Čistý hip hop?

19.01.2005 05:00 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Slovenská hiphopová sestava Kontrafakt přináší na svém debutovém albu "E.R.A." syrový rap s nekompromisními texty, které by mohly leckoho pěkně pohoršit. Mezi hosty najdete smetánku česko-slovenského hip hopu - Oriona, Veca nebo Wiche. Více si přečtěte v dnešní recenzi.
8/10

Kontrafakt - E.R.A.

Skladby: Intro, Mulano Stylos, E. R. A., P**u o mne vieš, Prvá strana mince, Pravda bolí, Skit podj*b ju, Podj*b ju, Moji ludia, Druhá strana mince, Život je krátky, Skit závistlivé ku*vy, Najstaršia vlastnosť, Príliš veľa vecí, Keď mám slovo, Neľutujem, Toto je len začátek
Celkový čas: 63:09
Vydavatel: Sony BMG
S Kontrafakt jsem se poprvé setkal kdysi na koncertě Penerů strýčka Homeboye, kterým slovenská trojka předskakovala. Z jejich koncertu si po pravdě pamatuju jen neustálou deklamaci "toto je pravý hip hop". Za zhruba půl hodiny, kdy Kontrafakt hráli, ji Rytmus a Ego zopakovali asi tisíckrát, kdyby to snad posluchači přeslechli. Teď o pár let později vydávají Kontrafakt svoje debutové album "E.R.A." a kromě "čistého hip hopu" (ať už to znamená cokoliv) servírují i pěkně ostré texty a hosty P-13, WWO, Oriona, Čistychova nebo Veca.

Piešťanská parta Rytmus, Ego a DJ Aneš existuje tři roky, svůj vrchol zatím zažili vynikajícím singlem "Dáva mi". Když začali přemýšlet o debutovém albu, trochu překvapivě přišla nabídka od majora Sony. A pak přišlo další překvapení - Kontrafakt, kteří se vždy deklarovali jako přísně undergroundová kapela, kývli a podobně jako jejich kolega Čistychov a v Česku Bow Wave dostali šanci natočit desku s profesionálním zvukem a následně ji i prodávat v celostátní distribuci. Kontrafakt ze tří zmíněných undergroundových projektů na mainstreamové značce využil tuto šanci nejlépe. Rytmus, Ego a DJ Aneš si rozhodně neberou servítky a po zásluze si vysloužili pověst nejortodoxnější slovenské kapely a nic na tom nemění ani to, že vydávají na velké značce.

Kontrafakt a tak trochu asi i Sony věřili, že o desce se bude mluvit hlavně díky nekonečnému proudu vulgárností, kterými jsou Rytmus a Ego známí. Je jasné, že sprostá slova, která rappeři trousí, imponují hlavně teenagerům, Kontrafakt sami je ale používají jako potvrzení svého nekompromisního postoje typu "s... na vás". Radikální expresivita podobného typu není nic nového, pravidelně se jí zaštiťují projekty hudebního extrémismu, ať už je to heavy metal nebo punk. Byla jen otázka času, kdy s podobnou rétorikou přijdou hiphopové kapely i u nás. (A Kontrafakt navíc předběhli také pěkně drsní Češi Supercrooo.) Dobře, proč nemluvit jak jim narostla pusa, ostatně je to jejich vizitka. Jinou věcí je, že Kontrafakt svůj hip hop berou smrtelně vážně (pokud to tedy není dokonalá póza se vším všudy), až jsou v konečném důsledku směšní. Jejich zaťaté zuby a hraní si na drsné piešťanské gangstery těžko budou imponovat komukoliv, kdo má za sebou pubertu. Ostatně hoši už mají dost roků (a snad i inteligence) na to, aby se vyrovnali s ubohými haterz, kteří na ně kydají pomluvy na internetových fórech. Rapovat o tom půl desky je na můj vkus trochu moc.

Podobně jako u Supercrooo debaty o textech bohužel zastínily fakt, že jde o jednu z nejlepších hiphopových desek našeho teritoria. Vidíte, i já jsem tomu věnoval jeden odstavec. Z hlediska produkce a zvuku je totiž "E.R.A." skoro nedotknutelná. Producent Aneš kombinuje hiphopový old school se samply a programovanou modernu ("Piču o mne víš!"), výborné jsou i meditativnější věci jako "Pravda bolí" s ruskou sestavou P-13. Vynikající "Podjeb ju" s Wichovou produkcí (najdete ji i na Wichově "Time Is Now") a výborným refrénem domácího R&B zpěváka Davida Čokolády trochu ničí neuvěřitelně misogynní Rytmusův text. To ovšem platí i o "Život je krátký", kde Rytmus zabil rozhlasovou budoucnost singlu rapem o análním a orálním sexu. Zmínit samozřejmě musím vynikající Rytmusův rap, ostrý jako břitva. Výhradu mám snad jen k trochu slabší druhé půlce desky a moc mi nesedl ani human beatbox Rytmusa v "pravá strana mince", který zasekne slušně rozjetou desku po asi nejlepší pecce "Piču o mne víš!".

Kontrafakt všechny své kritiky pošlou do patřičných míst už předem v skitu "Závistivé kurvy" a následné "Najstaršija vlastnosť" s polskými WWO. Na otázku "a čo ty si urobil pro slovenský hip hop?" ze zmíněného skitu sice musím odpovědět jednoznačne "nic", přesto si dovolím napsat, že Kontrafakt jsou sexističtí, homofóbní, na kritiku přecitlivělí a ještě navíc prokazují nulové společenské vychování a přesto, nebo možná právě proto je "E.R.A." velmi dobré hiphopové album. Jestli Rytmus a Ego někdy dospějí a ztratí svoje ostří, Kontrafakt bude poloviční, zatím buďme rádi, že jsou takoví, jací jsou.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY