shop.musicserver.cz
Zaprášenosti: Synkopy - Sluneční hodiny

Zaprášenosti: Synkopy - Sluneční hodiny

Vydáno: 11.07.2021 09:00 v sekci Zaprášenosti - Tomáš Rozkovec | foto: Josef Kratochvíl

Neuvěřitelných čtyřicet let uplynulo od vydání stěžejní desky skupiny Synkopy s názvem "Sluneční hodiny". Tento titul se oprávněně zařadil do pokladnice českého rocku a tím i do výkladní skříně výjimečných děl, která kdy u nás vznikla. Pojďme se ohlédnout za jeho vznikem.

Skupině Synkopy 61 bylo ve svých počátcích přezdíváno brněnští The Beach Boys. A podobnost nebyla jen čistě náhodná. Jejich beatové melodie si razily cestu ke svým posluchačům nejen skrze moravskou zpěvnost a melodiku, ale i svými dosud neslýchanými vícehlasými zpěvy, jež byly podobné právě produkci kalifornských surfařů.

Když se v roce 1974 stal právoplatným členem kapely klávesista, varhaník a zpěvák Oldřich Veselý, který pro ni předtím dlouhodobě komponoval a občasně s ní i vystupoval, začal ji formovat od uriášovsky laděného rocku jiným směrem. Počátky byly znát zejména u skladeb "Poselství dětem", "Ptačí píseň" anebo u třináctiminutové kompozice "Touhy", kterou lze směle označit za počáteční art rock československého střihu.

Onen proces se však poměrně brzy zastavil. V roce 1975 si totiž Veselého vybral kytarista Radim Hladík, aby s ním znovu oživil rozpadající se Blue Effect.Této nabídce nešlo odolat. Skupinu totiž v té době opustili Lešek Semelka a Josef Kůstka a založili tehdy s mladým kytarovým talentem Michalem Pavlíčkem formaci Bohemia.

Veselému se tak otevřel nový prostor pro komponování a zároveň pro nabytí nových a větších zkušeností. Přece jen parta kolem Hladíka byla pojem. Blue Effect s novou posilou mění název na Modrý Efekt (proč asi?) a nahrávají společně s dalším novicem v sestavě baskytaristou Fedorem Frešem (Collegium Music) a stálicí za bicími Vladem Čechem výtečné artrockové album "Svitanie"(1977).

Po nuceném Frešově odchodu se vrací Semelka (jenž moogem nahradil Frešovy party), a tak vzniká model dvou zpěváků doprovázených mohutnou baterií klávesového dvojzápřahu, hojně podporovaného sólovou kytarou a bicími. To vše je zachyceno na skvostu a možná nejlepším československém žánrovém počinu "Svět hledačů" (1979).

Oldřich Veselý Synkopy
© facebook interpreta
Tyto vzorce a zkušenosti si Veselý po roztržce se Semelkou odváží z Prahy zpět do Brna, kde v roce 1980 oživuje Synkopy 61. Částečně změnil název skupiny na Synkopy & Oldřich Veselý a začal s nimi připravovat komponovaný program "Sluneční hodiny". V nové sestavě tenkrát byli Oldřich Veselý (klávesy, zpěv), Vratislav Lukáš (akustické kytary, violoncello, zpěv), Pavel Pokorný (klávesy, housle, zpěv), Jiří Rybář (bicí, zpěv), Petr Směja (kytara, zpěv) a posléze se přidal kytarista Emil Kopřiva.

Zmíněné audiovizuální pásmo je pojato jako suita. Jedná se o rozměrnou skladbu, jež propojuje jednotlivá hudební témata, načež se na konci opět spojí v jedno grandiózní finále. Je to necelá třičtvrtěhodina hudební esence toho nejlepšího, co u nás do té doby vzniklo. To vše okořeňovaly moderní vlivy zahraničního post-art rocku / neoprogu, zejména U.K. a jejich desky "Danger Money".

Osmičku skladeb zkomponoval sám Oldřich Veselý, o texty se postaral básník Pavel Vrba, jenž s Veselým spolupracoval již na předchozím zmíněném "Svět hledačů". Jak už bylo zmíněno, jednotlivé kompozice tvoří celek a těžko některou vypíchnout. Přesto udělám výjimku - tou je "Černý racek".

Oldřich Veselý
© Ája Dvořáčková
Jedná se o skladbu, která je nejen hudebně, ale i textově nádherně vystavěná. Je chrámem a pomníkem jinakosti jednotlivce, který nechce jít cestou stádnosti a znovu a znovu se snaží si vydobýt něco, co už ostatní dávno vzdali. Jak nadčasové v dnešní době. Tenkrát se jednalo především o skutečnou odvahu vymanit se ze šedého davu a tím dát najevo svoji jinakost, byť to nelze srovnávat měřítkem dnešních dní. Rocker Veselý oním Černým rackem byl.

Osobní poznámka: Po koncertu jsem šel pro podpisy do šatny. Po chvíli čekání z ní vyšel dobře naložený Olin, tenkrát v populárním oranžovém tričku od firmy se třemi pruhy. Podepisoval se mi na atraktivní a zároveň lehce kontroverzní plakát s obrazem Mony Lisy v džínové bundě s plackou MASOX. Prohodili jsme pár slov o koncertě a další tvorbě, a až posléze jsem si všiml, že znak na jeho tričku není tím, čím se zdál být. Logo ikonického trojlístku bylo pozměněno. Tučnými písmeny byl zachován tvar názvu oné firmy, písmeno "a" ale bylo změněno na "o" a k tomu přidružený jadrný výraz prodloužených zad. Pokud jsem to popsal nedostatečně, na tričku stálo: "Adido prdele." Jak příznačné pro Oldu Veselého.

Mívá to lehčí
racek stejnostejný z hejna
šedí jak druzí
chechtaví
Létá kam stačí
K čemu výška beznadějná
Výška křídla
unaví

(Pavel Vrba - Černý racek)

Synkopy -Sluneční hodiny
© Jaroslav Staněk
Kde kolekce začíná, tam i končí. Tak jako řeka, jež se deltovitě rozleje do spousty ramen, se opět spojí do jednoho silnějšího toku. Podobně i toto dílo se po ose "Hůl ve slunečních hodinách", "Klávesové extempore" a "Vodopád" spojí ve finální "Toulka je oblá". Vše celé pak propluje posluchačovým uchem, aby zde zanechalo opojný a nezapomenutelný pocit z hudby samotné.

Možná je nasnadě, zda není album moc krátké. Než si posluchač všechny ty klávesové plochy, vyhrávky a akustické party spojené s houslemi či violoncellem stačí vychutnat, celé dílo je u konce. Ale tady platí to, že méně je někdy více, a zde není ani o jednu notu navíc. Nahrávka udrží posluchačovu pozornost od začátku až do konce.

Jedinou malou vadou na kráse se zdá být technická kvalita záznamu, která ubírá této studiovce sílu porovnatelnou se zahraniční tvorbou. Natáčelo se v bratislavském Pezinku a tehdejší studio Veselému & spol. dle jeho slov poskytlo snad jen šestistopé nahrávací zařízení. Mnohovrstvé klávesové party tak narážely na své technické limity. Některé nástroje se musely sbíhat do jednotlivých stop, čímž vznikl méně čitelný zvukový hybrid s výrazným basovým podtónem, který bohužel nelze ze zmíněných důvodů odstranit ani remasteringem z původních pásů.

Závěrem lze poznamenat, že Oldřich Veselý posunul původní beatově-rockové Synkopy 61 směrem k art rocku a zároveň se mu, i přes výraznou změnu stylu, podařilo zachovat ducha původní kapely, a to i s jejími moravskými nápěvy a vícehlasy. Paradoxně je tato nahrávka jejich první dlouhohrající deskou za celou dlouhou kariéru od roku 1960. Doposud vydali jen raritní desetipalcové desky s názvem "Xantipa" a "Formule 1".

"Sluneční hodiny" rozhodně stojí za poslech. Ano, zvukově nejsou dokonalé a dnes se hraje už jiný progresivní rock. Zub času lehce zahlodal a čtyřicet let je na nich znát, přesto se nepopiratelně řadí k těm nejlepším nahrávkám naší hudební scény. I po těch letech by se stále daly hodnotit 10/10.

Já svítáním
svůj úděl cítím
(Jsem) hůl v slunečních
hodinách

(Pavel Vrba - Toulka je oblá)


NÁZORY
  • Hodně dobrá deska!... (Anonym, 11.07.2021 11:27) Reagovat

    Hodně dobrá deska!

  • ! (R, 11.07.2021 20:35) Reagovat

    ¨Děkujeme za připomenutí této dávné a krásné desky.

  • Nádhera všech nádher. Olinek byl skvělej člov... (Anonym, 11.07.2021 21:41) Reagovat

    Nádhera všech nádher. Olinek byl skvělej člověk a kamarád.

  • škoda (George, 12.07.2021 16:29) Reagovat

    škoda, že takové desky už dneska nevycházejí

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Mária Čírová a Zoe Kachútová - Balada o poľných vtákoch 10/10
Audio: Nová verze Žbirkovy "Balady o poľných vtákoch" od Márie Čírové a dcery Zoe bere dech Slovy písně Karla Gotta "čas letí jako bláznivý" a už je to tři čtvrtě roku, co nás navždy opustil Miro Žbirka. Lidé, fanoušci, promotéři, vydavatelství a vlastně nikdo však tento fakt nechce přijmout, takže to vypadá, jako by... čtěte zde
Vydáno: 03.07.2022 09:07 v sekci Audio / Video | Audio
0
IMT Smile - 30X30 (box) 8/10
Recenze: IMT Smile boxem "30X30" vkusně rekapitulují kariéru i lákají k aktivnímu muzicírování Když se řekne slavné slovenské kapely, ozvěnou se nemusí vrátit pouze Elán, ale třeba i prešovští IMT Smile. Jejich vizitkou je třicetiletá úspěšná kariéra a moře hitů, které nyní zaznamenává tento speciální box "30X30".... čtěte zde
Vydáno: 02.07.2022 12:30 v sekci Recenze
0
Helloween, Hammerfall, O2 arena, Praha, 30.6.2022
Naživo: Helloween jeli v pražské O2 areně jako dobře namazaný stroj To, že Helloween zanechali sporů a vystupují nyní jako sedmičlenný dream team se všemi klíčovými hráči, je už známá věc. V této sestavě už se tu ukázali několikrát, poprvé ale přijeli do Prahy vyzbrojeni novou eponymní... čtěte zde
Vydáno: 01.07.2022 21:13 v sekci Naživo
0
Červnová rapová sezóna aneb 5 tuzemských releasů, které stojí za poslech
Top 10: Červnová rapová sezóna aneb 5 tuzemských releasů, které stojí za poslech Přišlo léto a spolu s ním spojená rapová sezóna. Aktuálně se nám na česko-slovenské scéně roztrhl pytel s novými deskami a projekty, a tak jsme sepsali seznam těch nejžhavějších nahrávek, které si zaslouží pozornost. Vedle... čtěte zde
Vydáno: 01.07.2022 08:00 v sekci Publicistika | Top 10
0
Emma Smetana & Jordan Haj - By Now 7/10
Recenze: Chybělo málo a společná deska "By Now" Emmy Smetana a Jordana Haje mohla být domácí událostí roku Jordan Haj a Emma Smetana jsou nejen partneři, ale společně tvoří i hudbu. Tři roky práce nyní shrnuli na desce "By Now". Na ní přinášejí jak tanečně laděné kousky, tak balady i trochu alternativy. A nebýt pár větších... čtěte zde
Vydáno: 30.06.2022 17:45 v sekci Recenze
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Členové Blue Effectu Radima Hladíka oživí na pražském Festiwallu Novou syntézu s orchestrem (19.04.2022 17:07)
- Recenze: Artrockový skvost "Svět hledačů" od Blue Effect ani po 42 letech neztratil své kouzlo (26.02.2022 09:00)
- Album Blue Effectu "Svět hledačů" vychází ve výroční reedici, křtu se ale dočká až na jaře (20.11.2021 12:09)
- Nové desky 27/2021 - od Marpa přes The Wallflowers po Toma Odella (13.07.2021 08:00)
- Slavná alba: "Pet Sounds" od The Beach Boys jako demonstrace možností nahrávacího studia, která předběhla dobu (24.04.2021 09:00)
- Vladimír Mišík ukončil koncertní kariéru (25.03.2021 12:01)
- Recenze: Kompilace "Art Rock Line" shrnuje drobečky ze stolu československého sofistikovaného rocku (25.02.2021 09:00)
- "Nová syntéza" vychází v reedici na 2LP a 2CD (02.03.2020 18:44)
- The Beach Boys se po padesáti letech vrátí do Prahy (10.02.2019 17:08)
- Naživo: Obhájit si svůj smysl: Collegium Musicum a Fermáta v Lucerna Music Baru (23.01.2019 17:10)

ALBUM TÝDNE 26/2022

Porcupine Tree
Closure/Continuation

Studiový návrat Porcupine Tree patří v progrockových kruzích k těm nejvíce vyhlíženým hudebním událostem tohoto roku. Na albu "Closure/Continuation" jsou tedy Steven Wilson & spol. po třinácti letech zpátky. Stálo za to příběh skupiny znovu otevřít a připsat k němu další kapitolu?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 05.07.
Jack White (US) (Forum Karlín, Praha)
Čt 07.07.
Thievery Corporation (US) (Žluté lázně, Praha)
St 13.07.
Colours Of Ostrava (Dolní Vítkovice, Ostrava)
St 13.07.
Kiss (USA) (O2 Arena, Praha)
Pá 15.07.
Harry Styles (UK) (O2 Arena, Praha)
Pá 15.07.
Hrady CZ Točník/Žebrák (Točník, Točník)
So 16.07.
Hrady CZ Točník/Žebrák (Točník, Točník)
Pá 22.07.
Pearl Jam (USA) (O2 Arena, Praha)
Pá 22.07.
Hrady CZ Kunětická hora (Kunětická hora, Ráby)
Pá 22.07.
Colour Meeting (Park u hradeb, Polička)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lucie Vondráčková BTS Madonna Michal Prokop Adele Viktor Sheen Slash Vojtaano Jack White Queen Mirai Pink Floyd Justin Bieber Liam Gallagher Ed Sheeran Abba The Beatles Avril Lavigne Dua Lipa The Weeknd
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2022 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu