Kruh Česko hledá SuperStar II se uzavírá. Konečně.

26.07.2005 05:00 - David Věžník | foto: facebook interpreta

Druhý ročník soutěže Česko hledá SuperStar se mimo jiné vyznačoval nízkým zájmem diváků. Výběr "Česko hledá SuperStar Top 12" tento zájem nepozvedne. Zpěváci, kteří sice z většiny mají talent, ale do křesla nezarazí, v kombinaci s klišovitou produkcí činí z kompilace záležitost pouze pro skalní fanoušky.
3/10

Různí - Česko hledá SuperStar Top 12

Skladby: Petr Bende - Jen pro tu chvíli, Klára Zaňková - There You'll Be, Michael Foret - Wish You Were Here, Kristýna Peterková - Fill Me Up, Vlastimil horváth - Mandy, Monika Šramlová - All Around The World, Ali Amiri - Please Forgive Me, Gabriela Al Dhábba - Black Velvet, Michal Hudček - Save Me, Janika Kolářová - If You Could Read My Mind, Filip Jankovič - Cliché, Petr Bende - Angels, Michaela Nosková - Underneath Your Clothes, Top 12 - Hvězda snů, Top 7 - Sen na dosah, Vlastimil Horváth - Jen pro tu chvíli
Celkový čas: 64:47
Vydavatel: Sony BMG
Příběh druhé české SuperStar se příliš neliší od loňského: Soutěž skončila, jednotliví finalisté (a především pak vítěz Vlasta Horváth) se postupně zavírají do studií, kde budou pracovat na svých sólových albech, a nedočkavým fanouškům dychtícím alespoň po něčem, co prošlo mixpultem, je zatím předhozena výběrová kompilace. Stejně jako loni i na letošní obdobě "Česko hledá SuperStar Top 12" má každý finalista svou sólovou píseň, stejně jako loni i zde mají dva nejlepší účastníci speciálně napsaný finálový song a stejně jako loni ani zde nechybějí nějaké ty společné kousky.

Jedna věc se ale oproti loňsku změnila: Češi věděli, do čeho jdou, budou-li soutěž sledovat. Mánie, která loni postihla snad každého včetně mnohých hudebních kritiků, se letos nekonala. Proto je možné podívat se na tento výběr střízlivým pohledem a hned zkraje zpražit všechny oddané fanynky a fanoušky letošních finalistů jedním slovem: slabota. Nemá cenu to příliš rozebírat - letošní ročník Česko hledá SuperStar byl prostě slabý od účastníků přes moderátory až po produkci a každý to ví. Tenhle kompilát na tom nic nezmění, byť by byl sebelepší. A to on není.

Vlna nepochopení Top dvanáctky bude jistě směřovat na fakt, že kromě původních písní nezazní na desce jediný český text. V globalizovaném světě třetího tisíciletí nemají podobné kritiky, věru, valného významu, kdyby... Kdyby ta děcka aspoň uměla anglicky, když už anglicky zpívají. Ale i na tuhle kritiku byli producenti připraveni. Nebo mají letošní finalisté větší talent na jazyky. Tedy ne že by angličtina takového Jankoviče nebo Šramlové, o Noskové nemluvě, byla dokonalá, to rozhodně ne, ale žádné "senk jů" á la Aneta nebo "ríčink aut", které si dovolí Sámer Issa vypustit z úst ještě i na albu Martiny Balogové, se nekonají a vesměs jde jen o drobné (i když v Česku velmi časté - jako například vyslovování určitého členu jako "d") prohřešky. Větší vadu na kráse způsobují problémy se srozumitelností projevu. Těm by měla věnovat zvláštní pozornost trojice Al Dhábba, Kolářová a Nosková.

Tím hlavním pochopitelně zůstává zpěv. I on dostává chvílemi pěkně na frak. To, co odpálí Foret hned na začátku své "Wish You Were Here", je skutečně běžnému lidskému uchu krajně nepříjemné. Podobně dopadla i Nosková, která se sice i zde snaží, seč jí síly stačí, ovšem fakt, že její hlas nápadně připomíná pornovokál Ester Ládové (bůhvíproč tady podpořený ještě použitím stejného vokodéru... nebo intonátoru?), už zakrýt nelze. Kapitolou samou o sobě je Jankovičovo "šambády", které miluje natolik, že si jej neodpustil ani na studiové nahrávce. Naopak nejnadějnějšími hlasy se na základě tohoto výběru zdají být Al Dhábba, zapracuje-li na tom, aby jí bylo rozumět, Amiri, který jediné, co musí udělat, je nezpívat česky, Peterková, zvolí-li vhodný repertoár, Zaňková, neb má prostě dobrý hlas, a překvapivě i Šramlová, pro niž platí to samé, co pro Peterkovou.

Vůbec volba repertoáru pro sólová alba letošních finalistů bude oříškem tvrdším než loni. Jankovič se zdá být pro r'n'b ještě zapálenější než Issa s Končekem dohromady, ale nikdo mu skladby v tomto stylu nevěří. Hudčekův hlas se skvěle hodí k písním Queen (na kompilaci se, mimochodem, doprovodné kapele velmi povedlo napodobit Queen Sound), jak této devízy využít v jedenadvacátém století, je však záhadou. Foret v rozhovoru pro tisk sliboval, že jeho album bude něčím, co tu ještě nebylo. Nezbývá než si přát, aby jeho píseň na kompilaci nebyla předvojem. Bende je rocker, to ano, ale nevypadá to, že by mohl být někým jiným než chytrým Vojtkem nebo českým Williamsem. Horvátha zase čekají lekce sebekrocení, neb i přes ohromující rozsah zní jeho hlas právě ve výškach nepříjemně ostře - typ musicserveru: naposlouchat Turin Brakes. Na této kompilaci se všichni drží při zemi. Bojí se experimentovat. Ne, není třeba pálit do českého publika Moloko, jako tomu bývá v sousedním Polsku (i když...), ale rádobymoderní produkce "Around The World", znějící jako Ace Of Base v době jejich největší slávy, posluchače do křesla nezarazí.

Hodnotit společné písně je ztráta času. Napsat inteligentní song pro finalisty takové soutěže je evidentně utopií. "Sen na dosah" má sice šlapavý funky rytmus, ale to je vlastně vše. I "Jen pro tu chvíli" by nemusela znít tak strašně líně, kdyby se produkce chopil někdo odvážnější. Celkově vzato, "Česko hledá SuperStar Top 12" má svá světlá i tmavá místa. Těch druhých je zde víc, což z desky činí záležitost, kterou budou opakovaně poslouchat jen opravdoví SuperNadšenci.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY