shop.musicserver.cz

The Man Who Changed The Music

Vydáno: 24.06.2004 19:40 - Ladislav Tajovský | foto: facebook interpreta

David Bowie, muzikant, který už před třiceti lety dělal to, co dnes mnozí označují za výkřiky hudebního modernismu, zavítal v rámci Reality Tour na svou třetí pracovní návštěvu Prahy. Do Holešovic se vypravil i náš redaktor a zde se můžete seznámit s jeho dojmy z dlouho očekávaného koncertu.

Asi takto, vážení. David Bowie odehrál pouze o něco víc než třetinu svého regulérního koncertu. Zůstal dlužen bezpočet legendárních písní a po asi sedmdesáti minutách se i s kapelou vytratil z pódia. To bylo však asi jediné, co se dalo položit na misku vah s nápisem negativa. Vše ostatní bylo v podání tohoto těžko uchopitelného pána bez přehánění za hranicí dokonalosti. Ale popořádku.

Postem předkapely byli poctěni hanspaulští Tata Bojs, kapela, jejíž postavení na naší hudební scéně je značně výsadní. A její osmipísňový blok pouze potvrdil, že nejpozději od předposledního alba se svým jménem hodně hazardují. S Klárou Nemravovou, která jakoby vypadla z plejády Superstar II. kategorie, předvedli výkon zacílený na pubertální mládež, která hudbu vnímá vším jiným než hlavou. Pro někoho možná ideální zábava, pro autora těchto řádků po pár minutách neskonalá nuda, ať si Mardoša skákal sebevýš. Škoda, že mládenci nemohou být současně na pódiu i pod ním, třeba by jim došlo, že tohle se svým talentem nemají zapotřebí.

Bowie - koncert Praha 2004
© Tomáš Krist
Po zhruba půlhodinové přestávce (vyplněné mimo jiné poslední deskou Jeffa Becka - kdo zná, ocení dobrý vkus) a několika minutách zajímavého promítání jakoby za mírně poodhalenou oponu nastoupil na strohou scénu Mike Garson, aby na klávesy zpočátku osamoceně doprovodil svého šéfa k první písni večera. Volba padla - nikoli očekávaně - na úchvatnou "Life On Mars?" (jediného zástupce přelomového alba "Hunky Dory"), která ani ve svých Kristových letech neztrácí nic na naléhavosti. Po takovém začátku nemohl být nikdo na pochybách, že má tu čest s energií nabitou kapelou, jejíž frontman je skvělý (a snad stále lepší) zpěvák a geniální skladatel. Kolikrát jsme již slyšeli o stárnoucích rockerech, kteří tu neutáhnou výšky, tu cokoliv jiného - Bowiemu stačila jedna píseň, aby vše podobné odsunul mezi trapné výmluvy. Po skvělé vypalovačce "Rebel, Rebel" a notně přitvrzené vzpomínce na spolupráci s Johnem Lennonem "Fame" (to už bylo zřejmé, že z dramaturgfického pohledu budeme svědky jakéhosi best of koncertu) přišlo modernistické zvukové běsnění ve skladbě "Battle For Britain (The Letter)" (album "Earthling") s tématicky echt britskou zadní projekcí. Po Blackově "Cactus" (Pixies jsou bezesporu vynikající, ale na tuhle verzi ani oni nemají) Bowie opět předvedl dokonalou ukázku svých pěveckých kvalit v jediném odehraném zástupci z ne zcela doceňovaného (zdravím kolegu Pavla P.) hudebního vrcholu celých devadesátých let "1. Outside" "The Motel". Následoval blok vypalovaček v pořadí "New Killer Star", oproti originálu zrychlená stadiónovka "All The Young Dudes" (i téhle písni je už třicet!!!) coby vzpomínka na Micka Ronsona a extrémně nadupaná "Reality", titulní skladba loňské Bowieho novinky.

Tvrzení, že vše zlé je k něčemu dobré, slýcháme hodně často a stejně často nám leze na nervy. Málokdy však platilo jako tento večer. Když zazněly první tóny "A New Career In A New Town" z fenomenálního alba "Low" (plodu spolupráce Bowieho a Briana Ena), zůstal autor recenze i jeho početný doprovod pouze stát s otevřenými ústy - tuhle instrumentálku přece Bowie normálně nehraje! Když pak následoval další zástupce zmíněného CD z roku 1977 "Be My Wife", navíc odzpívaný klávesistkou Catherine Russell, bylo těch překvapení nějak moc. Bohužel se nejednalo o shodu náhod - Bowie se objevil na pódiu s namočeným ručníkem a překvapenému auditoriu sdělil, že se tedy ještě pokusí, ale skřípnutý šíjový nerv mu způsobuje takové bolesti, které... prostě nic moc veselého. Ještě odzpíval hitovky z popového alba "Let's Dance" "China Girl" a "Modern Love", kterým poměrně ostrý rockový kabát jedině prospěl, aby se znovu vytratil a neobjevil se ani po úvodní instrumentální pasáži "Station To Station", načež byl koncert na deset minut přerušen. Po avizované přestávce již kapela odehrála pouze dvě písně a tím koncert pro indispozici hlavní persony definitivně skončil. Ovšem jaké to byly písně! "Station To Station" je z těch, které předběhly svou dobu a dodnes těžko hledá sobě rovných. Její koncertní podání (podívejte se na kultovní film "Děti ze stanice ZOO", kde má doslova formativní význam) je dodnes klenotem moderní hudby. I v Praze Bowie a jeho letitý parťák Earl Slick (který se nakonec na legendárním stejnojmenném albu podílel) předvedli, jak vypadá hudební vizionářství skloubené s výjimečnou dávkou skladatelské invence a dokonalou hráčskou technikou. Zvukové orgie tohoto drogového eposu byly vystřídány notně aplaudovanou "The Man Who Sold The World", opět lepší než na desce (rok 1970), během níž Bowie sedící na barové stoličce evidentně přestával zvládat své zdravotní problémy a po jejímž skončení se kapela podruhé a bohužel s konečnou platností odebrala bez větších řečí do zákulisí.

Koncert tak skončil po sedmdesáti minutách čistého času. To je opravdu málo, ovšem obrátíme-li základní tvrzení marxistické dialektiky, pak tento večer kvalita přerostla v kvantitu. Bowieho výkon byl přes ke konci jasně viditelné problémy takový, že se těžko hledají i superlativa. Snad můžeme věřit, že slova o mistrově brzkém návratu do Čech nebyla jen mlácením prázdné slámy. Umělců (nikoliv pouze muzikantů) Bowieho formátu totiž po Zemi mnoho nechodí.

David Bowie, Tata Bojs, T-Mobile Aréna, Praha, 23.6.2004

NÁZORY
  • průšvih na D.B. (David Macků, 25.06.2004 15:13) Reagovat

    Úvod koncertu byl velký průšvih, protože nefungovala obrazovka, nešlo o zajímavé promítání, jak to vnímal autor recenze a zřejmě i zbytek sálu. Bowieho jsem viděl na podzim ve Vídni na stejném turné a s úvodními takty reprodukované hudby se na obrazovce začaly promítat animace jednotlivých hudebníků (z těch jsme v Praze viděli jen malý proužek vlevo), jak postupně přicházeli ve tmě na scénu. Nakonec
    (z toho byl také vidět kousek) se na obrazovce odhrnula virtuální opona a nastoupil, vzápětí i do Reality, sám mistr. Koncert úžasný, zklamání z předčasného ukončení obrovské.

    Fotografie najdete na: http://u2.borec.cz/db_praha/index.htm

  • Tata Bojs (EdaS, 25.06.2004 23:26) Reagovat

    Tata Bojs museli autorovi článku provést něco strašného, jinak to nevidím. Už v masové recenzi jim dal nejmíň bodů, teď další útok. Vykašli se na to chlape, přiznej, že tomu nerozumíš, ale ty poznámky typu Klárka a Superstar jsou hloupé. Já se ve středu rozhodně nenudil a myslím, že "poslouchám hlavou". Myslím, že to byl velice povedený a velmi dobře vybraný předkrm před Bowiem. Co se recenze Mistrova koncertu týče, musím souhlasit. Skvělý zážitek, ale mohl být delší. Těšil jsem se na Ziggyho, Under Pressure nebo Absolute Beginners. Co se dá dělat. Ale začátek, kdy se čekalo Rebel Rebel (čímž začínal poslední dobu všecky koncerty) a přišla přenádherná píseň Life On Mars? mě absolutně dostal. Ach jo. Snad ještě přijede.

  • tata (Frogy, 28.06.2004 12:19) Reagovat

    u tatabojs bohuzel Milanovi nekolikrat selhal mikrofon, jinak neodehrali spatne (na to, ze publikum neprislo na ne a pomerne starsi osazenstvo asi zrovna ttb nezna) - skoda, ze ve velke mire nasadili pisne z noveho alba, ktere nema publikum zazite (a je vubec otazkou, zda melo smysl je jednotlive hrat, kdyz jsou soucasti celistveho alba) - radsi bych uprednostnil energicke starsi veci via Futuretro... David byl skvely (+skvela kapela), super zvuk (z toho jsem mel dost obavy), kazdopadne zazitek - priste pujdu znova ;)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
We Are Domi - Love Every Part Of It 9/10
Video: We Are Domi doplnili skvělý elektropopový song "Love Every Part Of It" netradičním videoklipem Trojice We Are Domi, jež se mnohým vryla do paměti v roce 2022 svojí účastí v Eurovizi, přichází s povedenou písničkou "Love Every Part of It". V ní se snaží bořit stereotypy a noří se do tlaků společenských očekávání ve... čtěte zde
Vydáno: 28.03.2024 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Jak se Tata Bojs loučili s Divadlem Archa (10.12.2023 12:45)
- Naživo: Tata Bojs na hlučínské Štěrkovně možná naposledy zahráli kompletní "Nanoalbum" (30.07.2023 13:31)
- Tata Bojs zahrají na Štěrkovně Open Music v Hlučíně kompletní "Nanoalbum" (25.07.2023 09:43)
- Video: Tata Bojs předělali patnáct let starého "Spáče" (13.06.2023 17:13)
- Naživo: Závěr Rock For People ukázal rockového Bena Cristovao, skvělé Nothing But Thieves a samozřejmě Muse (13.06.2023 14:16)
- Zaprášenosti: Na desce "Aladdin Sane" se David Bowie loučí se Ziggym Stardustem, na následující "Pin Ups" je jen Davidem (30.04.2023 08:00)
- Nové desky 15/2023 - od Metallicy přes Katapult po Feist (19.04.2023 08:00)
- Rock for People doplnil českou scénu o Tata Bojs, PSH Live Band nebo Cocotte Minute, doprovodný program nabídne legendární AZ kvíz, Terapii sdílením LIVE nebo Dekkadancers (13.02.2023 13:48)
- Rokenrolová síň slávy (opět) pozměnila svou definici toho, co znamená rock (01.02.2023 15:59)
- Audio: Spoon předělali Bowieho "I Can't Give Everything Away" do podoby křehké klavírní skladby (10.01.2023 16:39)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Justin Bieber Vladimír Mišík The Prodigy Queen AC/DC Adele Kabát Karel Gott Rush U2 Bono Sia Paws Taylor Swift Télépopmusik Madonna Dua Lipa Lucie Vondráčková Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu