Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Olafur Arnalds, Lucerna, Praha, 12.10.2018

Islandská křehkost Ólafura Arnaldse potěšila Prahu

Vydáno: 17.10.2018 14:31 v sekci Naživo - Radka Kellnerová | foto: Martin Chochola / musicserver.cz

Vyprodaný secesní sál Lucerny hostil v pátek islandskou klavírní legendu Ólafura Arnaldse. V doprovodu smyčcového kvarteta a perkusisty Manu Delaga představil hudebník notný kus svého nového alba, které je unikátní i použitím speciálně vyvinutého softwaru pro multi-pianový doprovod.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

Ólafur Arnalds

místo: Lucerna, Praha
datum: 12. října 2018
Fotogalerie

Začíná být tradicí zvát do Velkého sálu Lucerny hvězdy klavírní a elektronické fúze. Po hostování německého Nilse Frahma ho tentokrát vystřídal jeho kamarád a dlouholetý spolupracovník Ólafur Arnalds. Tito dva umělci se už roky porůznu potkávají ve studiích, kde spolu v podstatě improvizací vytvářejí hudební pochoutky jako "Stare" či "a2". Je to dobrá symbióza, Nilsova jasnější, výraznější a techničtější hra a Arnaldsova pianová něžnost se skvěle doplňují. Podobně oceňovanou ambientní elektroniku ostatně rozjel Arnalds s dánským hudebníkem Janussem Rasmussenem pod hlavičkou projektu Kiasmos.

Ólafur Arnalds, Velká Lucerna, Praha, 12.10.2018
© Martin Chochola / musicserver.cz
Když tento islandský talent před lety přesedlal z HC kapely s typickým žánrovým názvem Fighting Shit na klasickou a posléze elektronickou hru na piano, nikdo netušil, že bude jednou vyprodávat světové haly. Ale Arnalds nabízí vzácnou mužskou srdečnost a citlivost. Nebojí se být těžce melancholický, splétat konejšivé melodie či zpomalit skladby na samotnou hranici ticha. Vytváří vítanou paralelní snovou realitu.

Jako malou poctu Praze si na vystoupení oblékl tričko s nápisem "Dvořák" a za potlesk se pokoušel děkovat v češtině. Při turné "All String Attached" je sice obklopen třemi piany, třemi houslisty, cellistou a bubeníkem, ale do koncertu vstoupil sám se snad nejpomalejším klavírním intrem ze svého repertoáru. Bylo jasné, že opravdu nikam nechvátá, a návštěvníci měli jen jedinou možnost jak se naladit, a to kompletně se ztišit též. Vzápětí je však hudebník vtáhl do hry, když je požádal o zazpívání táhlého tónu. A Lucerna s překvapením vydala čistý, krásný zvuk, který Arnalds okamžitě zakomponoval do aranží. Odměnou všem pak byla známá "Only The Winds", jejíž křehkou a zranitelnou náladu podtrhl dozvukem rozbitých houslí.

Aby se publikum při jeho výpravách do hlubin duše snad nenudilo, doplňuje Islanďan svou performance o pár rafinovaných vychytávek. Společně s hlavním pianem snesli do starého pražského podzemí (bez výtahu!) i další dva kousky s otevřenou mechanikou. Hudebník je dálkově ovládá pionýrským algoritmem STRATUS, a tak vidíte kobylky rozkmitávat struny v propracovaném sledu za hlavním pianem. Do toho je koncert doplněn pečlivým skládáním světla, na klavírní přednes netypickým - světelné stěny, mlžné sloupy a tvarovaná diodová vlákna. Každá skladba tak má svůj unikátní světelný scénář.

Ólafur Arnalds, Velká Lucerna, Praha, 12.10.2018
© Martin Chochola / musicserver.cz
Arnalds přijel představit svou čerstvou albovou novinku "Re:member", což definovalo páteční koncert jako velmi pomalou, chvílemi téměř až unylou jízdu, na kterou bylo potřeba se adekvátně vnitřně ztišit. Jako první zazněla titulní skladba a následně instrumentální verze "Unfold". Ač introvert, prokládal pianista večer vtipnými glosami ve stylu stand up comedy.

V některých písních hrál vždy jen jeden umělec v daném okamžiku a hráči si vzájemně improvizací předávali motivy. Připomínalo to storytelling, kdy jeden mluví a ostatní naslouchají. Hodně se pracovalo i s tichem jako prvkem napětí a některé momenty byly tak křehké, že předání vyžadovalo velkou citlivost a přesnost.

Ólafur Arnalds, Velká Lucerna, Praha, 12.10.2018
© Martin Chochola / musicserver.cz
Kdo přišel na Arnaldsovy srdce zahřívající kompozice z dřívějších alb, musel si počkat až na závěr. Do té doby se na pódiu opravdu zastavoval čas. Až pozdější fáze koncertu se znovu posunula do dynamičtější elektroniky. Arnalds opět zapojil krabičky rozestavěné okolo piana a v rohu pódia ho podpořil skromně zastrčený bubeník s kombinací klasických i elektronických bicích. Ten bubeník přitom nebyl nikdo menší než Manu Delago, světově proslavený hangista.

Další nádherná balada "Doria" uzavřela koncert, ale potlesk ve stoje hudebníky přesvědčil k zahrání ještě hezčí "Near Light". A na úplný závěr, když už osaměl, přednesl Arnalds skladbu, kterou složil pro svou zesnulou babičku. Neboť podle vyprávění to byla právě ona, kdo ho donutila dřepnout ke klavíru a cvičit klasickou hudbu namísto hardcoru. Myslím, že se shodneme, že to byl dobrý nápad.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Keane - Live At Largo 8/10
Minirecenze: Keane si vás akustickým živákem "Live At Largo" podmaní Covidová omezení celkem výrazně omezila aktivity umělců pouze na práci ve studiu nebo na prohrabávání archivů. Keane si pro své fanoušky nachystali ohlédnutí do minulosti. "Live At Largo" je před mnoha lety zaznamenaný speciální... čtěte zde
Vydáno: 11.04.2021 08:45 v sekci Recenze | Minirecenze
0
Slavná alba: Bezejmenný debut Elvise Presleyho jako cesta na trůn Krále rock 'n' rollu
Publicistika: Slavná alba: Bezejmenný debut Elvise Presleyho jako cesta na trůn Krále rock 'n' rollu Od hudby do putyk a bordelů až na trůn Krále rock 'n' rollu a statusu nezpochybnitelné ikony. To byla cesta Elvise Presleyho. Podstatným zlomem na cestě mladíka z amerického Tupela až na absolutní vrchol bylo první dlouhohrající album... čtěte zde
Vydáno: 10.04.2021 09:00 v sekci Publicistika
0
Sheppard - Kaleidoscope Eyes 8/10
Minirecenze: Sheppard na "Kaleidoscope Eyes" sázejí jeden hit za druhým Australská indiepopová kapela Sheppard se sice do uší posluchačů na celém světě zapsala před několika lety hlavně svým singlem "Geronimo", na svém rodném kontinentě ale stále platí za velké hvězdy. A její třetí řadovka... čtěte zde
Vydáno: 09.04.2021 09:45 v sekci Recenze | Minirecenze
4
Pohled do českých hitparád - 13. týden 2021
České žebříčky mají nové vítěze: JC Stewart si podmanil rádia, Koky nahrál nejžádanější album Sedmnácté vítězství v rádiové hitparádě zatím skupina Mirai nepřidala. Na její hit "I přes to všechno" totiž trochu překvapivě vyzrál JC Stewart s "I Need You To Hate Me". Albům po týdenní pauze už zase dominují domácí... čtěte zde
Vydáno: 08.04.2021 18:00 v sekci Novinky | České hitparády
1
Štěpán Urban - Les Fleurs 8/10
Recenze: Jako rozkvétající jarní louka. Štěpán Urban nabízí na EP "Les Fleurs" intimní a vkusné písničky Ve známost vešel stříbrným umístěním v SuperStar 2015, dnes je ale tento údaj spíše novinářskou zkratkou než něčím, co by tvorbu Štěpána Urbana definovalo. Šest songů na jeho debutovém EP "Les Fleurs" dokazuje, že mladý... čtěte zde
Vydáno: 08.04.2021 08:00 v sekci Recenze
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nils Frahm nečekaně vydal album "Graz" (01.04.2021 18:09)
- Video: "Zero" je bodem nula pro vztahy Ólafura Arnaldse. Klip je plný emocí (31.03.2021 13:31)
- Audio: "O I End" je pozvánka od Nilse Frahma na Piano Day (07.03.2021 10:39)
- Minirecenze: "Some Kind Of Peace" je civilní tváří Ólafura Arnaldse (19.12.2020 15:15)
- Nové desky 48/2020 - od Shawna Mendese přes Gone Is Gone po Yungbluda (08.12.2020 08:00)
- Nils Frahm vydá živý záznam, který doprovodí i film (22.11.2020 18:17)
- Naživo: Vřelé islandské pozdravy z tepla domova, to byly Iceland Airwaves (16.11.2020 12:30)
- Nové desky 44/2020 - od Kylie Minogue přes Shirley Bassey po Monkey Business (10.11.2020 08:00)
- Video: "Woven Song" Ólafura Arnaldse je meditací plnou víry (02.10.2020 10:16)
- Video: "Back To The Sky" je civilní tváří Ólafura Arnaldse (13.08.2020 15:56)

ALBUM TÝDNE 14/2021

Clark
Playground In A Lake

Christopher Stephen Clark na své nové řadovce "Playground In A Lake" odkrývá svou vizi postapokalyptického věku, v němž přežije jen jeden mladý a osamocený jedinec, který hledá cestu z ulity dětství do dospělosti. Impresivní hudební složka spojuje svět akustiky a elektroniky, což má ostatně Clark léta v malíku.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Nirvana Viktor Sheen Pink Floyd Selena Gomez Kings Of Leon Lady Gaga Taylor Swift Britney Spears Coldplay Madonna Beyoncé Lana Del Rey Kryštof AC/DC Demi Lovato Eminem Karel Gott Ewa Farna Květy
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu