Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Deset alb, která v uplynulé dekádě získala hlavní cenu na udílení Grammy

Deset alb, která v uplynulé dekádě získala hlavní cenu na udílení Grammy

Vydáno: 26.01.2020 09:00 v sekci Publicistika - Josef Martínek

Pokud by o důležitosti alb rozhodovaly pouze výsledky Grammy, byla to v minulém desetiletí hlavně dámská jízda. Taylor Swift i Adele v něm totiž podle amerických akademiků natočily nejlepší desku roku hned dvakrát. Připomeňme si vítěze ostře sledované kategorie Album roku v uplynulých deseti letech.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Výsledky letošních Grammy poznáme v noci z neděle 26. na pondělí 27. ledna, slavnostní předávání v Los Angeles bude stejně jako před rokem moderovat Alicia Keys. Nejsledovanější kategorii Album roku tentokrát vyhraje někdo z následující osmičky: Bon Iver - "I. I", Lana Del Rey - "Norman Fucking Rockwell", Billie Eilish - "When We All Fall Asleep, Where Do We Go?", Ariana Grande - "Thank U, Next", H.E.R. - "I Used To Know Her", Lil Nas X - "7", Lizzo - "Cuz I Love You", Vampire Weekend - "Father Of The Bridge".

Vybavíte si ještě, kdo si tuto cenu odnesl v předchozích deseti ročnících?

2010: Taylor Swift - Fearless

V roce 2010 se počítalo spíše s triumfem Lady Gaga nebo v dalších kategoriích šestkrát vítězné Beyoncé, které tehdy s alby "The Fame" a "I Am... Sasha Fierce" dosáhly svého komerčního vrcholu. Pro Evropu proto možná bylo šokem, když si hlavní cenu odnesla teprve dvacetiletá country písničkářka Taylor Swift za druhou studiovou desku "Fearless". Nadšení nezapřela ani sama zpěvačka, jejíž děkovná řeč tehdy sršela spontánními emocemi. Už tak dobře prodávané album se po výhře stalo naprostým bestsellerem. Jen v USA se prodalo přes sedm milionů kopií, celosvětově pak dokonce více než dvanáct milionů. Swift navíc vítězstvím zahájila nadmíru úspěšné desetiletí, během něhož se stala jednou z největších popových hvězd planety. Do kategorie Album roku byly v následujících letech nominovány i její dvě další studiovky.


2011: Arcade Fire - The Suburbs

Ani Eminem ani Lady Gaga ani Katy Perry, dokonce ani country senzace Lady Antebellum, která si ten večer odnesla hned pět cen za desku "Need You Now". Akademici v ročníku 2011 překvapili a pádně odpověděli na kritiku týkající se stále častějšího oceňování komerčně nejúspěšnějších nahrávek. Gramofonek za Album roku přiřkli kanadským indie rockerům Arcade Fire, pro které byla třetí studiovka "The Suburbs" opravdu zlomová. Vůbec poprvé se s ní vydrápali na vrchol amerického i britského albového žebříčku, což se jim poté podařilo i s následujícími deskami "Reflektor" a "Everything Now". Kromě Grammy navíc triumfovali také na Brit Awards, kde získali ceny za Nejlepší mezinárodní album a Nejlepší mezinárodní kapelu.


2012: Adele - 21

Adele s deskou "21" převálcovala úplně všechno a všechny. Poté, co se její druhá, na písně o zlomeném srdci bohatá studiovka stala metlou prodejních hitparád (doma ji má přes třicet milionů lidí) a hity jako "Someone Like You" nebo "Rolling In The Deep" ovládly rádia na celém světě, nenašla konkurenci ani na udílení Grammy. Proměnila všech šest svých nominací, vedle Alba roku si přivlastnila i další prestižní trofeje za Song a Nahrávku roku "Rolling In The Deep". Stala se tak jednoznačnou královnou večera. Celkově se jednalo o nadmíru popový ročník, vítěznou Britku, Bruna Marse, Lady Gaga a Rihannu v hlavní kategorii doplnili jediní zástupci rocku Foo Fighters s "Wasting Light".


2013: Mumford & Sons - Babel

Podruhé v řadě si z jinak hlavně amerického hudebního svátku odnesl nejdůležitější cenu zástupce britské scény. Po Adele uspěli Mumford & Sons, kteří na albu "Babel" čerpali z folkových kořenů, ovšem s energickým rockovým zvukem v zádech. Otevřeli tak dveře pro spoustu kapel podobného ražení, včetně amerických The Lumineers nebo českého Jelena. Co se počtu cen týče, ročník neměl zcela jasného vítěze. Mumford & Sons vyhráli dvakrát, v tomto směru je trumfli třikrát ocenění The Black Keys, kteří však bodovali výhradně v žánrových kategoriích. Slavit mohl také belgicko-australský zpěvák Gotye, který díky hitu "Somebody That I Used To Know" s Kimbrou obdržel rovněž tři pozlacené gramofony, včetně toho za Nahrávku roku. Českou stopu obstarala Markéta Irglová, která měla s Glenem Hansardem na svědomí hudbu z nejlepšího muzikálového alba "Once: A New Musical", což byl záznam představení z Broadwaye.


2014: Daft Punk - Random Access Memories

Hit "Get Lucky" jsme tehdy slýchali všude, a tak nebylo žádným překvapením, když na Grammy zazářilo tajemné, v helmách vystupující francouzské duo Daft Punk. Guy-Manuel de Homem-Christo a Thomas Bangalter jsou známi tím, že s alby šetří. Směsice elektroniky, disca a funku jménem "Random Access Memories" byla za dvacet let existence teprve jejich čtvrtým studiovým počinem. A od té doby žádný další nevydali. V hlavní kategorii porazili favorizovanou Taylor Swift, která na "Red" zahájila svou proměnu z country zpěvačky v globální popovou superstar, ale i ceněné hiphopové nahrávky Kendricka Lamara nebo dvojice Macklemore & Ryan Lewis. Právě poslední jmenovaní získali na předávání hned čtyři ceny, o jednu více než Daft Punk. Ti však kromě Alba roku vyhráli zásluhou "Get Lucky" i další ostře sledovanou kategorii Nahrávka roku.


2015: Beck - Morning Phase

Do společnosti prodejních bestsellerů, jakými byly desky od Beyoncé ("Beyoncé"), Pharella Williamse ("G I R L"), Sama Smitha ("In The Lonely Hour") a Eda Sheerana ("X"), se nenápadně vklínil vyhlášený experimentátor Beck se svou už devátou studiovkou "Morning Phase". Na ní headliner letošního pražského Metronome Festivalu ukázal svou písničkářskou tvář a všechny favority nakonec porazil. Celkově si z udílení odnesl tři ceny. Dokonce čtyřikrát vyhrál Sam Smith, pro něhož znamenala hity nabitá prvotina "In The Lonely Hour" raketový vstup do světa pop music. Na britském i americkém trhu patřila k nejprodávanějším titulům roku. Navíc s výjimkou Alba roku ovládl všechny ostatní kategorie takzvané velké čtyřky - tedy Song, Nahrávku i Objev roku. Po tomto průlomu se mu sice začalo říkat Adele v kalhotách, jenže na rozdíl od své věhlasné kolegyně už s další řadovkou takový úspěch nezaznamenal.


2016: Taylor Swift - 1989

Žánrově rozmanité byly nominace v nejsledovanější kategorii v roce 2016. Místo v nich bylo pro hip hop (Kendrick Lamar - "To Pimp A Butterfly"), blues rock (Alabama Shakes - "Sound & Color"), r'n'b (The Weeknd - "Beauty Behind The Madness") i country (Chris Stapleton - "Traveller"). Nakonec ale všechny předčil přímočarý electropop, se kterým Taylor Swift přišla na své páté řadovce "1989". Sama ji označovala za svou první ryze popovou desku, slyšet na ní byly vlivy osmdesátých let a zrodily se z ní hity jako "Shake It Off" nebo "Blank Space". Pro Swift, která nadále válcovala všemožné žebříčky prodejnosti i sledovanosti na YouTube, znamenala výhra gramofonku za Album roku historický milník. Stala se první ženou, která tuto kategorií vyhrála dvakrát. Ovšem jak se dozvíte hned v následujícím odstavci, tento primát jí vydržel pouze rok. Co se týče počtu cen v daném ročníku, ještě úspěšnější byl Kendrick Lamar, který z jedenácti nominací proměnil v zisk trofeje pět. Vítězil však pouze v rapové sekci.


2017: Adele - 25

Devětapadesátý ročník se zvrhl v jakousi dívčí válku. Jeho favoritkami totiž byly dvě velké popové ikony - Adele a Beyoncé. Zatímco britská diva za sebou měla po mateřství comeback jako hrom (se svou třetí studiovkou "25" navázala na masovou popularitu předešlé "21" a opět trhala rekord za rekordem), Honey Bey se na "Lemonade" rozhodla pro odvážnější cestu. Byla to deska, kterou se vyrovnávala s nevěrou svého muže Jay-Zho, chyběly na ní rádiové hity, na své si však přišli milovníci r'n'b. Nominace sice dopadly lépe pro Beyoncé (v poměru devět ku pěti), jenže při udílení bylo všechno jinak. Adele měla v proměňování svých želízek v ohni stoprocentní úspěšnost a po pěti letech znovu sebrala, co mohla. Její kolegyně vyhrála pouze dvakrát, navíc ve vedlejších kategoriích. Tento výsledek tehdy u části veřejnosti vyvolal pozdvižení, mluvilo se dokonce o rasismu. Dílo své rivalky při přebírání vyzdvihla i čerstvá vítězka - označila ho za monumentální. Sama se tak druhým vítězstvím v nejprestižnější kategorii vyrovnala Taylor Swift, kdežto exčlenka Destiny's Child na tuto cenu nadále čeká.


2018: Bruno Mars - 24K Magic

Jubilejní šedesátý ročník reagoval na nástup hip hopu ve světových hitparádách. Album roku mohli získat Kendrick Lamar ("DAMN"), Childish Gambino ("Awaken, My Love") i Jay-Z ("4:44"), naopak pop reprezentovala pouze Novozélanďanka Lorde s "Melodrama". Štěstěna se nakonec usmála na Bruna Marse, který třetí řadovkou "24K Magic" vzdával poctu svým vzorům. Deska plná r'n'b, soulu, funku a samozřejmě s příměsí popu se dočkala velké komerční odezvy, a to navzdory skutečnosti, že žádný ze singlů se nevyrovnal oblibě megahitu "Uptown Funk!", který Mars natočil o pár let dříve na album Marka Ronsona. Rodák z Havaje udělal z předávání svou show - proměnil všech šest svých nominací a zcela zastínil favorita Jay-Zho, který byl nominován osmkrát, ale cenu si neodnesl žádnou.


2019: Kacey Musgraves - Golden Hour

Desetiletí začalo vítězstvím ženského country alba a skončilo zrovna tak. Pro písničkářku Kacey Musgraves byla nahrávka "Golden Hour" už čtvrtou v její diskografii, ovšem ani zisk hlavní ceny z ní neudělal prodejní senzaci. Dostala se do první desítky v USA i Velké Británii, jenže zbytek Evropy (i planety) si příjemné melodie a osobité výpovědi o opojném pocitu zamilovanosti nechal uniknout. Tehdy třicetiletá zpěvačka uspěla v ročníku, který přinesl rozšíření hlavních kategorií - namísto pěti nominovaných v nich nově dostala šanci hned osmička jmen. Nadvládu hip hopu a r'n'b stvrdili v kolonce potenciálních alb roku Drake, Cardi B, Post Malone nebo H.E.R. V počtu cen za večer se nakonec Musgraves vyrovnal Childish Gambino se čtyřmi zářezy, tři gramofony získala Lady Gaga. A podobně jako v předešlých ročních propadl největší favorit - Kendrick Lamar dokázal z osmi nominací vykřesat jen jediné ocenění.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Taylor (Martina, 26.01.2020 10:07) Reagovat

    Taylor měla podle bývalé šéfky vyhrát i v 2014 s Red, ale byla nahrazena albem s menším počtem hlasů. A letos nebyla ani nominována kvůli tomu, že odkryla špinavé praktiky showbussinesu.

    • Re: Taylor (KlaudieS, 26.01.2020 10:55) Reagovat

      Tak určitě :D :D :D

      • Re: Taylor (Anonym, 26.01.2020 11:12) Reagovat

        Můžeš se tomu smát, ale najdi si o tom něco....Taylořino Red mělo opravdu vyhrát. Kvůli těmto hlasovacím praktikám Taylor na letošních cenách nakonec nevystoupí a ani se jich možná nezúčastní vůbec.

      • Re: Taylor (Anonym, 26.01.2020 11:24) Reagovat

        RED DESERVED A GRAMMY!!

        Taylor Swift odmietla vystupovať na Grammy po tom, čo bývalá prezidentka hudobnej akadémie, Deborah Dugan, prišla o svoje zamestnanie preto, lebo bojovala za čisté a jasné podmienky hlasovacieho procesu, ktoré by boli rovné pre každého umelca.
        Členovia hudobnej akadémie teraz začínajú hovoriť o tom, že Taylor naozaj mala byť víťazkou na Grammy v roku 2014.

        "Veľa z nás sa zhodlo na tom, že album Red si zaslúži zvíťaziť v kategórií album roka, no Taylorino meno bolo vyškrtnuté zo zoznamu víťazov, a to až po tom, čo boli všetky naše hlasy rozdané." - povedala bývalá šéfka a prezidentka akadémie Deborah Dugan, ktorá tiež dodala, že vplyv Scootera Brauna (človek, ktorý kúpil celú diskografiu Taylor, kvôli čomu jej nepatria jej vlastné nahrávky a ešte donedávna s nimi nikde nemohla vystupovať) na hudobný priemysel, človeka, ktorý sám nepíše, neprodukuje, ani nenahráva žiadne piesne, je v tomto štádiu skutučne desivý.



        • Re: Taylor (Anonym, 26.01.2020 18:25) Reagovat

          Tak ci onak, Red je jako lepsi deska nez Random Access Memories jo? :)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
MYDY - Zkrácením názvu jsme se rozloučili s bezstarostným dětstvím
Rozhovory: MYDY - Zkrácením názvu jsme se rozloučili s bezstarostným dětstvím Loňský rok byl pro MYDY zlomový. Vydali řadovku "Numbers" a pokusili se dobýt Forum Karlín. Na desce vsadili na oheň, změnili image, i když extravagance jim zůstala, a hlavně ve svém jméně škrtli slovo Rabycad. Udělali tak pomyslnou... čtěte zde
Vydáno: 25.02.2020 12:05 v sekci Publicistika | Rozhovory
1
Ozzy Osbourne - Ordinary Man 8/10
Recenze: Ozzy Osbourne rozhodně není "Ordinary Man" Ozzy Osbourne je všechno, jen ne obyčejný. Po všech životních lapáliích je tu stále s námi, a i přes Parkinsona, kterého této živoucí legendě lékaři před rokem diagnostikovali, vydává nový materiál. Na albu "Ordinary Man"... čtěte zde
Vydáno: 24.02.2020 12:30 v sekci Recenze
11
Oh Wonder - No One Else Can Wear Your Crown 8/10
Recenze: Oh Wonder na "No One Else Can Wear Your Crown" nabízejí ten svůj krásný, ryzí pop. Nic víc, nic míň Stejně je to k vzteku - objevíte skupinu, která dělá fakt dobrou hudbu, tlačíte ji, kde se dá, předpovídáte jí úspěchy, a nakonec o její poslední desce není třeba na Metacritic ani zmínka. Co už... Album "No One Else Can Wear Your... čtěte zde
Vydáno: 24.02.2020 00:00 v sekci Recenze
2
John Wolfhooker - 313 10/10
Recenze: John Wolfhooker jsou na precizním albu "313" jako odjištěná trhavina Talentovaní John Wolfhooker vydali poměrně v tichosti před Vánocemi svoji třetí řadovku s magickým číslem "313". Ústředním tématem jsou pošramocené city a proměnlivost nálad v porozchodovém období. Precizní nahrávka o... čtěte zde
Vydáno: 23.02.2020 17:00 v sekci Recenze
8
Marek Ztracený, O2 arena, Praha, 22.2.2020
Naživo: Marek Ztracený završil cestu za dětským snem. V O2 areně s ním zpívali Hana Zagorová a posmrtně i Karel Gott O té chvíli snil už jako malý kluk. Na cestě k ní zažil mnohé vzestupy i pády, ztrácel se a zase nacházel. A v sobotu 22. února 2020 se dočkal - postavil se před vyprodanou největší českou halu. Poprvé, ale ne naposledy. Koncert v... čtěte zde
Vydáno: 23.02.2020 10:12 v sekci Naživo
23
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Beyoncé se rozloučila s Kobem Bryantem písněmi "XO" a "Halo" (25.02.2020 08:21)
- Vítězové českých hitparád se nemění, nová deska Green Day propadla (19.02.2020 19:00)
- Video: Taylor Swift v "The Man" líčí, jak by se chovala, kdyby byla muž. Koncertní verze předčila studiový originál (18.02.2020 14:47)
- Recenze: Eminem na "Music To Be Murdered By" střílí hlavně do vlastní nohy (18.02.2020 12:10)
- Dave Grohl: "Nová deska Foo Fighters je hotová" (13.02.2020 13:05)
- Z rádií potřetí nejčastěji zní DJ Regard, Viktor Sheen nasbíral už dvanáct albových vítězství (13.02.2020 11:15)
- Kryštof a Sima Martausová ovládli s filmovými "Hvězdáři" rádia, Eminem obhájil albový triumf (06.02.2020 18:00)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2019 podle musicserveru (20-11) (03.02.2020 16:50)
- Audio: Tohle se Trumpovi líbit nebude. V písni "Only The Young" Taylor Swift žádá politické změny (02.02.2020 13:09)
- Novými velmocemi v českých rádiích jsou Albánie a Kosovo. Albům vládne Eminem (30.01.2020 08:00)

ALBUM TÝDNE 08/2020

Oh Wonder
No One Else Can Wear Your Crown

Stejně je to k vzteku - objevíte skupinu, která dělá fakt dobrou hudbu, tlačíte ji, kde se dá, předpovídáte jí úspěchy, a nakonec o její poslední desce není třeba na Metacritic ani zmínka. Co už... Album "No One Else Can Wear Your Crown" od Oh Wonder je krásné a stojí za to ho slyšet. A stojí za to o něm psát.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 25.02.
Starset (USA) (Rock Café, Praha)
Čt 27.02.
Seafret (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 28.02.
Half Moon Run (CAN) (Rock Café, Praha)
Pá 28.02.
Turnover (USA) (Café V lese, Praha)
So 29.02.
Griz (USA) (Rock Café, Praha)
Ne 01.03.
Milky Chance (DE) (Forum Karlín, Praha)
Po 02.03.
Jade Bird (UK) (Roxy/NoD, Praha)
Po 02.03.
The Score (USA) (Roxy, Praha)
Út 03.03.
Ash (UK) (Futurum Music Bar, Praha)
St 04.03.
Stormzy (UK) (Malá sportovní hala, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Coldplay Rihanna Sia Taylor Swift Imagine Dragons Mandrage The Weeknd Kryštof Bruno Mars Beyoncé Lady Gaga Adele Marek Ztracený Ewa Farna The Cure Chinaski Madonna Billie Eilish AC/DC Metallica
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver