Nepatří mezi nejlépe vokálně vybavené zpěvačky na světě a ani po poslechu jejích desek si nesednete na zadek z toho, jak skvělé songy složila. Girl In Red jako by podpořila svůj vlastní umělecký pseudonym tím, že sama bude působit úplně obyčejně. Jako holka od vedle. Přesto na ní něco je. V Praze to dokázala.
Girl In Red
místo: Forum Karlín, Praha
datum: 23. září 2024
support: Nieve Ella
setlist: Doint It Again Baby, Bad Idea!, Body And Mind, Girls, I'm Back, Hornylovesickmess, October Passed Me By, We Fell In Love In October, Watch You Sleep, I'll Call You Mine (akusticky), You Stupid Bitch, Serotonin, Too Much, Midnight Love, Dead Girl In The Pool, I Wanna Be Your Girlfriend
Dva roky se nemusejí zdát jako mnoho, v hudebním světě se ale mnohokrát jedná o věčnost. Třeba to může být doba dostatečně dlouhá na to, abyste se posunuli od původně plánovaného a nakonec kvůli nemoci zrušeného vystoupení v MeetFactory z května 2022 s kapacitou 750 lidí k dlouho dopředu vyprodanému koncertu ve Foru Karlín, kam se vleze přibližně tři tisíce fanoušků, v tomto případě hlavně fanynek. Samotná
Girl In Red (často stylizovaná bez kapitálek jako
girl in red) od té doby vydala pouze jedinou desku, ale se vší úctou k
"I'm Doing It Again Baby!", zas tolik na ní nezáleží.
© fource Zpěvačka totiž v mezičase podepsala smlouvy svého života, a stala se tak jednou z předskokanek na turné
Taylor Swift a následně i
Billie Eilish. Právě před sestrou
Finnease, který rodilé Norce pomohl s hitem "Serotonin", zahrála i loni na maďarském Szigetu, odkud jsme vám přinesli
reportáž.
Ve Foru tak byli v nemalé míře přítomni fanoušci jejích slavnějších kolegyň, protože takto to ve světě globálních popových hvězd prostě funguje. Samotná interpretka je ani nemusí bavit, je ale třeba ji podpořit. Tím samozřejmě netvrdím, že se na akci nenacházeli lidé, kteří přišli čistě kvůli hlavní hvězdě večera, nicméně odkud se tak náhle vzalo během dvou let tolik příznivců, je zřejmé.
Co se od maďarského koncertu změnilo? Především Marii Ulven Ringheim, jak se interpretka hrající indie pop s lehkou příměsí rocku jmenuje vlastním jménem, vyšla nová deska, na níž jí zpívá další velká hvězda let následujících -
Sabrina Carpenter. Mimochodem další z těch, které na "The Eras Tour" předskakovaly.
Večer otevřela
Nieve Ella, která by podobně jako ústřední postava večera mohla ten štempl BBC Sound Of dostat příští rok. Zatím totiž splňuje všechno potřebné: má za sebou velká turné, během nichž předskakovala
Inhaler, a jako talent hodný sledování ji označili v magazínu Dork nebo na webu See Tickets. Především ale píše vlastní muziku s otevřenými texty, kdy se kromě příslušnosti k tzv. Loud LDN scéně, sdružující osoby s nejen menšinovou sexuální orientací, taky nebojí otevřeně zpívat třeba o sexu v autě na parkovišti. V současné době sice naživo zní i díky živé kapele a absenci playbacku trochu neučesaně, to ale hledači talentů a producenti ještě mají možnost
doladit, než do ní napumpují další libry a vnutí ji masovému publiku.
Po deváté hodině se po šestiminutovém intru na přibližně sedmdesát minut zjevila na scéně samotná Marie, jíž dělala společnost pětice muzikantů. A také její viróza, která ji prý zastihla už při zastávce v Mnichově, kde nemohla usnout. Kvůli bolesti krku a problémům s hlasivkami tak částečně překopala setlist pro předcházející koncert ve Vídni a podobný program následně předvedla i v Praze.
© fource "Vážně jsem to dneska nechtěla zrušit, ani na vás celý koncert trapně ukazovat mikrofon, abyste zpívali místo mě. Nesnáším, když to umělci dělají, chodíme na ně přece proto, abychom poslouchali je a ne sebe. Ale usoudila jsem, že je lepší předvést alespoň svých 80 %, než vůbec nic. A tak ten mikrofon na vás dneska občas ukážu. Jsem taky jenom člověk a fakt jsem nechtěla zrušit pražský koncert už podruhé. Takže ačkoliv mé tělo se teď nemá moc dobře, ukážu vám, že ani moje hlava na tom není lépe," prohlásila interpretka na úvod.
Jinak si ale své publikum složené převážně z pubertálních děvčat, které láskyplně oslovovala jako
"čubky" (resp. jakkoli jinak chcete česky přeložit
"bitches"), v podstatě hýčkala. Snad pětkrát během koncertu musela alarmovat sekuriťáky, aby lidem v prvních řadách nosili vodu, a zatímco oni jí za to na pódium házeli všelijaké náramky a dárečky, ona jim na oplátku rozdala spoustu trsátek, setlistů a vydatně s nimi komunikovala.
"Já jsem právě řekla 'miluju tě' v češtině a tady ta čubka z toho omdlela," hláškovala s nadsázkou, když už bylo zřejmé, že se o slečnu zdravotníci postarají.
"A jestli jste si mysleli, že vás neslyším, jak tady mňoukáte, než jsem přišla na pódium, tak se teda pletete," prohlásila překvapivě a oproti původnímu plánu se rozhodla za klavírem spustit úryvek "What Was I Made For?" od kamarádky Billie Eilish, kterou ale kompletně odmňoukala. Zmíněné příklady dobře demonstrovaly, že ji fanoušci mají rádi především kvůli její osobnosti.
Druhým příkladem jejího klíče k úspěchu jsou texty. Otevřenost a upřímnost, s jakou popisuje své milostné eskapády s děvčaty a jak dává publiku nahlédnout do své hlavy, se v době, kdy pro mladou generaci angličtina není problém, stává naprosto esenciálním příkladem toho, jak se na své diváky můžete jako interpret napojit. Především nejmladší generace LGBTQ+ komunity ji tak může vnímat jako svou pomyslnou mluvčí, která řeší podobné problémy jako oni sami.
Třetí ukázkou toho, čím se odlišuje od ostatních, je skutečnost, že ani jednou neměla během svého koncertu potřebu využít jakoukoliv formu playbacku. Na jejím hlase jste slyšeli, že není úplně v pořádku, a i díky absenci vokálních, ale také muzikantských exhibicí to z ryze hudebního hlediska znělo
jenom fajn. Nicméně při vědomí toho, kolik slavnějších kolegyň se bez skrytých pomocníčků absolutně neobejde, potěšilo, s jak staromilským přístupem před své publikum předstoupila. Ostatně taková "We Fell In Love In October" má hudebně blízko dokonce i k takovým
Pixies. Vážně.
© fource Nominantka na titul BBC Sound Of 2021 v Praze odehrála vzhledem k situaci sympatický koncert. A ačkoliv by i milovníci severského popu nejen v naší redakci asi museli férově uznat, že dvaadvacetiletá hvězda zatím nepatří mezi to úplně nejlepší, co z Norska zatím známe, neexistuje zatím ani mnoho důvodů k tomu, proč bychom se po její kariéře měli sarkasticky vozit.
"Nebudu teď mluvit o budoucnosti, protože ta mě kurevsky stresuje," pronesla jen tak mimoděk zpěvačka ve chvíli, kdy se chystala svou show plnou jednoduchých červených projekcí dovést až k finálnímu hitu "I Wanna Be Your Girlfriend". A znovu tak potvrdila, proč se s ní mladá generace dokáže tak snadno ztotožnit.
A to je možná i to nejzásadnější. Protože zatímco při pohledu na blyštivé overally miliardářky
Taylor Swift nebo podivné selfie extravagantně oblékané
Billie Eilish se svět oceňovaných hvězd může pubertálním srdcím zdát nesmírně vzdálený, tak u
Girl In Red je situace odlišná. Civilnější. Stačí si na sebe vzít košili po starším bráchovi, uvázat si kravatu a na hlavu nasadit kulicha, což ostatně velká spousta fanynek udělala. A následně už alespoň na sedmdesát minut vnímat, že na světě se svým trápením nejste sami.
Holka v červeném totiž ve Foru Karlín dokázala vyvolat pocit, že na rozdíl od slavnějších kolegyň je právě ona jednou z nás.