Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Havran, ze kterého by měl Poe radost

Vydáno: 25.04.2003 05:00 v sekci Recenze - Hynek Just | foto: facebook interpreta

Poslední řadová deska Lou Reeda "Ecstasy" vyšla na přelomu tisíciletí, dlouho se čekalo, s čím nás Reed překvapí po více než dvou letech. Na svět právě přichází pocta E.A. Poeovi alias jeho patrně nejznámějšímu dílu, básnickému pásmu "Havran" (v angličtině "Raven"). Více o tomto povedeném dílku se dočtete v recenzi.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
9/10

Lou Reed - The Raven

Celkový čas: 75:01

Skladby: Overture, Edgar Allan Poe, Call on Me, The Valley of Unrest, A Thousand Departed Friends, Change, The Bed, Perfect Day, The Raven, Balloon, Broadway Song, Blind Rage, Burning Embers, Vanishing Act, Guilty, I Wanna Know (The Pit and the Pendulum), Science of the Mind, Hop Frog, Tripitena's Speech, Who Am I? (Tripitena's Song), Guardian Angel

Je pozoruhodné, kolik umělců už básnické pásmo "Havran" E.A. Poea motivovalo. Silnou inspiraci v něm spatřuje nejeden beatník, zároveň ale nelze říct, že by se struktura oslovených zakládala pouze na "podzemnících", důkazem nechť je přibližně deset let starý projekt zhudebněného "Havrana" domácí bluesové špičky Jana Spáleného. Lou Reed je jeden z těch, kdo E.A. Poea bere za jednoho ze svých zdrojových učitelů. Staví ho dokonce do role otce-učitele svých dalších vzorů - Williama Burroughse a Huberta Selbyho. K "Havranovi" se Reed vrací často a rád, ostatně není důvod mu nevěřit, že otázky po tom "kdo jsem?", "proč jsem veden k tomu abych dělal, co nemám?", "proč toužíme po tom, co nemůžeme dostat?", či "proč nás fascinují věci, které jsou považovány za špatné?" a "kdo určuje, co je myšleno tím špatným?" považuje společně s Poem za dlouhodobé leitmotivy svých textů. Z nespočetného množstí hodin, které u "Ravena" strávil a z textů a hudby, které, inspirován tímto dílem, stvořil, sestavil a na začátku letošního roku dokončil koncepčně ucelený projekt, který sám řadí mezi svá oficiální studiová alba - "The Raven".

V úvodu je třeba poznamenat, že recenzovaná deska existuje ve dvou podobách. Té, která bude u nás běžně k dostání (a které se dostalo i MusicServeru k recenzi) - obsahuje jednadvacet tracků - a té, která pravděpodobně ponese dodatek "special edition" v podobě 2CD a jíž se Reed podrobně věnuje na svých (mimochodem velmi pečlivě vedených) stránkách - ta má stopáž téměř dvojnásobnou, obnáší třicet šest skladeb. Trochu tedy zamrzí, že oficiální a běžně sehnatelná verze působí jako "best of" něčeho mnohem většího a dokonalejšího. Těžko se dovtipovat záměrů autora, nám nezbývá než mu důvěřovat v tom, že koncepci řadového alba je z jeho pohledu náš "The Raven" bližší.

Přestože naplňuje kapacitu CD téměř po okraj, má plynulý spád a "nezadrhává", míst, které by utlumovaly či nutily k přeskakování, je opravdu poskromnu. A to i s přihlédnutím k tomu, že několik skladeb je pojatých jen čistě recitativně. Možná dík značnému množství hostů, kteří na desce figurují (zmiňované básně čtou např. Elizabeth Ashley či Willem Dafoe), možná dík tomu, že Poeovy verše jsou samy o sobě dostatečně muzikální, zapadají tyto úseky (v čele s "The Valley of Unrest" od první citované) do koncepce nahrávky lépe než některé hudební pasáže - viz. "Balloon" duetu Kate a Anny McGarrigleových, nakonec i "Broadway Song", se satrianovsky swingujícím Stevem Buscemi působí spíše jako úsměvná rarita. Pozoruhodných překvapení se dočkají zejména ti, kdo mají naposlouchané i starší Reedovy desky, jako rány z čistého nebe se zde objevují některé dřívější skladby v nových kabátech. Což dopadlo buď téměř k nerozeznání od původní verze (proč také něco měnit na klidné posmutnělé "The Bed" z alba "Berlin"), nebo přesně naopak, od originálu zcela odlišně - "Perfect Day" s roztřeseným hlasem Antonyho a radikálně předělanou harmonií vysazuje posluchačům dolní čakry a náhodné kolemjdoucí usazuje do křesel.

Celkově vzato, duch alba "The Raven" více než předposlední desku "Ecstasy" (2000, Warner) připomíná Reedovy starší opusy. Asi ne náhodou byla vybrána právě "The Bed", neboť "berlínská" atmosféra je na nahrávce cítit poměrně silně (krásně do ní zapadá například poslední "Guardian Angel"), zrovna tak zvláštní ráz daný kombinací posmutnělého Reedova hlasu s ostrou rytmikou, typický např. pro "Magic And Loss" (1992, Sire) je pro "Raven" symptomatický (koneckonců zahajující "Overture" nemá k úvodní "Dorita" z "Magic And Loss" vůbec daleko, stejně tak "I Wanna Know" s gospelujícími Blind Boys Of Alabama je jak vystřižená z této desky). Samozřejmě, že zvukově i muzikantsky se nezapřou již dlouholetí Reedovi souputníci - kytarista Mike Rathke a jedna z nejoriginálnějších rytmik basisty Fernanda Saunderse a bubeníka Tonyho Smithe. Od poslechu musela ve studiu vládnout velmi spřízněná nálada i mezi kmenovými Reedovými spoluhráči a hosty. S dechaři stojí a padá instrumentálka "A Thousand Departed Friends", "Guilty" se sólovým altsaxofonistou Ornettem Colemanem by se měla stát povinnou učební pomůckou pro dechové aranžéry. Zdánlivě ne příliš výrazní hosté za mikrofonem mají ve skutečnosti funkci dost zásadního koření, které dodává desce na pestrosti a chuti - ať už je to Laurie Anderson, David Bowie, nebo černošské vokály The Blind Boys Of Alabama.

"The Raven" nejen, že mezi ostatní řadové desky zapadá, on z nich i lehce vyčnívá. Hold Edgaru Allanovi si vzal Reed evidentně k srdci a zapracoval na něm o poznání poctivěji a důkladněji, než by stačilo na další sólovou desku v řadě. Jen více takových projektů, více osobních zpovědí svým životním učitelům, zejména pak takových, které by musely nadchnout i ty, kterým jsou věnovány.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Elton John - Já 9/10
Recenze: "Já" popisuje skutečný Rocketmanův příběh "To nejlepší na rock and rollu je, že i někdo jako já se může stát hvězdou," svěřuje se Elton John ve své informacemi nabité biografii. Kniha s názvem "Já" velmi čtivou formou přibližuje nejenom životní eskapády, ale i nitro... čtěte zde
Vydáno: 29.11.2020 08:40 v sekci Recenze
0
Makrorecenze "Power Up" AC/DC
Makrorecenze: Makrorecenze "Power Up" AC/DC Když AC/DC ohlásili, že přece jen vydají ještě jednu řadovou desku, oko nejednoho rockera určitě nezůstalo suché. Všechny máničky si "Power Up" určitě užívají, ale jak pravděpodobně poslední album legendárních australských... čtěte zde
Vydáno: 28.11.2020 08:30 v sekci Recenze | Makrorecenze
4
Korupce, bílí muži a málo vagín aneb Kdo smí dostat Grammy
Na okraj: Korupce, bílí muži a málo vagín aneb Kdo smí dostat Grammy Zatímco dřív se hudebníci do užšího nominačního výběru Grammy nedostávali jednoduše proto, že podle hodnoticí akademie někdo vytvořil lepší dílo než oni, dnes za to může rasa, pohlaví nebo korupce. Také vyhlášení nominací... čtěte zde
Vydáno: 27.11.2020 12:15 v sekci Publicistika | Na okraj
38
Pohled do českých hitparád - 47. týden 2020
Mirai ovládli rádia s "I přes to všechno", Jaromír Nohavica má nejprodávanější album Domácím žebříčkům tentokrát kralují umělci z Moravskoslezského kraje. Nejhranější písní v rádiích se stala "I přes to všechno" od frýdecko-místecké party Mirai. Albové pořadí opanoval symbol Ostravy Jaromír Nohavica s... čtěte zde
Vydáno: 26.11.2020 21:01 v sekci Novinky | České hitparády
1
Aneta Langerová - Dvě slunce 7/10
Recenze: "Dvě slunce" Anety Langerové zahřejí hlavně trpělivého posluchače Autorsky plodná spolupráce s Jakubem Zitkem na albu "Na Radosti" z roku 2014 se dočkala svého pokračování. Novinka "Dvě slunce" jasně stvrzuje, že hlas Anety Langerové patří v českém popu k těm nejosobitějším. Cestu k novým... čtěte zde
Vydáno: 26.11.2020 08:00 v sekci Recenze
22
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Známí hudebníci truchlí nad smrtí Lou Reeda (28.10.2013 13:20)
- Zemřel Lou Reed (28.10.2013 00:47)
- Recenze: Sting cestu na divadelní prkna ustojí (02.10.2013 08:00)
- Lou Reed se po transplantaci jater cítí lépe (05.06.2013 17:32)
- Fotogalerie: Obrazové střípky z Pohody (11.07.2012 08:24)
- Naživo: Jak Lou Reed odehnal Peruna a po půlnoci vyšlo Slunce (07.07.2012 08:42)
- Fotogalerie: Pohoda ve fotografiích poprvé (07.07.2012 08:23)
- "Synthetica" Metric vyjde později, odměnou bude společný song s Lou Reedem (05.05.2012 15:18)
- Slovenský festival Bažant Pohoda nabízí k poslechu Lou Reeda, The Horrors nebo Kasabian (01.05.2012 07:50)
- Lou Reedovi bude v Praze předskakovat Allison Weiss (23.04.2012 15:23)

ALBUM TÝDNE 47/2020

Nick Cave
Idiot Prayer (Nick Cave Alone at Alexandra Palace)

Nicka Cavea mám rád jako muzikanta plného energie. Líbí se mi jeho živelnost, jsem uchvácen koncerty s The Bad Seeds a nejvíc si užívám "Tupelo", "From Her To Eternity" nebo "The Mercy Seat". "Idiot Prayer" je toho pravým opakem. Intimita, klavír, klid. Sedět a poslouchat. A stejně je to ku*evsky dobrý!

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Po 30.11.
Ben Caplan (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 03.12.
Tempers (USA) (Café V lese, Praha)
Út 08.12.
Warmduscher (UK) (Café V lese, Praha)
Ne 31.01.
Holy Fuck (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 11.02.
The Dead Daisies (AUS) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 14.02.
The Score (USA) (Roxy, Praha)
Ne 14.02.
Zola Blood (UK) (Rock Café, Praha)
Út 16.02.
Asaf Avidan (IL) (Palác Akropolis, Praha)
Ne 21.02.
Men I Trust (CAN) (Rock Café, Praha)
Út 23.02.
Harry Styles (UK) (O2 Arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars AC/DC Mirai Lady Gaga Miley Cyrus Kryštof Metallica Dua Lipa Sia Aneta Langerová Ava Max Škwor Adam Lambert Deftones Beyoncé Lana Del Rey Kylie Minogue The Weeknd Billie Eilish Madonna
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver