Mikolas Josef - Za dvě hodiny mi volal Snoop Dogg, že do toho jde (1/3)

Mikolas Josef - Za dvě hodiny mi volal Snoop Dogg, že do toho jde (1/3)

Vydáno: 13.10.2020 08:00 v sekci Rozhovory - Jan Trávníček | foto: Fernando Pedro Salgado

Velký profilový rozhovor jsme na musicserveru neměli už dlouho. Povídání s Mikolasem Josefem tařka o celé jeho kariéře se chystalo několik měsíců. Nakonec vyústilo ve tříhodinové setkání, ze kterého jsme nechtěli odcházet. Když proti sobě máte člověka, který má co říct, nechcete ho zastavit.

Mikolas Josef - Lalalalalalalalalala - natáčení videoklipu
© Fernando Pedro Salgado
Nic z toho, co si právě přečtete, by se nikdy nestalo, kdybych byl býval přišel včas. Včas na koncert v Roxy, který Mikolas Josef a jeho tým naplánovali před Vánocemi 2019 se startem netradičně už na 19.30. A napsali to pouze na vstupenky. Ty jsem jako akreditovaný novinář neměl a na webu nebo sociálních sítích nic konkrétního nebylo. Nebýt tohoto detailu, kvůli němuž jsem přišel s bezmála hodinovým zpožděním na koncert, který přece "jako všechny koncerty dříve než v devět večer určitě nezačne", nikdy bych se u akreditací nemohl seznámit s jeho maminkou Martinou. To ona uznala, že psát reportáž z dvaceti zhlédnutých minut nemá smysl, a nabídla mi místo toho to, co jsem sám už měl na jazyku. Tedy rozhovor. Ten jsme následně pravidelně přesouvali z ledna až na konec srpna, a jak jsem měl brzy sám pochopit, Mikolasovo pracovní vytížení na to mělo minimální vliv.

"A když jste teda z hudebního serveru, nechtěli byste slyšet nějaké novinky z mé chystané desky?" vypálil zpěvák otázku, když jsme se jednoho teplého podvečera setkali v sídle Vivienne Records. "No jasně!" zaradovali jsme se s manželkou fotografkou a už jsme se nechali vést do auta, kde je prý "ten pořádný zvuk", zatímco Mikolas už cestou popisoval, jak probíhalo natáčení v Itálii.

První puštěná ukázka, nový singl "Lalalalalalalalalala", měla tou dobou necelé dva měsíce do vydání, vesměs se čekalo už jen na schválení z Německa, kde interpret získává ze streamování skvělá čísla, ačkoliv tam nekoncertuje ani nedělá žádné promo. Jestliže chcete ale vydávat song mezinárodně, musí se tak stát vždy najednou, ve všech státech zároveň.

Druhý chystaný singl, který ještě nemá název a chystá se na konec října, ještě není zmixovaný, ale už po prvním poslechu se shodujeme, že je ještě lepší než pilot. "Přátelé, tahleta písnička bude na Českou republiku nebo Polsko úplně super. V Polsku mi třeba říkají: 'Cokoliv má kytaru, je pro nás tisíckrát jednodušší dostat do rádia.' Ale třeba na Německo nebo Rusko to moc fungovat nebude, protože tam hodně sledují aktuální trendy a styly se tam mění hodně rychle, tam je ten trh jiný," popisuje.

Mikolas Josef
© Marie Trávníčková
A vzápětí pokračuje: "No, a pak tady mám ještě jednu a ta je s jedním rapperem z L.A. Tu jsme se rozhodli nevydávat, ale přemýšlíme ji vyhodit ven ne jako singl, ale spíše jen tak mimochodem..." Rozjíždí se hiphopový beat, Mikolas popisuje spolupráci s producentem, který dělal pro Meghan Trainor, a že to udělali za tři hodiny ve studiu. Písnička má za sebou sotva minutu a Mikolas už ji zeslabuje, že si tím není moc jistý. "Mi se to líbí!" zastavuju ho. "Zní to trochu jako Ne-Yo nebo raný Chris Brown a to mám rád," vysvětluju.

A tak se rozjíždí čtvrtý, zdánlivě podobný song. Houpavou "911" už Mikolas občas hraje na koncertech a po pár sekundách nám padá brada k zemi. Ke spolupráci na ní totiž přijal pozvání jeden z nejslavnějších rapperů hudební historie - Snoop Dogg. Cítíme se jako Indiana Jones, když našel bednu s pokladem. "Měli jsme ho na telefonu, mluvili jsme s jeho manažerem a ještě nevíme, jestli do toho půjdeme. Vzniklo to tak, že jsme seděli ve studiu a jedna holka tam znala jeho manažera, a tak navrhla, že mu to pustí. Za dvě hodiny jsme měli od Snoopa zprávu, že do toho jde. Ještě zvažujeme, zda to vydat. Uvidíme," popisuje Mikolas s dětinskou radostí, ale zároveň s naprostou samozřejmostí jeden z nejnovějších historických milníků české populární hudby, který už teď má v telefonu.

Mikolas Josef - Lalalalalalalalalala - natáčení videoklipu
© Fernando Pedro Salgado
Ještě v šoku z toho, že se někomu od nás podařilo navázat spolupráci s globální superhvězdou takového významu, se z auta přesouváme zpět do vydavatelství a řešíme Flo Ridu, Nate Dogga, DJ Premiera nebo Pitbulla, tedy muzikanty, kteří už se s našimi lokálními umělci zapletli v minulosti, ale shodujeme se, že Snoop Dogg je úplně jiná liga. "Fakt nevím, jak přesně to funguje, sám tomu ještě nerozumím, odpovídá na otázku, zda pro spolupráci s někým takto velkým je třeba spíše dobrý song, regulérní přátelství, nebo určitý obnos peněz.

Než se přepneme do oficiální části interview a potykáme si, ptá se ještě Mikolas na náš background, zkušenosti z Lollapaloozy, kterou mám na tričku, a vysvětlíme si, proč o sobě v dosavadních rozhovorech mluvil vždy ve třetí osobě. "Beru to tak, že Mikolas Josef je v podstatě něco jako moje image a já sám se do něj tolik neprojektuju. Asi se snažím sám sebe trochu odosobnit, protože celý ten 'celebrita pocit' a sláva jsou něco, co vlastně tak úplně nechci, a tak se o tom bavím častokrát tak, jako by to byl někdo jiný. To už jsme ale možná moc zabrousili do filozofie, k tomu se asi ještě dostaneme," vysvětluje. Neudělá už to pak ale ani jednou.

Kdo je Mikolas Josef?

Pětadvacetiletý zpěvák narozený v Praze prožil část dětství ve Znojmě. Začínal hraním na ulici v Česku i po celé Evropě a postupně se vypracovával nahoru. Raketový nárůst popularity mu zajistila účast na Eurovizi 2018, kde se s písní "Lie To Me" ve finále umístil na šestém místě. K dnešnímu dni je to největší úspěch českého umělce na soutěži, která se koná už od roku 1956. Jeho skladby mají mnohamilionová přehrání na nejrůznějších streamovacích platformách a každá píseň, kterou od účasti v soutěži vydal, se stala obrovským hitem nejen v České republice, ale i v dalších zemích Evropy, kam do začátku koronavirové pandemie jezdil s úspěchem hrát. Latinskoamerický zpěvák Maluma si ho pro své vystoupení v pražské O2 areně vybral jako předskokana, ve Španělsku zase hrál například před Ritou Orou. Svůj první oficiální koncert odehrál ve Foru Karlín, které vyprodal. Nyní dokončuje svou debutovou desku, která by měla vyjít v roce 2021.

Chtěl jsem, aby ten rozhovor měl nějakou logickou posloupnost otázek, a tak jsem si vybral čtyři zastřešující témata, která mě zajímají. Tady jsou:

Aktuální situace

Čím jiným začít než koronavirem? Jak tě ovlivnil, co se pro tebe změnilo a cos dělal od března až doteď?

Mikolas Josef
© Marie Trávníčková
Víš, pro mě to není jenom koronavir. Já jsem se na začátku tohoto roku kompletně vypnul. Přestal jsem pracovat. Přestal jsem používat sociální sítě a cokoliv dělat. Když jsem po Vánocích přišel do kanclu, tak za ty roky - od hraní na ulici, Eurovize, další hraní a ten nárůst toho tlaku, kdy mi málem pukla palice... (odmlčí se) Já jsem měl už něco takového v roce 2016, když jsem z toho všeho padl na zem, začal jsem se klepat a myslel jsem si, že mám infarkt. To jsem si řekl: Se*u na to, jsem přepracovaný, jedeme dál. Taková ta moravská nátura, zarputilost, víš.

A najednou jsem to na začátku tohoto roku měl zase, a mnohem brutálněji. Seděl jsem na židli, povídal jsem si a najednou jsem vůbec nemohl dýchat, měl jsem enormní bolesti na hrudi, nevěděl jsem, jestli mám epilepsii, infarkt, nebo co. Moje holka mi volala sanitku a bála se ještě víc než já. A najednou to vyústilo v to, že jsem si řekl, že už takto nechci fungovat, a bavil jsem se se svými rodiči: "Je to, co děláme, opravdu to nejlepší, co můžeme udělat pro svůj život? Není to až moc stresu?"

Snažíme se to dělat na obrovský úrovni, ale ten tým ani budget zatím nejsou tak velké, a proto, aby to vypadalo tak, jak to vypadá, chce to obrovské množství práce. Došel jsem tedy do stadia, kdy jsem si říkal: Možná, že kdybych dělal něco jiného, jsem šťastnější člověk. A když jsem tak všechny ty aktivity zastavil, přestal jsem být vidět, přestalo se hrát. Ten koronavirus mi vlastně pomohl v tom, že ta moje pauza nebyla tak viditelná. A tak jsem poprvé v životě odjel na dovolenou. Tam mi došla spousta věcí. Přemýšlel jsem nad tím, kolik toxických lidí jsem si pustil do svého kruhu, jak jsem se stal distancovaným, jak velký důraz jsem dával na to, jaké oblečení mám na sobě. A přitom ty hodnoty, s kterými jsem do toho šel a s nimiž jsem začínal na ulici, byly úplně jiné. A tak jsem si říkal: Hele, nezašlo to trochu moc daleko?

Mikolas Josef - Lalalalalalalalalala - natáčení videoklipu
© Fernando Pedro Salgado
Osekal jsem lidi, šel jsem tak trochu zpátky a najednou už nezvonil telefon každý den. Nikdo mě náhle netlačil každou chvíli, ať vydám nový song. Protože třeba v Polsku mají songy trvanlivost dva měsíce, takže po mně chtěli, abych už hned vydával další singl a točil k němu videoklip. Tak jsem od toho dal trochu ruce pryč a vlastně se i vrátil k tomu, co jsem dělal dřív. A tak se teď vracím na scénu skoro po roce, kdy jsem se sám se sebou srovnal tak, jak jsem potřeboval. Člověku občas přeskočí a musí si to srovnat v palici. Takže to bylo moje stadium, moje koronavirová pauza.

Mimochodem, pak jsem se léčil s těmi záchvaty a zjistili mi, že jsem celou dobu vůbec netušil, že mám extrémně těžké astma. Možná jste si v autě všimli, že mám to dýchátko a beru na to prášky. Kdykoliv to na mě takto přišlo, extrémně se mi stáhly dýchací cesty. Bylo to, jako by nebyl kyslík ve vzduchu. Proto dneska, když na mě jde stres, tak si takto dýchnu a zase se uklidním. A já už asi přestanu mluvit, protože jestli tohle budeš editovat, tak se z toho zblázníš. (smích) (You gotta do what you gotta do :-D - pozn. ed.)

Ne, to je v pořádku, já jsem ti do toho nechtěl skákat, protože i když jsi mi vlastně odpověděl něco jiného, než kam jsem s tou otázkou mířil, myslím, že je hodně důležité, že se o takových věcech bavíme. Je to pohled úplně z jiné strany. Když se dneska zeptáš muzikantů na koronavirus, spousta z nich ti začne vysvětlovat v podstatě totéž, co jsem poslouchal třeba na té demonstraci Za živou hudbu, co byla na Staromáku...

Mikolas Josef
© Marie Trávníčková
(skáče do řeči) Jo? Byls tam? Já tam hrozně chtěl jít, ale tou dobou jsme byli ještě na cestě z Itálie, a nestihli jsme to… Jaké to bylo?

V podstatě tam ti vystupující vysvětlovali, jak jsou ta opatření nesmyslná, a snažili se ukázat, jak ta hudební branže ve skutečnosti vypadá. Já si myslím, že mezi laiky pořád ještě převládá ten názor, že kdokoliv někde vystupuje naživo, má kolem sebe pořád jenom ty blondýny a bazény, ale je potřeba teď i lidem, kteří do toho nevidí tolik, jak třeba my dva, ukázat, že realita je úplně jinde.

Přesně tak. A pokud bych se měl vrátit k té otázce na koronavir, pro mě ta doba byla absolutně přebitá tím, co jsem prožíval já sám, a to je možná i dobře. Nechci říct, že jsem za to vděčný, protože to by byl hrozný nesmysl, ale svým způsobem jsem rád, že se ten svět na chvíli zastavil a já měl čas si ty věci sám sobě dovysvětlit. A ještě zpátky k té demonstraci: myslím, že korona jen znásobila ty problémy, které v české hudební branži jsou a které je potřeba mnohem víc řešit. Například ilegální stahování.

Stát vůbec nezareagoval na kompletní změnu v hudebním byznysu, kdy už dneska nikdo nekupuje fyzické nosiče a všechno se streamuje. Zatímco v zemích jako Německo, Kanada, Korea a další už to mají všechno vyřešené a těm umělcům ty peníze nabíhají. Nejde o to, že teď stát přijde s jednorázovou pomocí, která udělá záplatu na, řekněme, měsíc a i ta se dostane jenom k těm největším rybám. Je důležité, aby i ten stát přišel a prosadil zákony, které tento byznys dlouhodobě rozjedou a nějak ho ustálí. Takže když jsem hledal věci, které mi budou dávat smysl a budou mi dávat energii zpátky, byla tohle jedna z těch, které bych chtěl změnit.

Mikolas Josef - Lalalalalalalalalala - natáčení videoklipu
© Fernando Pedro Salgado
Chtěl bych se potkat s ostatními labely, udělat komisi a říct: "Proč Francie platí umělcům polovinu budgetu jejich klipu? Proč Kanada platí náklady umělcům, pokud vyrážejí hrát za hranice a šíří tam jejich kulturu? Proč v Jižní Koreji dostává hudební průmysl jedno procento HDP? Podívejte se na ně dnes - je to jeden z jejich hlavních exportů. K-pop ovládl svět a mají se z toho dobře nejen umělci, ale i občané, protože se z jejich zisků zase odvádějí daně a vrací se to zpátky." Podle mě náš stát ještě nepochopil, jak velké peníze tam jsou. Ten byznys se hodně změnil a uznávám, že je to celkem těžké na pochopení, ale věřím tomu, že kdyby jim to někdo vysvětlil, peníze se celkem jednoduše dostanou zpět do hudební branže a bude to fungovat. Nechci se cpát do politiky, nenávidím to, ale hudební branži by to hodně pomohlo.

A myslíš si, že je reálné, aby se něco takového povedlo prosadit a dostat nějakou pomoc, když se podíváš, kdo v tom parlamentu sedí?

Víš, to je teď přesně ten moment, kdy nechci být úplně politický, protože moje politické názory jsou mé osobní a já je nechci tlačit lidem. Ale věřím tomu, že ať tam sedí, kdo tam sedí, tak pokud se tomu člověku vysvětlí, že stát bude mít peníze z toho, když pomůže zamezit pirátství a udělá podobné kroky, jaké udělaly třeba státy, které jsem jmenoval, může to být nakonec výhodné pro všechny.

(nepatrně se skepticky zakaboním, Mikolas si toho všimne)

Vypadá to, že jsem tě zklamal tou odpovědí, co?

Mikolas Josef
© Marie Trávníčková
Ani ne tak zklamal, ale jen jsem si u toho vzpomněl zase na tu demonstraci a věci, které tam Lubomír Zaorálek coby ministr kultury vykládal. A jak bylo z jeho vystoupení zřejmé, že nejenom že neví, jak to v kulturním sektoru chodí, ale že se ani nesnaží těm věcem porozumět. A místo toho jenom strašil virem a příklady z ostatních zemí, kde koncerty zatrhli úplně. A to je podle mě ten hlavní problém. Že chybí ta snaha. Takže jsem k tomu tvému plánu docela skeptický.

Víš, já jsem vždycky skeptický taky, ale myslím si, že je třeba se o ty věci pokoušet, protože bez té snahy z naší strany je šance na změnu nulová. Takto máme aspoň tam kdesi v dáli světlo na konci tunelu. A koneckonců, pokud se my umělci spojíme, máme docela sílu něco změnit. Vždyť my všichni dohromady mluvíme možná ještě k většímu množství lidí než politici. Je prostě mým obrovským přáním, aby česká kultura mohla fungovat, a tak se o tu změnu aspoň pokusím.

Dobře, to je fér. Pojďme dál, k nejbližším hudebním plánům. Ten singl "Lalalalalalalalalala" je tedy to první, co od tebe fanoušci uslyší?

Já ještě nevím, o čem přesně už můžu mluvit a o čem ještě ne, protože v tuto chvíli nemám finalizovaná ta data, ale na Instagram se vracím už teď (koncem srpna, kdy rozhovor probíhal - pozn. aut.) a začnu tam o něm mluvit. Můj styl vydávání hudby se ale hodně změní. Zatím jsem vydal devět songů za celou kariéru, ale nyní to bude jinak. Vždycky bude jeden velký singl s videoklipem a k tomu budu vydávat ostatní věci, které mi leží v šuplíku, nikdo je zatím neslyšel, ale mi se třeba líbí, a tak je budu vypouštět ven taky.

Takže nechceš jít cestou klasického alba...

Mikolas Josef - Lalalalalalalalalala - natáčení videoklipu
© Fernando Pedro Salgado
Určitě chci. Moje debutová deska se bude vydávat snad na začátku roku 2021. Vím, že to pořád posouvám, ale pokud se vydává album, musí se k tomu hrát a cestovat, a to teď nejde. Museli jsme to tedy posunout, podobně jako třeba The Weeknd nebo i Adele, která měla vydat desku v září, ale nejspíš ji ještě odloží. Protože si vem, že přesně to se stalo nejen The Weekndovi, ale třeba i Dui Lipě. Vydali řadovku, měli jet na turné, ale to se muselo odložit a nyní se asi bude muset odložit znovu. Tak si představ, jak aktuální to album třeba po roce a půl ještě bude? Je teď hodně těžké cokoliv plánovat.

Mám to tedy chápat tak, že ta deska se vlastně rozmělní mezi ty minipísničky, které budeš vydávat zároveň s těmi velkými singly, a tím si ji ve finále takto poskládáš?

To ani ne, ta deska bude obsahovat jednak mou tvorbu, kde bude všechno, co jsem zatím vydal, a k tomu tam budou ještě i nové věci, které zatím nikdo nikdy ještě neslyšel. Těch songů už teď mám připravených dost, jen čekáme, až tomu bude přát doba a bude se moct hrát, protože samozřejmě chceme, aby album bylo úspěšné.

A jak to vlastně bylo předtím, když jsi vydával jednou za čas singl? Byl to od začátku plán, že jste si s týmem řekli: "Chceme to dělat takto."?

Ne, to bylo pouze z toho důvodu, že já jsem nebyl schopný písničky dávat dohromady rychleji. Já jsem fakt na každém tom songu strávil ultra mega hodně času a pak mi lidi volali a ptali se mě: "Kdo ti dělá tohle a kdes vzal zase tamten zvuk?" A já jim říkám: "Ty vole, sedím nad tím jedním songem čtyři měsíce v kuse." (směje se) Myslím si, že si to sám zhoršuju tím, že stále znovu a znovu zpochybňuju svá vlastní rozhodnutí a předělávám věci milionkrát. Nahrávání jednoho songu mi tak trvá třeba měsíc, a to jen pokud se bavíme čistě jen o vokálu. Takže já teď musím zrychlovat proces práce, což už se mi daří, protože jsem se začal obklopovat lidmi, s nimiž se mi dobře dělá. Donedávna ale platila stará metoda, takže třeba "Lie To Me" jsem dělal rok, "Acapella" se dělala dohromady čtyři roky - dokonce jsme ten song už měli hotový, a pak přišel ke stolu Fito Blanko a kompletně jsme ho ještě změnili. A trvalo další rok, než jsme ho vydali.

Takhle mám rozdělanou spoustu projektů a nakonec je vyhazuju, protože mi to spadlo do takového vzorce. Například: vydal jsem "Acapellu", ta se rozjela, a najednou jsem musel vydat další song. Zažral jsem se do jeho tvorby a nemohl jsem dělat na ničem jiném. A pak zase znovu. A ostatní věci stály. Stal se z toho vlastně takový krysí závod. Byl jsem zavřený a hrozně by mi pomohlo, kdyby se svět zastavil, já si mohl udělat zase pár songů do zásoby, abych je měl nachystané a mohl si vybírat, které a kdy chci zase házet ven. A u toho bych zase dokončoval ty další, které by byly ještě v raných fázích.

Mikolas Josef
© Marie Trávníčková
Takže dnes, i díky té pauze, jsem vlastně v mnohem lepší pozici, protože i když něco vydám v říjnu, už nebudu muset hned běžet do studia a dělat na něčem dalším. Snad jsem tím odpověděl na otázku.

Jo jo, mi to vlastně taky vrtalo hlavou, proč jsi vydával jenom ty singly, protože se mi to samotnému blbě přepínalo na Spotify.

(výbuch smíchu) Jo, tohle mi říká hodně lidí: "Udělej už konečně nějakou kolekci, ať nemusím furt scrollovat." Jo, už brzo to bude.

V návaznosti na to ale ještě chci říct, že jsem nedávno poslouchal rozhovor s Pokáčem na YouTube. Říkal, že pro něj jsou peníze ze Spotify, YouTube & spol. jen zhruba 10 % příjmů, což je nějakých pár tisícovek, takže to ho asi moc nespasí. Hlavní jsou pro něj koncerty. Pokáč je ale pod Warner Music, a tak předpokládám, že ti si z toho vezmou ještě svůj díl. Ty jsi ale streamovanější mnohonásobně víc, zajímalo by mě proto, zda to pro tebe hraje větší roli.

Nevím, jakou má Pokáč smlouvu s Warner Music, ale když jsem já měl smlouvu se Sony, brali si 75 %. Takže je možné, že z toho Pokáč vidí hodně málo. Taky se ale strašně liší, odkud ty streamy jsou. Pokud jsou třeba z Německa, je to poměrně dost peněz, pokud z České republiky, je to určitě méně. V každé zemi máš totiž jiný per-stream-rate. To znamená, kolik dostáváš peněz za jednotlivý stream. A taky záleží, na jaké platformě tě lidi streamují. Na Tidalu dostaneš těch peněz nejvíce, Spotify vyplácí o dost méně, YouTube je ještě níž.

Takže první věc je, zda jdou příjmy přímo tobě, anebo ještě přes nahrávací společnost, a druhá věc, na kterou se ptáš... (odmlčí se) Jak jsi to vlastně myslel?

Mikolas Josef - Lalalalalalalalalala - natáčení videoklipu
© Fernando Pedro Salgado
Jde mi o to zjistit, jaký máš vlastně ten poměr. Nechci se ptát, kolik ti chodí, do toho mi nic není, ale jestliže jsem dal ten příměr s Pokáčem, pro kterého je to zanedbatelné a nájem z toho asi nezaplatí, a proto musí hrát tolik, tak ty to máš podle mě naopak. Máš velmi silné streamy, ale koncertů - alespoň u nás - hraješ minimum. Proto by mě zajímalo, jak moc je třeba pro tebe samotné streamování klíčové.

Když se koukneš na ty největší - Taylor Swift, Ed Sheeran, Bruce Springsteen, ... - je u většiny z nich vypočítáno, že zhruba devadesát procent je za živé hraní. A ten zbytek jsou dodatečné peníze od labelu, publishingu, za to, že tě hrajou v rádiích, a tak dále. Streaming tím pádem spadá pod peníze od labelu. Jestliže ale funguješ jako vlastní nahrávací společnost, což jsme teď my tady pod značkou Vivienne Records, tvé příjmy ze streamingu jsou daleko větší. A to si pak ještě ale musíš dávat pozor třeba i na agregátory, které si berou další peníze už jenom za to, že ti ty peníze ze streamingu posílají. Tím jsme třeba taky strávili spoustu času, protože spousta umělců je osekávána o příjmy i díky tomuto. S Pokáčem jsme se potkali ve studiu a je to super týpek, tak by mě zajímalo víc, možná bych mu měl zavolat. (bere do ruky telefon a začíná vypočítávat Pokáčovy streamy na Spotify)

Jestli to ale chápu dobře, není to tak, že bys z těch streamů, jaké máš, dokázal vyžít. Musíš pořád hrát i naživo.

Jo, to stoprocentně.

A jak to teď máš s BMG? Pod nimi ještě jsi?

Mikolas Josef
© Marie Trávníčková
BMG je část našeho vydavatelství, ale nikoliv labelu. Vydavatelství si tě zaplatí jako umělce, ale i jako songwritera. Oni mají peníze z toho, že se hudba hraje v rádiích, na koncertech a všechny ty skupiny jako OSA & spol. jsou zdrojem pro vydavatelství. BMG v Londýně je můj správce publishingu - oni jsou sekundární, zatímco Vivienne Records je primární. A do třetice máš ještě nahrávací společnosti, jako je Sony, Universal a další, které třeba mají taky publishing, ale chovají se jako nahrávací společnosti, které mají peníze primárně z toho, že prodávají tvoji hudbu.

A dneska už je populární takzvaný 360 deal, kdy mají peníze i z tvého živého hraní, publishingu, merche a tak dál. V Česku to takto moc nefunguje, protože ten kapitál na investici do umělce moc není, ale když jsem podepisoval smlouvu se Sony v Německu, koupili si mě, jako bych byl třeba fotbalový tým. Takže si tě koupí a řeknou ti: "Tak, a máme 75 %." A v momentě, kdy ty splatíš všechny investice toho labelu do tebe, třeba i jejich letenky na tvůj koncert, jejich hotely, drinky, které si dávají v hotelu, prostě všechno... - ten label ti tam toho může naházet, kolik chce, pokud se s tebou nehodlá s*át - teprve až POTOM ti začnou vyplácet tvých 25 %. Vítej v music industry.

Tak to je hustý.

To jo. Ale zároveň ty peníze, které ti dají dopředu, ti taky častokrát můžou zachránit život. Oni jdou a řeknou: "My v tebe věříme." To ti ale řeknou až ve chvíli, kdy ty už vlastně jsi celkem brutálně úspěšný, takže je dost jasné, že se jim to vrátí. Oni mají velmi chytré lidi na to, aby jim spočítali, jak velký ten risk je a že si to můžou dovolit.

A pro tebe osobně je jaký přínos v tom, že pod tím BMG jsi?

Já díky tomu vím, že všechny příjmy z rádií ze zahraničí jsou dobře sesbírané - navíc ty těm organizacím musíš dávat vědět - dneska hraju v Madridu, zítra v Řecku a tak dále. A někdo nad tím musí držet správu. A v tom dělá BMG svou práci.

A můžeš mi ještě říct, jak jsi na tom s těmi vystoupeními v zahraničí? Je to nějaká souvislá tour, nebo nahodilé koncerty?

Mikolas Josef - Lalalalalalalalalala - natáčení videoklipu
© Fernando Pedro Salgado
Pokud pominu teď to koronavirové období, kdy se nehraje vůbec, a vrátím se trochu do minulosti, jsou země, kde hrajeme často, například Polsko, Řecko, Španělsko, Finsko, Estonsko, měli jsme hrát v Bělorusku. Jsou to spíše jednorázovky než klasická turné. Někdy je to hraní na festivale, jindy v rádiu, v Polsku jsem hrál třeba na Nový rok… Klasické turné po vícero městech za sebou jsme plánovali pro Polsko, Rakousko, Slovensko, Německo, Česko a jeden koncert v Řecku, ale to se právě kvůli koroně zrušilo.

Zastavil bych se ještě u toho hraní v Polsku na Nový rok, protože o tom mi právě říkala tvá mamka, když jsme se tehdy seznámili v Roxy. A ještě trochu odbočím - tenkrát taky zmínila, že vlastně nechceš mít předskokany, protože si myslíš, že lidi přišli primárně na tebe. Je to ještě pravda? A můžeš k tomu říct víc?

(dlouze přemýšlí) Dnes už nemám problém s předskokany. Dívám se na to tak, že bych to dělat měl, protože je spousta lidí, kteří si zaslouží pozornost. Podle mě to je ten deal mezi kapelama - že jedna táhne nahoru druhou.

Na tohle téma jsem se nedávno bavili s kanadskou skupinou Neon Dreams, která zrovna vyhrála Juno Award za objev roku a se kterou jsem nahrával třeba "Colorado". Řešili jsme, že by přijeli a ukázali se u nás. A jen abych dovysvětlil třeba to Roxy nebo Forum Karlín, kde předskokan nebyl - tam to nebylo pro ten důvod, co zmiňuješ, ale spíš jsme si tehdy při těch přípravách říkali něco jako: "No, jestli začnem řešit ještě předskokany, tak už se z toho úplně zblázníme." V obou případech jsme navíc ty prostory měli pronajaté jen na ten jeden den, takže celá stage se stavěla ještě ten den ráno a bylo to šílené. Ale máš pravdu, musím se tomu začít věnovat a cítím se teď blbě, že jsem s tím nezačal už dřív.

V dalších dvou částech rozhovoru se budeme s Mikolasem bavit o tom, jak začínal, na jaké hudbě vyrostl, koho ze současné domácí scény uznává nebo jak vnímal Karla Gotta. Řeč dojde i na jeho odchod ze školy, hraní na ulici, Eurovizi, seznámení se s Ritou Orou, spolupráci s Borisem Carloffem, vzpomínky na dobu, kdy ho kolegové podvedli, a jakými psychickými problémy si nedávno prošel. Pokračování rozhovoru naleznete tady.

NÁZORY
  • Neposlouchám ho, ale za tu dřinu, co má za sebo... (Fimi , 13.10.2020 10:24) Reagovat

    Neposlouchám ho, ale za tu dřinu, co má za sebou, kam to dotáhl a kam se posouvá ho fakt obdivuji.

  • Ono nehrajme sa tu že Snoop Dogg je nejaké veľk... (Marek, 13.10.2020 22:00) Reagovat

    Ono nehrajme sa tu že Snoop Dogg je nejaké veľké meno. Dnes je to už len skrachovanec, ktorý berie naozaj každú spoluprácu. Ešte pred niekoľkými rokmi s ním urobili pesničku aj slovenské TWiiNS, nakrútili k tomu aj videoklip.

    • Re: Ono nehrajme sa tu že Snoop Dogg je nejaké veľk... (Jan Trávníček (Autor), 13.10.2020 22:07) Reagovat

      To byl Flo Rida. A to je hodně velký rozdíl.

      • Re: Ono nehrajme sa tu že Snoop Dogg je nejaké veľk... (Anonym, 14.10.2020 06:28) Reagovat

        Ale mali pesničku aj so Snoop Doggom ;)

      • Re: Ono nehrajme sa tu že Snoop Dogg je nejaké veľk... (Anonym, 14.10.2020 08:47) Reagovat

        https://youtu.be/vmClgfIKpCg
        Toto je jedine čo zo spolupráce verejne ostalo.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci
Rozhovory: Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci Skupina Imodium se po pěti letech vrací na scénu se vší parádou. Už 4. dubna předvede svoji energii ve Foru Karlín, v září pak vydá novou desku. "Zůstáváme nohama na zemi, ale chtěli jsme ukázat, že jsme kapela v plné síle a... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 09:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Mikolas Josef mění jméno na MIKOLAS a oznamuje vydání debutového alba "ONE" (08.03.2024 19:56)
- Recenze: Rita Ora deskou "You & I" zachraňuje letní rádiové étery (25.07.2023 08:00)
- Nové desky 28/2023 - od Rity Ory přes Tinu Arenu po PVRIS (19.07.2023 19:00)
- Trojalbum "Láska bláznivá" přináší spolupráci Karlů Gotta a Svobody v kostce (25.05.2023 16:58)
- Video: Rita Ora v "Praising You" křísí dávný hit Fatboye Slima (08.05.2023 18:11)
- Video: Mikolas Josef se vrací. Klip ke světově znějícímu singlu "Boys Don't Cry" láká na dlouho očekávané album (24.03.2023 13:04)
- Video: Rita Ora jako nešťastná nevěsta, ale jen v klipu "You Only Love Me". Skutečnost je jiná (31.01.2023 14:41)
- Recenze: "Bílé Vánoce" připomínají písně Karla Gotta v té nejčistší kráse (04.12.2022 10:30)
- Reedice Gottova alba "Bílé Vánoce" avizuje pomalu se blížící svátky (30.10.2022 15:14)
- Českého slavíka koupila TV Nova. Na předávání zahraje i Lucie (16.09.2022 09:01)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 28.03.
Tom Odell (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Queen AC/DC Karel Gott Adele Kabát Rush Paws U2 Sia Bono Taylor Swift Madonna Dua Lipa Lucie Vondráčková Télépopmusik Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe