Před nedávnem se v klubu Vagón v Havlíčkově Brodu konal koncert kapely Bluesberry, který se rozrostl na minifestival několika bluesových kapel. Průřez celým jeho průběhem vám dnes nabízíme.
Klub Vagón se zhruba poslední půlrok až rok docela pochlapil a představuje zajímavé interprety z české rockové klubové scény, i když úlety typu Michala Davida se také konají, holt asi musí na něčem i vydělat.
Tentokrát byl na pořadu koncert (snad i křest CD) kapely
Bluesberry, který byl ale spojen s blues festiválkem (nebo to bylo obráceně, nejdřív festiválek a k tomu "hlavní" koncert :-). Jako první nastoupili asi v půl sedmé dobří známí Shout (
recenze jejich nedávného koncertu v Praze i s fotkami). Zahráli a zazpívali dobře, i když kytarista Libor asi počítal s návštěvou svého kamaráda a kolegy zaměřeného spíš na metal, a tomu odpovídalo pojetí jeho hry, místy by asi bluesmani nechápali. Už při jejich vystoupení se ale ukázal problém, který trval celou akci, a sice ne moc dobrý zvuk. Nástroje zněly samy o sobě docela dobře, ale nescházely se, speciálně zvuk bicích zněl dost uměle a i zpěvu nebylo příliš rozumět, možná proto, že zvukař měl rád echo. Shout dost slušně navnadili (včetně mě) asi tak 50 lidí, další přicházeli. Po nich nastoupili staří pardálové Kaderus
Blues, kteří to také nemastili špatně, oproti Shout jsem ale neznal repertoár, takže jsem se chytal méně. Následovala brodská kapela Traffic Jam, která prý měla celý večer na svědomí. Opět blues zahrané dost slušně, zpestřené hrou na foukací harmoniku chotěbořáka Kovina, který také vystupuje s kapelou
Janis Joplin Revival, ale zpěv nebyl moc dobrý. Už se začalo projevovat, že nejsem bluesman tělem i duší, protože po asi dvou hodinách jsem už přestal rozlišovat mezi jednotlivými skladbami a už mě to tak nebralo.
Po nich přišlo vítané zpestření a sice kapela Sarközi, která nehraje blues, ale zajímavou "rockovou" hudbu ve složení kytara/baskytara, housle, flétna a bicí. Zpěvačka střídá kytaru s basou, do toho hraje "kytarově" houslistka, která také zpívá (česky, ale bylo špatně rozumět), a občas jsou doplněny flétnou (a pořád bicími). Vzniklá směs je dost energická, "goticko-grungeová". Místy, kvůli těm houslím, mi to připomnělo kapelu Miranda Sex Garden. Dost dobré (i když jsem si vědom efektu zvláštnosti mezi jinak "stejným"), bohužel hráli poměrně krátce, a to si návštěvníci ještě vytleskali a vypískali asi tři přídavky. Musím je na ně někde zajít, bohužel nemají žádnou www stránku, takže zbývá víceméně náhoda.
A pak přišli hlavní hvězdy,
Bluesberry. Byl jsem na ně zvědavý, jak hrají profíci. No, takové zklamání jsem nečekal. Bylo to sice blues, ale silně tancovačkově zaměřené, k čemuž velkou měrou přispívaly texty, české (takže tomu je víc rozumět) a hlavně dost "na úrovni" a la
Alkehol. Chápu, blues je lidová muzika, hodí se do hospody, ale zpívat o panáku a pivech a podobných věcech mě fakt nebere. Zklamán jsem nebyl jen já, více lidí se shodlo, že je to dost slabota, prostě kam se hrabou na ostatní (při vědomí mé subjektivnosti třeba na Shout). Vydržel jsem čtyři písně a návštěvu akce, kterou navštívilo odhadem asi 100-130 lidí, jsem ukončil, takže už jsem neviděl kapelu Mrtvý velbloud (Dead Camel), která měla nastoupit po
Bluesberry.
Blues festiválek, klub Vagón, Havlíčkův Brod, 23.4.2000