Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Víťa Troníček - Vážím si teď každého umouněnce, který má oranžovou vestu

Víťa Troníček - Vážím si teď každého umouněnce, který má oranžovou vestu

Vydáno: 26.11.2021 08:00 v sekci Rozhovory - Milan Menčík | foto: Markéta Listíková

Lidem poslouchajícím běžná rádia jméno Víťa Troníček moc neřekne, posluchačům Českého rozhlasu Pardubice však ano. Moderátor pořadu Folková pohlazení je navíc aktivní muzikant. Hraje už třicet let, teprve nyní se ale odhodlal k sólovému albu "Mnohotváří větru". O všech jeho tvářích jsme si povídali.

Sám se považujete za týmového hráče, nikoli za sólistu. Kdy ve vás tedy uzrálo rozhodnutí přece jenom sólovou desku natočit?

Byl to takový stárnoucí sen, že "až jednou bude čas..." Covidový lockdown ten čas sice nabídl, ale uprostřed existenčních starostí jsem myšlenky na muziku moc neměl. Přesvědčil mě vydavatel Ivan Kurtev ze SuperGramu někdy v lednu, že by ta práce na mém sólovém albu mohla naopak pomoci nejen mně, ale i pár lidem v našem okolí. S odstupem času vidím, že hlavně po stránce záchrany duševního zdraví mě to hodně ve zlých časech podrželo.

Z kolika songů jste vlastně vybíral a jak dlouho se vám v šuplíku hromadily?

V podstatě připadala v úvahu až dvacítka písní. Některé z nich leží v šuplíku už z časů skupiny Poupata, takže jistě dvacet let, část se nevešla do repertoáru Marien, něco vznikalo pro divadlo, jen malou část alba jsem dopsal a piloval s vidinou sólovky. Bál jsem se, že to bude nesourodý a koncepčně roztříštěný pel-mel, ale teď věřím, že se nám z toho nakonec povedlo udělat přednost.

Dalo producentům hodně práce vysvléct vás z marienovského kabátku, nebo to byl přirozený proces?

Bylo to vlastně jednodušší, protože jsme nemuseli brát ohledy na souzvuk Marien a limity, které nese živé koncertování. Mohli jsme svobodně zkoušet a experimentovat, nechat se třeba inspirovat v aranžích světových hudebníků, které mám rád. Pro větší pestrost jsem část alba naopak plně ponechal v režii mladého a mimořádně talentovaného kytaristy Kryštofa Tomečka, který postavil úžasnou studiovou kapelu z profesionálních funk-jazzových muzikantů, to byl mazec. Bluegrassová část desky je pak návratem k muzice, kterou obdivuji už odmala. S tak excelentními kolegy, jako je Ondra Kozák, Ralph Schut či Honza Kouba, bylo snadné vytvořit vysněnou BG skupinu. Moc nás to spolu bavilo a bylo by fajn si některé věci zkusit realizovat i naživo.

Jako pěveckého hosta jste si nakonec pozval do duetu "Tábornická" svou ženu Zdenu. Bonusovou "Světlo člověčiny" už na koncertech Marien hrajete, přidáte i některé z dalších skladeb do koncertního repertoáru domovské skupiny, nebo to bude pouze doména Tria?

"Tábornická" je starší píseň, kterou zpíváme s naší táborovou partou, nahrávka vznikla už dříve jako singl pro výročí České tábornické unie, ale nehodila se na loňské album "2020" Marien. Spolu s live záznamem "Světla člověčiny" tady slouží jako ukázky možná mé nejpřirozenější hudební tváře. Pokud ji ostatní členové Marien přijmou za svou, objeví se i na koncertech.

Měl jste od začátku touhu natočit takto žánrově pestré dílo? Je ještě nějaký z hudebních stylů, který rád posloucháte, a na desce není?

Právě ta nesourodost a letitost některých písní z různých období už od počátku směřovala k té k žánrové rozkročenosti alba. Chybí tam asi jen mé milované flamenco nebo gypsy swing.

V "Závadném obsahu" slyším kytaru Jeffa Becka, v "Maturitě" sbory jako u kapely Buty. Byly i tohle vaše hudební vzory?

"Závadný obsah" je po intimní písničkářské části spíše bluesovou variací na garymoorovské téma, což zlehka souvisí i s obsahem stejnojmenné divadelní hry trutnovského činovníka Petra Vanžury, pro kterou jsem ji napsal. Při "Maturitě" bylo krásné sledovat mistry jazzmany, jak s malíčkem v nose a úžasným nadhledem umějí nahrát jakoby pop-rockovou pecku. Ano, myslím, že za každou písní bychom mohli hledat nějaké inspirace, ale právě to mě moc baví jako kontrast k folkové muzice, které se celý život věnuji.

Víťa Troníček

Víťa Troníček
Víťa Troníček se narodil v roce 1976, vystudoval strojařinu a LŠU a absolvoval několik nástaveb a kurzů, týkajících se hudby a novinařiny. Už od roku 1991 brázdí folková pódia - nejprve se skupinou Poupata a posléze po jejich rozpadu s Marien. Vyjmenovat, s kým vším tyto kapely či Víťa sám spolupracovali, by vydalo na samostatný článek. Působí i jako herec v Divadélku pro školy, dramaturg několika folkových festivalů a jako většinový autor písní domovské formace. K zálibám velmi výřečného a vtipného muzikanta patří hudba a společnost. Je podruhé ženatý, s manželkou a zároveň kolegyní z kapely Zdenou mají dvě děti. Nyní mu u vydavatelství SuperGram vychází žánrově velmi pestrá sólovka "Mnohotváří větru".

Vaše deska je plná skvělých hudebníků. Byla koronavirová doba tím pomocníkem, že všichni měli čas a chuť si přijít zahrát?

To bylo jedním z hlavních argumentů, proč jsem nabídku točit sólovku hned po vydání alba "2020" skupiny Marien přijal. A mám radost, jak nadšeně se toho aktéři ujali, obzvláště ti, které vlastně překvapilo, že jsem se na ně s prosbou o spolupráci obrátil. Myslím, že pro všechny zúčastněné to nakonec byla moc zajímavá, neplánovaná a velmi vydařená akce.

Víťa Troníček
© Markéta Listíková
Jsou texty hodně autobiografické? U skladeb "Dva světy" nebo "Co můžu udělat, lásko" mi přijdou pravdivé až na kost.

My folkaři obecně považujeme sdělení písně a věrohodný obsah za důležitější část, než je třeba výsledná zvuková podoba či líbivost interpretace. "Dva světy" jsou kupříkladu reálným popisem jednoho náhodného setkání, když jsem coby začínající rozhlasový redaktor běhal po horách a natáčel rozhovory se starousedlíky. "Co můžu udělat, lásko" inicioval můj brácha, který chtěl dárek pro svou ženu. To, že se v námětu promítne úhel pohledu či subjektivní prožitek, je pochopitelné. Ale zatímco osobní zpovědi písničkářů obvykle končí v podobě s jednou kytarou nebo s přirozeně znějící partou novodobých lidových muzikantů typu Marien, na tomto albu jsme s písněmi pracovali jako s materiálem pro plnotučnou hudební stránku věci. Žádné zvukové či žánrové limity.

Jak se dokážete z grácií loučit s odcházejícími členy kapely Marien, ukazuje fakt, že na novém albu se podílel jako spoluproducent přítel Zuzky Mimrové Kryštof Tomeček. Platí tady ono okřídlené, že slovo dalo slovo a měl jste producenta?

Zuzka byla v Marien původně jednoročním pěveckým záskokem, který se protáhl na šest báječných let - to se ani nedá nazvat loučením, ten vztah stále trvá. Už když nás před lety s Kryštofem seznamovala, bylo mi jasné, že se jedná o nejpozoruhodnějšího kytaristu, kterého jsem kdy viděl. Jeho následná kariéra i fakt, že vyučuje na Ježkově konzervatoři téměř stejně staré studenty, to dost potvrzují. Měl jsem velký respekt ho oslovit, protože pro jeho až akademicky precizní vnímání muziky jsou některé typické prvky folkové hudby, která nikdy nestála jen na hudbě, vlastně nesrozumitelné. Je mezi námi tak velký žánrový i generační rozdíl, že to byla velká výzva, ale oba nás ta spolupráce v ledasčem obohatila a věřím, že nebyla poslední. Před jeho kytarovým uměním hluboce smekám.

Všichni členové Marien normálně chodí do zaměstnání, vy jste se věnoval Divadélku pro školy, takže si zkoušíte vedle profese hudební i tu hereckou. Která vás víc naplňuje?

Mám rád pestrost života. S naším divadlem se specializujeme na výukové programy pro školy, jsem tam nejen herec, ale také spoluautor, režisér, hudebník, ale i řidič a kulisák. Když není covid, tohle mě živí naplno. Vedle koncertování s Marien nebo Triem mám ještě úvazek u Českého rozhlasu. Myslím, že dělat jen jedno z toho by mě dlouho nebavilo, ale jako koláž mnoha profesí mi to dává smysl.

Víťa Troníček
© Ivan Kurtev
V době koronaviru jste byl vlastně bez práce a živil jste se uklízením větví a pálením klestí podél železničních tratí. Jak moc má kytarista vašich kvalit strach o prsty při práci s motorovou pilou?

Spíše ty vibrace z motorovky jsou problém. Jednu chvíli to bylo zlé, nemohl jsem po ránu sevřít ruku v pěst, trvalo to půl roku. Ani dnes nemám tu hybnost prstů stoprocentní, ale na druhou stranu je hra na kytaru nejlepší rehabilitací a snad následky nejsou trvalé. Obecně ty lesní brigády v covidovém období byly lekcí do života. Poznal jsem neskutečně báječné kluky, co se ocitli ve stejné situaci a umějí vzít za práci. Vážím si teď každého umouněnce, který má oranžovou vestu.

V poslední době jste se prostřednictvím písní taky několikrát vyjádřil k politické situaci u nás. "Světlo člověčiny" tuhle desku uzavírá, předtím to byla třeba "Propast". Sledujete, jak se k politice vyjadřují kolegové z branže, třeba Tomáš Klus? Pořád se dnes řeší, jestli by se zpěváci měli veřejně vyjadřovat, ale nejsou tu oni právě od toho?

Myslím, že je hloupé, když se někdo snaží cíleně napsat politický protestsong. To nemůže dopadnout dobře, obzvláště když třeba popovým interpretům chybí ta folková věrohodnost a snaží se nějak burcovat nebo vyjádřit to, co by jako chtěl dav slyšet. Slavná protestsongová tradice našeho žánru však vychází z prosté a hluboké osobní potřeby vyjádřit svobodně svůj názor. Až teprve pokud dostatečně rezonuje s názory větší skupiny lidí, se může stát protestsongem. Děje se tak ale obvykle bez přičinění autora. Toho se držím.

Ani ta "Propast", ze které vzešlo heslo "Naděje zlátne" a která byla znělkou slavných demonstrací Milionu chvilek, ani "Světlo člověčiny" či "Stopy VH" sestavené z citátů Václava Havla, nebyly psány jako protest, ale jako osobní vyjádření smutku z rozdělené společnosti, ztráty ideálů či podivného chování lidí. Kumštýři by se myslím neměli bát k politice svobodně vyjadřovat, pokud tu potřebu mají, protože demokracie prostě vyžaduje, aby politika byla živoucím dialogem ve všech sférách lidské společnosti. Je to však nesmírně ošemetné a interpret si tak může zazdít cestu k půlce hlediště.

Jaký jste měl pocit z letošních voleb? Myslíte, že s koncem vlády paktu Babiš-Zeman nastanou v naší zemi lepší časy?

Ano, věřím především v návrat politické kultury. Postrádal jsem u mnohých představitelů našeho státu určité mravní a morální hodnoty. Teď přichází generace politiků, kteří s sebou nevláčí vazby z minulosti, a je mi sympatický současný přislib směřování. Vyhráno zjevně ještě zcela není a asi nikdy nebude, ale správa státu je především dialog a ten lze konstruktivně vést jen v mravně hodnotném, slušném a kultivovaném prostředí.

Víťa Troníček
© Ivan Krejsa
Na závěr pojďme ještě k muzice - chystáte křest své sólové desky?

Už proběhl, netradičně a velmi komorně. Kmotry byly mé děti a album jsme pokřtili v kánoi na hladině mé milované Pastvinské přehrady v Orlických horách. Nechci kolem toho dělat velký humbuk nebo nějaký velký koncert, který bude křičet, že nahrávka je na světě, ať si ji všichni koupí. To album by mělo být odměnou pro ty, co něco hledají. Už teď je díky opět mimořádně úspěšné sbírce na serveru Startovač společným dílem, s takřka rozebraným prvním nákladem. Nemám ambice s ním prorazit a budovat sólovou kariéru, mé srdce zůstává v Marien.

Za předpokladu, že se situace s covidem znormalizuje, jaké máte plány s Marien? Loni jste vydali úspěšnou a skvělou desku "2020", vydáte z ní ještě nějaký klip?

Uvidíme. Teď jsme hodně koncertovali, protože bylo potřeba odbavit mnoho odkládaných koncertů, nebyl čas na tvorbu. Až na konci roku vždycky sčítáme a bilancujeme a děláme si rozvrhy na další rok. Pokud to ekonomická stránka dovolí, videoklip by byl určitě fajn.

Jaké jste si vyslechl reakce od spoluhráčů na vaši sólovou prvotinu?

Jsou na mě hodní, možná si to ani nezasloužím. Znají mě nejlépe a zdá se, že jsem i je dokázal v něčem překvapit. Bez Marien a jejich prvotní finanční podpory by práce na albu ani nemohly začít. Ale díky tomu žánrovému výletu "Mnohotváří větru" si teď jasněji uvědomuji, v čem tkví tajemství úspěchu Marien a čemu bychom se měli v budoucnu věnovat.

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2021 podle musicserveru (20-11)
Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2021 podle musicserveru (20-11) V roce 2021 se sice mohlo koncertovat o něco více než v roce předchozím, dozvuky karantén však ještě doznívaly. Vyšlo tak dost alb na to, abychom vybrali ta nejlepší. Třiadvacet redaktorů a redaktorek by ocenilo celkem 269... čtěte zde
Vydáno: 28.01.2022 20:00 v sekci Publicistika
0
Pohled do českých hitparád - 3. týden 2022
Adele a Viktor Sheen nadále dominují českým žebříčkům, na paty jim šlapou Jelen a The Weeknd Leden bývá tradičně měsícem, ve kterém se toho v českých hitparádách děje velice málo. Tento rok není výjimkou - Adele a Viktor Sheen navazují na předešlá vítězství a svou triumfální jízdu pořadím prodlužují na sedm a osm... čtěte zde
Vydáno: 28.01.2022 11:30 v sekci Novinky | České hitparády
0
Dvacet nejlepších domácích desek roku 2021 podle musicserveru (10-6)
Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2021 podle musicserveru (10-6) V roce 2021 se sice mohlo koncertovat o něco více než v roce předchozím, dozvuky karantén však ještě doznívaly. Vyšlo tak dost alb na to, abychom vybrali ta nejlepší. Třiadvacet redaktorů a redaktorek by ocenilo celkem 103 domácích... čtěte zde
Vydáno: 27.01.2022 19:05 v sekci Publicistika
0
Škaredá holka - Bohyně 8/10
Recenze: Škaredá holka nahrála krásnou hardrockovou "Bohyni" Formace Škaredá holka je na domácí scéně zvláštním úkazem. Její počátky sahají do osmdesátých let a zejména v devadesátkách slavila nemalé úspěchy, a to nejen na domácí brněnské scéně. Kapela nyní chytila další dech a... čtěte zde
Vydáno: 27.01.2022 13:00 v sekci Recenze
0
Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2021 podle musicserveru (30-21)
Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2021 podle musicserveru (30-21) V roce 2021 se sice mohlo koncertovat o něco více než v roce předchozím, dozvuky karantén však ještě doznívaly. Vyšlo tak dost alb na to, abychom vybrali ta nejlepší. Třiadvacet redaktorů a redaktorek by ocenilo celkem 269... čtěte zde
Vydáno: 26.01.2022 20:00 v sekci Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2021 podle musicserveru (20-16) (21.01.2022 18:30)
- Makrorecenze: Makrorecenze "Cítím" Tomáše Kluse (19.01.2022 08:00)
- Recenze: Tomáš Klus se na desce "Cítím" vrací k sobě a svým hodnotám (05.01.2022 08:00)
- Adele a Viktor Sheen uhájili vedení v domácích žebříčcích, Tomáš Klus startuje s albem na třetím místě (16.12.2021 19:30)
- Nové desky 48/2021 - od Tomáše Kluse přes LP po Ewu Farnou (08.12.2021 17:30)
- Video: Hvězdy spojily síly a pro dobrou věc přezpívaly Neckářovu vánoční píseň "Andělé strážní" (29.11.2021 15:12)
- Video: Tomáš Klus spojil síly s Pokáčem, Kateřinou Marií Tichou a dalšími pro dobrou věc a jsou z toho "Papírový lodě" (23.11.2021 13:37)
- Naživo: Český slavík zblízka - jak to vypadalo na místě (20.11.2021 16:40)
- Audio: Tomáš Klus v novém singlu odhaluje svá popová "Tajemství" (10.11.2021 17:19)
- Tomáš Klus bojkotuje obnoveného Českého slavíka (05.11.2021 11:29)

ALBUM TÝDNE 04/2022

The Weeknd
Dawn FM

Jeho čtvrtá deska "After Hours" ještě ani nestihla vychladnout, a The Weeknd už přichází s jejím plnohodnotným nástupcem. "Dawn FM" plynule pokračuje v osmdesátkovém trendu, kterému vypomohl megahit "Blinding Lights". Nalaďte si správnou frekvenci, tahle jízda je temná, zároveň ale velmi zábavná.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 12.02.
The Sheepdogs (CAN) (Chapeau Rouge, Praha)
Út 15.02.
The Districts (Chapeau Rouge, Praha)
St 16.02.
Axel Flóvent (ISL) + Plàsi (SWE) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 24.02.
Noga Erez (IS) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 24.02.
Injury Reserve (US) (Underdogs', Praha)
So 26.02.
Palace (UK) (Café V lese, Praha)
Po 28.02.
Evil Invaders (BE) / Schizophrenia (BE) (Modrá Vopice, Praha)
St 02.03.
Will & The People (UK) (Cross Club, Praha)
St 02.03.
Starset (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
So 05.03.
Maxïmo Park (UK) (Futurum Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Taylor Swift Adele The Weeknd Ewa Farna Ed Sheeran The Beatles Queen Dua Lipa Viktor Sheen BTS Rihanna Beyoncé Billie Eilish Guns N' Roses David Bowie Lucie Vondráčková Coldplay Pink Floyd Kryštof Lady Gaga
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2022 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu