přestože každý na desku propašoval prvky své hudby, ryzího bluegrassu ani důraznějšího rocku moc neuslyšíte. Nevznášejí se ani netlačí na pilu. Robert Plant a Alison Krauss se sešli na baladické vlně, kterou jen občas oživí svižnější písničky. Vystupují jako rovnocenní partneři, navzájem se podporují a skvěle doplňují, nechávají však jeden druhému i volný prostor pro vlastní vyjádření.

Už v úvodní "Rich Woman" překvapí jejich krásně sladěné hlasy, kdy Alison Krauss svým hebkým zpěvem něžně podbarvuje Plantův hutnější a silnější vokál. Právě tahle písnička má ještě se skladbami "Fortune Teller" a "Nothin'" syrovější, svižnější, chytlavější zvuk a jsou načichlé Plantovou aktuální tvorbou. Naopak rozvláčná a houpavá "Sister Rosetta Goes Before Us" i líbezná a nesmírně křehká "Trampled Rose" jsou provoněné citlivým, ladným a takřka éterickým projevem Krauss. Country duet "Gone Gone Gone" je doslova prosluněný, zatímco naléhavá balada "Please Read The Letter" vás dokáže obměkčit svojí úpěnlivostí.

Velký podíl na krásném a uhlazeném zvuku celé nahrávky má producent T Bone Burnette, který stál za výběrem tradičních písniček, jež nazpívali například Tom Waits či The Everly Brother. Donutil oba umělce, aby skladbám vtiskli vlídný, eufonický a silně emotivní nádech. Opředl album zvláštní mystikou starých zaříkávadel a nechal jej prodchnout vlídnou melancholií. Přes všudypřítomnou posmutnělost je deska velice lehká, je z ní cítit neskutečná pohoda a radost ze setkání, z možnosti společně tvořit. K laskavému a pocity nabitému výsledku samozřejmě napomohli i výteční a zkušení muzikanti, kterými se Alison Krauss s Robertem Plantem obklopili.

Překvapivou a o to více vzrušující a podmanivou spolupráci plánoval Plant již delší dobu. Poslední léta se realizoval na poli world music, nyní vlastně částečně navazuje na folkově a country zabarvené písničky s Led Zeppelin. Ostatně z téhle legendární čtyřky se dokázal po jejím rozpadu jako jediný smysluplně a úspěšně pohybovat na hudební scéně a bez ostudy reflektovat různé žánry. Což dokazuje i nyní, kdy ukazuje svou další, nečekaně poetickou a jemnou tvář.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY