shop.musicserver.cz

Veneer jdou za světlem

Vydáno: 30.05.2003 05:00 v sekci Recenze - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Slovenští Veneer, kteří oscilují mezi elektronickým breakbeatem a chytrým kytarovým rockem, přichází s debutovým albem "Light". Produkovala ho pro ně dvojice Milan Cais a Dušan Neuwerth, jejichž práce je na desce velmi slyšet. Jak ale nahrávka ve výsledku dopadla?

6/10

Veneer - Light

Celkový čas: 44:07

Skladby: What I Need, Celý svet si ty, Last Day, Snobbish Heart, To Hear, 33, Over, All These People, If You Let Me Breathe, Train Of Calm, I Learned To Fly

Vydavatel: EMI

Lecos nasvědčovalo, že by se album "Light" trnavských Veneer mohlo stát událostí slovenského hudebního jara. Nadějná skupina, která si v mezičase před natočením první desky udělala jméno remixy a pilným koncertováním, se dostala pod ochranná křídla velkého labelu a ještě získala exkluzivní spolupracovníky. Výsledek je důsledkem toho, že Veneer berou svoji práci smrtelně vážně. Profesionálně produkované album se špičkovým zvukem, dotažené do posledních detailů a k tomu ještě promotion, jak má být. "Light" skupiny Veneer rozhodně není žádná odfláknutá práce.

O triu Simona Danielová, Daniel Bihány a Pavol Hubinák zatím bylo slyšet hlavně díky remixům, jedinou vlaštovkou byl promosingl "Snobbish Heart" a výborné reference od návštěvníků jejich koncertů. Naproti tomu duo Bolak a Lalok - Milan Cais a Dušan Neuwerth - rozhodně nejsou na producentské stoličce nováčci. Neuwerth je v současnosti asi nejlepším domácím producentem (Tata Bojs, Ecstasy Of St. Theresa nebo Kryštof) a za Caise mluví úspěchy Tata Bojs. Neuwerthova práce je v neviditelné dokonalosti výsledného produktu, precizní caisovská rytmika je slyšet v "Last Day" nebo "Snobbish Heart". Písně a instrumenty ale patří Veneer samotným, takže odpovědnost leží hlavně na jejich bedrech.

Veneer se na "Light" nevyhnuli chybě, kterou začínající skupiny na debutových albech často dělají - snaží se předvést v různých stylových rovinách, odhalují přehršel vlivů a deska pak postrádá nějakou logickou jednotu. Na první půlce desky se sešly skladby vděčnější většinovému posluchačskému vkusu - vesměs chytlavé breakbeatové smrště s chytlavým vokálem a (z velké většiny) živými nástroji. Druhá polovina udělá radost náročnějším a ukáže Veneer v docela jiném světle. Možná se Veneer na první polovině až příliš úzkostlivě snaží dostát posluchačskému vkusu a jsou tak zoufale nesví, slyšet je projíždět se na jiných vlnách na dalších skladbách přináší uspokojení jiného druhu. Snivý trip hop závěrečné "Learned To Fly" mi sedí více než ukřičené "Snobbish Heart" a epická stavba psychedelického vlaku v "Train Of Calm" mi připadne zajímavější než hitová koncepce "Celý svet si ty".

Veneer díky ženskému vokálu připomínají Moloko (v tom lepším) a Kosheen (v tom horším případě), přičemž zpěvačka Simona Danielová má trochu i od Roisin i od Sian. "Last Day" a "Snobbish Heart" jsou typický kosheenovský vokální drum'n'bass, který Simona drží svým vokálem, jenž sice není absolutně jistý, ale dostačuje. Jiné skadby by se daly popsat jako trip hop (tady mě zase v některých klidnějších pasážích napadá Morcheeba, ale co záleží na škatulkách). Jediná instrumentálka alba - spybreak "Over" je postavená na motivu, který připomíná znělku Jamese Bonda. Mobyho "James Bond Theme" mne napadlo hned jako první, ačkoliv i Moby samotný čerpal z funkoidních soundtracků 70. let. Kvákající kytary a breakbeat odhalí další jasný vliv - funk. Dvě skladby alba jsou nazpívané ve slovenštině - jedna singlová pohodovka "Celý svet si ty" a pak rychlejí a kytarovější "33". Mám s nimi při poslechu vždy trochu problém. K hudbě, kterou Veneer hrají, se angličtina přece jen hodí lépe. Nejde přece o texty, nejsme ve folku ani v hip hopu a stejně v nich nejsou žádná moudra. Mezi anglicky zpívanými skladbami pak "Celý svet si ty" a "33" působí jako z úplně jiné desky.

Veneer nezklamali a po pravdě řečeno ani ničím nepřekvapili. "Light" je sice pěkná deska, ale postrádá momenty hudební transcendence, ve kterých by posluchači došlo, že Veneer jsou opravdový originál. Evropská produkce je velká devíza, ale "Light" toho nakonec nepřináší o mnoho více než obvyklá produkce ostatních tuctových kapel a v porovnání s jejich zahraničními vzory vyznívá zbytečně. Druhá polovina desky naznačuje cesty, na kterých není potřeba dělat kompromisy a které vedou k opravdovému vyjádření. Příště snad dají Veneer více sebe samých, "Light" je deska kapely, která má v sobě velký potenciál, ale má problémy ho využít.

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
We Are Domi - Love Every Part Of It 9/10
Video: We Are Domi doplnili skvělý elektropopový song "Love Every Part Of It" netradičním videoklipem Trojice We Are Domi, jež se mnohým vryla do paměti v roce 2022 svojí účastí v Eurovizi, přichází s povedenou písničkou "Love Every Part of It". V ní se snaží bořit stereotypy a noří se do tlaků společenských očekávání ve... čtěte zde
Vydáno: 28.03.2024 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Jak se Tata Bojs loučili s Divadlem Archa (10.12.2023 12:45)
- Naživo: Tata Bojs na hlučínské Štěrkovně možná naposledy zahráli kompletní "Nanoalbum" (30.07.2023 13:31)
- Tata Bojs zahrají na Štěrkovně Open Music v Hlučíně kompletní "Nanoalbum" (25.07.2023 09:43)
- Video: Tata Bojs předělali patnáct let starého "Spáče" (13.06.2023 17:13)
- Naživo: Závěr Rock For People ukázal rockového Bena Cristovao, skvělé Nothing But Thieves a samozřejmě Muse (13.06.2023 14:16)
- Rock for People doplnil českou scénu o Tata Bojs, PSH Live Band nebo Cocotte Minute, doprovodný program nabídne legendární AZ kvíz, Terapii sdílením LIVE nebo Dekkadancers (13.02.2023 13:48)
- Naživo: Tata Bojs zavzpomínali na album "Kluci kde ste?" a loučili se s klávesákem Jurou Hradilem (25.11.2022 08:22)
- Tata Bojs připomenou 15 let alba "Kluci kde ste?" vinylovou reedicí a speciálním koncertem (05.11.2022 16:23)
- Nové desky 24/2022 - od Foals přes Sigmu po Grey Daze s Chesterem Benningtonem (22.06.2022 13:10)
- Naživo: Kluci kde ste? aneb Jak Tata Bojs hráli v O2 universu (13.05.2022 11:57)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 28.03.
Tom Odell (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Queen AC/DC Karel Gott Adele Kabát Rush Paws U2 Sia Bono Taylor Swift Madonna Dua Lipa Télépopmusik Mirai Lucie Vondráčková
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu