Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Naklonovaný Olympic

Vydáno: 27.01.2004 05:00 v sekci Recenze - Michal Koch

Velkolepé oslavy čtyřiceti let, po které na našem hudebním poli působí bez diskuse legenda rockové hudby Olympic, pomalu ale jistě dospěly ke svému konci. Ovšem oslavami neunavena je zde skupina s novým řadovým albem nazvaným "Dám si tě klonovat...", kterým načíná pátou dekádu své existence. Jak se novinka povedla, napoví naše recenze.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
5/10

Olympic - Dám si tě klonovat...

Celkový čas: 43:42

Skladby: Žiju jak žiju, Máma vždycky říkala, Svítá, Noc to ví, Valčík, Nemám zájem, Jó hospodský, Chuť rána po pekelným večírku, Už, Proč a nač, Podívej brácho, Fanynka Mária

Vydavatel: Best I.A.

Od svého návratu na koncertní pódia po avizovaném, leč naštěstí nikoliv definitivním ukončení činnosti v roce 1993, je novinka "Dám si tě klonovat..." již čtvrtým studiovým počinem Olympicu, nepočítáme-li různé výběry či sólovou desku Petra Jandy. První z nich- "Dávno" považuji za jednu z nejlepších desek v bohaté historii kapely. Je z ní cítit, že je nahraná z jednoho jediného důvodu, kterým byl doslova tvůrčí přetlak výhradního skladatele Olympicu Petra Jandy - a to nebývá zrovna nejčastější důvod pro vydávání desek. Další album "Brejle" přitvrdilo, ale stále neslo punc vysoké kvality. Třetí v pořadí "Karavana" však byla pro mne velikým zklamáním. Ne snad po znovu kvalitní hudební stránce, ale proto, že Petr Janda, který se vždy držel výhradně skládání hudby, napsal pro "Karavanu" drtivou většinu textů. A je-li jedním z nejlepších skladatelů v naší zemi, platí pro něj jako pro textaře pravý opak. Nepříliš povedené texty "Karavanu" doslova a do písmene zabily. Proto jsem byl zvědav, jak dopadlo album nejnovější.

Začněme hudbou. "Dám si tě klonovat..." nepřináší vůbec nic nového. Olympic pokračuje ve stylu "Brejlí" a "Karavany" v melodickém rocku, založeném na kytarách a jejich riffech, podporovaných klávesovými plochami. Žádné složité vyhrávky či exhibiční sóla od klávesáka Jiřího Valenty nečekejte, všechnu smetanu slízl Petr Janda a jeho (akustické i elektrické) kytary. Také Milan Broum se svojí baskytarou a Milan Peroutka s bicími odvádějí svůj vysoký standard, kterému nelze nic vytknout, ale také jejich hra ničím nepřekvapí. Zejména baskytara mi přijde méně invenční ve srovnání s předchozími deskami. Skladby jsou na desce jednak skvělé (třeba titulní "Dám si tě klonovat", odpíchnutá "Už" nebo vskutku krásná "Fanynka Mária"), jednak v kontextu písní Petra Jandy ne příliš zajímavé ("Žiju jak žiju" nebo "Proč a nač"). Jsou tu ovšem i písně, u kterých se nezbavíte dojmu, že už jste je od Olympicu slyšeli ("Máma vždycky říkala", jejíž úvodní riff na akustickou kytaru jakoby z oka vypadl "Květinovému dítěti", byť je pomalejší).

Pokud se zaměříme na texty, narazíme na tak trochu podobný problém, jaký provází předchozí "Karavanu". Z pětice textařů, kteří se na albu podíleli, byl evidentně v největší formě Zdeněk Rytíř. Jeho "Dám si tě klonovat..." s vynikajícími slovními hříčkami jako "Dám si tě klonovat / Budu jen vás dvě milovat" nebo "Jen jeden vlas po tobě zbyl / Jako důkaz že jsem s tebou byl / A že jsem si tě naklonil" je světlou výjimkou alba. I jeho druhý příspěvek "Chuť rána po pekelným večírku" s výborným obratem "Duši mi pošlou jako dobírku" patří k tomu nejlepšímu na desce. Aleš Brichta a Miroslav Černý odvedli standardní práci bez výrazných okamžiků dobrých či špatných. Jeden z nejlepších textařů u nás, Pavel Vrba, zřejmě neměl Můzu zrovna na návštěvě a jeho "Valčík" je vysloveně nepodařený i vinou chyb, které obsahuje (i když nemusely původně v textu být, mohly se vloudit až během nahrávání). Například zpívá-li se v textu o svatém Patriku, patronu Irů, pak by se měla popíjet whiskey a nikoli whisky. Také použití nespisovných a spisovných tvarů v jednom textu, potažmo hned po sobě ("Ať hrajou / Ať hrajou / A zpívají") tahá za uši. A autor nejvíce, totiž pěti textů Petr Janda? Napadá mě jediná otázka - proč? Rádoby závažná sdělení s verši, které rým jen předstírají ("I ty boží mlýny začaly bejt líný vím / Všeho světa lotři i ti co se postí jí / A krvavý lázně bez hany a bázně spí / Je těžký bez mámy žít"), formální opisování bez myšlenky z dávného hitu "Osmý den" s gramatickou chybou na konci ("V pondělí se trápím / V úterý jdu ven / Ve středu se toulám / A užívám si den / Ve čtvrtek se flákám / V pátek jakbysmet / Sobota a neděle je hned" - sobota a neděle jsou hned), nedodržování rytmu textu ("Měl jsem hlad a tak jsem vařil / Přitom jsem trochu pařil"). Zkrátka Petr Janda je vynikající muzikant a skladatel, ale texty by mu podle mne měli psát jiní.

Závěrem snad ještě zmínka o obalu s vtipnými fotkami "naklonovaných" členů Olympicu (vždy dvě identické fotky každého hudebníka vedle sebe) a poznámka, že po zvukové stránce je album, nahrávané ve studiu Propast, tradičně na velmi vysoké úrovni. O to víc mi přijde líto, že dobrá polovina textů na desce sráží výsledek tak výrazně dolů. Být deska třeba v angličtině, mohl by člověk vnímání textů "vypnout" a hned by album bylo o dva bodíky lepší. A nebo mě napadá jiná věc - co si na příštím albu dát na textech záležet stejně jako na hudbě? Každopádně Olympic nežije z minulosti, má co říci i svojí novinkou. A už teď se těším na jeho další počiny..

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • TEXTY??? (Petr, 27.01.2004 17:31) Reagovat

    Teda pane Kochu... pěkně jste si tou recenzí podělal své dosud slušné renomé! V rockových textech NIKDY nešlo o pravopis (jako důkaz snad postačí nejslavnější flák Stounů - I Can´T Get NO Satisfaction) a jinak nevim co se Vám na textech Petra Jandy nelíbí! Mě ty obraty přijdou docela hezký (I ty boží mlýny začaly bejt líný vím / Všeho světa lotři i ti co se postí jí / A krvavý lázně bez hany a bázně spí / Je těžký bez mámy žít) a jestli se vám nelíbí, je to váš názor a máte na něj bezesporu právo, ale co takhle kdybyste si někdy pustil třeba The Doors? Myslím, že texty Jima Morrisona jsou v podobném duchu (resp v podobný formě) a nikdo si nedovolil Morrisonovy fantastický textařský schopnosti nějak hanit... To album jsem neslyšel, ale ten song co hráli na Nově v ňáký estrádě byl OTŘESNEJ!

    A jen tak mimochodem k tomu pravopisu. Zkuste si říct "Ať hrajou / Ať hrajou / a zpívaj". Nepřijde vám, že tam trošku dost chybí rým??? To "í" tam asi bude úmyslně a mě tam sedí do puntíku. Já osobně bych ho tam dal taky.

    • Re: TEXTY??? (Jan, 22.04.2009 00:16) Reagovat

      To, co tvrdíte, není tak úplne pravda. V rockové hudbě šlo i o textovou složku, ne vždy se nad tím mávlo rukou. Kupř. Pavel Vrba a texty pro Blue Effect. Nic ?

  • Klonování (Honza, 04.10.2012 23:49) Reagovat

    Tahle placka se mi nelíbila. Zkoušel jsem ji poslouchat několikrát, ale bohužel. Minula mě. Líbí se mi snad jen písnička Svítá. Ale Olympic mám rád.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Makrorecenze filmu "Leaving Neverland" Dana Reeda
Makrorecenze: Makrorecenze filmu "Leaving Neverland" Dana Reeda Ano, jsme primárně hudební server. Dokument Dana Reeda "Leaving Neverland" ale začíná mít větší dopady, než se možná čekalo. A protože Michael Jackson je ikonou, bez které by zřejmě nebyl ani musicserver, a přestože (nebo možná... čtěte zde
Vydáno: 19.03.2019 08:00 v sekci Recenze | Makrorecenze
29
Sigrid - Sucker Punch 8/10
Recenze: "Sucker Punch" Sigrid je jako sladká facka Norský popový zázrak, guilty pleasure, nebo odpad, který někdo (musicsever) z nějakého důvodu ("určitě je to zaplacený") musí pořád tlačit? Sigrid svým debutem "Sucker Punch" zasazuje všem pochybovačům přesně mířenou ránu. Ne... čtěte zde
Vydáno: 18.03.2019 00:00 v sekci Recenze
6
John Mayall, Forum Karlín, Praha, 15.3.2019
Naživo: Vitální John Mayall zvládl bavit Forum Karlín celé dvě hodiny "Obdivuju bluesmany. Chtěl bych stát na pódiu až do svých posledních dní, přesně jako oni." Jedna z nejčastějších frází v rozhovorech s libovolným muzikantem hrajícím jakýkoliv žánr se pravidelně vrací znovu a znovu. Johnu... čtěte zde
Vydáno: 16.03.2019 10:55 v sekci Naživo
1
Kimbra, Lenny, Lucerna Music Bar, Praha, 14.3.2019
Naživo: Kimbra i Lenny nechaly své velké hity v šatně Jen pár hodin předtím, než novinové titulky zaplnila zpráva o teroristických útocích na Novém Zélandu, nám tamní rodačka Kimbra premiérově představila svou tvorbu v České republice. Přivezla si s sebou materiál z dosavadních... čtěte zde
Vydáno: 15.03.2019 11:42 v sekci Naživo
0
Jazz Fest Brno: Branford Marsalis, Kasia Pietrzko, Sono Centrum, Brno, 13.3.2019
Naživo: Branford Marsalis přivezl na brněnský Jazz Fest lomoz i pohlazení Tak začal další ročník Jazz Fest Brno. Už po sedmnácté. A odstartoval pěkně zostra, jen co je pravda. Hned ve výstavním Sono Centru, hned se zářivým jménem amerického saxofonisty Branforda Marsalise na soupisce. Ale rozhodně nebyl... čtěte zde
Vydáno: 14.03.2019 20:21 v sekci Naživo
1
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Petr Janda s Olympicem ve videu "Jsi moje" popisuje osudové setkání se svojí ženou (01.10.2018 17:48)
- Alvaro Soler nám v rádiích prodlužuje léto. Novinek je v éteru opět méně než šafránu (28.09.2018 06:00)
- Rozhovory: Olympic - Prostě si hraní užíváme (26.09.2018 08:05)
- Nové desky 37/2018 - od Diany Krall s Tonym Bennettem přes Olympic po Davida Guettu (18.09.2018 13:00)
- Olympic přichází po dvou letech s novinkou "Trilobit" (02.09.2018 17:45)
- Fotogalerie: Olympic oslavil své jubileum v O2 areně ve velkém stylu (10.12.2017 19:17)
- Recenze: Olympic slaví pětapadesátiny důstojnou kompilací (15.10.2017 09:40)
- Fotogalerie: České hrady zakončily svou letní tour na Bezdězu (05.09.2017 18:27)
- Rozhovory: Petr Janda - Hodlám tady prudit ještě dlouho (12.05.2017 15:00)
- Video: Petr Janda drží pohromadě i se studenty bostonské Berklee College (05.05.2017 16:31)

ALBUM TÝDNE 11/2019

Sigrid
Sucker Punch

Norský popový zázrak, guilty pleasure, nebo odpad, který někdo (musicsever) z nějakého důvodu ("určitě je to zaplacený") musí pořád tlačit? Sigrid svým debutem "Sucker Punch" zasazuje všem pochybovačům přesně mířenou ránu. Ne pod pás, ale rovnou do uší. A dlouho nebyla žádná bolest sladší.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 20.03.
[loveit] sound: Night Lovell (CAN) (Roxy, Praha)
Čt 21.03.
Žižkovská noc (různá místa, Praha)
So 23.03.
Gus Dapperton (USA) (Rock Café, Praha)
Ne 24.03.
Dope D.O.D (NL) (Storm Club, Praha)
Po 25.03.
Dope D.O.D (NL) (Fléda, Brno)
Út 26.03.
[loveit] sound: Sofi Tukker (USA) (Roxy, Praha)
St 27.03.
Dave Matthews Band (USA) (Forum Karlín, Praha)
Út 02.04.
Ady Suleiman (UK) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 04.04.
Mogli (DE) (Chapeau Rouge, Praha)
Ne 07.04.
Bob Dylan (USA) (Lucerna - Velký sál, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Ava Max Rihanna Madonna Ewa Farna Kryštof Adele Coldplay Bradley Cooper Sia Beyoncé The Cure AC/DC Ariana Grande Drake Queen Imagine Dragons Linkin Park Ed Sheeran Camila Cabello
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver