Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Peter Gabriel - II (Scratch)

Peter Gabriel - II (Scratch)

Vydáno: 07.09.2018 13:00 v sekci Zaprášenosti - Tomáš Rozkovec

Druhé sólové album Petera Gabriela, někdejšího zpěváka Genesis, rozděluje jeho příznivce do dvou skupin. Jedni pokládají jeho Dvojku za majstrštyk, druzí nemohou tomuto počinu přijít na chuť. Jak obstojí "Scratch" v našich uších po čtyřiceti letech od jeho vydání?

SDÍLET:    

Peter Gabriel - II (Scratch)

Datum vydání: 03.06.1978
Producent: Robert Fripp
Skladby: On the Air, D.I.Y.,Mother of Violence, A Wonderful Day in a One-Way World, White Shadow, Indigo, Animal Magic, Exposure, Flotsam and Jetsam, Perspective, Home Sweet Home
Umístění v hitparádách: UK Albums Chart č. 10., v US Billboard č. 45.

Peter Gabriel zpěvák, skladatel, entertainer a hudební všeuměl, opustil v roce 1975 slibně rozjetou skupinu Genesis, a tím i pevnou půdu pod nohama. Mnoho umělců, kteří kralovali ve svých mateřských kapelách a následně vstoupili na sólovou dráhu, se přesvědčilo, jak ošidné mohou být přehnané osobní ambice. Proč tak Gabriel učinil, nejlépe vystihuje text hitu "Solsbury Hill" z jeho debutu (1977):

Otevřené dveře by se brzy zavřely
Tak jsem kráčel ode dne ke dni
Můj život plynul ve vyjetých kolejích
Stále jsem myslel na to, co bych měl říci
Které spojení bych měl přestřihnout
Vnímal jsem část té scenérie
Kráčel jsem přímo ven z té mašinérie
Mé srdce tlouklo buch, buch, buch
"Hej," řekl, "popadni své věci,
přišel jsem, abych Tě vzal domů
Zpět domů"

Peter Gabriel II
Před stejnou výzvou stál i samotný excentrický frontman, jehož devízou je nejen charismatický a snadno rozeznatelný hlas, ale též i to, že jeho show byla postavena na převlecích, maskách a divadelních prvcích. To však mělo být nyní zcela zapomenuto. Obstojí takto nahý Gabriel před zmlsanými fanoušky?

Mnohé už naznačil debut z roku 1977, na kterém se znatelně odstřihl od své domovské kapely, nicméně nikoli tak razantně, aby jeho fanoušci, kteří brali jeho odchod z Genesis jako zradu, byli významně zklamáni. Říká se, že je-li debut skvělý, o dalším úspěchu napoví až druhý počin. Ten je v případě Gabriela vskutku plný rozporů.

Podobně jako na jeho prvním LP je i Dvojka podepsána pouze jeho jménem, bez jakéhokoli pojmenování. Proto jsou jeho alba označována římskými číslicemi s přídomkem toho, co se nachází na přebalech jednotlivých desek. Ty jsou dílem umělecké skupiny Hipgnosis. V našich končinách se mělo dlouho za to, že výjev zobrazující zpěváka s rukama před tváří, z nichž cosi plane, jsou hořící prsty. Jaký to byl omyl! Vše je daleko promyšlenější. Jedná se totiž o trhání vlastního obrazu. A tak vyznívá i celá nahrávka. V podstatě předjímala i to, jak se bude odvíjet celá umělcova kariéra. Od této desky budou každé nové řadovky jiné a posluchači si na ně budou muset, mnohdy poměrně dost dlouho, počkat.

V čem tedy je "Scratch" jiný? Proč rozděluje posluchače? Není na to jednoduchá odpověď. Ve srovnání s debutem nepřináší tolik překvapení. Jedná se vlastně o jeho dvojče, které vznikalo ve stejném tvůrčím období. Je však v mnoha ohledech syrovější, tvrdší, chcete-li, rockovější. Liší se především produkcí, konceptem a celkovým vyzněním. Zmizela orchestrální rozvětvenost a uhlazenost, snad i hravost. Gabriel zde zpívá dravě a dává vzpomenout na drsnější polohu Raela v Jehněti.

Písně "Animal Magic" či "Perspective" jsou rozhodně něčím nezvyklým a nutno říci, že v kontextu celé desky vyčnívají ne zrovna v pozitivním duchu. Ruší jeho celistvost. Naštěstí jsou tu takové skvosty jako koncertní jistoty "On the Air" či "D.I.Y.". "Mother of Violence" je křehká záležitost, která by se neztratila na desce Genesis. Paradoxně na Dvojce je možné najít daleko více odkazů na mateřskou kapelu, než tomu bylo na prvním albu. Že je Gabrielovi procítěný projev vlastní, dokazuje skladbou "Indigo". Naopak experiment "Exposure" naznačuje styl, kterým se bude zpěvák ubírat v následujících letech. Za největší skvost lze pokládat "White Shadow" s krásnou strukturou a se sólem na kytaru. Závěrečná "Home Sweet Home" je lennonovsky pojatou baladou, která uzavírá celou nahrávku a obstarává skvělé finále.

Nelze nezmínit jméno Roberta Frippa (King Crimson), který zde hraje na kytaru, přispěl i autorsky a také celou desku produkoval. To se projevilo i na finálním zvuku. Jeho přístup je odlišný od Boba Ezrina, který je podepsaný pod Jedničkou. Pod Frippovým dohledem jde hudební podklad takzvaně až na kost, bez příkras a kudrlinek.

Čtyřicet let této nahrávce rozhodně neublížilo. Naopak. Nový remaster velmi pěkně vytáhl klavírní podklad se všemi vyhrávkami. Lze si užít všech těch zvuků akustických a klouzavých slide kytar. Nelze si však nevšimnout, že stále větší prim zde začíná dostávat rytmika, které vévodí Tony Levin. To, co předvádí v "A Wonderful Day in a One-Way World", je něco neskutečného.

"Scratch" velmi dobře zapadá do mozaiky tvorby tohoto výjimečného umělce. Stále zní čerstvě a záživně. Ano, oproti budoucí Trojce či "So" nepřináší tolik novátorství a progrese, spíše naznačuje, kam se bude jeho tvorba ubírat. Jak tedy po těch letech na nahrávku pohlížet? Někdo říká krok zpátky, příklon k popu a jednoduchosti, další zas mluví o geniálním díle. V tom je ona zmíněná kontroverze Gabrielovy Dvojky. Po několika posleších jsem musel vzít obal desky do ruky a nastavit zrcadlo pravdy, podle jednotlivých písní - líbí : nelíbí. Skóre - 7 : 3. To není tak nejhorší. I přes tu částečnou nevyrovnanost, kterou nezacelil ani čas.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Solsbury Hill (Jan, 07.09.2018 20:14) Reagovat

    a ne Solisbury

    • Re: Solsbury Hill (OHNOTHIMAGEN, 07.09.2018 20:37) Reagovat

      a Hipgnosis, ne Hipgnossis

  • škoda (R, 08.09.2018 00:12) Reagovat

    taková alba se už dneska netočí

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Parkway Drive, Killswitch Engage, Thy Art Is Murder, Forum Karlín, Praha, 18.2.2019
Naživo: Nikdo na ně nemá. Parkway Drive v Praze obhájili titul králů metalcoru Bez otočných bicích s bubnováním vzhůru nohama a s menším počtem ohňů, ale zato s fanoušky, kteří si ve Foru Karlín klidně jen tak skočí z balkónu na lidi pod sebou. Takový byl koncert čísla 1 na metalcorové scéně,... čtěte zde
Vydáno: 19.02.2019 00:58 v sekci Naživo
11
Zaz, Forum Karlín, Praha, 17.2.2019
Naživo: Zaz vtáhla do malebných uliček Paříže. Nejlepší byla, když tančila Pěkný, ale chvílemi dlouhý. Takový byl první ze dvou vyprodaných pražských koncertů Zaz v rámci turné k aktuální desce "Effet Miroir". Osmatřicetiletá Francouzka se předvedla jako výborná zpěvačka obklopená prvotřídními... čtěte zde
Vydáno: 18.02.2019 01:49 v sekci Naživo
0
De Staat - Bubble Gum 8/10
Recenze: "Bubble Gum" De Staat je excelentní tripová jízda De Staat se přesně po třech letech vracejí s novým albem. Jedna z nejpozoruhodnějších evropských formací se na "Bubble Gum" znovu pokouší svým euforickým electro rockem rozpohybovat i ty nejzarytější suchary. Jedenáct písní,... čtěte zde
Vydáno: 18.02.2019 00:00 v sekci Recenze
0
Twenty One Pilots, O2 arena, Praha, 16.2.2019
Naživo: Twenty One Pilots na O2 arenu ještě nemají O raketovém růstu Twenty One Pilots si spousta kapel může nechat jen zdát. Během tří let zvládli v Praze vystřídat Lucena Music Bar, Tipsport arenu a nyní vyprodali i O2 arenu. Tento prostor už je ale přece jen jiná liga, hudebníkům... čtěte zde
Vydáno: 17.02.2019 11:23 v sekci Naživo
60
Within Temptation - Resist 6/10
Recenze: Within Temptation na "Resist" potemněli, popu se ale nevzdali Holandští Within Temptation svými předchozími alby "The Unforgiving" a "Hydra" rozpoutali mezi fanoušky slušnou bouři. Příklon k pop metalu ovšem potvrzují i na další nahrávce "Resist", která vyšla po čtyřleté, pro kapelu... čtěte zde
Vydáno: 16.02.2019 10:20 v sekci Recenze
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Tristní návštěvnost nedokázala zkalit výjimečný zážitek z koncertu Stevea Hacketta a Djabe (07.06.2018 11:14)
- Zaprášenosti: Genesis - ...And Then There Were Three... (15.03.2018 09:30)
- Tony Levin a jeho Stick Men zahrají v Lucerna Music Baru (26.02.2018 14:35)
- King Crimson zahrají po dvou letech v Praze (23.11.2017 12:34)
- Video: Peter Gabriel se "Solsbury Hill" vrátil několikrát do minulosti (28.03.2017 11:53)
- Zemřel John Wetton, baskytarista kapel King Crimson a Asia (31.01.2017 20:23)
- Nové desky pro 49. týden (12.12.2016 13:44)
- Video: Případ "Snowden" ožívá v klipu "The Veil" Petera Gabriela (19.09.2016 17:40)
- Naživo: King Crimson v Praze vyučovali historii progresivního rocku (15.09.2016 16:46)
- OneRepublic si na novinku pozvali Santigold či Petera Gabriela (09.09.2016 10:00)

ALBUM TÝDNE 07/2019

De Staat
Bubble Gum

De Staat se přesně po třech letech vracejí s novým albem. Jedna z nejpozoruhodnějších evropských formací se na "Bubble Gum" znovu pokouší svým euforickým electro rockem rozpohybovat i ty nejzarytější suchary. Jedenáct písní, které řvou o vaši pozornost, je skutečně strhujícím poslechem.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 20.02.
Tender (UK) (Café V lese, Praha)
Čt 21.02.
Bastille (UK) (Forum Karlín, Praha)
Čt 21.02.
LANY (USA) (MeetFactory, Praha)
So 23.02.
Shakin' Stevens (UK) (Forum Karlín, Praha)
Út 26.02.
Deaf Havana (UK) (Café V lese, Praha)
Pá 01.03.
SWMRS (USA) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 07.03.
Júníus Meyvant (ISL) (Rock Café, Praha)
Čt 07.03.
White Lies (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.03.
Lil Xan (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 12.03.
Wild Nothing (USA) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Rihanna AC/DC Madonna Beyoncé Coldplay Adele Sia Kryštof Ewa Farna Billie Eilish The Cure Linkin Park Queen Imagine Dragons Lucie Ariana Grande LP Ava Max Muse
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver