Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Illegal Illusion - Chceme lidem rozsvítit

Vydáno: 10.03.2004 05:00 v sekci Rozhovory - Luboš Kreč

Zase o krok populárnější jsou severomoravští Illegal Illusion po vydání druhé regulérní desky "Day Counting Night Counting". Snesla se na ní jedině pochvalná kritika, fanoušci se zdají být také spokojení, kapela taktéž uvolněně přede. O rodných městech, neuchopitelnosti iluzí a zatraceném mazci si můžete přečíst v našem rozhovoru.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Illegal Illusion
© Illegal Illusion
Illegal Illusion není radno zavírat do přihrádek, je lépe jim ponechat volnost, plně si vychutnat vzácnou chuť a prohánět se krajinami lesů, hor, vod a strání, kolik jich tvrdá hudba má. Přesvědčit se lze na poslední desce "Day Counting Night Counting". Jsou prostě zajímaví. Ale kdyby jenom to! Mají myšlenku, vědí, kam směřují a konečně jsou i vtipní. A hlavně - pocházejí z Fucking Little Town. Tam je ostatně dobré začít, že, Jirko Bialíku (zpěv, kytara)?

Předně vysvětlete to "Fucking Little Town", jistě to nepoužíváte jen tak náhodou.

Jak to vysvětlit, aniž bych se zamotal do detailů? Takhle - narodil jsem se v Bílovci, mám tu rodinu, bydlím tu, není mi patnáct a nesu za tenhle výrok plnou odpovědnost! Opravdu tohle město nemám rád a kromě mých 150 miliard osobních důvodů je tu jeden, který nás vytáčel všechny v kapele dohromady. Šlo o to, jakým způsobem město jako orgán provádělo, potažmo provádí, selekci kultury mládeže za peníze daňových poplatníků. Opravdu se mi nechce zabíhat do detailů, protože jsou podobné v každém malém městě na světě. Případné zájemce odkážu na naše stránky.

Iluze jsou oblíbené téma kapel - vy je máte v názvu, legendární desky Guns 'n' Roses jsou nasnadě. Co je na nich magického?

Možná je to tou nejednoznačnou nehmatatelností a tím, že jde o mylný, nesprávný, smyšlený, zcestný dojem, klam nebo představu. Z tohohle slova to dělá téměř absolutní romantickou záležitost.

Iluze je éterická záležitost, stejně jako mnoho z vašich textů. Jaké iluze ohledně nich máte?

Snad že by mohly někomu rozsvítit tak, jak se rozsvítilo mně, když jsem začal vnímat i ono sdílení slov po tónech. Neustále hledáme ideální spojení naší hudby s mými texty. Neustále pracujeme na vztahu mezi sdělením a hudbou a stejně jako ve vztazích mezi lidmi může tahle absolutně křehká záležitost fungovat hned, nemusí fungovat vůbec nebo jen chvíli. A pak začne tahat za uši.

Radek Blaheta si stěžoval, že novináři málo vyzdvihují poetičnost vaší hudby a textů. Čím to je? Jste příliš složití?

Radek je náš kamarád a ví o čem mluví. Roky už překládá mé texty, pomáhá mi se zahraniční korespondencí a byl i ve studiu při natáčení alba a myslím, že to bylo pro něj poprvé, co mohl být u tohoto náročného a zdlouhavého procesu. Proto dovedu pochopit, že se ho dotýká, když se recenzent zabývá pouze hudební stránkou věci a texty nechává bez povšimnutí jako nějaké smetí. A jestli jsme složití? Jestli ano, Bůh ochraňuj takové Radiohead, Muse a podobně.

Jak reagují vaši fanoušci na texty?

Veškerá textová příloha celé naší oficiální diskografie je i s překladem na našich internetových stránkách, takže se v tom může každý prohrabat detailně, a pokud už se nějaký dotaz týká textů, ptají se, proč se tahle nebo tamta skladba jmenuje tak či onak. Jde o to, že každý můj text má nějakou linii, ať už dějovou, pocitovou, a když je hotový, tak přichází to, co mám na psaní textů nejraději, to, že mu hledám příhodnou "hlavu" v podobě názvu, který většinou, ale pouze zdánlivě, s danou linií nesouvisí.

Illegal Illusion
© Illegal Illusion
Vaše hudba je velmi rozmanitá a členitá. Stalo se vám ale při natáčení poslední desky, že jste se najednou u nějakého momentu zastavili s vědomím, že se vám podařilo něco výjimečného (alespoň ve vašich očích)?

Stalo se to při všech třech částech práce na albu. Při nahrávání demosnímku vznikla dvojskladba "Sultana / Off", pak to bylo u jedno-kytarové záležitosti "Crumb", u který jsem cítil, že je extrémně výjimečná. Bohužel moc křehká na tohle album. V samotném studiu to třeba bylo u skladby "Placeboberry". Nahrál jsem tam první část, to z kosmického sóla z "kuřárny" vedle režie. Aniž bychom to nějak plánovali, zrovna když jsem zkoušel nějaký efekt, který tu kytaru celou rozladil, z fleku aniž bych nad tím uvažoval. Celou skladbu to změnilo. Výjimečný pocit jsem měl také v podstatě ze skladeb pro nás spíše netypických. Již zmíněná "Placeboberry" a "Sultana / Off" a asi nejvíce z celé "To All Whom It May Concern".

Někdy mám z vaší hudby pocit, jako byste se uzavírali před světem, nemysleli v jeho intencích a soustředili se na hledání nových zákoutí.

Ne, tak to není. Cíleně nepracujeme na nějakých šílenostech, které by měly šokovat. Děláme jenom obyčejné písničky, jen mám pocit, že víc než ostatní posloucháme, o co si ta která skladba řekne. Prostě posloucháme své vlastní skladby a dáváme jim to, co samy chtějí a potřebují.

Zajímalo by mě, jak reaguje publikum, které s vaší tvorbou není nijak výrazně obeznámeno, když mu přijedete zahrát? Jsou takové reakce odlišné od těch "věrných"?

Naživo je to mazec jako kráva, jsme jenom tři, takže žádné schovávačky za pičovinky. Je to taková tlačenka na dušičku. Ti, co nás neznají, většinou naběhnou, že bude skákačka, no a na to potřebuješ aspoň trochu předvídatelnou hudbu, což asi není náš případ. První dvě tři věci stojí, kývají hlavou a snaží se tě zařadit. Je to sice mazec, ale takový lepkavý, takže pokud to není zrovna tetřev hlušec, na každém něco zůstane. Jednouše poznáš lidi, co byli na více našich koncertech, od těch, co jsou na nás poprvé tak, že ti věrní mají vytahané ušní bubínky z uší jako splasklé padáky a stojí opodál. Ti, co nás neznají, se derou dopředu.

Jak vás napadla dvojskladba "Sultana / Off"? Je to velmi zvláštní pokus.

Spojení těchhle dvou skladeb do jedné se přihodilo při nahrávání demosnímku a impulsem, který to vyprovokoval, byla debata o tom, jak ráno vstanu a v hlavě mi hraje několik věcí najednou a jedna druhou ruší. Diskuse pokračovala tím, do jaké míry jde jednou jedinou skladbou popsat nějaký rozporuplný lidský pocit a do jaké míry může člověk vnímat pozorně dvě skladby najednou. Bla bla bla. Obě skladby mají v původní podobě svoji nějakou délku a žádná se kvůli tomu nijak zvlášť neupravovala, z každé se použila jen první sloka a první refrén. Dost práce zabralo, jak vlastně sehrát obě dohromady, aby to fungovalo dohromady i samostatně.

Illegal Illusion
© Illegal Illusion
Jaký nejpodivnější hudební projekt jste kdy zrealizovali nebo chtěli zrealizovat?

To je přece jasný - příští album bude plný mono-dvojskladeb. Sereme na stereo!

V jedné recenzi na vaši desku stojí: "...hodili rukavici ostatním konkurentům..." Hraje při tvorbě roli - třeba jen v podvědomí - snaha ukázat se, přesvědčit "konkurenci" o vlastních dovednostech? Anebo toho je skutečný umělec dalek?

Teď bych nerad vypadal jako nějaký narcis, ale na české scéně necítím žádnou konkurenci. Nekupuji desky českých kapel, protože to, co slyším v klubech a na festivalech, mě nijak neoslovuje. Samozřejmě čest výjimkám, jako jsou naši koncertní staří známí Nonsence nebo Barricade. A teď jsme slyšel čtyři věci od kopřivnické kapely Nierika z jejich nového alba, což byla paráda.

Co vlastně obnáší takové "sčítání dne a noci"?

Odvahu.

Zajímavá je také úvodní kresba "Dandelions" na obalu od Libora Knoflíčka. Je nějak propojena s vaší deskou (třeba celoplošností či decentralizovanou neuchopitelností), anebo jste ji vybrali pouze, protože se vám líbila?

Na obraz Libora Knoflíčka "Pampelišky" jsem narazil cíleně na internetu, kde vystavoval svá díla, a musím říct, že je to obrovský talent. Hledal jsem cíleně "něco" a když jsem viděl "Pampelišky", věděl jsem, že už nemusím hledat dál. Náš původní záměr byl, aby album připomínalo knihu vizuálně i názvem alba. Ale ne zase moc. Nebylo to jednoduché.

Pro vaši hudbu je charakteristická jistá neuchopitelnost, až dvousečnost (hrubý vokál vs. klidné verše, přelévání hudebních žánrů, netradiční instrumentální spojení). Je to útěk před stereotypností anebo přirozený skladatelský postup?

Tohle je opravdu přirozený postup. Ono je to asi dané z větší části i tím, že tě formuje to, co posloucháš, a postupem času jsme se naučili docela důležitou věc, a to že jsme ze svých špatných muzikantských vlastností udělali přednost. Taky na každé skladbě pracujeme takovým způsobem, jako by to byla první, jediná a poslední skladba na světě.

Co Illegal Illusion a internet?

Máme internetové stránky www.illegal-illusion.com. Obecně internet pro muzikanta považuji za stejně nezbytný jako telefon, ne-li důležitější. Samozřejmě se všemi klady i zápory, které přináší. Malý příklad - na bookletu alba jsme pracovali v podstatě současně já z Ostravy, Libor Knoflíček z Brna a Lukáš Páral z jihočeských Vodňan. V době, kdy jsme začínali, bylo tohle těžké sci-fi.

Znáte musicserver.cz?

Teď už jo. Upřímně tak od poloviny minulého roku. Tehdy jsme s klukama z Pohoda Records připravovali druhou promo vlnu a přehrabovali jsme se na internetu kvanty hudebních serverů českých i zahraničních, které by vyhovovaly nám i firmě a které mají nějakou historii a určitý kredit.

Děkuji za rozhovor.

Autor je redaktorem iDNES.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Colours Of Ostrava, 2. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 18.7.2019
Naživo: Rag'n'Bone Man si podmanil Colours Of Ostrava zpěvem, Kryštof hity a rachejtlemi Také ve svém druhém festivalovém dni je v Dolní oblasti Vítkovic slunečno a návštěvníci nevědí, kam se vrtnout dříve. Všude je něco, co stojí za to! Ohromný úspěch zaznamenal Rag'n'Bone Man i Tom Walker, kdo ale anglofonní... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2019 13:22 v sekci Naživo
2
Colours Of Ostrava, 1. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 17.7.2019
Naživo: První den plnoletých Colours Of Ostrava prozářily ženy Ve středu začal osmnáctý ročník multižánrového festivalu Colours Of Ostrava. Vše odpoledne odstartovala ostravská parta Buty, ale nebyla to zrovna ona, komu patřilo pódium. První den vládly ženy - divoká a fanouškům se... čtěte zde
Vydáno: 18.07.2019 13:39 v sekci Naživo
4
Czech Music Crossroads 2019, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 15.-16. 7. 2019
Naživo: Czech Music Crossroads ovládla Bára Zmeková Pravidla silničního provozu stanovují, že vjede-li vozidlo do křižovatky, musí jí projet co nejrychleji, bez zbytečného odkladu, zastavování či dokonce otáčení. Vjedete-li ale do hudební křižovatky, nic z toho neplatí. Na Czech... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 18:30 v sekci Naživo
0
Rammstein, Eden aréna, Praha, 16.7.2019
Naživo: Hořící kočárky, uprchlíci, balady u piana i plameny nad Edenem. Rammstein se vrátili do Prahy Není na světě mnoho kapel, které by měly potenciál na to stát se právě tou, jejíž opulentní show se stane tou nejlepší, jakou jste kdy v životě viděli. Rammstein k nim ale bezpochyby patří. A na zbrusu novém turné, jehož dvě... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 11:43 v sekci Naživo
22
Pohled do českých hitparád - 28. týden 2019
Ed Sheeran útočil na čelo albové hitparády marně, posedmé zvítězil Viktor Sheen Možná by si leckdo vsadil na to, že po dvou pražských koncertech v Letňanech se Ed Sheeran s deskou "Divide" znovu vyškrábe do čela české albové hitparády. Nestalo se tak. Zpěvák zakotvil na dvojce, ve vedení neohroženě zůstává... čtěte zde
Vydáno: 16.07.2019 15:57 v sekci Novinky | České hitparády
2
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Minirecenze: Illegal Illusion se vracejí se surovým materiálem "Dried Blood Syndrome" (04.06.2019 17:30)
- Na okraj: Turbulentní dada mizérie (14.02.2014 10:45)
- Recenze: Průvodce na cestě smrti (06.01.2013 08:00)
- Nierika vydává své čtvrté album, desku "2π" (20.11.2012 15:17)
- Recenze: Autentický emocionální rock (02.11.2009 05:00)
- Recenze: Slzy v bodláčí (27.06.2009 05:00)
- Nierika vydá zapálenou novinku (06.04.2009 15:22)
- Recenze: Pěšáci hardcoru (07.10.2008 05:00)
- Brněnská Insania vyráží na podzimní turné (25.09.2008 08:19)
- Recenze: Tisíc odstínů šedivé (01.09.2007 14:00)

ALBUM TÝDNE 28/2019

Thom Yorke
ANIMA

Thom Yorke se vždy snažil posouvat hudební hranice a experimentovat se zvuky. Tentokrát se mu ale poprvé podařilo natočit kolekci, která je komplexní a na které nic nepřebývá ani nechybí. I když na povrchu je jeho třetí sólovka "ANIMA" stále dost experimentální, ukrývá fantastické nápady, které je radost objevovat.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 25.07.
Skunk Anansie (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 26.07.
Colour Meeting 2019 (Park U hradeb, Polička)
St 31.07.
Ziggy Marley (JAM) (Divadlo Archa, Praha)
St 07.08.
Sziget (Budapešť, Budapešť)
Čt 08.08.
Cat Clyde (CAN) (Café V lese, Praha)
Pá 09.08.
Luis Fonsi (Puerto Rico) (PVA Expo, Praha)
So 10.08.
The Story So Far (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Po 12.08.
Pup (CAN) (Café V lese, Praha)
St 14.08.
UpTone: Cavetown (UK) (Cross Club, Praha)
Ne 18.08.
Metallica (USA) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Rammstein Lady Gaga Kryštof Coldplay The Cure Rihanna Madonna Beyoncé Adele Sia Ed Sheeran Ewa Farna AC/DC Linkin Park Kapitán Demo Kylie Minogue Britney Spears Nine Inch Nails Robyn Zara Larsson
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver