Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Trochu moc motýlků...

Vydáno: 15.01.2003 05:00 v sekci Recenze - Karel Veselý

Mariah Carey se po propadáku alba i filmu "Glitter" a vyhození od EMI pomalu zvedá ze dna. Svoji novinku "Charmbracelet" postavila na dvou kvalitách, které ji přiznají i její nejzapřísahlejší odpůrci - na svém poprsí a hlase. Ale bohužel to nějak nestačí.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
5/10

Mariah Carey - Charmbracelet

Celkový čas: 64:36

Skladby: Through The Rain, Boy (I Need You) ft. CamRon, The One, Yours, You Got Me ft. Jay Z and Freeway, I Only Wanted, Clown, My Saving Grace, You Had Your Chance, Lullaby, Irresistible, Subtle Invitation, Bringin‘ On The Heartbreak, Sunflowers For Alfred Roy, Through The Rain (Remix ft. Kelly Price and Joe)

Vydavatel: Universal

Mariah Carey rozhodně neprožívá nejšťastnější období své kariéry. Nejprodávanější zpěvačka devadesátých let musela spolknout hořkou pilulku v podobě absolutního propadáku filmu i alba "Glitter", po kterém následovalo dokonce vyhození z nahrávací společnosti, když ji decentně vyplatili ze smlouvy. Carey si musela zvyknout na nové podmínky, podepsala řekněme skromnější smlouvu s firmou Island, který speciálně pro ni vytvořil sublabel MonarC a pustila se do natáčení nové desky. Sotva ustal posměch na album "Glitter", mohli se kritikové pustit do její novinky "Charmbracelet".

A Carey to svým případným kritikům rozhodně nijak neztěžuje. Už samotný obal desky s jejím thymolínovým úspěvem a motýlkem je neuvěřitelně kýčovitý, uvnitř pak ještě přilévá do ohně fotografiemi, na kterých hraje hlavní roli její poprsí. No dobrá, ujišťuje nás, že po zlých letech je alespoň něco pořád na svém místě. Rychlé odsouzení si ale nechejte na Michala Davida, "Charmbracelet" totiž zase tak špatná deska není. Tedy přesněji - je lepší než "Glitter", ale na její desky z poloviny 90. let nemá. Carey na novince pokračuje ve snaze přiblížit se současné podobě R&B, která popovou přítažlivost kombinuje s hiphopovým pouličním feelingem. Byl to právě tento pohyb na černé hudební scéně, který popovým matadorům na začátku nového desetiletí málem srazil vaz, Mariah ale ví, že jiné cesty není.

Carey na "Charmbracelet" vcelku šikovně střídá pomalé balady starého střihu a skladby postavené na vyraznější rytmice (v kurzu současného R&B). Prvně jmenované jsou už tradičně přeslazené kusy postavená na pompézních melodiích. Problém je, že pompa málokdy funguje, a to platí hlavně v druhé polovině desky, kde se nashromáždily písně, které si Mariah psala a (bohužel) produkovala sama. Tady se objeví její největší slabina a další důvod, proč po "Butterfly" následoval neodvratný pád. Mariah moc dobře ví, že má nádherný hlas, a tak se na něm snaží za každou stavu stavět. Bohužel neví kde přestat a pouští se do nesmyslných hlasových ekvilibristik, jako je přeskakování mezi oktávami a vršení harmonií. Popová deska není demonstrace hlasových dovedností a už vůbec ne opera. Mariah patrně trpí nějakým zvláštním druhem megalomanské sebeobsese, v písních jako "My Saving Grace" se ke zpívající Carey přidává ještě celý sbor dalších Carey v backvokálech a do toho ještě přidává svoje speciality jako ječení, pištění nebo exaltované výkřiky. Nestačí, že Carey to s hlasem opravdu přehání, ještě nutí zvukaře, aby ji několikanásobně množili a hlavní vokál ještě překrývali nejméně třemi čtyřmi vedlejšími. Některé písně jsou ekvivalentem kytarových onanií, které předvádí hardrockoví kytaristé na svých sólových albech.

Skladby s výraznějším beatem jsou snesitelnější, protože nedovolí přílišné hlasové exhibice. R&B balada "Boy" s hostujícím rapperem Cam‘Ron-em vůbec není špatná, "The One" pro ni napsal Jermaine Dupri a Mariah v ní zpívá jako Brandy nebo Ashanti (já vím, že je to vlastně naopak...). Pod "Yours" jsou podepsání klasikové R&B Jam & Lewis a v Americe by to mohl být hit pro stanice urban music. V "You Got Me" se mihne top MC současnosti Jay Z, aby rozříznul přeslazenou atmosféru, ale jeho účast je opravdu jen symbolická a v dalším refrénu se to všechno zase vrátí zpátky do starých kolejí. Hiphopová diva se z Mariah nikdy nestane - na to je příliš výrazná, aby se dělila o místo s rapperem - ale pokud se dokáže udržet na uzdě, mohla by jít cestou moderní R&B (jak ostatně už naznačila na "Loverboy"). Její nevýhoda je to, že mezi černošskými zpěvačkami (sama má afroamerický původ jen z jedné čtvrtiny) to bude mít velmi těžké. Whitney Houston je na své nové desce o třídu dále, o Ashanti nebo Beyonce Knowles raději pomlčím. Ke kreditu ji moc nepřidají ani texty, kde se to jen hemží motýlkama a duhami. Jejich literární hodnota se dá přirovnat k básním, které si do deníčku píše dvanáctiletá školačka.

Nesporným vrcholem desky je "Bringing On The Heartbreak", což je coververze dvacet let starého hitu Def Leppard. Po několika minutách utopených v sladkých harmoniích totiž konečně přijde nějaká silná melodie. Pompézní metal a pompézní pop k sobě měli vždy hodně blízko, jen škoda, že Carey nepozvala do studia Def Leppard samotné a jejich kytary nahradila španělkami (a samozřejmě smyčci a trumpetami). Tato píseň je vlastně svým způsobem dokonalý hudební kýč, dovršení všeho, k čemu Mariah vždy směřovala. Zapomeňte na to, že chtěla kdy být "pro ulice", k ní sedí nejlépe cinkání, zpívající ptáčci a neskutečně přehnané aranže.

Aby nedošlo k nějaké mýlce, "Charmbracelet" je pořád o třídu lepší album než nějaké umělohmotné hvězdy z hudebních továren. V porovnání s její kolegyní ze samotného popového nebe předchozích let, Whitney Houston, ale Mariah Carey spíše tápe. "Charmbracelet" rozhodně není její návrat na vrchol (jak tvrdí někteří), ale také to není deska, která ji nadobro pohřbí (jak tvrdí jiní). Je to prostě jen další její deska. Což je mimochodem asi to nejhorší, co ji mohlo potkat.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Mariah (Karel, 15.01.2003 07:45) Reagovat

    Zdá se,že autor článku Mariah fakt moc nemiluje...celý článek desku hodnotí jako skoropropadák, až na poslední odstavec,kdy ji zase začne hodnotit jako celkem ne špatnou.Taky zajímavý...
    Mně její nová deska připadá horší než Glitter a to jsem fanoušek...Naopak právě druhá polovina desky je pro mě zajímavější.Tam jsou právě songy,které by mohly vyjít jako singl.
    Psát recenze je asi pro někoho těžké,jen těch amerických jmen,producentů,spoluzpěváků a raperů a pak přečíst booklet a dát vše dohromady do článku...Taky nevím,proč ji pořád spojuješ s Whitney,že spolu natočily duet? Je to o Mařeně, Houston vydala lepší desku,to jo,ale co se týče vydaného pilotního singlu,tak Whitney propadla v Americe úplně a Mařka je v hitparádě už dlouhou dobu do 20.místa a v Evropě? Whitney se mihla kolem 50.místa akorát v Německu a Mariah je v evropské hitparádě celkem vysoko...(po dlouhé době)
    Mějte se všichni pěkně a čtenáři nevěřte všemu,co se kde píše,hlavně od přemoudřelých a věcí znalých autorů recenzí.

  • Recenze (M., 24.01.2003 12:44) Reagovat

    Souhlasím, je to věc názoru a vkusu. Kdykoliv jsem si v posledních cca 8 letech přečetl recenzi nového alba Mariah od pana Vlasáka v MFDNES, bylo to úplně o ničem a většina lidí by hned po jejím přečtení album zahodila. Já si ho těď půjdu naopak pustit. Hodnocení hudby je věc čistě a maximálně subjektivní.

  • CHARMBRACELET-RECENZE (Adam Ptáček, 25.11.2003 15:10) Reagovat

    Vůbec bych nekritizoval ty její motýlky
    a obal CD a už vůbec ne hudbu co je vní
    Ona si svou image postavila na duze ,motýlkách a romantice. Co se týče obalu tak se mi nezdá tak moc kýčovitý,protože když vidím ostatní zpěváky a jejich obaly cédéček tak jsou bud nezajímavá nebo takzvaně na tom se nedá nic zkazit, zkrátka bez nápadu!Písně a texty jsou velice dobré a vůbec se mi nezdají být jak od 12-ti leté školačky.Jsou smutné,příjemné na poslech a velice romantické.Texty mají alespon hlavu a patu narozdíl od jiných zpěvaček .Toto album je velmi osobní a jako každé jiné má nějákou myšlenku a něco čím se liší od těch ostatních.Byl jsem na jejím koncertě v Berlíně a tak úžasný zážitek jsem si z ničeho jiného neodnesl! Krása!Proto nechápu proč jí všichni pomlouvají, kritizují a špiní!Divím se,že je ještě pořád psychicky v pořádku.Já už bych asi vysel na hrušce! A protože jsem ji poznal skutečně takovou jaká je tak mohu s potěšením říct ,že je to neuvěřitelně hodný a talentovaný člověk a tak moc ,jako nikdo jiný.

  • MC pro Adama... (Martin, 25.01.2004 13:48) Reagovat

    Můžete mi prosím napsat něco víc o koncertě v Berlíně?
    Děkuji
    Martin

  • zlato v hrdle (Petr L., 19.11.2004 16:18) Reagovat

    Zlato v hrdle jí zůstane napořád, ikdyž neví jakým směrem se dát, snad nás brzy skvěle překvapí.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Voxel - Samota na pódiu už pro mě byla ubíjející
Rozhovory: Voxel - Samota na pódiu už pro mě byla ubíjející Jako písničkář s looperem několikrát objel republiku křížem krážem, letos ale Voxel začal novou etapu. V lednu založil vlastní kapelu s názvem Voxel & Spol., kterou nedávno pokřtil vyprodaným koncertem v pražské Akropoli - spolu s... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2019 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Royal Republic, Velký sál Lucerny, Praha, 3.12.2019
Naživo: Při pražském koncertě Royal Republic létali vzduchem muzikanti, fanoušci i jejich boty Naposledy ve stejném prostředí hráli Royal Republic před dvěma lety, přesně na Mikuláše. Jako nadílku k letošku dovezli novou desku "Club Majesty", kvůli níž se koncert musel přesouvat až na prosinec, a ani tentokrát nikdo nemusel... čtěte zde
Vydáno: 05.12.2019 12:04 v sekci Naživo
1
Kensington - Time 9/10
Recenze: Kensington na "Time" už neplánují. Žijí okamžikem a berou život tak, jak přichází Indierocková smršť Kensington k nám jezdí pravidelně. A vždycky jsou její koncerty naprosto bezkonkurenční. Čtveřice Eloi Youssef, Casper Starreveld, Jan Haker a Niles Vandenberg ví, jak dostat lidi do varu. Ve své zemi jsou to... čtěte zde
Vydáno: 05.12.2019 08:00 v sekci Recenze
0
DJ Wich - Jako ryba ve vodě 7/10
Recenze: DJ Wich se na nové desce cítí "Jako ryba ve vodě". A posluchači taky DJ Wich se po třech letech vrací s další producentskou nahrávkou. Dostala název "Jako ryba ve vodě" a pozval si na ni nejen řadu známých a zkušených českých a slovenských interpretů, ale i několik mladších umělců. Výsledek... čtěte zde
Vydáno: 04.12.2019 13:00 v sekci Recenze
0
Nové desky 49/2019 - od Marpa & TroubleGang přes Kacey Musgraves po The Flaming Lips
Nové desky 49/2019 - od Marpa & TroubleGang přes Kacey Musgraves po The Flaming Lips V týdnu, kterému dominoval Black Friday Record Store Day, budou největšími hvězdami domácí Marpo & TroubleGang, podobně laděný The Game a vánoční Kacey Musgraves a Rick Wakeman. Je doplní Berenika Kohoutová, živák The Flaming Lips,... čtěte zde
Vydáno: 03.12.2019 21:00 v sekci Novinky | Nové desky
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- "All I Want for Christmas Is You" Mariah Carey má tři nové rekordy (27.11.2019 19:47)
- Nové desky 46/2018 - od Michaela Bublého přes Mumford & Sons po Zaz (19.11.2018 09:00)
- Video: Mariah Carey vsadila ve "With You" na minimalismus a černobílou (15.10.2018 12:53)
- Video: Mariah Carey v klipu ke "GTFO" stačí jen spodní prádlo a sklenka vína (14.09.2018 13:58)
- Zaprášenosti: Mariah Carey - Music Box (31.08.2018 10:33)
- Mariah Carey čelí soudní žalobě. Jihoamerický promotér po ní chce tři miliony dolarů za zrušení dvou koncertů (22.01.2018 12:07)
- Video: Vánoční Mariah Carey je zpět s filmovou baladou "The Star" (24.11.2017 10:08)
- Z vánočního evergreenu Mariah Carey bude animovaný film (24.03.2017 09:10)
- Video: Vnady Mariah Carey si v novém klipu "I Don't" kradou veškerou pozornost (05.02.2017 14:03)
- Publicistika: Sváteční písně pro vánoční (ne)pohodu (I.) (23.12.2016 10:45)

ALBUM TÝDNE 48/2019

Leonard Cohen
Thanks For The Dance

Hluboký hlas Leonarda Cohena zaznívá ještě jednou. Po třech letech práce vychází album "Thanks For The Dance", na kterém se nachází deset písní, které kanadský písničkář před smrtí nestačil dokončit. Nahrávka tak završuje jeho kariéru. Je jen dodatkem k již řečenému, nebo bylo její vydání nezbytné?

10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 07.12.
Jordan Mackampa (UK) (Café V lese, Praha)
Út 10.12.
Die Krupps (DE) (Futurum Music Bar, Praha)
Pá 13.12.
Low Roar (ISL) (Café V lese, Praha)
Pá 20.12.
J.I.D (USA) (Roxy, Praha)
Ne 19.01.
Anti-Flag (USA) (Roxy, Praha)
So 25.01.
Michael Malarkey (USA) (Roxy, Praha)
So 25.01.
Devendra Banhart (USA) (Palác Akropolis, Praha)
Ne 26.01.
The Murder Capital (IRL) (Underdogs', Praha)
Ne 26.01.
Beacon (USA) (Café V lese, Praha)
Út 28.01.
James Arthur (UK) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Coldplay Lady Gaga Kryštof Britney Spears Adele Beyoncé Sia Metallica Ewa Farna The Cure Rihanna Madonna Lenny AC/DC Marek Ztracený Shawn Mendes Chinaski Karel Gott Nik Tendo Ed Sheeran
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver