Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Hauschka, Divadlo Archa, Praha, 17.5.2019

Hauschka a Pieter De Graaf vzali Prahu na komorní noční výpravu

Vydáno: 19.05.2019 12:00 v sekci Naživo - Dan Hájek | foto: Martin Chochola / musicserver.cz

Spectaculare Night nabídlo v pátek střet dvou rozdílných tvůrčích přístupů. Na jedné straně byl Hauschka, který do své hudby vpustil mnoho dalších příměsí, a na druhé čekalo tradičnější pojetí Pietera De Graafa. Oba pánové však ukázali, že jim bourání vesměs zavedených mantinelů nedělá problém. Večer se tak povedl.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

Live: Hauschka

místo: Divadlo Archa, Praha
datum: 17. května 2019
support: Pieter De Graaf
Fotogalerie

Večer zahajoval Pieter De Graaf. Na piano hraje již dlouho, kdysi působil i v jazzovém triu. Podstatnou část jeho zhruba čtyřicetiminutového bloku tvořilo jeho nedávno vydané album "Fermata", na němž své hudební směrování rozvinul do neoklasických rovin. V čistě klavírních melodiích ukázal, že ono jazzové cítění v něm zůstalo zakořeněno - zejména v krátkých předělech mezi jednotlivými skladbami. To si vždy natáčel krátké zvukové smyčky a následně je pouštěl v repetitivním módu coby podklad pro další melodie.

Předtočené ruchy dodával i připojený laptop, Pieter využil i klávesy nebo malý xylofon. Z jeho hudby byly cítit hravost a důkaz, že i z minima prostředků lze rozehrát malý one man orchestr. Poklidné melancholické linie hudebník přetínal hybnými, optimističtěji laděnými kusy, v nichž si i párkrát nahlas zanotoval. Z jeho přednesu bylo patrné, jak moc jej ovlivňuje universum Nilse Frahma, Pieter De Graaf se však obejde bez přemíry elektroniky, čímž se blíží ke stylu třeba Ólafura Arnaldse. Bude stát za to sledovat, kam se jeho tvorba dále posune.

Hauschka, Divadlo Archa, Praha, 17.5.2019
© Martin Chochola / musicserver.cz
Od posledního pražského vystoupení Hauschky uteklo již více než pět let. Mezitím toho Volker Bertelmann stihl nemálo: raketovým tempem mu narůstá zejména počet vydaných soundtracků (k filmům i seriálům, zde si pozornost zaslouží ten k ceněné minisérii "Patrick Melrose" s Benedictem Cumberbatchem v hlavní roli). Sám Volker hned zkraje svého vystoupení mnohé vyjmenoval, došlo i na upřesnění jeho zastávek ve Stověžaté (tato mu vyšla jako čtvrtá) a krátké přiblížení, jakým směrem se jeho tvorba nyní ubírá. Své místo tedy měl i popis tématu desky "A Different Forest", na které předkládá své vlastní vnímání obrazu přírody a vnitřního rozpoložení. Přiblížil také svůj vztah k otci a chvíle, kdy s ním chodil na pěší výpravy ("Talking To My Father"), a vyprávěl, jak jej kdysi při návštěvě Covent Garden v Londýně překvapilo to, že tam nebyla ani noha a místo běžného ruchu slyšel jen zpěv ptáků ("Daybreak Over Covent Garden").

Po tomto monologu už toho Hauschka příliš neřekl a následovala zhruba hodinová symfonie. V ní jednotlivé fragmenty z "A Different Forest" (včetně úvodní "Hike" a výše zmíněných) byly jen nedílnou součástí Bertelmannova umu, citu pro improvizaci a odkazů na dříve vydané kompozice. Stejně jako Pieter si Volker vypomohl současnou technikou (včetně tabletu položeného na pianu) - pouštěl různé podkresy a terénní ruchy nebo nechal na povrch vyplavat prosté beaty. Dominantou však byla jeho precizní hra na klavír včetně rozervaných disharmonií, které tvořily zlomové body pro oddělení jednotlivých částí této rozsáhlé kompozice. Ta se zjevně pokaždé vydává jiným směrem, pevným bodem je jen samotný začátek a konec.

Hauschka, Divadlo Archa, Praha, 17.5.2019
© Martin Chochola / musicserver.cz
V tomto lze pak ocenit přístup osobního Hauschkova osvětlovače, který postupně přidával světelné efekty od bodových světel po osvícené proužky zavěšené na prostých konstrukcích. Jak hudební fragmenty nabíraly na intenzitě a energii, tak se přidával i světelný roj. Jednoduchý, ale plně postačující, nepřehlušoval samotnou hudbu, jen ji doplňoval. Náměty a improvizační elementy byly tentokráte v provedení tohoto muzikanta mnohem přímočařejší, jedinou slabinou večera mohla být snad jen jejich repetitivnost, která ne vždy dokázala zajistit pozornost návštěvníků. Mistr sám moc nechyboval, kromě jednoho nečekaného echa, které jej zaskočilo v první čtvrtině.

V přídavcích Hauschka zavzpomínal na pestré "Salon des Amateurs" a využil k tomu rozličné předměty, které poskládal do útrob piana. Rozverná improvizace záhy odkazovala na jeho minulé vystoupení. Následně přešla (po opětovném odendání všech cingrlátek) zpět k "A Different Forest" a jeho závěrečné skladbě "Another Hike" (pokud tedy pisatel reportáže správně odhadl).

Pieter De Graaf i Hauschka jsou kumštýři svého oboru. Jejich hra na klavír často bere dech, oba jsou fascinováni zvukem tohoto nástroje a oba plně využívají veškeré jeho možnosti. Zároveň to byly dva odlišné bloky - každý nabídl jinou paletu nálad. Díky komorním prostorám Divadla Archa to ale byla velmi povedená noční výprava.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Tomáš Fiala - Jsme rádi, že jsme naším festivalem naplnili slova Brutal Assault novým významem
Rozhovory: Tomáš Fiala - Jsme rádi, že jsme naším festivalem naplnili slova Brutal Assault novým významem S Tomášem Fialou z agentury Obscure Promotion jsme se sešli na jejich první letošní akci, minifestivalu Obscure Mosh v pražské Modré Vopici. Měsíc před začátkem skromnější verze Brutal Assaultu, pro letošek nazvané Josefstadt, byla... čtěte zde
Vydáno: 27.07.2021 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Måneskin - Teatro d'Ira: Vol. I 8/10
Recenze: Måneskin albem "Teatro d’Ira: Vol. I" dokazují, že Eurovize může zrodit opravdovou hvězdu Soutěž Eurovision Song Contest nepřinesla mnoho vítězů, jejichž tvorba by zaujala i české posluchače, vůči této písňové přehlídce často skeptické. Šampioni letošního ročníku, římští rockeři Måneskin, se však brzy po... čtěte zde
Vydáno: 26.07.2021 00:00 v sekci Recenze
20
Živák  "No Sleep 'Till Hammersmith" je záznamem čisté esence Motörhead
Zaprášenosti: Živák "No Sleep 'Till Hammersmith" je záznamem čisté esence Motörhead Prakticky v každém žebříčku nejlepších koncertních alb bude figurovat "No Sleep 'Till Hammersmith" britských Motörhead. A nezáleží na tom, jestli bude na bedně, nebo někde v hloubce startovního pole - v každém případě platí,... čtěte zde
Vydáno: 25.07.2021 09:00 v sekci Recenze | Zaprášenosti
1
Colour Meeting, Park u hradeb, Polička, 23.7.2021
Naživo: Trojí mrazení v zádech v jednom festivalovém dni? Pro úvod Colour Meeting v Poličce žádný problém Už poosmnácté zbarvil Poličku festival Colour Meeting. Dvoudenní akce i letos přivezla působivě sestavený mix domácích a zahraničních kapel. A jak je dobrým zvykem pořadatelů, vsadili spíše na kvalitu než na velká jména, která... čtěte zde
Vydáno: 24.07.2021 17:23 v sekci Naživo
0
Coldplay - Coloratura 8/10
Audio: Coldplay překvapují vesmírnou operou "Coloratura" Je to pár dní, co svět obletěly všechny podrobnosti k deváté řadovce skupiny Coldplay "Music of the Spheres". Fanoušci již rovněž jistě znají pilotní, hodně pozitivně laděný singl "Higher Power". Druhou ochutnávkou se nyní stala... čtěte zde
Vydáno: 24.07.2021 13:42 v sekci Audio / Video | Audio
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Fotogalerie: Velký koncert velkého muže (18.05.2019 22:01)
- Minirecenze: "Fermata", to jsou noční příběhy v podání Pietera De Graafa (17.05.2019 11:06)
- Minirecenze: Hauschka na "A Different Forest" nutí zamyslet se nad současným stavem přírody (16.05.2019 11:03)
- Klavírista Hauschka představí novou desku v Divadle Archa (18.04.2019 11:41)
- Nové desky 26/2018 - od Gorillaz přes Bullet For My Valentine po Floexe s Tomem Hodgem (04.07.2018 07:26)
- Naživo: Klavírní souboj na ostří nože? (07.02.2014 11:08)
- Druhý týden Festivalu Spectaculare: bvdub, Rafael Anton Irisarri, Jon Hopkins, Nils Frahm, Hauschka (27.01.2014 22:48)

ALBUM TÝDNE 30/2021

Måneskin
Teatro d'Ira: Vol. I

Soutěž Eurovision Song Contest nepřinesla mnoho vítězů, jejichž tvorba by zaujala i české posluchače, vůči této písňové přehlídce často skeptické. Šampioni letošního ročníku, římští rockeři Måneskin, se však brzy po triumfu stali senzací mnoha hitparád. Jejich album "Teatro d’Ira: Vol. I" za pozornost jednoznačně stojí.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 28.07.
D.Y.K. (Amfiteátr Na Stráni, Rožnov pod Radhoštěm)
Čt 29.07.
D.Y.K. (S-Klub Open Air, Olomouc)
Út 03.08.
D.Y.K. (Zámecké nádvoří, Pardubice)
St 04.08.
D.Y.K. (Biskupský dvůr, Brno)
Čt 05.08.
D.Y.K. (Biskupský dvůr, Brno)
St 18.08.
Bright Eyes (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
So 21.08.
Billy Barnan (SK) (Střecha Radost, Praha)
Út 24.08.
Matthew Mole (JAR) (Střecha Radost, Praha)
St 01.09.
Warmduscher (UK) (Café V lese, Praha)
Čt 09.09.
Mighty Oaks (DE) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Miley Cyrus Coldplay Imagine Dragons Metallica Kryštof Lady Gaga Foo Fighters Madonna Taylor Swift Ewa Farna BTS AC/DC The Weeknd Marpo Pokáč Britney Spears Queen Mirai Tomáš Klus Billie Eilish
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu