Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town

Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town

Vydáno: 27.06.2020 09:00 v sekci Zaprášenosti - Jiří V. Matýsek | foto: Bruce Springsteen

O tom, zda je pro kariéru muzikanta nejdůležitější první, druhé, třetí nebo kdovíkolikáté album, se vedou sáhodlouhé diskuze. Jisté je však jedno: pro Bruce Springsteena to ani zdaleka nebyl jeho debut. Dveře mu mocně otevřel až jeho třetí počin "Born To Run". Jak ale navázat? To je ta zásadní otázka.

Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town

Datum vydání: 2.6.1978
Producenti: Bruce Springtseen, Jon Landau
Skladby: Badlands, Adam Raised A Cain, Something in the Night, Candy's Room, Racing in the Street, The Promised Land, Factory, Streets of Fire, Prove It All Night, Darkness on the Edge of Town
Umístění v hitparádách: č. 14 v UK Albums Chart, č. 5 v US Billboard 200

Nakonec se oním následovníkem stalo album "Darkness on the Edge of Town". Ne že by snad nutně potřebovalo oprašovat - snad jen jako vzácný klenot Springsteenovy diskografie, na jehož bedra padl nevděčný úkol stát se tím úhelným kamenem, který zpěvákovu kariéru buď nakopne, nebo odešle do vod zapomnění. Album vyšlo v červnu 1978, pojďme si nyní připomenout, co jeho vzniku předcházelo a co se na něm nepochybně odráží.

Rok 1973 byl pro amerického zpěváka a kytaristu Bruce Springsteena celkem úspěšný. Stačil solidně nakopnout svou muzikantskou dráhu pod vlastním jménem (a samozřejmě s už tehdy nezbytným E-Street Bandem). Vyšla mu hned dvě alba, "Greetings From Ashbury Park, N. J." a "The Wild, The Innocent & The E-Street Shuffle", o nějakém zázračném vstupu do hitparád či snad zásahu širšího publika se ale dalo mluvit jen stěží. V žebříčcích nejprodávanějších desek se sice objevily obě kolekce, ani jedna však nedokázala překročit magickou padesátou příčku. Alespoň tedy v Americe - v Británii se dvojka propracovala až na třiatřicátou pozici.

Oním skutečným vstupem do mainstreamu se stala až dotažená nahrávka "Born To Run". Světu a hlavně domovským Spojeným státům (číslo tři v žebříčku Billboard) představila Springsteena jako vyzrálou rockovou hvězdu, která dovedla přirozeně skloubit písničkářský étos stadionových show, které jsou opulentní, přesto si na nich každý divák připadá, jako by byl doma v obývacím pokoji. To je ostatně něco, co se Bossovi daří dodneška.

Ztělesňuje to lepší z amerického snu - píli, vytrvalost, hrdost na svůj původ - nikdy se na své cestě vzhůru nevzdal své řekněme sociální citlivosti a schopnosti poukazovat na problémy obyčejných lidí. Na rozdíl od řady jiných kolegů z branže to není laciná salónní póza, ale přirozená součást osobnosti. Zároveň jsou tyhle postoje v jeho tvorbě jen latentně přítomné, ne militantně tlačené dopředu. Centrem byl vždy příběh. Nepřikrášlovaný, uvěřitelný, ne nutně s happy-endem. Šťastné i nešťastné vztahy, cesty po nekonečných dálnicích, válka ve Vietnamu, rozpad hodnot, postavení chudých, městská poezie, která se (většinou) obejde bez patosu a klišé. Je to tak snad na každé jeho řadovce. A "Darkness on the Edge of Town" je pro mě jedním z vrcholů jeho diskografie.

Temná deska je v žebříčku pěti set nejlepších alb historie dle časopisu Rolling Stone na 150. příčce. Pro jejího autora je odklonem od jistého idealismu a naplněním touhy utéct z "Born To Run" k mnohem sevřenější tvorbě. Tři roky mezi oběma nahrávkami byly vyplněny složitými právními tahanicemi ve snaze zabezpečit si svou tvůrčí svobodu. Je zde patrný i méně komerční přístup. Ačkoliv jsou na albu nezpochybnitelné hity, přesněji řečeno stálice koncertních setlistů, má "Darkness on the Edge of Town" v mnoha ohledech parametry koncepční nahrávky. Odráží se v ní nejen proměňující se vnitřní svět autora, ale i vnější vlivy, například punk rock.

Desítka skladeb nabízí to nejlepší, čeho byl tehdy The Boss schopen (jak ostatně ukazuje v roce 2010 vydané dvojalbum "The Promise" s nově dokončenými odřezky z dobových sessions). Začátek patří jednomu z nejvýraznějších výkopů rockové hudby, dunivým nástupem bicích Maxe Weinberga a pianovým riffem ve skladbě "Badlands". Na scénu uvádí v té době Springsteenův oblíbený typ rozhněvaného mladého muže, který chce uchopit život do vlastních rukou, ale tak nějak trochu tápe ("I'm caught in the cross fire I don't understand"). Z téhle divočiny se snaží vybřednout, ale na konci stejně mizí v oné temnotě na kraji města.

"Badlands" a titulní kus desku nepřímo rámují. To, co je mezi tím, by se dalo stručně popsat jako snaha o překonání překážek, které společnost tomuto hledání sebe sama klade. Pocity vyvržení (hrubá, polokřičená "Adam Raised A Cain" pohrávající si biblickou aluzí), teeneagerská erotická fantazie v gradující "Candy's Room", snaha o to ubránit si vlastní ego ve střetu se starší generací ("Promised Land"), oběti, které je potřeba položit na oltář úspěchu ("Prove It All Night"). Všechno to jsou svým způsobem srážky s realitou, která nutně proniká do idealizovaného pocitu svobody ("On a rattlesnake speedway in the Utah desert / I pick up my money and head back into town / Driving 'cross the Waynesboro county line / I got the radio on and I'm just killing time" - opět "Promised Land"). Všechny springsteenovské ingredience jsou přítomny, dostávají ale jiný, podstatně temnější rámec.

Pomáhá jim i hudba, v níž je patrné jakési vnitřní napětí. Jako by se v ní odrážel svár v duši právě onoho rozhněvaného mladého muže a de facto i Springsteena samotného. Melodie jsou v refrénech charakteristicky chytlavé a velkolepé, sloky jsou naopak zpívané celkem jemně, v jediné plynulé, relativně úzké melodii bez velkých kliček a ozdob. Místy se autor obrací téměř k mluvené řeči, která je přesto specificky zvlněná - jako v "Something In The Night" či v "Racing In The Street" - a v každém případě ji nese kupředu téměř všudypřítomný zvonivý klavír Roye Bittana. Ale i tento rozpoznatelný trademark muzikantovy hudby má svoji opozici - dunící, výrazné bicí vytvářející jakýsi temný, osudový, podtón veškerého konání.

Temná deska sice Springsteenovi nevynesla tak vysoké pozice v žebříčcích jako její předchůdce - její pátá příčka je vlastně druhá nejhorší pozice v celé zpěvákově kariéře, nebudeme-li počítat první dvě alba - zkouškou času však prošla beze ztrát. Nadčasové téma, sevřená hudební forma, nepřítomnost vaty, charisma protagonisty. To jsou ty základní ingredience a tady se sešly v míře vrchovaté.

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci
Rozhovory: Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci Skupina Imodium se po pěti letech vrací na scénu se vší parádou. Už 4. dubna předvede svoji energii ve Foru Karlín, v září pak vydá novou desku. "Zůstáváme nohama na zemi, ale chtěli jsme ukázat, že jsme kapela v plné síle a... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 09:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Bruce Springsteen připravil na duben další výběrovku (06.03.2024 13:02)
- Bruce Springsteen zahraje po dvanácti letech v Praze (31.10.2023 09:01)
- Recenze: "GRRR Live" konzervuje živou energii The Rolling Stones na věčné časy. Znovu, ale stále skvěle (25.02.2023 10:30)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2022 podle musicserveru (30-21) (25.01.2023 20:00)
- Rolling Stones vydají živák "Live Grrr!". Záznam vystoupení k 50. výročí je plný hvězdných hostů (01.12.2022 17:26)
- Bruce Springsteen chystá box nevydaných nahrávek a láká na pokračování alb s covery (28.11.2022 07:54)
- Recenze: Soulman Springsteen je na "Only The Strong Survive" pouze za zpěváka. Staré pecky mu ale sedí náramně (21.11.2022 00:00)
- Nové desky 45/2022 - od Louise Tomlinsona přes Bruce Springsteena po Black Eyed Peas (16.11.2022 17:30)
- Video: Bruce Springsteen šíří v klipu "Don't Play That Song" radost a nadšení (31.10.2022 09:37)
- Video: Bruce Springsteen vzdává v "Nightshift" poctu zemřelým soulovým legendám (17.10.2022 08:12)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 28.03.
Tom Odell (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Queen AC/DC Karel Gott Adele Kabát Rush Paws U2 Sia Bono Taylor Swift Madonna Dua Lipa Lucie Vondráčková Télépopmusik Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe