Vídeňská formace Dela Dap vznikla v roce 2002 jakožto producentský projekt Staniho Vany, malíře a hudebníka, který se z rodné Prahy vydal budovat kariéru do sousedního Rakouska. Jakmile zde nabyl finanční nezávislosti, rozhodl se, že pomůže na svět zdejším hudebním skupinám. Celých osm let trvalo, nežli dal svým představám o Dela Dap reálnou podobu. Zadařilo se až v momentě, kdy na nabídku spolupráce kývli zpěvačka Melinda Stojka a jazzový pianista Tibor Barkoczy. Během dvou let existence sice právě jmenované trio stihlo vydat několik demíček, debutového počinu "Cigani Ruzsa + Angelo" se však dočkalo až loni.
Vana, Stojka a Barkoczy si na něj přizvali několik dalších muzikantů, konkrétně bicmana Endreho Hoffmana, kytaristu Laszlo Kunu, kontrabasistu Sándora Budaie a houslistu Stefana Banyáka. Snad díky tomu, že jde o interprety tradiční romské hudby, zní "Cigani Ruzsa + Angelo" tak věrohodně. Olašská romština je navíc rodnou řečí zpěvačky a dvorní textařky kapely Melindy Stojky, což jí ve studiu znatelně napomohlo vyznít naprosto sebevědomým dojmem. Mimochodem - její příjemně uklidňující, sametový vokál si vás zcela určitě získá.
Repertoár kapely mísí tradiční romskou muziku s elektronikou, přičemž se album chvíli natřásá latinskoamerickými rytmy, chvíli se opájí jazzovými náladami, mnohdy se uvelebí v takřka chill-outových polohách a plošně snese označení romský pop. Sami Dela Dap svojí produkci definují termínem nu-roma, respektive nu-gypsy, čímž se přiznávají ke snaze propojit romskou hudbu s nejrůznějšími světovými kulturami. Aranže jsou ve většině případů postaveny na nejrůznějších bicích nástrojích (prekusemi počínaje, tanečními beaty automatu konče), na hutné base, rytmických španělkách a houslových sólech, sem tam dostane prostor cimbál, harmonika, klávesy, či nějaký ten dechový nástroj. Z elektronického rejstříku Dela Dap tíhnou spíše k samplerům (chrčivý šum staré gramodesky v písních "Demovast" a "Me Kamav Tu") a nejrůznějším noisům, přičemž tyto moderní zvuky nechávají spíše přitakávat zvuku tradičních nástrojů a zjemňovat konečný dojem z každé písně.
Součástí desky je datové složka, obsahující fotografie, záběry ze studia a koncertů, díky nimž může fanoušek nasát atmosféru živých vystoupení a shlédnout, jak vznikala deska, či jak se natáčel klip "Angelo" (jeho konečná podoba je na něm také). Ačkoli tento výčet může vypadat jakkoli atraktivně, věřte, že není - fotek na disku naleznete opravdu jen poskrovnu, filmečky budí dojem ryze amatérského produktu a nezasvěcenému v podstatě nic neřeknou, videoklip "Angelo" je jedna velká nuda a věci praktičtější, jako například překlad romských textů do angličtiny, zde pro jistotu nejsou vůbec. Dela Dap by zkrátka udělali lépe, kdyby od takové přílohy v budoucnu upustili; zbytečně tím shazují úroveň titulu jakožto celku.
Necháme-li však data-disk data-diskem, nemůžeme s čistým svědomím nic, než chválit. "Cigani Ruzsa + Angelo" je veskrze baladickou, pohodou, lehkostí a elegancí prodchnutou nahrávkou, která romské hudbě ostudu rozhodně nedělá. Není sice onou příslovečnou smrští energie, jaká se vám při vyslovení termínu cikánská muzika asi vybaví, avšak snad právě to je na ní to kouzelné. Na 9/10 to není, dobrý dojem však Dela Dap udělat zvládli.CD k recenzi poskytla distribuce
Panther.
Album: Dela Dap - Cigani Ruzsa + Angelo
Hodnocení: 8/10
Celkový čas: 63:50
Skladby: Intro, Chachimo, Amaro shavo, Demovast, Star najengo, Angelo, Me kamav tu, Pen mange, Vandorlovura, Gi, Biav, Cza manca