shop.musicserver.cz
Katarína Knechtová - Chci se stále umět pro něco nadchnout

Katarína Knechtová - Chci se stále umět pro něco nadchnout

Vydáno: 05.01.2021 08:30 v sekci Rozhovory - Hana Bukáčková | foto: Archiv interpretky

Katarína Knechtová vydala loni v říjnu desku "Svety". Jedenáct skladeb je jakousi časosběrnou kolekcí zážitků, pocitů a myšlenek za poslední čtyři roky zpěvaččina života. V rozhovoru jsme probraly detaily vzniku alba, Kataríniny textařské a herecké pokusy, ale třeba i rap nebo kickbox.

Katarína Knechtová
© Facebook interpretky
Zrajete jak víno - jak po hudební, tak po vzhledové stránce. Co za tím stojí?

Vím, co za tím stojí. Co se týká muziky, je to zvědavost, touha zkoušet žánry, chuť dělat nové věci. Po vzhledové stránce - to netuším. Myslím si, že si kompenzuji první polovinu života, kdy jsem se hledala a vypadala jsem jako chlapec. Teď se cítím čím dál více ženštější. Souvisí to se zkušenostmi, díky nimž člověk vyzařuje pozitivně. To jsou věci, které za tím asi jsou.

Na novém albu "Svety" se zvukově vracíte v čase - rockové skladby, závan devadesátek i osmdesátek. Co vás k těmto návratům vedlo?

Chtěla jsem nahrát pestré album zvukově i tematicky. V zásadě to vyplynulo ze situace i z toho, že jsem spolupracovala s lidmi, kteří jsou různorodí - každý má jiný produkční pohled a dosah. Je velmi zajímavé sledovat trendy, jakými se postupně do popu dostává hudba devadesátých a aktuálně i osmdesátých let. Písně znějící jako osmdesátky aranžoval Christian Eigner. Myslím si, že přirozeně vycítil, že trend bude právě tento, a nám se ta myšlenka velmi líbila. To jsme netušili, že to budou dělat i ostatní, že ten trend přijde. Jak ukazuje třeba Dua Lipa, konkrétně pop teď příjemně smrdí osmdesátkovým zvukem. Toto je asi nejaktuálnější sound. Devadesáté roky byl pro mne návrat k písním, které jsem skládala ještě v kapele Peha, a to po stránce kompozice i aranží. Do toho byla se surovým zvukem zapojena kapela a živí hráči. V těch popových věcech je vysloveně můj rukopis, je to to, kde se cítím doma, kde mě to baví. Ostatně elektronika jako taková mě baví velmi.

Katarína Knechtová

Katarína Knechtová je známá slovenská zpěvačka, klávesistka, kytaristka a skladatelka. Do roku 1997 působila jako vokalistka v prešovské kapele IMT Smile. O dva roky později získala se skupinou Peha ocenění Objev roku. Nazpívala s ní hity "Spomal" či "Za tebou". V roce 2001 obdržela cenu Aurel v kategorii nejlepší zpěvačka, další ocenění následovala. V roce 2008 se Knechtová vydala na sólovou dráhu. Na svém kontě má desky "Zodiak", "Tajomstvá", "Prežijú len milenci", "Premeny", kterou si nadělila jako dárek ke dvaceti letům na scéně, a loňské album "Svety", které mimo jiné nabízí duety s Adamem Ďuricou a Michalem Hrůzou. V roce 2018 usedla v porotě soutěže SuperStar.

Katarína Knechtová
© Archiv intepretky
Hudbu jste složila sama, stejně jako polovinu textů. Nemáte ambice mít stoprocentní podíl?

Ambice byly, ale jsem na sebe pyšná, že jsem dokázala psát aspoň nějaké texty. Předtím jsem nepsala žádné. Ale na každém dalším albu je jich víc. Předpokládám, že když se tak procentuálně bavíme o podílech, tak teď je to 50 %, na dalším albu to bude 75 % a možná někdy i 100 %. Samozřejmě jsem chtěla víc, ale necítím se být textařkou. Někdy to je velmi těžké, ale motivací mi je paradoxně to, že autoři, kteří mi psali texty, nedokážou úplně vystihnout podstatu, nebo se jim to píše obtížně, protože mám vysoké nároky na výraz, který chci dát na jednotlivá místa a na slova. To mě motivovalo. Textař Vlado Krausz mi jednou řekl: "Víš co, moje zlatá, tak si to napiš sama." A měl vlastně pravdu. Nuance ve slovech a celkově myšlenky dokáže dotáhnout do konce pouze člověk, který to drží v rukou a zpívá to.

V textech jste odvážnější než v minulosti. Co vás k tomu vedlo?

Myslím, že to je právě autenticita, kterou se snažím vyjádřit svými texty. Když si je píšu sama, neberu si servítky a hovořím o věci tak, jako kdybych si povídala prostřednictvím těch písní s vámi. Mnozí moji fanoušci i nefanoušci mě tak poznají. Snažím se být prostořeká. Texty jsou přímočaré, aby tomu lidé rozuměli a neměli pocit, že na ně někdo mluví cizím jazykem. Přitom jim to neubírá na umělecké hodnotě, je tam občas tenká hranice mezi tím, zda je to kýč, poezie, lyrika, kdy je to báseň. Myslím, že je to fajn a že se mi podařilo být v rovnováze.

Nahrávka je pestrá, působíte na ní energicky, něžně, odhodlaně, hravě, jak to má být. Obsahuje vážná témata s nadějí, nechybí však ani nadhled. Sama "Svety" považujete za svůj nejkomplexnější počin...

Katarína Knechtová
© Facebook interpretky
Děkuju za velmi mnoho komplimentů, jsem ráda, že to takto vnímáte, protože mi šlo o to, aby album takové bylo. To, že je nejkomplexnější, jsem prohlásila a stojím si za tím. Považuju ho za takové proto, že jsem měla velmi luxusní prostor a čas, který jsem mohla natáčení věnovat. Album v podstatě vznikalo čtyři roky. Vždy když byl dobrý materiál nebo jsem měla pocit, že nějaká skladba má smysl, poslala jsem ji Christianovi nebo jsem napsala chlapcům z kapely, aby přišli do studia. Díky tomu jsem se mohla k písním později vrátit, a když se mi to nelíbilo, mohla jsem si hrát se zvukem nebo hledat ten správný způsob přístupu spolu s producenty, případně něco přepsat či přezpívat. To samé se týkalo mixáže. Tento způsob práce se mi osvědčil.

Katarína Knechtová
© Archiv interpretky
Poprvé jsem necítila tlak, že se něco musí dokončit. Měli jsme album hotové a čekali jsme, kdy bude vhodná doba, abychom ho pustili mezi lidi. Karanténa, nedalo se chodit na rozhovory, teď je tu nahrávám a ani nevím, kdo to bude poslouchat. Celé je to takové zvláštní. Tím chci říct, že málokdy se stane, že deska, singly a klipy jsou připravené, držíte cédečko v ruce a čekáte. Většinou to bývá naopak - muzikanti nestíhají termín a někdo tlačí.

Kolekce se jmenuje "Svety". Vizuál symbolizuje naše světy, dualitu a žensko-mužský element v každém z nás. Jaký svět je ten váš? Máte duši blázna, jak se zpívá v titulní písni?

I to. (smích) Určitě platí věta, že mám duši blázna, který nechce stát a stále hledá. Nechci stát na jednom místě, stále se snažím mít v dobrém slova smyslu dětskou duši, duši blázna. Patřím mezi lidi, kteří mají rádi výzvy, a snažím se zkoušet nové věci, chci se stále umět pro něco nadchnout. Myslím, že to je taková intenzivní součást mého světa. Myslím, že to má mnoho umělců, protože bez věčné vnitřní nespokojenosti, bez toho vyhýbání se impotentnímu klidu by nic uměleckého či hodnotného nevzniklo.

Katarína Knechtová
© Facebook interpretky
Producenty jsou Randy Gnepa a Christian Eigner. S Christianem jste spolupracovala už potřetí. Bylo to tentokrát v něčem jiné? Zajímali se o vaši práci i fanoušci Depeche Mode (Eigner je koncertním bubeníkem Gahanovy kapely - pozn. red.)?

Tak to nevím, ale někteří mě určitě sledují. S Christianem spolupracuju odjakživa, je to moje siamské dvojče. Ve studiu se na sebe kolikrát podíváme a víme, co si myslíme. Posloucháme podobné věci. Máme podobný vkus, úžasně se doplňujeme. Ve studiu se dokážu uvolnit jen tehdy, když vím, že tam je on. Jsem za naše hudební bratrství neskutečně vděčná. Náš vztah se změnil velmi, protože se spolupodílí už na mém třetím sólovém albu. Jsme přátelé, kolegové muzikanti. Jeho moje věci baví. Čas od času se připomene a napíše, že by byl rád, kdybych mu něco poslala. Radím se s ním o některých písních. Brutálně si ho vážím jako muzikanta, je to neuvěřitelný bubeník, neskutečný producent a já jsem ráda, že mám čest s ním komunikovat, že ten vztah se posunul až na takovou úroveň.

Proč jste song "FEA" dala i na toto album, když už se objevil na předchozím "Premeny"?

Na "Premenách" byl v podstatě jako bonus track, který měl ukázat cestu, kterou se hudebně vydám příště. Mnoho fanoušků mě prosilo, aby skladba vyšla na dalším albu, protože "Premeny" jsou výběrem přearanžovaných písní, který jsem si dala jako dárek sama sobě ke dvaceti letům na scéně. Tak jsem ty prosby vyslyšela. Byla by škoda, kdyby "FEA" na "Svetech" nebyla.

Katarína Knechtová
© Archiv interpretky
Deska obsahuje dva duety - s Adamem Ďuricou jste spolupracovala poprvé a podle mě vám hlasy pěkně ladí. S Michalem Hrůzou jde už o druhý duet, tento je docela netradiční, takový reggae, Michal v něm i tak trochu rapuje. Proč jste nenatáčela duety už dříve? A proč jdou tyto dva na albu po sobě?

Mně se líbila myšlenka, že jsou písně úplně jiné, že je tam duet ve slovenštině, baladická píseň, a druhý je takový úlet s Michalem. Zároveň je to český a slovenský jazyk. Líbil se mi ten kontrast mezi nimi. Zároveň jsem si uvědomila to, že zpívám s různými lidmi, ale že jsem doteď neměla vlastní duety. Předtím mi duety přišly jako klišé, teď jsem dozrála do stadia, že mi přišlo atraktivní zkusit něco napsat sama. Byl to přirozený vývoj.

Někde jsem se dočetla, že vám nabídky ke spolupráci posílali i rappeři, vy jste je ale odmítala. Na leden se však chystá vydání spolupráce s Poetikou a v té písni vám sekunduje rapper Eduard Rovenský. Čím si zasloužili, že jste udělala výjimku?

Muselo přijít období, kdy jsem dozrála a našla i k tomuto stylu cestu. Přiznám se, že když začal být rap významný žánr, nemohla jsem se s ním ztotožnit. Všechno mi vadilo - to, jakým způsobem se vyjadřují, jak vypadají. Celý ten žánr. Ale jak rap postupně proniká do popové kultury, šla jsem po jeho historii a zjistila jsem, že je to zajímavý jazyk, který promlouvá k mladým lidem. Pak je tu množství muzikantů, kteří inteligentním způsobem dělají tuto muziku a rozmýšlejí nad ní. Když mě Eda, potažmo kluci z Poetiky oslovili, píseň se mi líbila a já jsem se s ní ztotožnila. Navíc jsou to slušní a gentlemanští muži. Aktivně mě zapojili do celého procesu. Bonus byl, že jsou kluci úžasní. Stala jsem se jejich fanouškem.

Přiznala jste, že jste chtěla spolupracovat také s Davidem Kollerem. Zároveň jste prozradila, že píseň "V modlitbách" měla být rovněž duet. Mělo to být s ním?

Ano, odhadla jste to přesně, ale pak jsme se s Davidem míjeli. Točil svoji desku, dělal něco ještě s Lucií, a tak měl pocit, že by bylo překollerováno. Nakonec jsme tedy od spolupráce upustili.

Katarína Knechtová
© Facebook interpretky
"Sloboda je pierko" celou kolekci zavírá. Skladbu jste složila pro filmový projekt "Moje povstanie 2" k 75. výročí Slovenského národního povstání. Byla to současně i vaše první herecká zkušenost. Jak na to vzpomínáte?

Vzpomínám na to velmi pěkně. Oslovili mě zrovna, když jsem byla na dovolené s rodinou. Kvůli tomuto projektu jsem se vrátila dřív, abych si mohla zahrát. Hrála jsem společně s hereckými hvězdami a byla to krásná zkušenost. Měla jsem trému, bylo to náročné, bylo teplo, hrála jsem sniperku, jezdila jsem na motorce, nosila jsem těžkou zbraň a hrozně nevkusné, těžké oblečení. Byla to zkušenost velmi intenzivní na psychiku. Ta moje postava vlastně zachraňovala lidi. Kolikrát tam byly scény ze šábesu, židovské večeře, pašoval se tam kontraband. Prožívala jsem scény tak intenzivně, že jsem z toho nemohla spát a přemýšlela jsem o tom, jak kdysi lidé přežívali. Uvědomila jsem si, že bych nemohla být herečka, protože by mi z toho přeplo, asi bych se zbláznila. Skutečně na to vzpomínám ráda a bylo mi ctí k tomu složit titulní píseň. To mě velmi potěšilo. Takové výzvy mám velmi ráda.

Katarína Knechtová
© Facebook interpretky
Další výzvou jistě byl soundtrack k nové počítačové hře, jejímž zadavatelem byla navíc norská firma. Jak moc se tato práce odlišovala od jiné?

Aktuálně se na tom ještě stále pracuje. Postupně se schvalují jednotlivé sekvence hry, je to velmi náročné a úplně něco jiného, než co jsem dosud dělala. Část je hudební, část technická, muzika musí splnit mnoho parametrů. Jsou tu dost silné mantinely, v jakých frekvencích se můžeme pohybovat, v jakých BPM se můžeme pohybovat, jaké nástroje můžeme používat, kdy je to velmi melodické, kdy je to málo barbarské a tak dále. Už teď vím, že na tom budu dělat ještě celý rok. Pracuju s Randym Gnepem, sama bych to nedala.

Píšete hudbu i pro jiné interprety. Pro koho například?

Přiznám se, že poslední interpretka, pro kterou jsem psala, byla Lucka Bílá. Možná se opět ohlásí. Jsem ráda, že jsem mohla přispět několika písněmi na její album.

Katarína Knechtová
© Facebook interpretky
Jakému nástroji dáváte větší prostor při skládání - kytaře, nebo klavíru? Při jakém doprovodu se vám lépe tvoří? Ptám se i proto, že v jednom z rozhovorů z roku 2016 jste pronesla, že byste potřebovala v hraní na kytaru více potrénovat.

To je pravda, ke kytaře jsem si stále nenašla vztah. A přiznám se, že tak úplně nehledám. Aktuálně se v těchto zavřených dnech učím hrát na basu. Když jsem měla dívčí kapelu, hrála jsem na bicí a bylo to fantastické, protože mám ráda rytmické nástroje a určitý druh pohybu a to bicí a basa splňují.

A čemu dávám přednost při skládání? To je velmi individuální. Samotná melodie mě často napadne při jednotvárném zvuku. Když zapnu kávovar, když vysávám anebo v autě, když hučí motor, často mě něco napadne a pak to hledám na klavíru. Nebo si naopak hraji na klavír a napadne mě nějaká harmonie. To samé je i v případě kytary. Každý nástroj člověka zavede do jiných vod, a čím víc je člověk v mysli otevřenější, tím je to zajímavější. Nejkrásnější balady samozřejmě vznikají na klavíru, to je jeho takové DNA. Úplně jiné písně vznikají na kytarách.

Patříte k lidem, kteří se nebojí vyjádřit svůj názor, sympatizujete kupříkladu s iniciativou nebudemeticho. Vidíte nějaké východisko z aktuální situace?

Mám pocit, že toho lidi začínají mít dost. Je velmi mnoho frustrovaných lidí, nešťastných lidí, lidí na lécích a já sama v sobě pozoruji jistý druh rezignace, už se přestávám snažit všemu rozumět. Žiju v současnosti, protože mám pocit, že by to na moji psychiku jinak působilo velmi negativně a že bych měla problém sama se sebou. Snažím se každý den udělat něco pro sebe, nějak si den zpříjemnit. Nekonstruovat do budoucna, protože vidím, že to nefunguje. Ale pokud cítím, že bych mohla něčemu pomoct, na něco upozornit, rozhodně ticho nebudu. To vím určitě.

Katarína Knechtová
© Archiv interpretky
Chtěla jste začít více sportovat. Jóga už vám nestačí?

Jóga mně nikdy nestačila, potřebuju sport dynamičtější. Jóga je pro uklidnění mysli, jak se detoxikovat cvičením. Před dvěma roky jsem začala dělat kickbox a to je sport, který mě nesmírně baví. Je tam obsažené všechno: dynamika, kardio, zpevňování. Teď, jak je vše pozavírané, cvičím doma online nebo si užívám nádherný podzim se svými psíky (rozhovor jsme pořizovali v době vydání alba - pozn. red.).

Tak to koukám, že máme podobný pohled na sport - kickboxu se také věnuju. Pokud mám dobré informace, chtěla jste vyzkoušet pobyt ve tmě, ale zatím jste to neuskutečnila, protože dle vás tam musí jít člověk odpočatý a silný. Necítíte se odpočatá a silná?

Mám pocit, že teď všichni ve tmě jsme, tak proč jít do větší nicoty... Momentálně jsem ztratila potřebu tam jít. Uvidíme, jakou výzvu si vymyslím místo toho. Ráda bych zkusila Wim Hofovu metodu a začala se otužovat.

NÁZORY
  • Opet hezky text (chocobo, 06.01.2021 09:11) Reagovat

    To se cetlo samo. Zajimave otazky a inteligentni odpovedi :) parada

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
We Are Domi - Love Every Part Of It 9/10
Video: We Are Domi doplnili skvělý elektropopový song "Love Every Part Of It" netradičním videoklipem Trojice We Are Domi, jež se mnohým vryla do paměti v roce 2022 svojí účastí v Eurovizi, přichází s povedenou písničkou "Love Every Part of It". V ní se snaží bořit stereotypy a noří se do tlaků společenských očekávání ve... čtěte zde
Vydáno: 28.03.2024 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Depeche Mode v Praze skvěle zahráli, svou show ale neoslnili (23.02.2024 14:13)
- Fotogalerie: Depeche Mode odehráli ve čtvrtek v O2 areně koncert, na který se bude ještě dlouho vzpomínat (23.02.2024 08:35)
- Video: Katka Knechtová s Xindlem X zvou duetem "Si zabil, kámo" ke sledování seriálu "Policie Hvar" (13.02.2024 15:38)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2023 podle musicserveru (10-1) (02.02.2024 19:00)
- Video: Depeche Mode se v "Before We Drown" symbolicky loučí (30.01.2024 08:52)
- Video: Katarína Knechtová zpívá v "Oni" o strážných andělech i klinické smrti (27.10.2023 11:42)
- Video: "My Favourite Stranger" je setkáním Depeche Mode s tajemnou cizinkou... bez Depeche Mode (22.09.2023 07:55)
- Naživo: Depeche Mode v Letňanech zahnali déšť a ovládli masy lidí (31.07.2023 10:00)
- Fotogalerie: Depeche Mode smrti navzdory v obrazech (31.07.2023 09:11)
- Publicistika: Byli by Depeche Mode bez Andyho Fletchera? (28.07.2023 08:30)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Queen AC/DC Adele Kabát Karel Gott Rush U2 Bono Sia Paws Taylor Swift Télépopmusik Madonna Dua Lipa Lucie Vondráčková Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu