Po docela úspěšné kariéře ve skupině Skunk Anansie přichází její "frontwomanka" Skin se sólovým albem "Fleshwounds". Co byste očekávali, při vědomí povětšinou výbušných skladeb její předchozí kapely, když prohlásí, že její sólodeska je o lásce?
Zpěvačka
Skin se už jako předačka (nebo je lepší "frontwomanka"?) kapely
Skunk Anansie nedala jen tak přehlédnout. Vysoká, hubená, černá, inteligentní žena s nezaměnitelným vokálem, s otevřenými, často politickými texty, podpořená rockovým zvukem kapely - tak vypadali a zněli v letech 1994 - 2001
Skunk Anansie. Ale i dobře fungující parta se může rozpadnout, neustálé koncertování si vybralo daň, a tak se
Skin vydala na sólovou dráhu.
Jak sama
na svých stránkách přiznává, připravit první sólovku "Fleshwounds" nebyl lehký proces. Chtěla se vrátit ke své silné stránce, psaní textů a zpěvu, na rozdíl od komentářů ke světu ve
Skunk Anansie se nyní obrátila do svého nitra. Texty jsou o
"mentální nemoci zvané láska, jejích mnoha podob a neurčitých oblastí... abychom byli šťastní, dostáváme se do mnoha nepříjemností, a deska má toto dokumentovat...". Z hlediska hudby chtěla složit jednoduché klasické skladby s pěknými melodiemi a ty spojit s temnějšími texty.
Tolik záměr. A výsledek? Skoro vše výše řečené se jí a dalším spolupracovníkům podařilo. Jenže v tom se zároveň skrývá malý problém. Z více důvodů se nezdá příliš jasné, proč označuje desku za takový přelom a
"hodně jinou, než jsem dělala předtím". Ačkoliv se rozešla se spoluhráči z kapely, její partner (Lee Aron) pro skládání hudby zůstal, a tak nedošlo k výrazné změně repertoáru. A pokud ano, tak hlavně v tom, že skladby jsou mnohem "tišší", klidnější. Což se dá vzhledem k tématu částečně pochopit, ale kvalitám jejího hlasu prostě sluší aspoň trochu naštvanosti. Na desce spolupracovala s mnohými hosty (např. mixoval Ken Nelson, spolupracovník
Coldplay, jednu skladbu spolusložila s Guy Chambersem, ex-spolupracovníkem
Robbieho Williamse), ale v charakteru skladeb to není příliš poznat. Deska je uceleným celkem, což není špatně, ale ke konci už poněkud uspává, a to je to poslední, co bych od
Skin čekal. A už vůbec nechápu snahu soustředit se na zpěv, jako kdyby to v předchozí produkci nebylo možné. Naopak, v ní mohla lépe prostřídat různé polohy.
Aby nedošlo k nedorozumění - deska je velice kvalitní rockpop/poprock. Elektronika v úvodní "Faithfulness" připomene spolupráci s Maximem, v singlu "Trashed" skladbě také dodá temnější podklad, v refrénu dost připomene poslední "skunkovou" desku. Po zpomalení ve třetí písničce se v následující "Listen To Yourself" nejvíc připomene její předchozí učinkování, jako jediná z desky se dá označit za rockovou, díky výrazné base a výjimečně tvrdší kytaře. Pak už se deska pohybuje na podobné klidné bázi, přijde ke slovu hlavně piáno a zvuk španělky. V některých případech ("The Trouble With Me", "I'll Try") je ze šedi romantického průměru vytahuje pouze přesvědčivý zpěv
Skin. Ale že jednoduchost není na závadu, dokazuje pouze na piánu a elektronických ruchech postavená "You've Made Your Bed". O textech už byla řeč, karamboly lásky má
Skin prožité a umí o nich napsat.
Zdá se, že
Skin to takhle chtěla, i z obrázků v bookletu se dá brát tahle deska jako dospění, přerod z naštvané holky v mladou dámu. Nutno ocenit, jak
Skin odhalila svůj vnitřní svět, ale pořád se nemohu zbavit dojmu, že si měla trochu té rebelie ponechat i v muzice, ne jen v textech. Na tom stárnutí a s tím spojené změně projevu něco bude, je třeba to vzít na vědomí. Ale pro romanticky založené, kterým nestačí uplakané boybandy a cukrkandlový
Elton John, je tahle deska výborná volba.