Třetí díl našeho seriálu se podívá na zoubek bující scéně domácího hip hopu, r'n'b, dancehallu, nebo chcete-li české urban music. Na podzim se tam budou dít velmi zajímavé věci, které přesně v intencích hip hopu přesahují i hranice České republiky. Projekty, o kterých budeme mluvit více, jsou kNot Photogenic, United Flavour, Gipsy, Cherry Hill a Prago Union.
© Václav Jirásek Kam kráčí domácí hip hop? Šestnácti tisícům návštěvníků na srpnovém Hip Hop Kempu to bylo očividně jasné: k světlým zítřkům. Máme ale v Česku dost hiphopových projektů, které by potvrdily, nebo rovnou posílily jeho postavení v rámci české hudby? Soudě podle komerčních žebříčků, popová verze hip hopu už ovládla i naše rádia. V okolních zemích (Německo, Rakousko, Polsko) už tomu tak je několik let, tam se navíc k importu z USA přidaly i domácí projekty. Kromě anomálie jménem
Chaozz z poloviny 90. let zatím žádný český hip hop nepronikl mezi nejprodávanější interprety, k velké škodě se ani nedočkal žádného výraznějšího hudebního ocenění (jediného Anděla pro hiphopové umělce má z roku 2002
DJ Wich) a na velkých festivalech pořád platí, že rappeři se tísní s DJi ve stanech na okraji zájmu. Co se týče příznivců, patří český hip hop určitě do mainstreamu, co se týče zájmu médií, je to stále underground.
Na vysvětlení je potřeba říci, že hiphopová komunita se soustřeďuje hlavně kolem časopisu
Bbarák a statut undergroundu jí plně vyhovuje. Bbarák funguje jako koordinátor scény, výrazně ovlivňuje vkus svých čtenářů a ještě do nedávna platilo, že pokud chcete proniknout do špičky českého hip hopu, musíte s ním být za dobře. K jejich práci samozřejmě patří i objevování mladých talentů, které se pak objevují na CD přiloženém k časopisu. Vzhledem k zaměření Bbaráku na ortodoxnější podobu hip hopu se desky na
Bbrecordy rekrutují z projektů vyznávajících undergroundový hip hop nezávislý na aktuálních hudebních trendech nebo popové přijatelnosti. Bbarák si za poslední roky vybudoval dominantní a tudíž skoro monopolní postavení na domácí hiphopové scéně, které potvrzují jimi organizované obří Hip Hop Kempy. Teprve poslední roky jim vyrostla konkurence jednak z pozice malých labelů (
Maddrum,
Zee Prime/X Production), jednak sublabelů velkých nadnárodních hudebních korporací (
Nejbr Beats na EMI), které se začaly o tuzemský hip hop také zajímat. Teprve svérázné desky jako "Emigrant"
Bow Wave nebo "Toxic Funk"
SuperCrooo otevřely dveře hiphopového ghetta pohledu posluchačů i ostatních žánrů.
Nový impuls, který je momentálně cítit kolem dění na domácí scéně urban music, přinesly projekty, které sice vznikají v Česku, ale mají mezinárodní obsazení. S nimi přišel svěží vítr, nezatížený klišé "opravdového undergroundu" a strachu z komerčního zaprodání se. Povila je Praha nového milénia, Praha jako multikulturní metropole, kde se střetávají afričtí rappeři se španělskými zpěvačkami a slovenskými jazzmany. Zajímají je pražské kluby stejně jako kluby v Londýně a chtějí být světoví, aby jejich hudbu mohli poslouchat stejně na Moravě jako v Japonsku. Snad to nezůstane jen jako moje přání a těmto projektům budou skutečně patřit následující měsíce a zahýbají unavenou domácí hudbou. Následující přehled zajímavých projektů domácí urban music nemůže být úplným výčtem talentů a objevů, spíše je jen malým poohlédnutím po tom, co se bude v domácím hip hopu dít zajímavého a hlavně nového tento podzim. Je potřeba dodat, že nové desky chystá na poslední třetinu roku také několik osvědčených projektů z první ligy. Nové album
SuperCrooo by mělo vyjít v říjnu, hned po nich budou kontrovat
Indy & Wich a do konce roku by snad měla být na pultech i novinka Penerů Strýčka Homeboye. Velmi zajímavé bude i právě dokončované druhé album Jižních Pionýrů (vydá Topičůf Salón). K tomu si přidejte EP turntablisty Trafika (vydá Maddrum), listopadovou producentskou desku od brněnského beatmastera
DJ Opia (vydá Zee Prime), podobné album od
DJ Side (vydá Bbrecordy) a nebo album rusko-českého spolku P-13 (vydá Maddrum).
Pět tipů na podzimní desky:
© Václav Jirásek Deska, o kterém se určitě bude už brzy hodně mluvit, je bezejmenný debut projektu
kNot-Photogenic. Je přichystán na 14. října na X Production a bude se pohybovat na hranici dubu, hip hopu a nu-jazzu. Za jménem se skrývá moravský nu-jazzový producent vystupující pod jménem
Boris Carloff, který na něm představí své kolaborace s rappery z
Asian Dub Foundation, MC Ri-Ra z Adrian Sherwood Sound System, britským rapperem Bobem Mustardem, producentem Wichem nebo zpěvačkou z
Ohm Square Charlie One. Pro Carloffa nejsou mezinárodní hudební ledy nic výjimečného, jedna jeho skladba vyšla na sampleru "Nu Style Vol.2" v Japonsku a o singlu "Good Stuff" se pochvalně zmiňovali v britském Knowledge Magazine. Nemůžeme se tedy divit, že
kNot Photogenic se netají tím, že míří na světový hudební trh. Ještě dodám, že Carloff remixoval
Here a
Skyline a spolupracoval s písničkářem Tomášem Kočkou.
© Paranormalz Jednou z nejvýraznějších nadějí domácí r'n'b scény je
Gipsy. Člen sestavy
Syndrom Snoop není žádným nováčkem, s kapelou už vydali na svém labelu Paranormalz tři alba a má za sebou i sólové album "Ya Favourite CD-Rom". To ale skoro vždy jen rapoval, čerstvé album "Rýmy a Blues" bude čisté r'n'b.
Gipsy si jako soulový zpěvák udělal jméno na skladbách "Mrdám tě" Marpa nebo v refrénu "Odkud jsme, kam jdem, kam směřujem" na "Teritorium 2" Oriona. Nové album by podle jeho slov mělo být prvním opravdovým r'n'b albem v Česku (a jméno jistého Sámera před ním raději nezmiňujte), mezi hosty najdete Indyho (
Indy&Wich), Phata (
SuperCrooo/
Dixxx), Kunnyho, Marpa nebo
Kontrafakt. Drtivou většinu instrumentálních podkladů si
Gipsy dělal sám, jeden beat dodal i domácí producent
numero uno Wich.
© www.bomb.sk Trojice domácích hiphopových veteránů Kato (aka Def - ex-
Chaozz, 3D, Rigor Mortiz), DJ Skupla (ex-
PSH,
Chaozz) a Dědek (ex-6 Polnic) alias
Prago Union má na scénu konečně přinést kvalitní ortodoxní hip hop undergroundového střihu. Na albu "HDP" pracovali přes čtyři roky a na konci srpna konečně vyšlo jako příloha časopisu Bbarák (tudíž má na sobě logo BBrekordy). Vůbec poprvé má česká kapela na desce hosty ze zámořské první undergroundové ligy. A to ne jen jednu. Uslyšíte
Planet Asia (ve skladbě "Gold Chain Mew-Zick II"), Masta Ace nebo EDO G a beaty dodali zpoza oceánu KutMasta Kurt (spolupracoval s
Beastie Boys,
Mos Def,
Dilated Peoples,
Blackalicious nebo Del tha Funkee Homosapien) a
Architect, doplněný o Německého Dendemanna (ex Eins Zwo).
© Brekordy Vedle
Bow Wave jsou
Cherry Hill druhá česká hiphopová kapela, která se může pochlubit živou hudební produkcí. Skupině ale samozřejmě vévodí muž za mikrofonem - americký rapper
NI, který svůj rodný jižní Bronx (kolébku hip hopu) vyměnil za Žižkov. Do Prahy se dostal jako člen support týmu
Living Colour a po několika dalších návštěvách v ní zůstal. Společně s klávesistou Lorenem aka L Capone a dvěma členy jazzové kapely
Madfinger, baskytaristou Radimem Genčevem a bubeníkem Ondřejem Pomajsla, založili
Cherry Hill. Debutovali CD demem "Live From Žižkov", do ještě širšího povědomí pronikli dubnovým vinylem "No Surrender". Vedle obligátního Hip Hop Kempu byla největší akcí, na které se představili, koncert
Kelis. Momentálně pracují na dlouhohrající desce, když ve studiu je doplnili turntablista DJ Trafik nebo beatboxer Hanz.
© facebook interpreta United Flavour jsou důkazem rostoucí síly multikulturní Prahy. Ve své hudbě spojují r'n'b, soul, latino, hip hop, reggae nebo třeba dancehall, a to s naprostou přirozeností a jejich složení je obdobně nekoherentní - za mikrofonem je
Carmen ze Španělska, baskytarista a zakladatel kapely Djei je původem z Pobřeží slonoviny, bubeník Jaro se narodil v Čechách (hraje ještě s
Bůhví) a za klávesami jsou Slovák Split a Španěl José. Důležitým spolupracovníkem kapely je také rapper
Henry D ze Zambie, se kterým Djei spolupracuje už od časů projektu
Hermakuti. Kapela předskakovala
Kelis na jejím neslavném koncertě a má na svém kontě
debutové EP, které zůstalo bez jména.
Skladby od výše zmíněných projektů si můžete stáhnout na těchto odkazech:
kNot Photogenic
Gipsy
Prago Union
Cherry Hill
United Flavour.