Celosvětová pandemie nabourala plány leckomu, třeba i (svého času) prog-rockovému věrozvěstovi Stevenu Wilsonovi. Vydání šesté studiovky "The Future Bites" musel odsunout, místo loňského června vychází album až nyní. Ne že by snad doba byla o moc příznivější, čekání se však v každém případě vyplatilo.
Vydáno: 29.1.2020
Celkový čas: 42:01
Skladby: Unself, Self, King Ghost, 12 Things To Forgot, Eminent Sleaze, Man of the People, Personal Shopper, Follower, Count of Unease
Vydavatel: Steven Wilson Productions
Již při svém prvním koncertě v pražské Hybernii (5. dubna 2015) se Steven Wilson při rozmluvě s publikem vyznal ze svých hudebních vzorů a lásek. To právě vydával "Hand. Cannot. Erase.". Dokud jmenoval zástupce art a progresivního rocku, publikum uznale pokyvovalo hlavou, ale když tento vlasatý hubený chlapík s brýlemi začal mluvit o osmdesátkových popových ikonách jako Tears For Fears či Ultravox, v sále to zašumělo nespokojeností. Samotný Steven na to reagoval s lišáckým úsměvem: "Why not?" Jako by už tenkrát tušil, jakým směrem se bude jeho tvorba ubírat.
Uplynulo pět, respektive šest let a Wilson za tu dobu postavil přes album "To The Bone" výhybku ze směru progresivního rocku směrem kamsi, pro co hudební katalog nemá škatulky. Podobně jako u Petera Gabriela můžeme mluvit o progresivním popu, jehož vliv je cítit asi nejvíce, ale to je v podstatě jedno. Jde přece o hudbu v první řadě. Novinka "The Future Bites" je rafinovaná a mazaná, a to ve všech směrech. Při nesoustředěném poslechu vám do uší leze zvláštně laděný pop na osmdesátkovém spodku (tady chci podotknout, že skutečně inteligentní pop, který není lacině poplatný své době). A musím uznat, že se to interpretovi daří velmi dobře, neb melodie jsou chytlavé, nutící k prozpěvování, neřkuli k tanci. Když však skončí devátý track, projeví se něco, co chybí na příbalovém letáku, a to upozornění na návykovost celého díla, které perfektně drží po kupě a nutí k opakovanému poslechu. A pak se člověk zarazí. Tohle přece není pop! Svoji progresivitu, melodie, linky ukryl autor do elektronického dlouhého baloňáku a pak se song po songu, po vzoru exhibicionistů, odhaluje, až se nakonec ukáže v plné nahotě, čistotě a kráse. Nahrávka nemá slabého místa a drží vnímavého posluchače stále ve střehu. Zrodilo se výjimečné dílo, byť asi ne pro každého, které bych přirovnal k talíři devíti delikatesních jednohubek. Po jejich pozření chutě splynou v jeden gurmánský zážitek a budete se pídit po dalším. "The Future Bites", byť je ve Wilsonově hudebním katalogu nesporně velkým stylovým vybočením, zaslouží jednoznačně maximální počet bodů. Hodnocení: 10/10TFB (Honza, 08.02.2021 09:05) Reagovat
Výborné album, Steven ať se pustí do jakéhokoliv stylu, tak vyplodí perlu. Normálně mám raději kytary, ale elektronika mi rozhodně není cizí (hudebně jsem vyrůstal v devadesátkách). Opravdu povedené, jen trochu krátké :-)
Výstižné, Výborné, Vyběrové (Subeer, 08.02.2021 10:04) Reagovat
SW je "ozajsný" hudední architekt. Tehle úkrok ze široka stranou se skutečně podařil a nutno ocenit i onu odvahu. Progistům, kteří snesou tento druh ele-pop muziky spestří TFB život. A co se týče stopáže, tak, dle mě, echt pintlich, o chlup delší by se album mohlo zajídat..Uvidíme s čím přijde Pan muzikat na budúce.. opravdu borec. Oba zdejší pohledy kritiků jsou výstižné.
Nádhera. Hudební architekt je přesné označen?... (Tomas Blue , 08.02.2021 13:58) Reagovat
Nádhera. Hudební architekt je přesné označení tohoto muže. Jsem nadšený z poslechu :-)
Tweet