Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Výborné folkové legrácky

Vydáno: 14.10.2003 05:00 v sekci Recenze - Michal Koch | foto: facebook interpreta

V záplavě výběrů, které zahlcují český trh, se objevil další pokus o zmapování folkové scény nazvaný "Folkoviny". Rozhlíží se po uplynulých patnácti letech napříč vydavatelskými firmami. Jak úspěšný tento pokus byl, můžete zjistit v naší recenzi.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
6/10

Různí - Folkoviny

Celkový čas: 68:17

Skladby: Čechomor - Včelín, Buty - Tata, Jaromír Nohavica - Tři čuníci, Vlasta Redl - Dvakrát, Pavel Dobeš - Jarmila, Bratři Ebenové - Jak to dělaj kosmonauti, Karel Plíhal - Utekl jsem od manželky k mamince, Wabi Daněk - Franta má péra (Quantanamera), Slávek Janoušek - Revize jízdenek, Hana a Petr Ulrychovi - Měla bába trnku, Čechomor - Panenka, Wabi Daněk - Píseň proti, Fleret - Na stromě, Slávek Janoušek - Fernetovka, Pavel Dobeš - Zahradník, Miroslav Paleček a Ivo Jahelka - Kdo mě ještě neporazil, Klíč - Šikmé oči mám, Folk Team - Nudista, Pepa Nos - Blues o hltu mlíka, Ivo Jahelka - Balada o milencích, traktoru a policejním protokolu, Žalman a spol. a (ex) Minnesengři - Směs hambatých lidových písní, Vlasta Redl - Franta s Honzou

Vydavatel: Universal

Všechny kompilace stojí při vydání před stejnými problémy. Mezi největší z nich patří podle mého názoru častá neschopnost vydavatelských firem domluvit se a poskytnout si pro výběry vzájemně interprety a písně ze svých katalogů. To naštěstí "Folkoviny" nepotkalo a výběr tak není ničím omezován (i když Universal přece jen trochu preferuje svoje "koně"). Dalším prubířským kamenem bývá pak nalezení jednotícího prvku pro kompilaci. Na "Folkovinách" jsou to dvě základní věci - humor a (trochu nečekaně) kvalita jednotlivých písní a interpretů. Vedle sebe se tak nacházejí skutečná esa české folkové scény: Jarek Nohavica, Karel Plíhal, Bratři Ebenové, Slávek Janoušek, Vlasta Redl atd., a to se svými vtipnými kousky. Jen jediná píseň na desce řeší v textu závažnější téma, a sice Redlova "Dvakrát".

Mezi autorské folkové písně je začleněno několik písní lidových v podání Čechomoru či Žalmana a fungují zde naprosto přirozeně. Ani jediná nefolková píseň, "Tata" ostravských But, z celkového konceptu desky nijak nevyčnívá. Shrnuto a podtrženo, "Folkoviny" nabízejí dvacet dva velmi dobrých, většinou skvěle zahraných písniček s texty, které vás snad ani nemohou nepobavit. Jedinou výjimku tvoří "Franta má péra (Quantanamera)" Wabiho Daňka, která zařazena mezi skvosty "Utekl jsem od maželky k mamince" Karla Plíhala a "Revizi jízdenek" Slávka Janouška vypadá díky textu jako chudá příbuzná. Verše jako "...vod těch dob když vidím mloka / fláknu ho pěstí do voka..." působí vysloveně školácky. Navíc na této živé nahrávce Daněk evidentně podlehl "kouzlu" vlastních vtipů a do zpěvu se pobaveně směje vždy už dva takty před tím, než vtip samotný (výše uvedené kvality) přijde. Ale to je jediná slabší skladba na desce a Daněk sám si napravuje reputaci svým druhým příspěvkem, "Písní proti".

Není běžné, aby v České republice vycházely kompilace, kterým není co vytknout, a bohužel to není případ ani "Folkovin". Když už si pan Milan Svoboda, který písně vybíral, dal takovou práci, měli si jeho kolegové z něj vzít příklad a věnovat se svojí práci se stejnou pečlivostí. Co zamrzí dost, jsou velké kvalitativní rozdíly ve zvuku jednotlivých nahrávek. Chápu, že je podstatný rozdíl mezi nahrávkou pořízenou v roce 1988 a v roce 2001, stejně tak mezi nahrávkou pořízenou na koncertě a ve studiu, ale na "Folkovinách" vše působí dojmem, že se zvukovou kvalitou nahrávek a vylepšením těch horších nikdo vůbec nezabýval. A když jsou vedle sebe postaveny písně s extrémně rozdílnou kvalitou zvuku ("Tata" a "Tři čuníci"; "Zahradník" a "Kdo mě ještě neporazil"), je to skutečně velice znát.

Za ještě větší prohřešek ovšem považuji vyloženě odbytý booklet. Kvalita zvuku nehraje u folku tak velkou roli jako u některých jiných žánrů, zato kvalita textu určuje hodnotu písně naopak více než z poloviny. A na tomto výběru jsou texty v převážné většině vynikající. Proto nerozumím tomu, proč vydavateli nestálo za to je v bookletu uvést, když většina z nich obstojí i jako samostatný útvar bez hudby. Zde se ovšem z bookletu dozvíme jen interpreta, název písně, autora, její délku a rok vydání. Nedozvíme se ani název alba, ze kterého píseň pochází, o nějakých doplňujících informacích či fotkách nemluvě. Překlep ve jménu Miroslava Palečka je pak jakousi třešničkou na tomto nepovedeném dortu. Bílý obal s nevýrazným obrázkem kytary a žlutým nápisem "Folkoviny" také na pultech obchodů zaujme jen těžko.

Sečteno a podtrženo - "Folkoviny" jsou kompilací až po okraj naplněnou pečlivě vybranými skvělými písněmi (Universal dokonce odolal jistě lákavému pokušení zařadit alespoň jednoho z bratrů Nedvědů, kteří oba momentálně pod jeho křídly působí!) s ne moc podařeným masteringem zvuku a naprosto odbytým bookletem. Stačilo málo a hodnocení mohlo být o dobré dva bodíky vyšší.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Makrorecenze "Power Up" AC/DC
Makrorecenze: Makrorecenze "Power Up" AC/DC Když AC/DC ohlásili, že přece jen vydají ještě jednu řadovou desku, oko nejednoho rockera určitě nezůstalo suché. Všechny máničky si "Power Up" určitě užívají, ale jak pravděpodobně poslední album legendárních australských... čtěte zde
Vydáno: 28.11.2020 08:30 v sekci Recenze | Makrorecenze
2
Korupce, bílí muži a málo vagín aneb Kdo smí dostat Grammy
Na okraj: Korupce, bílí muži a málo vagín aneb Kdo smí dostat Grammy Zatímco dřív se hudebníci do užšího nominačního výběru Grammy nedostávali jednoduše proto, že podle hodnoticí akademie někdo vytvořil lepší dílo než oni, dnes za to může rasa, pohlaví nebo korupce. Také vyhlášení nominací... čtěte zde
Vydáno: 27.11.2020 12:15 v sekci Publicistika | Na okraj
35
Pohled do českých hitparád - 47. týden 2020
Mirai ovládli rádia s "I přes to všechno", Jaromír Nohavica má nejprodávanější album Domácím žebříčkům tentokrát kralují umělci z Moravskoslezského kraje. Nejhranější písní v rádiích se stala "I přes to všechno" od frýdecko-místecké party Mirai. Albové pořadí opanoval symbol Ostravy Jaromír Nohavica s... čtěte zde
Vydáno: 26.11.2020 21:01 v sekci Novinky | České hitparády
1
Aneta Langerová - Dvě slunce 7/10
Recenze: "Dvě slunce" Anety Langerové zahřejí hlavně trpělivého posluchače Autorsky plodná spolupráce s Jakubem Zitkem na albu "Na Radosti" z roku 2014 se dočkala svého pokračování. Novinka "Dvě slunce" jasně stvrzuje, že hlas Anety Langerové patří v českém popu k těm nejosobitějším. Cestu k novým... čtěte zde
Vydáno: 26.11.2020 08:00 v sekci Recenze
22
Nové desky 46/2020 - od Gartha Brookse přes Jamieho Culluma po Nicka Cavea
Nové desky 46/2020 - od Gartha Brookse přes Jamieho Culluma po Nicka Cavea Další hudební novinkový nášup je zde a s ním i největší countryová star Garth Brooks, Mariza, duo Larkin Poe, Josh Groban, Pavel Callta, John Fogerty, metalová superskupina Killer Be Killed, debutující Mali-Koa, tvrďáci Dark... čtěte zde
Vydáno: 25.11.2020 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Mirai ovládli rádia s "I přes to všechno", Jaromír Nohavica má nejprodávanější album (26.11.2020 21:01)
- Recenze: Temperamentní Čechomor přináší "Radosti života" (21.11.2020 09:00)
- Recenze: Jaromír Nohavica deskou "Máma mi na krk dala klíč" bilancuje a vrací se do písničkářské extraligy (19.11.2020 08:00)
- Nové desky 45/2020 - od AC/DC přes Chrise Stapletona po Jaromíra Nohavicu (17.11.2020 19:00)
- Recenze: Od Ryvolů po Pokáče. B-Side Band roztančil na "Folk Swings" táborákové legendy (13.11.2020 18:30)
- Nové desky 44/2020 - od Kylie Minogue přes Shirley Bassey po Monkey Business (10.11.2020 08:00)
- Čechomor má i v téhle době své "Radosti života" (06.11.2020 11:28)
- Video: Jaromír Nohavica představil koncertní verzi titulní skladby nové desky "Máma mi na krk dala klíč". A dojímá (05.11.2020 17:33)
- Nové desky 43/2020 - od Ariany Grande přes Keitha Jarretta po B-Side Band (04.11.2020 07:32)
- Miroslav Paleček na albu "Písně domova" skládá poctu Jaroslavu Seifertovi (02.11.2020 17:58)

ALBUM TÝDNE 47/2020

Nick Cave
Idiot Prayer (Nick Cave Alone at Alexandra Palace)

Nicka Cavea mám rád jako muzikanta plného energie. Líbí se mi jeho živelnost, jsem uchvácen koncerty s The Bad Seeds a nejvíc si užívám "Tupelo", "From Her To Eternity" nebo "The Mercy Seat". "Idiot Prayer" je toho pravým opakem. Intimita, klavír, klid. Sedět a poslouchat. A stejně je to ku*evsky dobrý!

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Po 30.11.
Ben Caplan (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 03.12.
Tempers (USA) (Café V lese, Praha)
Út 08.12.
Warmduscher (UK) (Café V lese, Praha)
Ne 31.01.
Holy Fuck (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 11.02.
The Dead Daisies (AUS) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 14.02.
The Score (USA) (Roxy, Praha)
Ne 14.02.
Zola Blood (UK) (Rock Café, Praha)
Út 16.02.
Asaf Avidan (IL) (Palác Akropolis, Praha)
Ne 21.02.
Men I Trust (CAN) (Rock Café, Praha)
Út 23.02.
Harry Styles (UK) (O2 Arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars AC/DC Lady Gaga Mirai Miley Cyrus Kryštof Dua Lipa Metallica Sia Aneta Langerová Škwor Ava Max Adam Lambert Deftones Beyoncé Lana Del Rey Kylie Minogue The Weeknd Billie Eilish Madonna
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver