Hodně se o něm mluví a ti, co ho slyšeli, mi dají za pravdu, že to není náhoda. Karaoke Tundra se po vydání alba "Gastarbeiter" vyšvihl do špičky laptopové hudby nejen ve střední Evropě. Proč se cítí jako gastarbeiter, koho sampluje a co poslouchá? To a další věci se dozvíte z našeho rozhovoru.
© Muteme Ukrajinský producent žijící na Slovensku a vydávající desky v Čechách. To je v kostce Viktor Tverdochlibov alias
Karaoke Tundra. A ještě mnohem více. Jeho hudba se pohybuje na pomezí hip hopu, laptopové elektroniky a… a vlastně čehokoliv a bezpochyby patří mezi nejzajímavější objevy posledních několika měsíců. Pozornost si zaslouží jeho debut
"Gastarbeiter", který dostal v naší recenzi hodnocení 9/10 a byl vyhlášen Albem týdne. Jeho debutem bylo EP "Urban Love Story", následované mp3-only EP
"Residence" na kanadském labelu Kikapu. Jeho skladby také vyšly mimo jiné na kompilacích časopisů
Živel a His Voice a na výběrech
Muteme.
Point.0 nebo Out Of Place Artefacts vol.1. Momentálně připravuje další desku, s kolegou
MMtm založili internetový label
Surreal Madrid, kde čerstvě vyšlo jeho nové mp3 EP
"Schizopanorama".
Karaoke Tundra si už získal ostruhy i jako remixér. Pod jeho ruku se dostali
Vec,
OTK a hlavně
Roots Manuva. Remix jeho skladby "Witness (One Hope)" už brzy vyjde na remixovém LP přímo na slavné značce
Ninja Tune/Big Dada. Když byl minulý měsíc Manuva na slovenském festivalu
Pohoda, Tundrův remix často zmiňoval v rozhovorech (třeba v deníku
SME nebo v
ArtAttack), které vyšly ve slovenských médiích při jeho návštěvě na festivalu
Pohoda.) Tento a další Tundrovy remixy jsou ke slyšení na společném CD s
MMtm "Re:Mixtape". Rozhovor, který následuje, jsme s Viktorem připravili po emailové lince Znojmo - Dolní Krupá, a to poté, co jsme se postupně minuli na bratislavském Wilsonicu a brněnském Pumpartu.
Tvoje hudba se špatně škatulkuje. Myslíš, že by se dala nějak popsat posluchačům, kteří ji nikdy neslyšeli?Jasně, že by se dala. Nemyslím si, že dělám něco jedinečného nebo převratného. Určitě se dá přirovnat k nějaké už existující hudbě, ale podle mě je to spíše otázka pro hudební kritiky.
Připadne mi, že máš blízko k hip hopu. Jak blízko to je?Dost blízko. Vidím v této subkultuře obrovský umělecký potenciál. Myslím si, že právě na této půdě se dá vymyslet něco nového. Navíc mám v této komunitě hodně kamarádů, se kterými si dobře rozumíme. Hip hop na Slovensku právě přežívá velmi důležité období - zájem médií, peníze a všechno, co z toho vyplývá. Přesto fandím komerčním rapovým skupinám, protože když tu bude existovat fungující hiphopový mainstream, brzy začnou vznikat i zajímavější věci. Těším se na to.
Existuje šance, že by se někdy v tvých skladbách mohl objevit nějaký rapper? Pokud ano, pak který by připadal v úvahu buď ze střední Evropy, nebo ze světa?Na mém dalším CD bude spousta hostí, mezi kterými budou i rappeři. Momentálně chystáme společný track s Kaidžasem, který je známý na Slovensku i v Čechách hlavně jako vynikající battler. V další skladbě by se měl objevit Danny B z pražsko-ruské formace P-13.
Mohlo by se stát, že by se z tebe stal klasický hiphopový producent, který by vyráběl beaty rapperům na tělo, třeba jako Premier nebo Timbaland? Nebo raději zůstaneš na autorských projektech?Čas ukáže. Nedělám však velké rozdíly mezi instrumentálkami a kolaboracemi s rappery. I ty považuju za autorské projekty.
Kdyby jsi mohl mít na tracku kteréhokoliv rappera, kdo by to byl?Těžko říct. Při kolaboracích s jinými hudebníky mi nejde jen o jejich profesionální zručnost nebo známé jméno. Mnohem důležitější je osobní komunikace. Nemůžu dělat s někým, kdo je mi nesympatický, nebo s někým, koho osobně neznám. Musíme si zkrátka rozumět. Jinak samozřejmě existuje spousta rapperů, jejichž projev se mi líbí.
Remix skladby "Witness (One Hope)" Rootse Manuvy vyjde v nejbližší době na Ninja Tune/Big Dada. Jak jsi se dostal k remixování nejlepšího evropského rappera?Roots Manuva vyhlásil veřejnou soutěž o nejlepší remix a já jsem se té soutěže zúčastnil. Podařilo se mi dostat mezi šest vítězů, jejichž verze toho tracku vyjdou na zmíněné desce.
Kontaktoval tě Manuva nějak osobně, setkal jsi se s ním?Zatím jsem neměl tu čest. Všechno řeším s lidmi z vydavatelství Big Dada.
© Muteme Remixoval jsi i další projekty. Funguje to tak, že tě oslovují kolegové sami? Připravuješ něco dalšího?Většinou to funguje tak, že mě osloví autoři originálu. Momentálně dělám remix pro kontroverzní českou skupinu
Ememvoodoopöká.
Už jsi někdy odmítl nabídku k remixu? A nebo jsi během práce zjistil, že to nejde?Ne, ještě se mi to nestalo. Nedovedu si představit takovou situaci. Jediným problém může být nedostatek času - v poslední době to nějak nestíhám.
S MMtm jste dali dohromady netový label Surreal Madrid. Jaké budou vaše aktivity v nejbližší době?Není to netlabel v klasickém významu toho slova - plánujeme vydávat i tradiční nosiče.
Mp3 ale považujeme za plnohodnotný formát, který vyhovuje našim momentálním cílům. Připravujeme několik zajímavých releasů, mezi kterými je EP našeho projektu
Karaoke Mouse s remixy od Michala Marianka, Neutrina a dalších producentů, EP ukrajinské experimentátorky Kateriny Zavoloky, vinyl ve spolupráci s agenturou
Muteme a řadu dalších věcí.
Jakým směrem se ubíhá spolupráce s MMtm v rámci projektu Karaoke Mouse? Je to něco mezi tvorbou vás obou nebo něco zcela nového? Budete spolu vystupovat i živě?Máme podobný vkus, názory a smysl pro humor, takže ta hudba vzniká úplně přirozeně.
MMtm víc rozumí zvuku a vůbec - je technicky zdatnější. Myslím, že se navzájem dobře doplňujeme.
Karaoke Mouse je zatím čistě studiový projekt, ale v budoucnosti snad vymyslíme i nějaké živé vystoupení. Zatím na to není dost času.
Chystáš mp3 release na italském netlabelu Ogredung. Bude to nový materiál?Ne, budou to skladby z CD "Gastarbeiter". Je to dobrý způsob jak dostat ty tracky mezi lidi.
Tvoje hudba je hodně postavená na samplech. Jakým způsobem je získáváš?Sampluju v podstatě všechno. Staré desky, akustické nástroje, zvuku prostředí kolem sebe... Všechno možné.
Clearuješ získané samply? Ozval se ti někdo třeba, že jsi použil jeho zvuk?Podobné otázky mě vůbec netrápí. Mám ale jisté pravidla spíš etického charakteru, které uplatňuji při používání cizích nahrávek. Zatím se mi ohledně použitých samplů nikdo neozval. Většina z těch lidí už stejně dávno nežije nebo upadla do zapomnění.
© Muteme Jak moc ovlivnil tvůj zvuk DJ Spinhandz, se kterým jsi spolupracoval i na albu "Gastarbeiter" a který s tebou vystupuje na živo?Spino má velkou zásluhu na tom, jak v současnosti zní
Karaoke Tundra. Jeho účast na CD sice nebyla až tak viditelná, ale na živých vystoupeních je fakt nenahraditelný. Sem rád, že ho mám.
Viděl jsem tě hrát na akcích, kde jsi vystupoval po boku projektů z laptopové scény. Je ti nějakým způsobem blízká?Je mi blízké všechno, co je nové, originální a nápadité. Přitom je mi úplně jedno, jestli umělec používá
laptop, sampler, kytaru nebo vlastní hlas.
Narodil ses na Ukrajině, ale žiješ na Slovensku. Jak ses tam dostal a plánuješ tam zůstat?Na Slovensko jsem přišel kvůli studiu, které jsem právě ukonči. Pravděpodobně se tady ještě nějakou dobu zdržím.
Dalo by se na Slovensku uživit hudbou? Skládat pro reklamu, pro filmy?Dalo by se, ale není to právě můj případ. Sám asi víš, že se tímto druhem hudby nedá uživit ani v ekonomicky vyspělých zemích. Slováci jsou navíc dost konzervativní, v reklamách je většinou slyšet to, co lidi znají z rádií. Co se týče filmů, tak ty se tady skoro vůbec netočí.
Co sis přinesl z Ukrajiny do své hudby? A je tam slyšet i něco z ruské kultury, ve které jsi asi vyrůstal?Určitě. Kromě toho, že mě inspiruje ruský film a filmová hudba, často sampluju staré sovětské desky.
Ruská elektronická hudba poslední dobou výrazně promlouvá do dění na scéně, existuje nějaká podobná ukrajinská elektronika?Jasně, ukrajinská elektronika je velmi zajímavý jev. V podstatě všichni zásadní ukrajinští interpreti jsou soustředění kolem Andreye Kiritchenka a jeho labelu Nexsound. Doporučuju toto vydavatelství každému, kdo se zajímá o východoevropskou experimentální elektroniku.
Internet mění tvář hudby. Jakým způsobem si myslíš, že věci jako netlabely, netrádia, iTunes budou do budoucna ovlivňovat vývoj hudby?Vývoj internetu, stejně jako popularizace hudebních technologií opravdu ovlivnily současnou podobu populární hudby. Z druhé strany tzv. netscéna je ještě stále menšinovou záležitostí, spousta lidí o ní buď vůbec nic neví, nebo má zkreslenou představu. Nemyslím si však, že způsob distribuce hudby může ovlivnit její kvalitu. Vždy bude existovat dobrá a špatná hudba. Ať už na kazetách, cédéčkách nebo na internetu.
Co poslouchá Karaoke Tundra:1. TICHO
Bez komentáře.
2.
M.I.A./
Diplo "Piracy Funds Terrorism, Vol. 1" (Hollertronix)
"Im a fighter, nice-nice fighter" - no, dá se tomu odolat? Akorát nemám rád zvuk 505ky, takže tyto tracky mám radši v Diplových verzích. Proto tento mixtape.
3. Niobe "Voodooluba" (Soniq)
Další baba a fakt originální album.
Toto děvče je z vesmíru.
4.
Dmitrij Šostakovič "Symfonie č. 7 'Leningradská'" (Levné knihy)
Chtěl jsem odtud něco vysamplovat, ale namotal jsem se na to a teď si to rád pouštím.
5.
MMtm "My First Tattoo" (
Surreal Madrid)
Tyto tracky mají už dva roky, ale stále je to pro mě něco futuristického. Hudba z budoucnosti.