shop.musicserver.cz
Michal Prokop - V mém nebi se střídají nálady, je tam smutno i veselo

Michal Prokop - V mém nebi se střídají nálady, je tam smutno i veselo

Vydáno: 18.06.2021 08:00 v sekci Rozhovory - Jiří V. Matýsek | foto: Ivan Prokop

Michal Prokop vydal po devíti letech novou studiovku. Nahrávka "Mohlo by to bejt nebe..." vznikala v podivném roce 2020 a nyní sklízí jednu pochvalnou recenzi za druhou. Co muzikanta přimělo, aby se po tak dlouhé době opět zavřel do studia? A bylo by nové album, nebýt covidu? Nejen to prozradil v rozhovoru.

Michal Prokop & Framus Five, Forum Karlín, Praha, 21.12.2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz
Devět let od desky "Sto roků na cestě" je dlouhá doba. Přemýšlel jste tehdy, že ještě někdy vznikne nějaký další studiový materiál?

O tom jsem tehdy vůbec neuvažoval. Upřímně řečeno, už v roce 2005, kdy jsem připravoval a pak natáčel album "Poprvé naposledy", jsem se domníval, že jde o moje album poslední. Taky jsem ho trochu provokativně tak nazval, netušil jsem vůbec, že to bude naopak start mého druhého comebacku, po sedmnácti letech mimo branži. Takže představa nějakého dalšího studiového projektu v té době by mi připadala jako absurdní fantasmagorie.

Kdy přišel impuls k rozhodnutí, že přece jen přišel čas na novou desku?

Když jsem dostal od Tomáše Rorečka text "Věnování". Během uplynulých let jsem dostával docela dost různých veršů od různých lidí, některé jsem ani neznal. Byly různé, některé i opravdu dobré, ale já to všechno jen tak kupil v počítači a nic se nedělo. Až tenhle dada text mě najednou vybudil, bylo to absurdní, ale krásné a měl jsem pocit, že to chce něco jako rap, že to chce nějaký rytmický groove, tak jsem si s kytarou sedl a za dvě hodiny jsem to měl. A začal jsem vyrábět demosnímek. Po letech jsem znovu udělal skutečný demosnímek. Ale k albu to bylo ještě opravdu daleko.

Vytáhl jsem pak z počítače jednu svoji starší věc, kterou jsem si před nějakou dobou jen tak nahrál sám pro sebe. Bylo to taky tehdy na jeden text, který jsem dostal mailem, totiž "Nebe anebo cesta do pekel" s textem Milana Šaška. A pak ještě jeden starší Skoumalův demáč s nepoužitou písničkou "Last Minute Man" se Šrutovým textem. To nám tak nějak zbylo z minulé desky "Sto roků na cestě". Nahrál jsem tam takový jeden motivek, který tam Petr neměl, a najednou jsem měl už tři kousky v nějaké fázi rozpracovanosti, a to už mohl být zárodek alba. To bylo někdy v roce 2018.

V posledních letech jste s Framusem koncertoval celkem často, ale natáčení je něco jiného. Byl návrat do studia v něčem obtížný, či dokonce jiný?

Jiné to bylo především kvůli covidu. My jsme se kvůli téhle situaci vlastně všichni nikdy ve studiu pořádně nesešli. Základy jsme začali točit vloni v červnu, když se na chvíli trochu uvolnily poměry, ale ani tam jsme samozřejmě nebyli všichni. Pak už jsme dál pokračovali takovou, jak říkám, salámovou metodou, a ještě online. Točilo se v různých domácích studiích, housle točil Honza Hrubý u sebe, dechy se natáčely u Jirky Šímy, který je taky aranžoval, hammondy u Honzy Kořínka, další klávesy u Honzy Koláře, zpěvy, kytary a mix pak u Pavla Marcela v jeho studiu na Karlštejně, kde jsme všechno dokončovali. A všechny ty doma nahrané stopy jsme tam posílali přes internet.

My jsme vlastně podobně nahrávali už tu minulou desku, tehdy ovšem ještě ne online. Mohli jsme se tehdy ve studiu přece jen scházet, předtím mít pár zkoušek. Teď už ani to. Kluci prostě dostali předem materiály, hotové demáče už pracovně i nazpívané a točili rovnou do toho. Jsou to profíci par excellence, jinak by to nešlo. Takže jsme pak při mixu museli s Pavlem Marcelem hlídat, aby ty nahrávky nebyly až moc sterilní, když jsme to vlastně nenatáčeli spolu. Ale myslím si, že přes to všechno, včetně maléru s Lubošem Andrštem, to drží pohromadě.

Zmínil jste Luboše Andršta - ve studiu jste se protentokrát o dlouholetého spoluhráče opřít nemohl. Tuším, že ze zdravotních důvodů nahrál akustické kytary jen do dvou skladeb. Ve většině songů jej pak nahradil Pavel Marcel, v jednom Michal Pavlíček. Byla volba těchto dvou mistrů kytary jasná, nebo to hledání bylo delší, složitější?

Když se to někdy v druhé půlce listopadu stalo a bylo jasné, že s Lubošem nemůžeme počítat, musel jsem se rozhodnout rychle, protože jsem jako producent měl desku odevzdat do konce roku. Kluci mi navrhovali několik jmen zavedených kytaristů, se kterými jsme navíc někdy v minulosti taky hrávali. Ale já jsem se rozhodl pro Pavla Marcela dost rychle. On u toho všeho byl, natáčel s námi jako zvukař všechny desky od roku 2005. Věděl jsem, že je dobrý kytarista, i když jsem zdaleka netušil, jak dobrý je. Byla to intuice, risknul jsem to a byl to ten správný risk. Myslím, že jeho výkon tomu moc a moc pomohl.

A pokud jde o Michala Pavlíčka, tam jsem chtěl, aby v jedné skladbě Luboše Andršta, kde mělo být velké kytarové sólo, zahrál ten třetí z velké trojky českých guitar heroes - Hladík, Andršt, Pavlíček. Aby to byl jakýsi hold jednoho velkého kytaristy jinému velkému kolegovi. A Michal to přesně tak pochopil a pojal. Poslal mi ze svého studia Na Kloboučku dvanáct různých verzí, abych si vybral. Fantastické! Tak zní Pavlíček v Andrštově "Neříkej" a oba páni kytaristé Luboše zastoupili. A i když je to jiné, než by to asi bylo s Lubošem, je to podle mého názoru skvělé.

Michal Prokop

Michal Prokop je český zpěvák a kytarista. Veřejně začal vystupovat v roce 1963 s kapelou Framus Five, které zůstal věrný až dodnes. Debutoval albem bluesových a soulových coverů "Blues In Soul", zásadnějším ale byl až jeho následovník "Město Er" s titulní skladbou, kterou otextoval básník Josef Kainar. V sedmdesátých letech působil v divadle Semafor i v zájezdním programu Hany Zagorové. Skupinu Framus Five obnovil v roce 1980 s albem "Holubí dante". V letech 1984 až 1989 společně vydali albovou trilogii "Kolej Yesterday", "Nic ve zlým, nic v dobrým" a "Snad nám naše děti..." a pak se Prokop hudebně na dlouhá léta odmlčel. Byl poslancem i náměstkem ministra kultury. K muzice se vrátil v roce 2000, po dalších šesti letech vydal comebackovou desku "Poprvé naposledy". O dalších šest let později následoval studiový návrat s Framusem v podobě kolekce "Sto roků na cestě". Prokop je aktivně vystupujícím hudebníkem, kromě své domovské formace působil také v triu s kytaristou Lubošem Andrštem a houslistou Janem Hrubým.

Jádro práce se uskutečnilo až v "divném roce 2020". Hodil vám koronavirus pomyslné vidle do plánů? Má uzávěra kultury vliv na to, že "Mohlo by to bejt nebe.." držíme v ruce?

Ona ta nahrávka sice vznikla celá v tom roce 2020, dokonce finále až koncem února 2021 - jak jsem popsal, museli jsme ten termín dokončení o dva měsíce posunout -, ale v hlavě jsem ji nosil od roku 2018. Takže asi by vznikla i bez covidu, jen nevím, jestli by byla nějak výrazně jiná.

Jsou zde verše vašich oblíbených autorů Pavla Šruta, Jiřího Žáčka, ale kromě jiných je tu třeba i Werich s Voskovcem. Jak jste texty vybíral? A máte v šuplíku ještě nějaký kousek, který byste rád zhudebnil?

Já si texty vybírám velmi intuitivně, prostě buď mě to osloví, nebo ne. Což neznamená, že všechny texty, které dostanu a nezpracovávám, jsou slabé. Jen mě prostě tak nějak míjejí, jsou mezi nimi i vyloženě dobré věci. A ještě se k nim musím dostat právě ve fázi, kdy už jsem začal něco nového dělat, takže se třeba k některým textům vracím znovu, protože si pamatuji, že jsou dobré, jen jsem s nimi poprvé nedokázal nic udělat. Mám jich stále moc, ale teď zrovna jsem ve fázi, kdy si myslím, že všechno, co šlo, jsem zhudebnil na tuhle novou desku.

Prvním singlem je "Má vlast", song, který je až nebývale aktuální, smutnou ódou na Čechy. Byly tyto Žáčkovy verše volbou v duchu "Jo, tohle chci natočit!", nebo si musely cestu na album "proklestit"? Jak vznikala podoba doprovodného videoklipu? A kam se podle vás český národ více než třicet let od sametové revoluce dostal?

Když jsem od Jiřího dostal sbírku "Třetí poločas", tahle věc mě oslovila hned. Ale přiznám se, že jsem se dost rozmýšlel, jestli si mohu dovolit něco takového zpívat. Nechal jsem to nejdřív jen přečíst pár lidem, vyrobil jsem pak demáč a poslal ho i jemu. A všichni, od mé ženy přes Honzu Hrubého až po samotného Žáčka, mi řekli, že jo, že to udělat můžu, dokonce že to udělat mám. A ve finále, když jsme na Supraphonu přemýšleli, kterou věc pošleme do světa jako první signální singl alba, tahle píseň byla jednoznačně vytipována jako ten signál. Editor desky Karel Deniš mi dokonce řekl: "Tohle je to, co od vás lidé chtějí slyšet!" Já totiž strašně nerad vybírám z alba jednotlivosti, jsem holt z generace, která na albovém konceptu vyrostla, nikdy jsem nebyl singlovo-hitový typ. Dneska je tu opět jakýsi návrat k té singlové produkci, ale já to nemám moc rád.

Pokud jde o klip, jeho autorem je Michal Skořepa, člověk o více než jednu generaci mladší. Koncept vymyslel on, Vilmu Cibulkovou jsme si vytipovali tak nějak spolu, ale on ji opravdu oslovil a ona to vzala hned. A byla skvělá, moc jim oběma děkuji, myslím, že výsledek je nádherný. A kam jsme se za třicet let od sametu dostali? To je na samostatný rozhovor, ale stručně řečeno - líp, než to Jiří Žáček napsal v té básni, bych to říct neuměl. Líp to snad umím jen zazpívat.

Jaký bude další život nových skladeb? Stanou se součástí koncertního repertoáru Framusu? A jak vůbec vidíte budoucnost svých dvou kapel/projektů - Framusu a Tria? Samozřejmě z té desky budeme hrát, jistě ne všechno, ale pár věcí se na jevišti objeví, jakmile, snad v červnu, začneme vystupovat. A 13. srpna na našem festivalu Krásný ztráty Live ve Všeticích desku koncertně pokřtíme. V kapele Luboše Andršta zastoupí Pavel Marcel. Pokud jde o trio, tam je to složitější, nějakou malou akustickou klubovku dáme, ale nebude to už bohužel Prokop-Andršt-Hrubý, to bez Luboše nejde. Bude to trochu jiné, ale rozhodně to nebude jen taková nějaká unplugged verze Framusu, určitě tam budou některé jiné písničky, samozřejmě i některé, co jsme hráli i s Lubošem taky, ale jinak. Ještě to nemám úplně domyšlené, musíme to s Honzou Hrubým dotáhnout.

Coby bývalého poslance a náměstka ministra kultury mi to nedá se nezeptat - jak se díváte na opatření, která vláda zavedla ve snaze o zabránění šíření koronaviru? Hlavně mi jde o oblast kultury. Co mohla udělat lépe, či snad jinak?

Rozhodně se nechci zařadit do dlouhé řady těch, co vždycky vědí, jak všechno bylo špatně a co by mělo být lepší. Protože vím, co to znamená mít vládní odpovědnost, a taky vidím, že v tom chaosu rozhodně nejsme tady u nás v Česku ojedinělí. Je to složité, nedovedu si představit, že stát může kompenzovat všechno. Ale přece jen přidám pár postřehů.

Michal Prokop & Framus Five, Forum Karlín, Praha, 21.12.2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz
Dozvěděli jsme se to, co jsme do té doby jen tušili: že třicet let od pádu komunismu s marxistickou ideologií stále většina našich politiků považuje kulturu za jakousi volnočasovou aktivitu. Že ministerstvo kultury v čele s ministrem s překvapením zjišťuje, že kultura není jen to, co se odehrává v jeho přímo řízených organizacích, případně to, co je sanováno z veřejných peněz. Že kompenzační programy pro kulturu jsou nastaveny tak, že na ně leckdo nedosáhne, a že jsou koncipovány jako jakési podivné granty na fiktivní projekty, takže tato podpora státu je tímtéž státem jako příjem navíc ještě zdaněna. Že v případě toho jediného smysluplného opatření, kterým je kompenzační daňový bonus, se nebere ohled na to, že existují určitá specifika uměleckých profesí na volné noze, jako je třeba značná nepravidelnost příjmů oproti živnostníkům. A taky třeba to, že platí jiná omezení shromažďování osob v zoologických zahradách, jiná při sportovních utkáních, jiná v hospodách, jiná v kulturních zařízeních, že každý ten podpůrný program vyhlašuje a administruje jiné ministerstvo, že některé kompenzace stále dosud nejsou po mnoha měsících vyplaceny, ačkoli jediným jejich smyslem byla pokud možno okamžitá pomoc.

Mám pokračovat? Jistě se mnohé postupně mění, už se očkujeme, něco se naučili všichni, nejen politici, ale i my ostatní. Věřím, že to zmákneme. A je to hlavně v nás všech. Není dobré, aby role státu tolik bytněla, ani v těch krušných dobách. Je to nebezpečné. Tohle je ovšem téma na samostatný rozhovor a asi ne se mnou, že?

A závěrem - jak vypadá vaše nebe?

Asi jako ta deska. Střídají se v něm nálady, je tam smutno i veselo, střídají se tam roční období jako na obalu té desky, "bude tam všechno, co se nám zdá", jak psal Josef Kainar v "Městu Er"... tak nějak. A potkám tam znovu všechny ty kamarády a kolegy, se kterými jsem mohl pracovat a kteří tam čekají. To není zlé, že?


NÁZORY
  • Nejen dobrý muzikant. (Otakar Bureš, 21.06.2021 13:03) Reagovat

    Michal je nejen výborný muzikant, ale člověk co má duši a srdce na pravém místě.Jeho hudba není laciné pozlátko, které si svým obalem získá tisíce příznivců.Jeho hudba je propojena s textem, který dává smysl. Prostě každá jeho skladba je určité vyjádření pocitu ,nálady. A když k tomu všemu přidáme i složení kapely, tak jsme ,alespoň já nanejvýš obkopeni vším, co tato hudba chce a také vnímavému posluchači dává.A co je asi největší bombou? Že poslední deska vychází v době, kdy pandemie poznamenala nejen kumštýře, ale prakticky každého z nás. A právě tato hudba působí jako balzám na duši. Michal Prokop dokázal, že je stále ve výborné formě, že umí a rozdává jen a jen pozitivum. Takže za moji maličkost: Velký dík a uznání.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Sziget festival 2022 - den 2, Óbudai island, Budapešť, 10.-15.8.2022
Naživo: Druhý den Szigetu přinesl nepochopitelný duet Bastille s Alice Merton a znamenité Kings Of Leon Festival kašlání a smrkání prachu pokračuje svým druhým dnem a po Dui Lipě přebírají headlinerskou štafetu Kings Of Leon. Nejen okouzlující kytarovou souhrou je ale na Szigetu člověk živ, a tak jsme trochu více prochodili areál a... čtěte zde
Vydáno: 12.08.2022 17:22 v sekci Naživo
0
Pohled do českých hitparád - 31. týden 2022
Z českých rádií nejčastěji zní Shawn Mendes, o nejžádanější albovou novinku se postarala Beyoncé Aktuální vydání českého rádiového žebříčku lze nazvat jako divoké. Došlo k několika převratným změnám - výrazným vzestupům i poklesům. Nejvíce z toho vytěžil Shawn Mendes, který s písní "When You're Gone" uzmul první... čtěte zde
Vydáno: 11.08.2022 20:26 v sekci Novinky | České hitparády
0
Sziget festival 2022 - den 1, Óbudai island, Budapešť, 10.-15.8.2022
Naživo: Už žádné překvapení z nečekaných kvalit. Dua Lipa otevřela Sziget jako skutečná hvězda Tři roky si hudební nadšenci museli počkat, než mohli v Maďarsku zase začít smrkat prach. Festival se po pandemické pauze vrátil na Ostrov svobody v centru Budapešti a hned ve svém úvodním dni přivítal Duu Lipu, Milky Chance, Rüfüs... čtěte zde
Vydáno: 11.08.2022 16:53 v sekci Naživo
0
Střípky z Brutal Assaultu 1: den první a druhý
Naživo: Střípky z Brutal Assaultu 1: den první a druhý Tohle není festivalový report v pravém slova smyslu. Jak již název napovídá, chce být spíše telegrafickým shrnutím dojmů z prvních dvou dnů celkem pětidenní přehlídky, úterý a středy. Vznikají takříkajíc přímo z bojiště... čtěte zde
Vydáno: 11.08.2022 12:21 v sekci Naživo
0
Ozzy Osbourne & Tony Iaommi - Paranoid (live)
Video: Ozzy Osbourne se vrátil na pódia. Na závěrečném ceremoniálu Commowealth Games zahrál s Tonym Iommim "Paranoid" Obrovské překvapení čekalo plný stadion v Birmighamu v průběhu závěrečného ceremoniálu Commonwealth Games. Jako tečku si totiž organizátoři připravili pro návštěvníky vystoupení dvojice tamních rodáků, nikoho menšího než... čtěte zde
Vydáno: 10.08.2022 19:14 v sekci Audio / Video | Video
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Reportáž psaná v katedrále stromů (05.08.2022 15:16)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2021 podle musicserveru (10-6) (27.01.2022 19:05)
- Zemřel kytarista Luboš Andršt (21.12.2021 01:06)
- Michal Prokop stanul s albem "Mohlo by to bejt nebe..." v čele české hitparády, Pokáč odstartoval jako třetí (09.06.2021 20:20)
- Recenze: Na "Mohlo by to bejt nebe…" je Michal Prokop opět plně oddaný poctivé a upřímné muzice (07.06.2021 00:00)
- Nové desky 21/2021 - od Texas přes Pokáče po The Veronicas (01.06.2021 08:00)
- Video: Michal Prokop představuje první skladbu z nové desky. V klipu "Má vlast" hraje Vilma Cibulková (22.04.2021 10:15)
- Michal Prokop vydá v květnu album "Mohlo by to bejt nebe..." (18.03.2021 12:24)
- Recenze: "Ztráty a návraty" ukazují Michala Prokopa takového, jaký opravdu je. S jeho úspěchy i pády (24.01.2021 09:00)
- Na konci října vyjde knižní rozhovor s Michalem Prokopem "Ztráty a návraty" (10.10.2020 10:54)

ALBUM TÝDNE 32/2022

Kuedo
Infinite Window

Třetí řadovka "Infinite Window" zastihuje projekt Kuedo v pozici abstraktního zvukového malíře, jenž vzdává poctu nedávno zesnulému Vangelisovi. Zároveň na této desce buduje linie, jež by klidně mohly fungovat jako soundtrack k fiktivnímu sci-fi filmu plnému nepředvídatelných jevů.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 17.08.
Bright Eyes (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
St 17.08.
Role Model (US) (Rock Café, Praha)
Pá 19.08.
Vizovické Trnkobraní (areálu likérky Rudolf Jelínek, Vizovice)
So 20.08.
Ocean Alley (AUS) (Rock Café, Praha)
Čt 25.08.
Pixies (US) (Forum Karlín, Praha)
St 07.09.
Aries (US) (Rock Café, Praha)
So 10.09.
Poets of the Fall (FIN) (Roxy, Praha)
So 10.09.
Palace (UK) (Rock Café, Praha)
Po 12.09.
Russ (US) (Roxy, Praha)
Út 13.09.
Maxïmo Park (UK) (Futurum Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lucie Vondráčková Michal Prokop BTS Slash Madonna Viktor Sheen Vojtaano Adele Dua Lipa Pink Floyd Justin Bieber Queen Mirai Ed Sheeran The Beatles Abba The Weeknd Jack White Liam Gallagher Avril Lavigne
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2022 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2022 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu