Pozdrav ze Švédska poslali ospalému Česku poctiví rockeři Backyard Babies prostřednictvím novinky "Stockholm Syndrome". Zapomeňte na hip-hop, nu-metal, dance music, prostě na všechnu modernu. Skandinávský kvartet vyrukoval s tím, co umí nejlépe - pořádným hardrockem, ve kterém není ani sebemenšího místečka pro nudu.
Švédští
Backyard Babies nijak nezapírají svou lásku a otevřeně říkají:
"Život je od toho, abychom si jej užili a ne někde hnípali hlínu!" Přesně v tomhle rytmu se nese jejich nová deska "Stockholm Syndrome", která plyne v rychlém tempu poctivého glam hardrocku a melodií ala osmdesátá léta s Guns n' Roses na vývěsním štítu. Není se ani čemu divit, protože sami
Backyard Babies vznikli kolem roku 1987 v malém skandinávském městečku Nässjö. V průběhu následujících let udělali poměrně solidní kariéru především doma ve Švédsku, jejich studiová prvotina "Diesel & Power" vyšla v devadesátém třetím. Tehdy už se ale zvolna blížil dočasný konec kapely, která se znovu sjednotila v sedmadevadesátém a do světa vypustila kritiky možná až překvapivě dobře přijatou desku "Total 13". S neméně pozitivní odezvou se setkalo také následující CD "Making Enemies Is Good". Rok 2002 je zachytil v rekapitulující náladě, neboť připravili reedici debutu, vydali živák a demosnímky. Další skutečný zářez na pažbu si připsali na přelomu loňského roku a letoška s novinkou "Stockholm Syndrome", která se v březnu dostala i do Česka.
Stockholmský syndrom je dobře známý terminus technicus, o němž by mohli romány vyprávět policejní vyjednávači. Podobně jako nevinná obět propadne kouzlu svého únosce, i
Backyard Babies se už před dávnými lety nechali unést magičností dřevnatého hardrocku s pořádným punkovým odrazem a neopustili ho ani nyní. Poznávacím znamením jejich glam rocku, když to zaštítíme a zjednodušíme, je po tepaných kolejích uhánějící parní rytmická lokomotiva, do jejíhož chřtánu přikládá uhlí zatvrzelé duo kytarových tradicionalistů Nicke Borg (navíc zpěv) - Dregen. Společnou silou určují setrvačnost mašiny
Backyard Babies, která funí urputně vpřed a nebere ohled napravo ni nalevo.
Nesmí dojít k mýlce, které se snaží sami hudebníci všemožně vyhnout - nikdo si zaboha nemyslete, že tady jde o nějaké umění, o vyšší ideály! To ani náhodou, jinak ruce pryč, ignoranti přízemní zábavy!
Backyard Babies se soustředí na přímočarou veselici, mašírují si to směle vpřed a kolem sebe trousí jedině pozitivní náladu. Vždyť ústřední fotografie celého bookletu zabírá partu, jak si přiklání z flašek Jacka Danielse... Nebo třeba stonerská pecka "Friends", kde Švédům vypomáhají mimo jiné Joey Ramone (dej mu mu Pánbůh lehké spočinutí) a
Nina Persson (Cardigans), srší radostí a nadhledem, jímž
Backyard Babies přezírají kariéristické starosti dnešního světa.
Asi jste už poznali, že "Stockholm Syndrome" je deska, která zaujme stylovou atmosférou, dobrou náladou, chytlavostí a přiměřenou stereotypností (to si přiznejme, všechny kousky jsou na jedno brdo). Všechno je ale vzájemně vyváženo a kapela to servíruje v patřičném časovém rozložení, takže vás nestihne její jednoduchost nudit. Právě naopak.
Backyard Babies ukazují, proč rock'n'roll nezemřel, a všichni, kteří tvrdí něco jiného, by se měli rychle vypoklonkovat. Pokud budou desky vydávat muzikanti, jež umí napsat upřímnou písničku, které nebude chybět silná melodie, poctivý riff a řádně mužný - tak trochu chraplavý - vokál, lidé se budou bavit. A s tím právě ti geniové prozaičnosti, mistři prozíravé triviality počítají.