Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Slavná alba: "The Dark Side Of The Moon" aneb Magický trojúhelník, který uhranul svět

Slavná alba: "The Dark Side Of The Moon" aneb Magický trojúhelník, který uhranul svět

Vydáno: 06.02.2021 09:00 v sekci Publicistika - Tomáš Rozkovec | foto: facebook interpreta

Tím magickým trojúhelníkem myslíme pochopitelně graficky znázorněný lom světla skrze optický hranol. Právě tuto ilustraci z dílny umělecko-designérské skupiny Hipgnosis použili Pink Floyd na obal desky "The Dark Side Of The Moon". Přitažlivý a magický obraz se stal skutečným symbolem pro naprosto výjimečné album.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Pink Floyd TDSOTM
© facebook interpreta
Pink Floyd se na počátku roku 1971 nacházeli na rozcestí. Čtveřice Roger Waters (basa, zpěv), David Gilmour (kytara, zpěv), Rick Wright (klávesy, zpěv) a Nick Mason (bicí) si poměrně dlouhou dobu držela nálepku originality a experimentátorství jak na poli zvukovém, tak vizuálním. Oba atributy muzikanti úspěšně vtěsnávali do svých živých vystoupení mírou vrchovatou a zároveň se snažili tuto odlišnost zaznamenat do zvukových drážek. Na druhou stranu si byli velmi dobře vědomi, že touto cestou se nelze ubírat do nekonečna. Psychedelie doznívala a s nástupem silné vlny art a hard rocku bylo stále těžší publikum zaujmout a vytvořit hodinu hudebního bloku, který by nebyl jen pouhým experimentálním, byť vizuálně poutavým jamem.

Pustili se tedy do společného komponování s cílem něco změnit. Výsledkem jejich snažení bylo vydání studiovky "Meddle". Její úspěch skupinu posunul na zcela jinou platformu. Dřívější experimenty s disharmonií se přenesly zejména do roviny hledání nových zvuků a ruchů, které se staly nosnými prvky melodiky, na kterých Floydi dál stavěli své kompozice. Následná práce na filmové muzice, ze které vzešla nahrávka "Obscured By Clouds", tento rostoucí trend jen utvrdila. Mezi těmito dvěma deskami se však rodilo cosi daleko většího. A tady se začíná příběh nazvaný "The Dark Side Of The Moon" ("DSOTM").

Jako prvotní katalyzátor a dostatečný strašák pro tvorbu nového programu působil na konci roku 1971 termín turné naplánovaného hned na následující leden. Členové uskupení neměli na ohlášené koncerty připraveného nic nového. Waters disponoval pouze pár rozpracovanými hudebními nápady a fragmenty, které zbyly z předchozích natáčení, což jej vybičovalo k následné usilovné práci. Společně s Masonem dal do kupy témata, o kterých by měl nový program, potažmo deska pojednávat. Při jednom takovém sezení sepsali na papír hesla: termíny, cestování, strach z létání, kouzlo peněz, strach z umírání a problémy duševní nerovnováhy přerůstající v duševní chorobu.

"Jsou to čiré emoce, není tam nic umělého, nic vyumělkovaného. To je podle mě jeden z důvodů, proč si toto album udrželo svou hodnotu po tak dlouhou dobu." Roger Waters

Pink Floyd DSOTM
© facebook interpreta
Waters na tato témata začal psát své pravděpodobně nejlepší texty, které i dnešním posluchačům mají co říci. Což potvrzuje i kytarista Gilmour: "Ideje a otázky, jimiž se Roger zabýval, řeší každá generace. Dodnes neztratily nic na své závažnosti." Samotný textař k tomu dodává: "Existuje řada věcí, jež ovlivňují náhled jednotlivce na jeho existenci. Vznikají určité tlaky, které vás mohou popostrčit, a pak jsou i takové, co vás doženou k šílenství, smrti, empatii, chamtivosti atd. Na newtonovském pojetí fyziky je něco pozoruhodného. Možná právě o to na téhle desce jde."

Za několik týdnu byl koncept "DSOTM" hotový a v polovině února 1972 program poprvé v přijatelné formě slyšelo i publikum. Tehdy ho skupina prezentovala pod názvem "The Dark Side oft The Moon, A Piece For Assorted Lunatics", případně ve zredukované verzi "Eclipse". Následné formování a posléze natáčení se však táhlo přes rok. Kapela byla rozptylována dalšími aktivitami jako již zmíněnou tvorbou hudby pro film "La Vallée" či vlastním snímkem "Live At Pompeii". Do toho všeho vrcholila spolupráce na vystoupeních s francouzským baletem. Ačkoliv to byla hektická doba, muzikanti si uvědomovali, že dělají na něčem větším než doposud. Chuť do dalšího tvůrčího procesu jen potvrzovala, že je vedlejší projekty, byť spjaté s hudební kariérou, nikterak nerozhodily od soustředěné práce na "Dark Side".

"Možná to tak nevypadá, ale předtím naše tvorba vznikala spíše v atmosféře čirého zoufalství než z nějakého jasného proudu inspirace. U 'DSOTM' tomu tak nebylo. Scházeli jsme se, debatovali o nahrávce a jejím dalším směřování. Na čem jsme se usnesli, to se dále rozpracovávalo přímo ve zkušebně. Tato kolektivní tvorba rozhodně prospěla věci. Byli jsme z toho nadšení a těšili se na to, co se stane další den." Nick Mason

Pink Floyd 73
© facebook interpreta
Celý červen pak pánové strávili ve studiu Abbey Road. Zamlouvali si třídenní, mnohdy i týdenní bloky, aby mohli společně pracovat až do své naprosté spokojenosti. Vládla atmosféra tvůrčí a hlavně plná důvěry. A to překvapivě i ze strany pracovníků studia, kteří si uvědomili, že by měli být muzikantům spíš podporou a nikoli hlídači termínů a strážci svěřené techniky.

Hlavním technikem se stal kapelou vybraný Alan Parsons, ostřílený mimo jiné spoluprací s The Beatles. S Pink Floyd měl poprvé na starost kompletní nahrávací proces. Ukázalo se to jako velmi dobrý tah. Parsons se vyznačoval až filigránským smyslem pro detail. Zacházel i do těch nejtitěrnějších drobností, jako je například zvuk bicích sladěný s atmosférou skladby, přidávání nástrojových ploch, ženských sborů, zvukových sekvencí či vrstvení nástrojů na sebe. Měl též na svědomí některé ruchy, zejména ten z hodin na začátku "Time". Tenkrát zašel do starožitnictví a natočil jednotlivé hodiny, jejich odbíjení a tikot. To vše pak ve studiu složitým procesem se stopkami v ruce synchronizoval.

"Rád bych se ocitl v kůži člověka, který si sedne, nasadí sluchátka a úplně poprvé si toto album celé poslechne. O tento zážitek jsem ochuzen. To by bylo fakt bezva." David Gilmour

Složitý zrod finální kolekce připomínal kvůli tehdejší technice, která narážela na své limity, spíše alchymii než proces nahrávání. Parsons neměl tolik rukou na to, aby dokázal spouštět v jednu chvíli jednotlivé hudební smyčky, a tak musela přispěchat na pomoc kapela - každý na daný povel stiskl dané tlačítko či pohnul páčkou. Vše muselo být perfektně načasováno. Ne vždy se to dařilo, hned několikrát se tak musel celý proces opakovat. Cílem bylo dostat zvukové ruchy do popředí či do pozadí skladby a po úspěšném zaznamenání vše převést na hlavní pásek. To vyžadovalo spousty cívkových magnetofonů a mikrofonů.

Je nutné si uvědomit, že v té době ještě neexistovaly žádné digitální mašinky ani vícestopé magnetofony či jiná záznamová zařízení, která by toto martyrium usnadnila. Parsons & spol. označovali jednotlivé zvukové smyčky na páscích fixem, měřili pravítkem, následně stříhali a lepili zpět. Ve studiu je pak rozvěšovali na mikrofonové stojany, které sloužily jako jakési věšáky, aby se pásky do sebe nezamotaly. Vše se dělalo doslova na koleni, a svým způsobem je skoro až zázrak, jak výsledek dopadl a jak nadčasově zní.

"And there's someone in my head but it's not me." ("A v mé hlavě je někdo, ale nejsem to já.") "Brian Damage"

Pink Floyd DSOTM
© facebook interpreta
Produkci si vzala na svá bedra samotná skupina, což už si úspěšně vyzkoušela na předchozí řadovce. Muzikanti zkrátka nechtěli, aby se jim do toho někdo další vměšoval. Jenže co fungovalo na "Meddle", zde najednou bylo jiné. Zřejmě pod dojmem samotné síly nahrávky se pánové nevědomky čím dál více dostávali do sporů. Možná právě na tomto místě vznikly první zárodky budoucích rozkolů. Gilmour a Wright kladli důraz na hudební složku, Waters a Mason zas na experimentální prvky. Tu chtěl někdo více echa a ruchů, jiný tamhle zas více zpěvu či kytary. A to vše se neustále opakovalo.

A tak nakonec usoudili, že v tomto případě bude člověk zvenčí asi tím nejlepším řešením. A potvrdilo se. Nakonec se produkce a finálního mixu zhostil Chris Thomas. Některé kompozice přestříhal a doplnil o nové zvuky. Jako poslední se dodělávaly ony signifikantní lidské hlasy, které odpovídaly na Watersem připravené otázky týkající se témat šílenství, smrti a násilí. Odpovědi pak provázejí celé album a spojují jednotlivé kompozice v jeden celek, což podtrhuje jeho koncepčnost.

Kompletní produkce a finální míchání byly u konce. Vznikl úplně nový mix, v mnoha ohledech odlišný od toho předchozího. Gilmour k tomu dodává: "Dodnes si jasně vybavuji, jak jsem se posadil a poslechl si celý mix. Napadlo mě: Pane Bože tohle je naprostá fantazie." A ta původní Parsonsova kvadrofonní verze? Ta se do lisu nikdy nedostala. Vyšla oficiálně až v roce 2011 jako součást speciálního "DSOTM Immersion Box Set".

"There is no dark side of the moon. Matter of fact it's all dark." ("Měsíc nemá temnou stranu. Ve skutečnosti je vše temné.") "Eclipse"

Pink Floyd DSOTM 3
© facebook interpreta
"The Dark Side Of The Moon" vyšlo dne 1. března 1973 a způsobilo doslova revoluci. Pink Floyd stvořili nesmrtelné dílo a zajistili si své místo na slunci, se všemi klady i zápory s dopady na jejich lidskou stránku. Kolekce sklidila u kritiky (až na běžné výjimky) naprostý a zasloužený úspěch. Stejně tomu bylo i u posluchačů a kolegů v branži - ovlivnila mnoho muzikantů. Dostala se do světového žebříčku nejlepších 100 alb a zůstala v něm neuvěřitelných 750 týdnů. Nadále se drží na nejvyšších místech v počtu nejprodávanějších desek na světě. Skladba "Money" kapele otevřela cestu nejen na stadiony, ale hlavně do USA.

Watersovi & spol. se však podařil ještě jeden, vysloveně husarský kousek. A to když dostali svoji hudbu do běžných domácností, k uším lidí, kteří do té doby neměli ani potuchy o jejich muzice.

V čem tedy spočívá kouzlo tohoto počinu? V onom magickém trojúhelníku, skrz který prochází paprsek světla a láme se na základní barevné spektrum? Možná i on na tom má svůj podíl. Ale výjimečnost "Temné strany Měsíce" tkví především v její písňové podobě, která je však rafinovaně poskládána v jeden celek. Přes den si ty songy můžete prozpěvovat a vytvářet tím zcela běžnou a uvolněnou zábavu, ale poslechem v noci se dostavuje doslova magická proměna. Vše se náhle zcela změní a dostane vás do úplně jiných dimenzí. Hudba, která se line z drážek, jen lehce pulsuje do uší a pomáhá rozvinout vlastní představivost. Stačí jen zhasnout.

Detailní pohled do zákulisí vzniku "The Dark Side Of The Moon" nabízí další díl cyklu Slavná alba, který ČT art odvysílala v pátek 5. února. Další dva týdny bude pořad k dispozici v archivu České televize.

Cyklus článků vzniká ve spolupráci s Českou televizí.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Pink Floyd vrs. Deep Purple ?? (David, co ho všichni nesnáší ale on je miluje, 06.02.2021 11:46) Reagovat

    je jako srovnávat Leoše Mareše a Juraje Krčmáríka.

    • Re: Pink Floyd vrs. Deep Purple ?? (Anonym, 06.02.2021 15:33) Reagovat

      PF vás uklidní a zároveň rozproudí mozek k zamyšlení. DP rozproudí krev a ženě vás to něco dělat. Prostě jsou oba jedničky ve svém žánru.

    • Re: Pink Floyd vrs. Deep Purple ?? (Tomáš Slačík, 08.02.2021 10:26) Reagovat

      Deep Purple jsou mojí srdeční záležitostostí, ale Pink Floyd jsou neméně úžasní. Je těžké vyzdvihnout jednu z těchto dvou formací. Jsou pro mne obě nezaměnitelné na naprosto fascinjící!!!

  • netreba komentovať (andrej, 06.02.2021 14:17) Reagovat

    Proste jeden z naj albumov.. Toto je hudba možete suhlasiť nesuhlasiť ale takto vyzera inštrumentalno aj vokalne prepracovane albumy. A to použivanie syntetizatorov alebo blues rockove gitarove sola su už len bonus...

  • To je hudba,kterou musíte poslouchat. Není to ku... (Anonym, 06.02.2021 16:24) Reagovat

    To je hudba,kterou musíte poslouchat. Není to kulisa v baru. A chce to taky pořádnou aparaturu,aby vynikly všechny detaily. Prostě kvalita.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Tata Bojs a Dekkadancers, "Velký třesk", Azyl78, Praha, 14.6.2021
Naživo: Tata Bojs a Dekkadancers na generálce "Velkého třesku" ukázali, že je na co se těšit Tata Bojs spolu s tanečníky Dekkadancers připravili audiovizuální taneční koncert "Velký třesk" postavený na písních z aktuální desky "Jedna nula" a tematicky blízkého "Nanoalba". A tak jsme se vydali na generálku podívat se, na co... čtěte zde
Vydáno: 15.06.2021 11:47 v sekci Naživo
0
Nové desky 23/2021 - od Maroon 5 přes AFI po Garbage
Nové desky 23/2021 - od Maroon 5 přes AFI po Garbage Vedle spousty vinylů, které přinesl Record Store Day, budou obchody s hudbou napěchované rapem a rockem. První žánr zastoupí Migos, Prago Union či Polo G, ten druhý pak AFI, Garbage, Danny Elfman, The Scientists, Joe Bonamassa,... čtěte zde
Vydáno: 15.06.2021 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
1
Behemoth - Shadows Ov Ea Cast Upon Golgotha 9/10
Video: Behemoth opět dráždí církev. Klip "Shadows Ov Ea Cast Upon Golgotha" je epičtější než všechny předchozí Polští kontroverzní black-/deathmetalisté Behemoth zveřejnili oficiální videoklip k písni "Shadows Ov Ea Cast Upon Golgotha" z loňského EP "A Forest". Snímek, který vyrobili dlouholetí spolupracovníci skupiny Grupa 13, oživuje... čtěte zde
Vydáno: 14.06.2021 16:54 v sekci Audio / Video | Video
8
29/2 - 29/2 9/10
Recenze: 29/2 je další osobitý projekt Martina Kyšperského a jeho přátel Martin Kyšperský je neuvěřitelně aktivní. S Květy vydává jednu desku za druhou. Hraje ve filmech. Sólovku "Vlakem" napsal v kupé cestou z Prahy do Brna. Vydává knížku. Vymýšlí si stále nové bokovky, třeba skupinu YM. A teď... čtěte zde
Vydáno: 14.06.2021 00:00 v sekci Recenze
1
Lukáš Hořínek / Alexandr Nováček - Diagnóza 1993/2020: Syndrom zapomenutého ticha 7/10
Recenze: Kniha "Syndrom zapomenutého ticha" přináší skládačku historie skupiny Forgotten Silence Kolem formace Forgotten Silence se už dnes vznáší tajuplný opar kultu. Málo vystupující kapela si za téměř třicet let existence prošla nejedním stylovým zvratem a to z ní dělá jeden z nejhůře uchopitelných spolků, který česká... čtěte zde
Vydáno: 13.06.2021 08:25 v sekci Recenze
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- "All Things Must Pass" George Harrisona se k 50. výročí dočká výpravné reedice (13.06.2021 17:59)
- Recenze: Ringo Starr na EP "Zoom In" nepřekvapí, ale potěší. A to stačí (26.03.2021 08:00)
- Pink Floyd vydají záznam z festivalu Knebworth, David Gilmour definitivně vyloučil comeback (15.03.2021 12:44)
- "Plastic Ono Band" Johna Lennona oslaví půlstoletí výpravnou reedicí (06.03.2021 10:46)
- Paul McCartney vydá na podzim knižní výběr svých písňových textů, bude skládačkou jeho života (02.03.2021 18:41)
- Video: Roger Waters v nové verzi floydovské "The Gunner's Dream" ohromí dokonalým zvukem (21.01.2021 10:12)
- Režisér Peter Jackson nabízí první ukázku z dokumentu "The Beatles: Get Back" (26.12.2020 11:58)
- Recenze: Paul McCartney si na albu "McCartney III" vlastně jenom nezávazně hraje (21.12.2020 00:00)
- Nové desky 46/2020 - od Gartha Brookse přes Jamieho Culluma po Nicka Cavea (25.11.2020 08:00)
- Předobjednejte si "Delicate Sound of Thunder" Pink Floyd i se sběratelským plakátem (14.11.2020 16:48)

ALBUM TÝDNE 24/2021

29/2
29/2

Martin Kyšperský je neuvěřitelně aktivní. S Květy vydává jednu desku za druhou. Hraje ve filmech. Sólovku "Vlakem" napsal v kupé cestou z Prahy do Brna. Vydává knížku. Vymýšlí si stále nové bokovky, třeba skupinu YM. A teď přišel s koncepčním albem věnovaným 29. únoru. A je to čistá radost.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 14.08.
Limp Bizkit (USA) (Forum Karlín, Praha)
St 18.08.
Bright Eyes (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 24.08.
Matthew Mole (JAR) (/TBA/, Praha)
Čt 09.09.
Mighty Oaks (DE) (Rock Café, Praha)
Pá 10.09.
Pigeon John (US) (+XL the Band (CAN)) (Café V lese, Praha)
Ne 12.09.
The Wedding Present (UK) (Café V lese, Praha)
Ne 26.09.
Passenger (UK) (Roxy, Praha)
Čt 30.09.
Boy Pablo (CHL) (Futurum Music Bar, Praha)
Ne 03.10.
Nick Waterhouse (USA (Rock Café, Praha)
St 06.10.
Cœur de Pirate (CAN) (Palác Akropolis, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Taylor Swift Coldplay Kryštof AC/DC Ewa Farna Pokáč Metallica Viktor Sheen Foo Fighters Michal Prokop David Stypka The Weeknd Tomáš Klus Mirai Imagine Dragons The Offspring Queen Pink Floyd
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu