Kdo by neznal alespoň jméno desky "Kdo to zavinil", patrně nejproslulejšího díla původní profesí učitele, později autora divadelních textů a herce, nakonec folkového písničkáře Slávka Janouška. Od konce osmdesátých let už utekla drahná řádka let a Janoušek nyní vydává svou v pořadí sedmou, tentokrát do velmi nefolkového hávu oděnou, nahrávku jménem "Letadlo"...
7/10
Slávek Janoušek - Letadlo
Celkový čas: 53:33
Skladby: Provizórium, Když se milujeme, Zůstat tam kde jsem, Svatba, Dráty, Hájenka, Dáma na kole, Dolů do údolí, Kde je nebe, Letadlo, Andělé štěstí, Jsi jako řeka, Jiný malý princ
Slávek Janoušek patří do skupiny těch, kteří na jednu stranu spadají do prostorné zásuvky s velenápisem "folk", na stranu druhou z ní sympaticky vyčnívají a občas dokonce přepadnou do šuplíků sousedních. Nedosahuje sice takové míry žánrové nezařaditelnosti, jakou můžeme pozorovat třeba u Nohavici či Plíhala (alespoň v textech používá motivy převážně folkové), nicméně v hudbě samotné je srovnatelně otevřený; krom výše jmenovaných má rozhodně blízko i k Vlastovi Redlovi. Nakonec právě s Redlem spolupracuje už léta a i s ním natočil a ke konci minulého roku vydal hudebně zatím patrně nejodvážnější (jména hostů typu Vojtěcha Kupčíka /el. housle/, Milana Nytry /klávesy/ či Petra Vavříka /baskytara/ mluví za své), v pořadí sedmou desku - "Letadlo".
Lavírování kdesi mezi jazzem, lehkým funky a šťavnatým bigbítem k horkokrevnému Janouškovu výrazu a jeho slovním smrštím jednoduše pasuje. To, že je poslouchatelná i hudba sama o sobě (což u folkových umělců nebývá zdaleka samozřejmé), má krom jiného tu výhodu, že příjemně přebíjí (třeba přiložit, že nijak zvlášť frekventovaná) hlušší místa v textech. Je to možná jev, který by se dal vztáhnout k Janouškovi obecně, ale ten typ textů, které nemají lineární příběh (škoda, že podobně jednoduchých a vypointovaných jako "Hájenka" zde nefiguruje víc) nebo nejsou jen čistě obrazové až dadaistické (hiphopová vložka v "Dámě na kole" si s Janouškovou houževnatostí rozumí výtečně), tedy texty "pravdy" sdělující, občas trpí zbytečnou rozředěností, rozvleklostí, popisností - zejména pak v případě, kdy koncentrované sdělení obsahuje už název písně ("Zůstat tam kde jsem", "Kde je nebe"...). Za nejsilnější místa desky by se přitom dala považovat právě ta, kde jsou velká slova zahalena v jednoduchých a nekonvenčních metaforách - za všechny titulní "Letadlo", či mišíkovsky laděné "Dráty" (připodobnění k Mišíkovu
Etc... mimochodem není úplně od věci ani po stránce hudební, takoví "Andělé štěstí"...).
Kdyby se album "Letadlo" na žánrově roztříděném výčtu tuzemských desek za rok 2002 přestěhovalo z kolonky "folk" do "popu", mohlo by se stát vážným adeptem na desku roku. Je jednoduše poslouchatelné, široce srozumitelné, nemá ambice náročných muzikantských projevů ani těžkých textů (přitom v obou dílech jsou cítit rezervy), celkově je přesvědčivé a upřímné. Vlastnosti, které jej ve sférách domácího popu s přehledem staví do nadprůměru.