Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Dežo Ursiny - Pevnina detstva (Reedice 2019)

"Pevnina detstva" Deža Ursinyho je koncem i začátkem v jeho kariéře

Vydáno: 31.12.2019 16:45 v sekci Recenze - Jiří V. Matýsek | foto: facebook interpreta

Vydávání reedic nahrávek slovenské hudební legendy Deža Ursinyho s úspěchem pokračuje dalším počinem. Po sólovém debutu "Provisorium" a vrcholu spolupráce s básníkem Ivanem Štrpkou "Modrý vrch" je nyní na řadě album "Pevnina detstva". A právě zde se Ursiny se Štrpkou spojili do tvůrčího tandemu, který přetrval.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
8/10

Dežo Ursiny - Pevnina detstva (Reedice 2019)

Vydáno: 4.10.2019 (reedice)
Celkový čas: 37 minut

Skladby: Vtáci, Ostrov, Privretými očami, Nové dieťa Jedného d'na

Vydavatel: Provisorium

Deska, ozdobená na obalu tajuplným snímkem jakéhosi břehu, snad mořského, na němž je hromádka škeblí a také motýl, vyšla po pěti letech od "Provisoria". To tehdy bigbítem a soulem ovlivněným Ursinyho působením v kapelách The Beatnem a The Soulmen jasně čerpalo z dobového artrockového bujení ve světě - jak koncepcí delších hudebních celků (na nichž se hudebně podílela velká část Flamenga, které mělo za sebou průkopnické "Kuře v hodinkách"), tak univerzální angličtinou. Pět let mezi touto kolekcí a "Pevninou detstva" přineslo řadu změn, a to na domácí půdě i ve světě.

Byla to doba tvrdě zabetonové normalizace, která cokoliv západního nepřijímala. Angličtina byla pasé a buržoazní bigbít jakbysmet. Na západě se art rock měnil v rock progresivní a souběžně s ním běžela i vlna fúzování rocku s dalšími vlivy, které se do zalígrovaného Československa přenesla v podobě šalamounsky pojatého jazz rocku, který držel prst na tepu doby a který zároveň, tím, že byl většinou instrumentální, tolik nedráždil bdělé ucho cenzorovo.

V roce 1974, když začal Ursiny pracovat jako dramaturg krátkého filmu ve filmových ateliérech v Bratislavě, se poprvé setkal s básníkem Ivanem Štrpkou. Jeho verše posloužily jako textový základ pro album, které se dílem drží konceptu, který nahodilo "Provisorium" - tedy delších celků, respektive dominantní dvacetiminutovky "Ostrov" a čtveřice (relativně) kratších skladeb, výrazně okořeněných dobovým jazz-rockovým kontextem. Máme tedy před sebou dílo, které by bez potíží obstálo coby instrumentální počin, zároveň jsou k němu pevně a neoddělitelně přimknuty Štrpkovy básně, původně jako písňové texty nezamýšlené.

"Pevnina detstva" vznikla v sestavě Jaroslav Filip (klavír, klávesy), Cyril Zeleňák (bicí), Anton Jaro (basa), Dušan Húščava (saxofon, flétna), Juraj Lehotský (trubka). Zvuk doplňuje výrazný podíl smyčcové sekce, kterou řídil Milan Tedla. Trochu překvapivě úplně schází kytara. Nejdominantnějším prvkem zvuku se tak stává rytmika (zvláště tepající basa se svými jazzovými a soulovými názvuky výrazně blíží dobové černošské hudbě, a je tak velmi odlišná od toho, co běžně znělo v progresivně rockových vodách), na niž se v rozsáhlých plochách vrší klávesy a smyčce. Primární je vždy zpěv Deža Ursinyho, který doplňují sólové vstupy saxofonu, trubky, klavíru, či flétny.

Tradiční forma sloka-refrén-sloka se rozpadá a proměňuje se v neprvoplánový celek. Nejmarkantnější je to v dominantním "Ostrově", kterému (a jeho úvodnímu doplňku, miniaturce "Vtáci" s textem Dušana Mitany) patří celá první strana vinylu. Ten se de facto stal posledním Ursinyho výrazně progresivním albem. Další vývoj jeho hudební spolupráce, přes následující "Nové mapy ticha" a přes "Modrý vrch" dále, jej čím dál tím uváděl do vod čím dál tím přístupnější formy hudebního vyjádření. To už do jisté míry předjímá trojice "Privretými očami", "Nové dieťa" a "Jedného dňa", mající sice jasné zvukové kontury jazz rocku, blíží se však i pozdějšímu pojetí žánru z první poloviny osmdesátých let.

Spolupráce básníka (Štrpky) a zpěváka (Ursiny) jako by se neutvářela postupně, působí hotovým dojmem už zde, na společném debutu. Oba bytostní umělci a solitérní osobnosti si už tehdy dokonale sedli. Jejich vidění světa, jakýsi úhel osamoceného člověka, kolem něhož život spíše proudí, a on by raději usedl někam do přírody a rozplynul se s vánkem ("Objal ma vzduch, čo prúdi / v pierkach, v oknách, / vo dverách"), člověka, který žije ve svém zvláštním smutku, ve vzpomínkách, a je tak trošku ztracený, dost možná i dobrovolně. Lyrické obrazy směřují ke snění, vyvolávají spíše abstraktní pocity než konkrétní významy.

Je to právě tvůrčí tandem Ursiny-Štrpka, který je úhelným kamenem všech jejich společných nahrávek. Ten dává volnému sdružení muzikantů (nazývanému zpočátku Provisorium, později Burčiak) řád a ustál i dobově ovlivněné proměny zvuku. "Pevnina detstva" je album, které zachycuje konec i začátek. Konec v podstatě bigbítového období Ursinyho muzikantského života, byť i to se postupně zamlžovalo a bigbítové formy opouštělo, a začátek nového, pro které se nosným stal text a hudba sama začala nabývat volných forem, jdoucích po hraně vážné hudby, jazzu, rocku. Čehokoliv, co bylo v daný moment případné a patřičné.

Toto hledačství a překonávání limitů tvorby je nití, která se vine celou Ursinyho muzikantskou kariérou a stojí za to tento aspekt sledovat. Každá z Ursinyho desek je jiná. A díky reedicím máme opět možnost si je postupně všechny v odpovídající úrovni vychutnat.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pohled do českých hitparád - 18. týden 2021
Tomáš Klus opanoval s písněmi o Babišovi a Zemanovi český albový žebříček Kontroverzní téma nové desky Tomáše Kluse u posluchačů zafungovalo. Zpěvákova novinka "ČAUČESKU", která obsahuje kritické písně na adresu Andreje Babiše a Miloše Zemana, je u nás aktuálně nejprodávanější. V čele rádiového... čtěte zde
Vydáno: 12.05.2021 17:00 v sekci Novinky | České hitparády
0
Royal Blood - Typhoons 8/10
Recenze: Royal Blood na "Typhoons" zdárně experimentují s elektronikou Royal Blood z Brightonu jsou zpět. Se třetí řadovkou "Typhoons" jim produkčně pomohli Paul Epworth a Josh Homme z Queens Of The Stone Age. Ačkoliv si na ní Mike Kerr a Ben Thatcher zachovali svůj typický jednoduchý rockový groove,... čtěte zde
Vydáno: 12.05.2021 08:00 v sekci Recenze
0
Nové desky 18/2021 - od Rag'n'Bone Mana přes Weezer po Vana Morrisona
Nové desky 18/2021 - od Rag'n'Bone Mana přes Weezer po Vana Morrisona Poměrně pestrá nabídka se tentokrát sešla v hudebních novinkách. Můžete se těšit na blues-soulového Rag'n'Bone Mana, folkovou Sarah Jarosz, popovou Bebe Rexhu, rockové Weezer, uměleckého Vana Morrisona, živák New Order, dreampopové... čtěte zde
Vydáno: 11.05.2021 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
9
Floex - Papetura (Original Game Soundtrack) 9/10
Recenze: Floex na soundtracku "Papetura" stvořil pestrý a do detailu promyšlený hudební svět Tomáš Dvořák patří už roky mezi uznávané mistry soundtracků k herním adventurám. "Papetura" je však zároveň důležitý milník v jeho kariéře - Floex se zde posouvá do nového teritoria na rozhraní ambientu a neoklasické hudby.... čtěte zde
Vydáno: 10.05.2021 00:00 v sekci Recenze
1
BlueFest Online, Lucerna Music Bar, Praha, 6.5.2021
Naživo: Akce jako BlueFest Online dávají naději, že se věci obracejí k lepšímu "Když je mi špatně, tak si zpívám blues. Ale když je mi dobře, tak si taky zpívám blues." To jsou výstižná slova, která během přímého přenosu festivalu BlueFest Online pronesla zpěvačka Jana Koubková. Docela přesně totiž... čtěte zde
Vydáno: 09.05.2021 09:37 v sekci Naživo
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Posmutněle optimistické "Nové mapy ticha" Deža Ursinyho se připomínají v podařené reedici (13.03.2021 15:35)
- Recenze: Kompilace "Art Rock Line" shrnuje drobečky ze stolu československého sofistikovaného rocku (25.02.2021 09:00)
- Vychází reedice alba Deža Ursinyho "Nové mapy ticha" (25.09.2020 17:45)
- Album "Modrý vrch" Deža Ursinyho se dočká živého provedení (29.07.2020 10:53)
- Recenze: Deska "4/4" zavedla Deža Ursinyho do lehčích vod, ale bez vlastní zpronevěry (10.05.2020 12:00)
- Řada reedic Deža Ursinyho se rozšířila o album "Pevnina detstva" (07.10.2019 15:24)
- Recenze: Dlouho nevydaný muzikál Deža Ursinyho "P + L" zapůsobí, své chyby ale má (02.01.2019 13:42)
- Vychází studiová verze nerealizovaného muzikálu Deža Ursinyho "P + L" (07.10.2018 14:24)
- Recenze: "Modrý vrch" Deža Ursinyho je melancholickou cestou do duše introverta (16.05.2018 11:40)
- Vydávání reedic alb Deža Ursinyho pokračuje deskou "Modrý vrch" (21.02.2018 15:36)

ALBUM TÝDNE 19/2021

Floex
Papetura (Original Game Soundtrack)

Tomáš Dvořák patří už roky mezi uznávané mistry soundtracků k herním adventurám. "Papetura" je však zároveň důležitý milník v jeho kariéře - Floex se zde posouvá do nového teritoria na rozhraní ambientu a neoklasické hudby. Vytváří tak pestrobarevný, hravý svět. Nádherný svět.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Taylor Swift Coldplay Kryštof Ewa Farna Metallica Viktor Sheen Vypsaná fiXa Billie Eilish Selena Gomez Foo Fighters Beyoncé Mirai Tomáš Klus Madonna David Stypka Metronome Prague Pink Floyd Robin Schulz
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu