Baskytarista Fedor Frešo zemřel loni v červnu. Zůstala po něm aureola legendy, která svou přítomností prozářila snad všechno, co mělo v (česko)slovenském bigbítu váhu. Dva z projektů, jichž se účastnil, kapely Collegium Musicum a Fermáta, se potkaly v pražském Lucerna Music Baru, aby mu vzdaly poctu.
Live: Fermáta, Collegium Musicum, Petra Börnerová Trio
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 22. ledna 2019
Fotogalerie
Plakátově působil večer docela ošemetně.
Collegium Musicum, které přišlo o dva své otce zakladatele Freša a klávesistu Mariana Vargu, a Fermata, která se už opírá pouze o osobnost kytaristy Františka Grigláka a hraje v nové, značně omlazené sestavě. Otazníků a obav tedy bylo nemálo, hlavně ptaní se po smyslu. Má ještě kapela právo nosit slavné jméno, když je její původní sestava v troskách? Mohli by být
The Beatles, kdyby byl původním členem jen McCartney? Mohou být
Pink Floyd, kdyby to byl jen
Roger Waters nebo
David Gilmour? Ošemetný námět na dlouhé hádky.
© Tomáš Rozkovec / musicserver.cz Začátek večera patřil každopádně největšímu překvapení.
Petra Börnerová Trio (které tvoří tato akoredeonistka a zpěvačka, její manžel, kytarista Tomáš Bobrovniczký a jejich devítiletý syn Tomáš za bicími) možná nemají, s výjimkou pár věcí, plnohodnotný vlastní repertoár, bohatě to však vyvažují bezprostředním přístupem (
stoneovský cover "No Expectations" bral za srdce), nadšením a hlavně prckem za bicími. A rozhodně to nebylo odbubnováno mechanicky. Tomáš jr. do své hry vnášel i lehké prvky frajeřiny, zároveň ale, jako správný bicman, dokázal reagovat na nepravidelnosti, které při sólování jeho otce mohly vzniknout. Z něj ještě něco bude!
© Tomáš Rozkovec / musicserver.cz Po předání Ceny Fedora Freša (dostal ji
Pražský výběr) už patřilo pódium Collegiu Musicu. A pánové (Grigláka doprovodil na basu Frešo jr., za bicí se usadil Martin Valihora a s nelehkým úkolem nahradit Vargu se v pozitivním smyslu pral Vladislav "Slnko" Šarišský) doslova vytřeli zrak. Varga čněl z každého tónu - byl to on, kdo hudbě Collegia vtiskl ono specifické barokizující zabarvení, Frešo na pódiu vlastně stál, syn zdědil muzikantské schopnosti i něco z podoby svého otce. Od začátku až po poslední
povinnou jazdu "Hommage á J.S. Bach" si aktuální podoba skupiny dokázala jasně obhájit svou existenci. Možná spíše jako občasný, vzpomínkový projekt, ale i tak životný až na půdu.
© Tomáš Rozkovec / musicserver.cz To
Fermáta je kapelou v podstatě více či méně aktivní, na letošek má dokonce v plánu nové album. Fero Griglák možná zůstává lehce ve stínu našich Hladíka a Pavlíčka, kytarista je to každopádně prvotřídní. Lehce přitvrzený výraz, který jej vede až k
satrianiovským variacím "Guitar Dreaming" a obrušuje jazzrockový přístup, mu vyloženě svědčí a sedí i skladbám samým. Jakkoliv je "Huascaran" nepřeslechnutelným dílem kapely, aktualizovaný, ostrý přístup je přesně tím, co si zasloužil.
Pochybnosti o tom, zda to má ještě smysl, možná zabránily mnohým do Lucerna Music Baru přijít. Bylo spíše poloprázdno, než poloplno, publikum končilo u sloupů vedoucím k baru. Škoda, legendy by si zasloužily více pozornosti. A nic na tom nemění ani fakt, že to byla svým způsobem pocta Fera Grigláka Fedoru Frešovi.