Devadesátá léta byla plná alb pro světovou pop music přelomových, že se mezi ně ale dostane i jedno z oblasti country, by asi čekal málokdo. Jenže se tak stalo: jmenovalo se "Come On Over" a natočila ho Shania Twain, z níž se stala jedna z nejposlouchanějších zpěvaček konce dekády. Nyní deska vychází v reedici.
8/10
Shania Twain - Come On Over (Diamond Edition - 25th Super Deluxe 3CD Set)
Vydáno: 25.8.2023
Celkový čas: 59:56 + 60:15 + 36:49
Skladby: CD 1 (US Album): Man! I Feel Like A Woman!, I'm Holdin' On To Love (To Save My Life), Love Gets Me Every Time, Don't Be Stupid (You Know I Love You), From This Moment (On Guest Vocal: Bryan White), Come On Over, When, Whatever You Do! Don't!, If You Wanna Touch Her, Ask!, You're Still The One, Honey, I'm Home, That Don't Impress Me Much, Black Eyes, Blue Tears, I Won't Leave You Lonely, Rock This Country!, You've Got A Way
CD 2 (International Album): You're Still The One, When, From This Moment On, Black Eyes, Blue Tears, I Won't Leave You Lonely, I'm Holdin' On To Love (To Save My Life), Come On Over, You've Got A Way, Whatever You Do! Don't!, Man! I Feel Like A Woman!, Love Gets Me Every Time, Don't Be Stupid (You Know I Love You), That Don't Impress Me Much, Honey, I'm Home, If You Wanna Touch Her, Ask!, Rock This Country!
CD 3: Bonus Tracks: You're Still The One (Live from Vegas) featuring Chris Martin, From This Moment (From 'Up! Close And Personal') featuring Alison Krauss & Union Station, I'm Holdin' On To Love (To Save My Life) (From 'Up! Close And Personal') featuring Alison Krauss & Union Station, You're Still The One (Live from Miami) featuring Elton John, From This Moment (Live From Miami) featuring Backstreet Boys, I'm Holdin' On To Love (To Save My Life)/That Don't Impress Me Much Medley, You're Still The One (Synchrologic Remix), From This Moment (Tempo Mix) You're Still The One (Frank Walker Remix)
Vydavatel: Mercury/Universal Music
Kanadská hudebnice
Shania Twain nikdy nepatřila k ušlápnutým dívčinám, které drží pusu a krok. Vždycky dokázala říct vlastní názor, a to i navzdory životu, který se s ní vůbec nemazlil. Zezačátku to byla chudoba, občas i hlad, domácí násilí i sexuální zneužívání. Už jako malá zpívala po barech, aby pomáhala uživit rodinu, a v době, kdy se pomalu nadechovala ke startu kariéry, se jí při autonehodě zabili oba rodiče, takže musela převzít starost o své sourozence.
Zvažovaný konec s muzikou se ale nakonec nekonal. Shania dokázala narazit na ty správné lidi, přičemž nejtěžší období jí jako kamarádka i manažerka pomohla překlenout hlavně Mary Bailey. Debutové eponymní album celkem zapadlo, a tak se zpěvačka rozhodla, že svoji lásku k rocku víc odrazí i do zvuku svých dosud countryových nahrávek.
K tomu však potřebovala potkat Mutta Langeho, v té době už slavného producenta, který stvořil zásadní desky
AC/DC či
Def Leppard a v koutku duše měl zase na oplátku rád country.
S nesmírně pracovitou Shaniou si jednou nad ránem zavolali a výsledkem byl rovnou tříhodinový telefonát, během kterého si přehrávali ukázky tvorby svých oblíbenců a nápady na to, jak by mohla znít jejich spolupráce. Prvním výplodem bylo album "The Woman In Me", osm singlů a dvacetimilionový prodej. Tenhle úspěch však břehy oceánu nepřekonal a Twain chtěla prostě víc. Mnohem víc. Mezinárodní kariéru.
Každý další umělec by po nové řadovce - a navíc tak úspěšné - podnikl koncertní turné. I ona to mohla udělat a mohla velmi dobře vydělat. Ze dvou dosavadních desek by ale dobrý koncertní setlist pro alespoň devadesátiminutovou show nedokázala poskládat, takže se s Muttem okamžitě znovu zavřeli do studia a začali pracovat na nové kolekci, se kterou se rozhodli dobýt svět.
S čistou country by se to však podařilo stěží, a tak Lange přisypal spoustu rockových riffů a přihodil nějakou tu popovou líbivost. Nejstarším songem, který si na "Come On Over" našel místo, byla balada "You’ve Got A Way", kterou Twain složila už v roce 1995. Tracklist obsahoval celkem šestnáct položek - hodinová stopáž, jakkoli je dlouhá, byla zvolena právě pro nedostatek koncertního materiálu.
Vaty je tu však minimálně. V průběhu téměř tří let vyšlo hned dvanáct (!) singlů. Autorčina rozhodnost, pevná vůle a jasný názor jako by se projevovaly už v názvech skladeb. Tolik vykřičníků (pět) na jedné desce se prostě hned tak nevidí.
Ale i když třeba v "Rock This Country!" slyšíme ozvěny tehdy moderního grunge, v seznamu jsou i romantické a zamilované kusy. "From This Moment On" Shania původně psala pro popovou divu typu
Céline Dion, nazpívala ji však nakonec sama a v americké edici alba s Bryanem Whitem. Právě několik verzí nahrávky stálo za jejím celosvětovým úspěchem.
Tato diamantová reedice nabízí jak americkou, tak mezinárodní verzi a rozdíl je patrný. Zatímco americká má ve zvuku daleko víc country a houslí, ta mezinárodní je takřka čistě popová. V "I Won't Leave You Lonely" najednou úplně chybí tahací harmonika, ve zmiňovaném duetu "From This Moment On" zní hlas Bryana Whitea až v závěru.
Zvukových rozdílů by se samozřejmě dalo jmenovat mnohem víc, je zde i úplně jiné pořadí skladeb. Celkově se dá říct, že vkusu recenzenta mnohem víc lahodí americká edice.
Bonusový třetí disk nabízí několik písní v jiných úpravách, jsou zde hned čtyři varianty patrně největšího hitu alba "You’re Still The One" včetně koncertního duetu z Las Vegas s
Chrisem Martinem z
Coldplay. Ta s
Eltonem Johnem byla původně nazpívána naživo jako medley s Eltonovým hitem "Something About The Way You Look Tonight" a zde je hodně necitlivě useklá.
Ze tří různých verzí "From This Moment On" nejlépe působí ta s
Backstreet Boys díky nádherným vícehlasům. A dojde i na kooperaci s country legendou Alisson Krauss v "I’m Holding On To Love". Žádná nikdy neslyšená píseň z té doby tu není.
Fyzické provedení je rozkládací a působí hodně luxusně, v porovnání s předchozí tři roky starou "The Women In Me" je však méně praktické. Vyndat bonusové třetí cédéčko z obalu bez poškození jednoho či druhého je skoro nemožné, daleko lépe by se vyndávalo z plastových držáků.
Pro sběratele nepochopitelná bude asi i o půl centimetru vyšší výška hřbetu knížky, než je u předchůdce. Také použití dvou stejných fotografií na rozkládacím obalu je nesmysl na entou, obzvlášť když krásná doprovodná dvaapadesátistránková publikace ukazuje, že jich bylo k dispozici dost.
Právě ona však tyhle výtky dělá marginálními. Vedle těch krásných fotografií obsahuje spoustu statistických čísel ke každému ze singlů i osobní vzpomínky této krásné zpěvačky a songwriterky. Samozřejmostí jsou i všechny texty ke skladbám, při jejichž opakovaném čtení se můžete hlouběji ponořit do stylu myšlení této neohrožené a sebevědomé ženy.
V průběhu let 1999 a 2000 si Shania Twain za "Come On Over" odnesla hned čtyři gramofonky Grammy a v roce 2015 byla deska oficiálně zapsána do Guinessovy knihy rekordů jako Nejprodávanější album ženské interpretky v historii populární hudby vůbec za 40 milionů prodaných nosičů.
"Když jsem vydávala 'Come On Over', nedokázala jsem si ani v nejdivočejších snech představit, co z toho bude," uvedla autorka v rámci propagace letošní reedice. Nakonec se z toho díla stal kult, který ovlivnil i nastupující generaci písničkářek od
Avril Lavigne až po
Taylor Swift a bude mít svůj silný význam do budoucna i nadále. A tohle znovuvydání je tomu odpovídající.