Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Plastické (ne)techno

Vydáno: 20.10.2003 17:33 v sekci Recenze - Karel Veselý

Richie Hawtin, nezpochybnitelný král minimalistického techna, oživil po pěti letech svoje alter ego Plastikmana a s novou desou "Closer" se vrací zpět do vod, kde méně znamená více. A vrátil se opět ve velkém stylu, který si zaslouží vaši pozornost. Více v dnešní recenzi.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
8/10

Plastikman - Closer

Celkový čas: 75:11

Skladby: Ask Yourself, Mind Encode, Lost, Disconnect, Slow Poke (Twilight Zone mix), Headcase, Ping Pong, Mind In Rewind, I No, I Don't Know

Vydavatel: EMI

Richie Hawtin alias Plastikman je klíčová postava experimentálního techna. Vychází z původního detroitského strojového rytmu, ale v jeho současné tvorbě už tradiční techno dvojtakt neuslyšíte. Plastikman už dříve vykročil k prozkoumávání dosud neznámých zvukových teritorií. Singly na jeho vlastním labelu +8 Records a přelomové album "Musik" z roku 1994 a o rok mladší nahrávka "Dimension Intrusion" vydaná pod dalším Hawtinovým jménem F.U.S.E. na anglickém Warp znamenaly přelomový krok v historii techna. Otevřely totiž dveře jeho svébytné odnoži, jejíž skladby se hodí spíše k poslechu než k tanci. Ani jeho novinka "Closer" na tom nic nemění. Pod svým asi nejslavnějším jménem vydal Hawtin studiovou desku naposledy před pěti lety, když pod jeho občanským jménem vyšel v roce 2001 kreativní mix "DE9: Closer To Exit".

Plastikman rozhodně neplývá zvuky, mnohdy zní pouze basová linka a perkuse, někdy se k nim přidá syntezátor, který vytváří prostorové plochy a Hawtin také často sahá k efektům, jako jsou delay a reverb. Jeho styl se vyznačuje také zvukovým purismem, když málokdy použije jiné syntezátory než klasické TB-303 nebo TR-808 (pokud tedy zrovna nedělá reklamu jistému programu na mixování audio souborů ve formátu mp3 na zmíněném albu "Closer To Exit"). Archaické elektronické zvuky "Closer" svírají posluchače v těžké klaustrofobické náladě. Beaty nikam nespěchají, syntezátorové (skoro)smyčce "Lost" se skoro tři minuty jen líně převalují, než se do nich vplete motiv perkusí s basovou linkou a dalších pár minut trvá, než začne robotický hlas mumlat: "disconnect my brain".

Zcela novou kvalitou Hawtinovou tvorby je právě použití vokálu. Do svých skladeb si mluví sám a hlas silně efektuje. Hawtin při ohlašování této desky hovořil jako o svém nejosobnějším dílku a o snaze navázat bližší ("closer") vztah s posluchači. Jakoby rozhovor a řeč byly stěžejním motivem celé desky. V úplném začátku, ve skladbě "Ask Yourself", je dokonce po úvodním proslovu zmodulovaného hlasu ponecháno úplné ticho pro odpověď (snad posluchačovu). Zádumčivý hlas se pak ozývá i v dalších skladbách, schovaný v repetitivních beatech. Několik skladeb pak má kvality přímo ambientní. Přímého techna se dočkáme snad jen v jedné pasáží "Headcase".

Těžko hodnotit hudbu tak prostou většiny tradičních hudebních elementů. "Closer" je sluchátková hudba pro cestu z taneční párty, temná jako noc a těžká jako bolení hlavy. V kombinaci s jakýmkoliv mozkovým vybuzovadlem navíc silně hypnotická. Hawtin skládá své skladby s geometrickou precizností, emoce v ní nemají místo. Podle pravidel žánru si může dovolit prakticky cokoliv, vždy ale musí dbát na první přikázání minimalismu - méně je více. "Closer" není pro Hawtina tak radikálním krokem jako byla jeho mixCD ze začátku nového tisíciletí, přesto je to slušný příspěvek do diskografie jednoho z největších elektronických inovátorů.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Czech Music Crossroads 2019, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 15.-16. 7. 2019
Naživo: Czech Music Crossroads ovládla Bára Zmeková Pravidla silničního provozu stanovují, že vjede-li vozidlo do křižovatky, musí jí projet co nejrychleji, bez zbytečného odkladu, zastavování či dokonce otáčení. Vjedete-li ale do hudební křižovatky, nic z toho neplatí. Na Czech... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 18:30 v sekci Naživo
0
Rammstein, Eden aréna, Praha, 16.7.2019
Naživo: Hořící kočárky, uprchlíci, balady u piana i plameny nad Edenem. Rammstein se vrátili do Prahy Není na světě mnoho kapel, které by měly potenciál na to stát se právě tou, jejíž opulentní show se stane tou nejlepší, jakou jste kdy v životě viděli. Rammstein k nim ale bezpochyby patří. A na zbrusu novém turné, jehož dvě... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 11:43 v sekci Naživo
13
Pohled do českých hitparád - 28. týden 2019
Ed Sheeran útočil na čelo albové hitparády marně, posedmé zvítězil Viktor Sheen Možná by si leckdo vsadil na to, že po dvou pražských koncertech v Letňanech se Ed Sheeran s deskou "Divide" znovu vyškrábe do čela české albové hitparády. Nestalo se tak. Zpěvák zakotvil na dvojce, ve vedení neohroženě zůstává... čtěte zde
Vydáno: 16.07.2019 15:57 v sekci Novinky | České hitparády
1
Makrorecenze "Rammstein" Rammstein
Makrorecenze: Makrorecenze "Rammstein" Rammstein Někteří hudebníci a hudebnice chrlí alba doslova jedno za druhým. Jiní rádi nechávají své fanoušky čekat. A pak jsou tu Rammstein. Během prvních čtrnácti let existence vydali šest řadovek, ta sedmá ale přišla až po desetileté... čtěte zde
Vydáno: 16.07.2019 08:00 v sekci Recenze | Makrorecenze
9
Nové desky 29/2019 - od Eda Sheerana přes Banks po Paula McCartneyho
Nové desky 29/2019 - od Eda Sheerana přes Banks po Paula McCartneyho Tento týden vám představíme pouze osm desek, ale násobně víc intepretů. Hned na čtyřech z nich se podílela široká škála umělců. První z nich je album spoluprací Eda Sheerana, dalšími soundtracky k dokumentu "Echo In The Canyon" a... čtěte zde
Vydáno: 15.07.2019 11:00 v sekci Novinky | Nové desky
1
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Hymnu zimní olympiády složil Plastikman (17.01.2006 18:27)
- Čtvrtý ročník Global Connection Parties se rozjede na jaře (17.04.2002 19:15)

ALBUM TÝDNE 28/2019

Thom Yorke
ANIMA

Thom Yorke se vždy snažil posouvat hudební hranice a experimentovat se zvuky. Tentokrát se mu ale poprvé podařilo natočit kolekci, která je komplexní a na které nic nepřebývá ani nechybí. I když na povrchu je jeho třetí sólovka "ANIMA" stále dost experimentální, ukrývá fantastické nápady, které je radost objevovat.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 25.07.
Skunk Anansie (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 26.07.
Colour Meeting 2019 (Park U hradeb, Polička)
St 31.07.
Ziggy Marley (JAM) (Divadlo Archa, Praha)
St 07.08.
Sziget (Budapešť, Budapešť)
Čt 08.08.
Cat Clyde (CAN) (Café V lese, Praha)
Pá 09.08.
Luis Fonsi (Puerto Rico) (PVA Expo, Praha)
So 10.08.
The Story So Far (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Po 12.08.
Pup (CAN) (Café V lese, Praha)
St 14.08.
UpTone: Cavetown (UK) (Cross Club, Praha)
Ne 18.08.
Metallica (USA) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Coldplay Kryštof The Cure Lady Gaga Adele Beyoncé Rammstein Rihanna Sia Madonna Ed Sheeran Ewa Farna AC/DC Linkin Park Kapitán Demo Kylie Minogue Britney Spears Nine Inch Nails Robyn Zara Larsson
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver